BAB 1:
KEMUNCULAN TAMADUN AWAL MANUSIA
1. Jelaskan
peranan anda sebagai generasi muda hari ini dalam mengekalkan kemajuan tamadun
agama, bangsa dan negara Malaysia yang kita kecapi hari ini.
F1
|
Mematuhi ajaran agama
|
F2
|
Mengukuhkan semangat cinta negara
|
F3
|
Mengamalkan budaya bangsa
|
F4
|
Mengeratkan perpaduan bangsa
|
F5
|
Memelihara jati diri
|
F6
|
Menguasai ilmu pengetahuan
|
F7
|
Menguasai segala bidang kemahiran
|
F8
|
Menghindari budaya negatif
|
F9
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
2. Jelaskan
iktibar yang boleh diambil daripada kejayaan masyarakat tamadun awal dalam
membina negara kota dan bandar.
F1
|
Mempunyai organisasi tersusun
|
F2
|
Pemerintahan
stabil
|
F3
|
Ekonomi
maju
|
F4
|
Pengkhususan
kerja
|
F5
|
Mempunyai
ilmu
|
F6
|
Kemajuan
tulisan
|
F7
|
Ada
undang-undang
|
F8
|
Kuat berusaha
|
F9
|
Inovasi
|
F10
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
3. Berdasarkan pengetahuan sejarah
anda, apakah sumbangan penting tamadun awal manusia dalam bidang
pertanian kepada masyarakat
hari ini?
F1
|
Memperkenalkan sistem pengairan
|
F2
|
Menggunakan
pengetahuan matematik dalam pertanian
|
F3
|
Memperkenalkan alat pertanian daripada besi
|
F4
|
Menggunakan cangkul
|
F5
|
Sabit
|
F6
|
Teknologi pembajakan
|
F7
|
Kaedah batas untuk tanaman
|
F8
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
BAB 2: PENINGKATAN TAMADUN
1. Berdasarkan
pengetahuan sejarah anda mengenai pencapaian tamadun ulung dunia seperti
Yunani, Rom, India dan China, bagaimanakah kita boleh memajukan negara kita
setaraf dengan negara maju hari ini?
F1
|
Pemerintahan stabil - demokrasi
|
F2
|
Perundangan adil - Hukum Kanun 12
|
F3
|
Ekonomi maju
|
F4
|
Pertanian
|
F5
|
Perdagangan
|
F6
|
Perusahaaan
|
F7
|
Pendidikan
|
F8
|
Sains Teknologi
|
F9
|
Seni bina maju
|
F10
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
2. Berdasarkan
pemerhatian anda terhadap negara demokrasi hari ini, apakah tujuan negara
tersebut menjalankan pilihanraya?
F1
|
Rakyat memilih wakil
|
F2
|
Kerajaan ditadbir wakil yang dipilih pilihan raya
|
F3
|
Kerajaan rakyat oleh rakyat
untuk rakyat
|
F4
|
Rakyat membuat keputusan politik
|
F5
|
Memilih pemimpin adil
|
F6
|
Pemimpin yang diterima majoriti
|
F7
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
3.
Pada pandangan anda, apakah ciri-ciri kepimpinan yang perlu ada dalam diri
pemimpin negara yang mengamalkan sistem demokrasi?
F1
|
Jujur
|
F2
|
Adil
|
F3
|
Telus
|
F4
|
|
F5
|
Tidak rasuah
|
F6
|
Bijak mentadbir
|
F7
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
BAB 3: TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA
1. Berdasarkan
pengetahuan sejarah anda, mengapakah kerajaan agraria dan maritim saling
bergantung antara satu sama lain?
F1
|
Tenaga
kerja
|
F2
|
Bekalan
beras
|
F3
|
Barangan
mewah
|
F4
|
Tembikar/gelas dan manik
dari China/tekstil dari India
|
F5
|
Bahan
mentah/ hasil hutan
|
F6
|
Kenderaan/
gajah
|
F7
|
Kayu
untuk membuat kapal
|
F8
|
Tukang
kayu dan tukang batu
|
F9
|
untuk menjaga kebajikan
rakyat jelata
|
F10
|
Keperluan perdagangan/jual
beli/barter
|
F11
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
2. Pada
pandangan anda, bagaimanakah masyarakat Asia Tenggara dapat membentuk kehidupan
yang aman dan harmoni dalam kalangan masyarakatnya?
F1
|
Ekonomi saling bergantung
|
F2
|
Taat pemerintah
|
F3
|
Struktur masyarakat teratur
|
F4
|
Taat kepada agama Hindu/Buddha
|
F5
|
Mencintai seni seperti candi
|
F6
|
Melalui karya sastera
|
F7
|
Berbahasa Sanskrit
|
F8
|
Tolong menolong
|
F9
|
Berfikiran terbuka
|
F10
|
Bersatu padu
|
F11
|
Hormat
|
F12
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
3. Berdasarkan
pengetahuan anda, jelaskan pencapaian masyarakat awal Asia Tenggara yang
menjadi kebanggaan kepada masyarakat hari ini?
F1
|
Kerajaan stabil
|
F2
|
Ekonomi maju
|
F3
|
Pertanian – padi
|
F4
|
Perdagangan
|
F5
|
Pengairan
|
F6
|
Taat kepada agama
|
F7
|
Pemerintahan
|
F8
|
Kesenian
|
F9
|
Kesusasteraan
|
F10
|
Bahasa Sanskrit
|
F11
|
Semangat cekal
|
F12
|
Berdikari
|
F13
|
Rajin berusaha
|
F14
|
Tidak putus asa
|
F15
|
Mahir ilmu pelayaran
|
F16
|
Berani belayar
|
F17
|
Semangat meneroka
|
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
BAB 4: KEMUNCULAN TAMADUN ISLAM DAN
PERKEMBANGANNYA DI MAKKAH
1. Pada
pandangan anda, apakah kesan amalan jahiliyah ke atas masyarakat Arab yang
hidup dalam kesesatan?
F1
|
Perpaduan kaum luntur
|
F2
|
Hilang nilai kemanusiaan
|
F3
|
Tiada keadilan sosial
|
F4
|
Keselamatan terancam
|
F5
|
Institusi keluarga runtuh
|
F6
|
Penindasan ekonomi
|
F7
|
Peperangan
|
F8
|
Pegangan agama semakin longgar
|
F9
|
Wanita tertindas
|
F10
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
2. Bagaimanakah
kita boleh mengelakkan diri daripada berlakunya peperangan dan perbalahan
sebagaimana yang sering berlaku ke atas masyarakat Arab Jahiliyah?
F1
|
Berakhlak mulia
|
F2
|
Bertolak ansur
|
F3
|
Kepimpinan melalui teladan
|
F4
|
Menghormati hak asasi
|
F5
|
Mengelakkan isu-isu
sensitif
|
F6
|
Bekerjasama
|
F7
|
Amalan bersaudara
|
F8
|
Bersikap jujur
|
F9
|
Hormat agama lain
|
F10
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
3. Apakah ikhtibar yang boleh diambil daripada
sifat dan keperibadian mulia Nabi Muhammad s.a.w.?
F1
|
4 sifat terpuji
|
F2
|
Al Amin
|
F3
|
Kepimpinan
|
F4
|
Ketua keluarga
|
F5
|
Keagamaan
|
F6
|
Pengampun
|
F7
|
Ketabahan
|
F8
|
Kebijaksanaan
|
F9
|
Kesabaran
|
F10
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
4. Apakah ikhtibar yang boleh diambil daripada
peristiwa penentangan orang Quraisy terhadap Nabi Muhammad s.a.w. dan umat
Islam?
F1
|
Bijak mengatur strategi
|
F2
|
Mempertahankan akidah
|
F3
|
Kesabaran
|
F4
|
Pengorbanan
|
F5
|
Mempertahankan kebenaran
|
F6
|
Islam bersaudara
|
F7
|
Tidak bermusuh
|
F8
|
Jangan berdendam
|
F9
|
Tabah
|
F10
|
Penyebaran Islam diteruskan
|
F11
|
Tidak berputus asa
|
F12
|
Memohon pertolongan Allah
|
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
BAB 5: KERAJAAN ISLAM DI MADINAH
1.
Apakah iktibar yang boleh diambil
daripada perjanjian Madinah dalam membentuk masyarakat Malaysia yang
aman dan bersatu padu?
F1
|
Permuafakatan
|
F2
|
Toleransi antara kaum
|
F3
|
Mengutamakan keamanan
|
F4
|
Kebijaksanaan dalam kepimpinan
|
F5
|
Menghindari sifat dendam
|
F6
|
Kebebasan beragama
|
F7
|
Hak orang Islam
|
F8
|
Hak bukan Islam
|
F9
|
Islam bersaudara
|
F10
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
2.
Pada pandangan anda, mengapakah perang
perlu dilakukan ke atas musuh walaupun ia boleh membawa kepada kematian dan
kemusnahan?
F1
|
Mempertahankan diri
|
F2
|
Menjaga keamanan negara
|
F3
|
Mempertahankan agama
|
F4
|
Menentang kezaliman
|
F5
|
Menegakkan akidah
|
F6
|
Menjaga maruah
|
F7
|
Pencabulan perjanjian
|
F8
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
BAB 6: PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM
DAN SUMBANGANNYA
1. Pada pendapat anda, apakah faktor yang
menyebabkan kerajaan yang dipimpin oleh Khalifah Islam mencapai kejayaan dalam
pelbagai bidang?
F1
|
Khalifah berwibawa
|
F2
|
Perancangan rapi
|
F3
|
Sedia melaksana pembaharuan
|
F4
|
Berwawasan
|
F5
|
Musyawarah
|
F6
|
Mengikut hukum Islam
|
F7
|
Kemajuan ilmu
|
F8
|
Kemajuan ekonomi
|
F9
|
Kemajuan sosial
|
F10
|
Kekuatan tentera
|
F11
|
Perkembangan pendidikan
|
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
2. Apakah iktibar yang boleh diambil daripada kerajaan khalifah Islam dalam
memperkukuhkan kedaulatan negara Malaysia?
F1
|
Akidah kukuh
|
F2
|
|
F3
|
|
F4
|
|
F5
|
|
F6
|
|
F7
|
|
F8
|
|
F9
|
|
F10
|
Berkorban untuk negara
|
F11
|
Senjata berteknologi
|
F12
|
Perpaduan kaum
|
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
3. Berdasarkan pengetahuan sejarah anda mengenai kemajuan ilmu pengetahuan
zaman kegemilangan Islam, bagaimanakah kita boleh memajukan bidang pendidikan
kita hari ini?
F1
|
Mencari ilmu hukumnya wajib
|
F2
|
|
F3
|
|
F4
|
|
F5
|
|
F6
|
|
F7
|
|
F8
|
|
F9
|
|
F10
|
|
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
BAB 7: ISLAM DI ASIA TENGGARA
1. Jelaskan
iktibar yang boleh diambil daripada usaha menyebarkan agama Islam di Asia
Tenggara?
F1
|
Wajib kepada semua
umat Islam
|
F2
|
Islam merata dunia
|
F3
|
Islam istimewa
|
F4
|
Sebar cara aman
|
F5
|
Tiada paksaan
|
F6
|
Musuh Islam ditentang
|
F7
|
Raja menerima baik Islam
|
F8
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
2. Berdasarkan
pengetahuan anda, bagaimanakah unsur-unsur Islam boleh membawa kepada kemajuan
masyarakat Asia Tenggara?
F1
|
Kewajipan kepada agama Islam
|
F2
|
Pendidikan wajib
|
F3
|
Karya Islam dicontohi
|
F4
|
Cara hidup Islam – aurat
|
F5
|
Islam bersaudara
|
F6
|
Saling membantu
|
F7
|
Zakat
|
F8
|
Sedekah
|
F9
|
Jimat cermat
|
F10
|
Menyayangi
|
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
3. Pada pandangan anda, apakah unsur-unsur Islam
yang boleh memajukan ekonomi masyarakat hari ini?
F1
|
Rajin bekerja
|
F2
|
Jujur
|
F3
|
Bersungguh-sungguh
|
F4
|
Sistem timbang/sukat yang
adil
|
F5
|
Menghindarkan riba
|
F6
|
Mencari rezeki yang halal
|
F7
|
Bersedekah/berzakat
|
F8
|
Berjimat cermat/tidak boros
|
F9
|
Tidak mengemis
|
F10
|
Tidak penipuan dan penindasan
|
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
BAB 8: PEMBAHARUAN DAN PENGARUH
ISLAM DI MALAYSIA SEBELUM KEDATANGAN BARAT
1. Berdasarkan
pengetahuan anda, apakah unsur-unsur Islam yang telah mengubah pemikiran dan cara
hidup masyarakat Melayu selepas mereka memeluk agama Islam?
F1
|
Khalifah Islam
|
F2
|
Nasihat ulama
|
F3
|
Undang-undang syariah
|
F4
|
Pendidikan agama
|
F5
|
Tulisan jawi
|
F6
|
Seni Khat
|
F7
|
Menolak mungkar
|
F8
|
Menghindar dosa
|
F9
|
Mencari pahla
|
F10
|
Halal haram
|
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
2. Pada
pandangan anda, bagaimanakah Islam telah memajukan taraf pendidikan orang
Melayu di negara kita?
F1
|
Menuntut ilmu wajib
|
F2
|
Pendidikan Al Quran/Muqaddam
|
F3
|
Istana pusat pengajian Islam
|
F4
|
Kitab seperti Tasawuf
|
F5
|
Cerita hikayat seperti Amir Hamzah
|
F6
|
Ilmu fardhu ain
|
F7
|
Pendidikan madrasah
|
F8
|
Pengenalan tulisan jawi
|
F9
|
Mencintai ilmu
|
F10
|
Kedatangan ulama
|
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
3. Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah
pengaruh kerajaan Islam seperti Bani Umaiyah, Abasiyah dan Uthmaniyah dalam
sistem pemerintahan dan perundangan kerajaan Kesultanan Melayu?
F1
|
Konsep Sultan
|
F2
|
Dibantu ulama
|
F3
|
Khalifatul Mukminin
|
F4
|
Undang-undang syariah
|
F5
|
Hukum jenayah
|
F6
|
Hukum faraid
|
F7
|
Perlantikan raja baiah
|
F8
|
Mazhab Shafie
|
F9
|
Undang-undang keluarga Islam
|
F10
|
Amanah dalam pekerjaan
|
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
BAB 9: PERKEMBANGAN DI EROPAH
1. Pada
pendapat anda, bagaimanakah negara kita boleh menghindari daripada kehidupan
mundur seperti yang berlaku dalam Zaman Gelap di Eropah.
F1
|
Politik kekal stabil
|
F2
|
Kebajikan rakyat
|
F3
|
Keamanan dijaga
|
F4
|
Agama dijaga
|
F5
|
Elak perpecahan
|
F6
|
Ekonomi stabil
|
F7
|
Utama pendidikan
|
F8
|
Elak campurtangan luar
|
F9
|
Majukan perdagangan
|
F10
|
Kemajuan teknologi
|
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
2. Pada pengetahuan sejarah anda, mengapakah
sistem feudalisme di Eropah dikatakan mempunyai persamaan dengan ciri-ciri
feudalisme yang terdapat dalam pemerintahan Kesultanan Melayu?
F1
|
Golongan pemerintah ( raja
)
|
F2
|
Golongan yang diperintah
(rakyat )
|
F3
|
Golongan hamba
|
F4
|
Raja mutlak
|
F5
|
Pentadbiran dibantu
pembesar
|
F6
|
Raja mengurniakan tanah
kepada pembesar
|
F7
|
Pembesar dinaungi raja
|
F8
|
Pembesar memberi khidmat
kepada Raja
|
F9
|
Cukai kepada Raja
|
F10
|
Hamba memberi khidmat
kepada pembesar
|
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
3. Jelaskan iktibar yang dapat anda pelajari
daripada Zaman Reformation yang berlaku di Eropah.
F1
|
Agama diseleweng
|
F2
|
Berpegang kepada ajaran
agama
|
F3
|
Elak rasuah
|
F4
|
Sikap bertoleransi
|
F5
|
Tidak fanatik
|
F6
|
Berlaku adil
|
F7
|
Jangan menindas
|
F8
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
4. Jelaskan iktibar yang dapat anda pelajari
daripada Zaman Renaissance yang berlaku di
Eropah.
F1
|
Semangat inkuiri.
|
F2
|
Mendalami ilmu
|
F3
|
Sedia berubah
|
F4
|
Perubahan gaya hidup
masyarakat
|
F5
|
Perkembangan intelektual.
|
F6
|
Yakin diri
|
F7
|
Perdagangan maju
|
F8
|
Ilmu baru diteroka
|
F9
|
Mencari kebenaran
|
F10
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
5. Jelaskan iktibar yang dapat anda pelajari daripada aktiviti penjelajahan dan
penerokaan masyarakat Eropah.
F1
|
Sikap berani
|
F2
|
Semangat meneroka
|
F3
|
Keyakinan diri
|
F4
|
Semangat ingin tahu
|
F5
|
Meluaskan pengetahuan
|
F6
|
Suka meneroka ilmu
|
F7
|
Semangat gigih berusaha
|
F8
|
Sanggup menghadapi risiko
|
F9
|
Kecekalan
|
F10
|
Tidak mudah putus asa
|
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
BAB 10: DASAR BRITISH DAN KESANNYA TERHADAP EKONOMI
NEGARA
1. Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah
kesan peningkatan jumlah penduduk imigran Cina dan India di Tanah
Melayu.
F1
|
Masyarakat majmuk
|
F2
|
Petempatan berbeza
|
F3
|
Jenis pekerjaan
|
F4
|
Bahasa berbeza
|
F5
|
Interaksi kaum
|
F6
|
Perpaduan kaum
|
F7
|
Pendidikan
|
F8
|
Taraf hidup beza
|
F9
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
2. Berdasarkan pengetahuan anda, apakah kesan pengenalan
ekonomi moden ketika Pemerintahan British kepada masyarakat Melayu?
F1
|
Miskin
|
F2
|
Jual tanah
|
F3
|
Bertani
|
F4
|
Tiada kemudahan
|
F5
|
Pengangkutan
|
F6
|
Terpinggir
|
F7
|
Tradisional
|
F8
|
Taraf hidup beza
|
F9
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
3. Berdasarkan
pengetahuan sejarah anda, apakah kesan pengenalan Undang-Undang British
berkaitan ekonomi khasnya tanah kepada masyarakat Melayu?
F1
|
Mengelakkan tanah milik
orang Melayu diceroboh
|
F2
|
Tanah menjadi
berharga/komersial
|
F3
|
Perlu mendapat kebenaran
pejabat tanah
|
F4
|
Ekonomi wang dalam kalangan
orang Melayu
|
F5
|
Urusan jual beli / barang
dibayar dengan wang
|
F6
|
Orang Melayu meminjam wang
daripada orang tengah
|
F7
|
Terpaksa menjual tanah
untuk membayar hutang
|
F8
|
Orang Melayu dibiarkan
dalam pertanian tradisional
|
F9
|
Pelbagai cukai
diperkenalkan
|
F10
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
Memudahkan pelajar utk menjawab soalan KBKK...thank...
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDelete