Kedatangan imigran telah memberi kesan terhadap
kemunculan bandar yang dikuasai oleh kaum Cina,
masyarakat berbilang kaum yang
terpisah-pisah dan sistem pendidikan yang berasingan.
(a) Apakah
faktor-faktor kemunculan bandar di Tanah Melayu ketika pemerintahan British?
F1 Kaya dengan sumber semula jadi seperti
bijih timah
F2 Kawasan yang menjadi pusat kegiatan
ekonomi penjajah
F3 Penduduk yang kian bertambah kerana
peluang ekonomi
F4 Menjadi pusat mengumpul hasil
lombong
F5 Menjadi pusat mendapatkan keperluan
harian
F6 Menjadi pusat pentadbiran
F7 Pusat perbankan seperti Kuala Lumpur
F8 Bandar
Miri berkembang kerana adanya petroleum.
F9 Bandar
baru muncul berfungsi sebagai pusat perniagaan
F10 Kemudahan
pengangkutan jalan raya, keretapi
F11 Menjadi
pusat kesihatan
F12 Menjadi
pusat institusi kewangan
F13 Kemudahan
awam seperti sekolah, air, elektrik
F14 Bandar
pelabuhan kerana keperluan eksport seperti pelabuhan Klang, Pulau Pinang
(b) Bagaimanakah masyarakat berbilang
kaum berkembang di negara kita ketika zaman penjajah?
F1 Kedatangan imigran China dan India dari negara masing-masing
F2 Keperluan tenaga manusia khasnya perlombongan
dan perladangan
F3 Mendapat sokongan British
F4 Petempatan mengikut kaum, Melayu di
luar bandar, Cina di bandar dan
kawasan lombong, India di ladang
F5 Kegiatan ekonomi berasaskan kaum,
Melayu bertani, Cina berniaga dan melombong,
F6 Bahasa pertuturan mereka mengikut
bahasa ibunda masing-masing
F7 Pada masa ini tidak wujud interaksi
dan perpaduan antara kaum
(c) Bagaimanakah sistem pendidikan
vernakular berkembang di Tanah Melayu ketika pemerintahan British?
F1 Sistem
ini menggunakan bahasa ibunda sebagai bahasa pengantar
F2 Tidak
memupuk perpaduan kaum
F3 Pendidikan
Melayu tradisional – mempelajari al-Quran, bahasa Arab, ilmu agama,
membaca,
menulis dan
mengira
di surau, masjid dan sekolah pondok
F4 Sekolah
Melayu – contohnya di Singapura, Seberang Prai, Kuala Kangsar yang
dijalankan
di peringkat rendah
sekadar menjadikan mereka
petani yang lebih baik daripada bapanya
F5 Maktab
Perguruan Sultan Idris – melatih guru Sekolah Melayu
F6 Kolej
Melayu Kuala Kangsar – sekolah untuk golongan elit Melayu.
F7 Sekolah
Tamil – disediakan oleh British di bandar dan pengusaha ladang
membiayai
sekolah di ladang
F8 Ia
berorientasikan negara India ,
di mana sukatan, buku, guru dari India dan
menggunakan bahasa Tamil
F9 Sekolah Cina – dibiayai saudagar
dari China
F10 Ia
juga menggunakan sukatan, buku, guru dari negara asal (China )
F11 Menggunakan dialek Cina masing-masing
F12 Selepas adanya pengaruh komunis
British mengawal sekolah Cina
F13 Sekolah Inggeris – peringkat awal diusahakan
oleh mubaligh dan badan sukarela
F14 Sekolah ini sekolah elit yang terletak
di bandar dan pelajarnya dikalangan orang atasan
F15 Kurikulumnya disusun mengikut sistem
pendidikan di England
F16 Universiti Malaya – diusahakan oleh
British di Singapura tetapi agak lewat
(d) Pada
pandangan anda, apakah usaha yang boleh
dilakukan untuk memajukan bandar-bandar lama di negara kita?
F1 Menjadikan bandar tersebut sebagai pusat
pelancongan
F2 Menubuhkan Muzium Perlombongan
F3 Menyediakan kemudahan seperti
pengangkutan jalan raya dan
keretaapi yang melalui bandar itu
F4 Menyediakan penginapan di bandar
tersebut agar boleh dijadikan tempat persinggahan
F5 Menyediakan sumber pendapatan baru
bagi penduduk tempatan
seperti kraftangan/industri kecil dan
sederhana/
perkilangan
F6 Menggalakkan pembukaan tanah baru di
kawasan sekitarnya untuk
pertanian komersial
F7 Menubuhkan institusi pendidikan/kewangan/kemudahan
kesihatan agar
menjadi tempat tumpuan orang ramai
F8 Mewujudkan petempatan baru di
sekitar bandar itu
F9 Menggalakan kemasukan pelabur asing
(Mana-mana
jawapan munasabah)
No comments:
Post a Comment