BAB 1: KEMUNCULAN
DAN PERKEMBANGAN NASIONALISME DI ASIA TENGGARA
1.
Jelaskan peranan anda sebagai generasi
muda hari ini dalam mengekalkan kedaulatan dan kemerdekaan tanah air kita
daripada diganggu gugat kuasa asing.
F1
|
Mengukuhkan semangat cinta negara
|
F2
|
Mengeratkan perpaduan bangsa
|
F3
|
Menjaga nama baik negara
|
F4
|
Tidak bekerjasama dengan kuasa asing
|
F5
|
Memelihara jati diri
|
F6
|
Menguasai ilmu pengetahuan
|
F7
|
Menguasai segala bidang kemahiran
|
F8
|
Mengukuhkan pasukan tentera
|
F9
|
Meningkatkan sains teknologi
|
F10
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
2.
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda,
apakah kebaikan pengenalan sistem Birokrasi Barat ke atas kemajuan negara kita?
F1
|
Perkhidmatan awam kemas
|
F2
|
Penglibatan rakyat dalam pentadbiran
|
F3
|
Raja mengikut perlembagaan
|
F4
|
Pengenalan sistem persekutuan
|
F5
|
Kemudahan awam
|
F6
|
Pengangkutan
|
F7
|
Perhubungan
|
F8
|
Pendidikan moden
|
F9
|
Kemajuan sains teknologi
|
F10
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
3.
Pada pandangan anda, bagaimanakah
semangat nasionalisme boleh terus dipupuk dalam kalangan generasi muda kita
hari ini?
F1
|
Menerapkan semangat
patriotik di sekolah
|
F2
|
Menjaga nama baik negara di
mana sahaja
|
F3
|
Melengkapkan diri
dengan ilmu
|
F4
|
Bersatu padu semua kaum
|
F5
|
Mempunyai semangat
kepimpinan
|
F6
|
Mempertahankan kedaulatan
negara
|
F7
|
Sikap berdisiplin
|
F8
|
Gigih berusaha
|
F9
|
Tolong-menolong /
bekerjasama
|
F10
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
4. Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah
kesan pengenalan sistem birokrasi Barat terhadap sistem pentadbiran di Asia
Tenggara?
F1
|
Penubuhan
Kerajaan Pusat
|
F2
|
Diketuai gabenor Jeneral / pesuruhjaya tinggi
|
F3
|
Pembesar tempatan di peringkat pusat dihapuskan
|
F4
|
Raja kehilangan kuasa
|
F5
|
Pegawai Barat dilantik menjadi ketua biro
|
F6
|
Beberapa jabatan ditubuhkan seperti pelajaran
|
F7
|
Pengenalan sistem undang-undang Barat
|
F8
|
British memperkenalkan sistem kehakiman Barat
|
F9
|
Raja menerima penasihat Barat
|
F10
|
Pembesar tempatan kehilangan pengaruh
|
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
5. Pada pandangan anda, apakah iktibar yang
diperoleh daripada perkembangan nasionalisme yang berlaku di negara-negara Asia
Tenggara?
F1
|
Melengkapkan diri
dengan ilmu pengetahuan
|
F2
|
Bersatu padu dalam
perjuangan
|
F3
|
Mempunyai semangat
kepimpinan yang baik
|
F4
|
Berusaha membentuk kerajaan
yang berdaulat
|
F5
|
Sikap berdisiplin
|
F6
|
Gigih berusaha
|
F7
|
Tolong-menolong /
bekerjasama
|
F8
|
Mempunyai semangat setia
negara yang tinggi
|
F9
|
Sanggup berkorban untuk
bangsa
|
F10
|
Kebijaksanaan pemimpin
|
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
BAB 2: NASIONALISME
DI MALAYSIA SEHINGGA PERANG DUNIA KEDUA
1.
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda
mengenai pejuang tanah air seperti Dol Said, Tok Janggut, Dato Bahaman dan
lain-lain, apakah nilai yang boleh diteladani oleh anda sebagai warganegara Malaysia
yang patriotik?
F1
|
Cinta akan negara
|
F2
|
Tidak putus asa
|
F3
|
Berani berjuang
|
F4
|
Sanggup berkorban
|
F5
|
Semangat kental
|
F6
|
Benci penjajahan
|
F7
|
Mempertahankan tanah air
|
F8
|
Tidak mengalah
|
F9
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
2.
Berdasarkan pemerhatian anda, mengapakah
media massa
amat penting dalam menyebarkan maklumat kepada rakyat dari zaman dahulu hingga
sekarang?
F1
|
Membetulkan pandangan salah
|
F2
|
Memberi kesedaran
|
F3
|
Mengkritik pemimpin yang salah
|
F4
|
Menyebarkan ilmu
|
F5
|
Memperjuangkan rakyat
|
F6
|
Memberi teladan
|
F7
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
3. Berdasarkan
pengetahuan sejarah anda, nyatakan peristiwa pahit zaman penjajahan yang boleh
menimbulkan perasaan berani mempertahankan negara kepada generasi hari ini?
F1
|
Kezaliman kuasa Jepun
|
F2
|
Pembunuhan oleh Bintang 3
|
F3
|
Parti Komunis
|
F4
|
Kebuluran makanan zaman komunis
|
F5
|
Pembunuhan rakyat tidak berdosa komunis
|
F6
|
Kezaliman penjajah seperti Birch
|
F7
|
Penipuan dalam perjanjian seperti perjanjian Pangkor
|
F8
|
Pembunuhan pejuang seperti Tok Janggut
|
F9
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
4. Berdasarkan
pengetahuan sejarah anda, apakah kejayaan yang dicapai oleh Gerakan Islah di
Tanah Melayu?
F1
|
Berjaya
menghadapi halangan Kaum Tua/Penjajah
|
F2
|
Menyedarkan
kepentingan pendidikan
|
F3
|
Membela
pendidikan wanita/perempuan
|
F4
|
Mendirikan
madrasah
|
F5
|
Memajukan
pendidikan dunia dan akhirat
|
F6
|
Pendidikan Ilmu
Hisab
|
F7
|
Pendidkan
Bahasa Inggeris
|
F8
|
Ilmu Fardu ain
|
F9
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
5. Pada pendapat anda, mengapakah kegiatan
persatuan dan politik kurang menonjol di Sabah dan Sabah?
F1
|
Tidak tersebar di kawasan
pedalaman
|
F2
|
Masalah perhubungan
|
F3
|
Taraf pendidikan yang masih
rendah
|
F4
|
Pengangkutan
mundur
|
F5
|
Ekonomi kurang berkembang
|
F6
|
Kurang kesedaran politik
|
F7
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
BAB 3: KESEDARAN
PEMBINAAN NEGARA DAN BANGSA
1. Pada pandangan anda, mengapakah konsep Realpolitik yang dipegang oleh pemimpin
Itali dan Jerman jika diamalkan pada hari ini akan menghancurkan keharmonian
dunia?
F1
|
Pembunuhan
|
F2
|
Kuku
besi
|
F3
|
Tipu
helah
|
F4
|
Pemalsuan dokumen
|
F5
|
Provokasi
|
F6
|
Penipuan
|
F7
|
Ugutan
|
F8
|
Perang
|
F9
|
Diktator
|
F10
|
Tidak mengikut
undang-undang
|
F11
|
Ekonomi mundur
|
F12
|
Kejam
|
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
2. Pada
pemerhatian anda, bagaimanakah undang-undang sama ada bertulis atau tidak
bertulis dapat mewujudkan kehidupan yang aman dan harmoni masyarakat hari ini?
F1
|
Menjamin kedaulatan
|
F2
|
Taat pemerintah
|
F3
|
Hukuman adil
|
F4
|
Mengikut protokol
|
F5
|
Berdisiplin
|
F6
|
Pembahagian kuasa raja dan menteri
|
F7
|
Sopan santun
|
F8
|
Bertoleransi
|
F9
|
Pentadbiran kemas
|
F10
|
Bersatu padu
|
F11
|
Saling hormat
|
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
3. Berdasarkan
pengetahuan sejarah anda, jelaskan mengapakah Adat Perpatih dikatakan mempunyai
amalan demokrasi?
F1
|
Raja tidak berkuasa mutlak
|
F2
|
Agihan kuasa mengikut peringkat
|
F3
|
Musyawarah
|
F4
|
Muafakat
|
F5
|
Keputusan ramai
|
F6
|
Semangat kerjasama
|
F7
|
Kedaulatan di tangan rakyat
|
F8
|
Perundingan Raja dan Undang
|
F9
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
BAB 4: PEMBINAAN NEGARA DAN BANGSA MALAYSIA
1.
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda,
apakah kesan ke atas negara kita jika Malayan Union berjaya dilaksanakan oleh
penjajah British?
F1
|
Raja hapus
|
F2
|
Negeri Melayu hapus
|
F3
|
Adat istiadat Melayu hilang
|
F4
|
Agama Islam bukan agama rasmi
|
F5
|
Bahasa Melayu terpinggir
|
F6
|
Ekonomi Melayu mundur
|
F7
|
Imigran menguasai ekonomi
|
F8
|
Kerakyatan longgar
|
F9
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
2. Pada pendapat anda, apakah kebaikan penubuhan
negara Persekutuan seperti Persekutuan Tanah Melayu?
F1
|
Perkongsian kekayaan
|
F2
|
Negara lebih besar
|
F3
|
Penduduk ramai
|
F4
|
Kekuatan ketenteraan
|
F5
|
Pasaran ekonomi
|
F6
|
Negeri kaya membantu miskin
|
F7
|
Hubungan kerajaan
persekutuan dan negeri
|
F8
|
Kerjasama persekutuan dan
negeri
|
F9
|
Muafakat
|
F10
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
BAB 5: PEMBINAAN NEGARA DAN BANGSA YANG MERDEKA
1.
Pada pendapat anda, apakah kebaikan yang
diterima daripada peluang mentadbir yang diberi oleh British dalam Sistem Ahli
kepada orang tempatan?
F1
|
Latihan mentadbir
|
F2
|
Pengalaman memerintah
|
F3
|
Persediaan merdeka
|
F4
|
Toleransi kaum
|
F5
|
Sokongan rakyat
|
F6
|
Perpaduan kaum
|
F7
|
Sokongan British
|
F8
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
2.
Pada pandangan anda, mengapakah sikap
toleransi seperti dalam Pakatan Murni
penting kepada negara kita yang mempunyai rakyat pelbagai kaum?
F1
|
Elak perasaan perkauman
|
F2
|
Kerjasama
|
F3
|
Permuafakatan
|
F4
|
Tidak berlaku perbalahan
|
F5
|
Kestabilan ekonomi
|
F6
|
Hormat menghormati
|
F7
|
Pelabur asing
|
F8
|
Agihan kekayaan
|
F9
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
3.
Kemerdekaan negara kita hasil kebijaksanaan pemimpin berbincang dengan
pihak penjajah. Mengapakah pendekatan berunding lebih baik daripada berperang
dalam usaha menuntut kemerdekaan?
F1
|
Mengelak pertumpahan darah
|
F2
|
Kemerdekaan lebih terancang
|
F3
|
Memelihara perpaduan kaum
|
F4
|
Dapat terus kerjasama
British selepas merdeka
|
F5
|
Rakyat lebih bersedia
|
F6
|
Tiada kerosakan harta benda
|
F7
|
Ketenteraman awam
|
F8
|
Lebih matang dan dihormati
dunia
|
F9
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
4. Bagaimanakah tolak ansur masyarakat
pelbagai kaum di Malaysia boleh membantu negara kita untuk lebih maju pada masa
hadapan?
F1
|
Mengamalkan semangat
inkuiri/ingin tahu
|
F2
|
Mengambil berat terhadap
sesuatu isu
|
F3
|
Bergembling tenaga untuk memajukan
ekonomi
|
F4
|
Menjaga kestabilan politik
|
F5
|
Menjaga sentimen perkauman
|
F6
|
Bertoleransi
|
F7
|
Merealisasikan konsep 1
Malaysia
|
F8
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
BAB 6 : PENGUKUHAN NEGARA DAN BANGSA MALAYSIA
1.
Penubuhan Malaysia memperlihatkan kematangan pemimpin kita melihat masa
depan. Pada pandangan anda, mengapakah kemasukan Sabah dan Sarawak dalam
Malaysia memberi banyak faedah kepada rakyat negeri tersebut?
F1
|
Kemajuan ekonomi
|
F2
|
Perniagaan
|
F3
|
Pasaran
|
F4
|
Kestabilan politik
|
F5
|
Bantuan persekutuan
|
F6
|
Peluang mentadbir
|
F7
|
Kemudahan awam
|
F8
|
Pengangkutan
|
F9
|
Perhubungan
|
F10
|
Pendidikan
|
F11
|
Universiti
|
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
2. Apakah iktibar yang boleh diambil daripada tentangan negara luar iaitu
Indonesia dan Filipina dalam usaha menubuhkan Malaysia?
F1
|
Perpaduan rakyat penting
|
F2
|
|
F3
|
|
F4
|
|
F5
|
|
F6
|
|
F7
|
|
F8
|
Berjuang untuk negara
|
F9
|
Semangat patriotisme
|
F10
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
BAB 7 : SISTEM PEMERINTAHAN DAN PENTADBIRAN NEGARA
MALAYSIA
1. Berdasarkan
pemerhatian anda, apakah kepentingan perlembagaan kepada rakyat pelbagai kaum
di Malaysia?
F1
|
Kecekapan mentadbir
|
F2
|
Keadilan rakyat
|
F3
|
Menjamin taat setia kepada negara
|
F4
|
Hak asasi rakyat
|
F5
|
Rujukan mentadbir
|
F6
|
Ketenteraman awam
|
F7
|
Agihan kuasa persekutuan negeri
|
F8
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
2. Pada
pandangan anda, mengapakah sistem Raja Berperlembagaan masih relevan dan penting
kepada negara Malaysia?
F1
|
Melindungi rakyat pelbagai kaum
|
F2
|
Ketika darurat
|
F3
|
Melindungi Islam
|
F4
|
Kebebasan agama
|
F5
|
Melindungi hak orang Melayu
|
F6
|
Melindungi kerakyatan kaum lain
|
F7
|
Perpaduan kaum
|
F8
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
3. Pada
pendapat anda, mengapakah lambang negara seperti bendera dan lagu kebangsaan
perlu dihormati dan dipelihara?
F1
|
Lambang kedaulatan
|
F2
|
Semangat patriotisme
|
F3
|
Cinta akan negara
|
F4
|
Perpaduan kaum
|
F5
|
Taat kepada negara
|
F6
|
Pembakar semangat
|
F7
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
4. Pada
pandangan anda, mengapakah hubungan baik antara Kerajaan Persekutuan dengan
Kerajaan Negeri amat penting?
F1
|
Menyatupadukan pelbagai
wilayah yang berasingan
|
F2
|
Membentuk Kerajaan
Persekutuan yang stabil
|
F3
|
Mengurangkan perbalahan
antara etnik
|
F4
|
Menjamin keharmonian dan
hubungan baik
|
F5
|
Toleransi untuk kepentingan
bersama
|
F6
|
Memudahkan pembangunan
ekonomi
|
F7
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
BAB 8 : PEMBANGUNAN
DAN PERPADUAN UNTUK KESEJAHTERAAN
1. Pada
pandangan anda, mengapakah bidang pertanian masih penting walaupun Malaysia
kini menuju ke arah negara maju?
F1
|
Bantu ekonomi bumiputera
|
F2
|
Pertanian dagang
|
F3
|
Usahawan tani
|
F4
|
Bekalan makanan
|
F5
|
Mengurang import
|
F6
|
Keselamatan ketika darurat
|
F7
|
Petani miskin dibantu
|
F8
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
2. Berdasarkan
pemerhatian anda, mengapakah pendidikan perlu terus diutamakan dalam kehidupan
kita hari ini?
F1
|
Memajukan diri
|
F2
|
Pembangunan negara
|
F3
|
Sahsiah anak muda
|
F4
|
Tuntutan agama
|
F5
|
Peluang pekerjaan
|
F6
|
Pemimpin berwibawa
|
F7
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
3. Pada pendapat anda, mengapakah Malaysia perlu
menjadi negara maju selaras dengan Cita-cita Wawasan 2020?
F1
|
Ekonomi maju
|
F2
|
Pendapatan tinggi
|
F3
|
Kestabilan politik
|
F4
|
Maruah bangsa
|
F5
|
Kemajuan ilmu
|
F6
|
Masyarakat penyayang
|
F7
|
Agihan ekonomi
|
F8
|
Perpaduan
|
F9
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
BAB 9: MALAYSIA
DALAM KERJASAMA ANTARABANGSA
1. Apakah
iktibar yang boleh dipelajari daripada Perang Dunia Pertama dan Kedua?
F1
|
Kehilangan nyawa
|
F2
|
Rosak harta benda
|
F3
|
Tamadun rosak
|
F4
|
Kanak-kanak/wanita
|
F5
|
Perpecahan negara
|
F6
|
Pendidikan terjejas
|
F7
|
Masyarakat hancur
|
F8
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
2. Pada pengetahuan sejarah anda, apakah
kelebihan dasar luar Malaysia yang berbaik-baik dengan semua negara?
F1
|
Tiada musuh
|
F2
|
Ekonomi stabil
|
F3
|
Tiada ancaman kuasa besar
|
F4
|
Negara aman
|
F5
|
Rakyat bersatu
|
F6
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
3. Pada pendapat anda, bagaimanakah kita
boleh mengelak perang daripada berlaku?
F1
|
Patuh undang-undang
|
F2
|
Hormat negara lain
|
F3
|
Jadi ahli PBB
|
F4
|
Berdiplomasi
|
F5
|
Muafakat
|
F6
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
4.
Pada pandangan anda, apakah kesan
perkembangan globalisasi pada zaman kini?
F1
|
Jurang antara luar bandar dengan bandar
|
F2
|
Jurang antara negara maju dengan membangun
|
F3
|
Menyekat peluang pekerjaan
|
F4
|
Merendahkan taraf hidup
|
F5
|
Perkembangan masalah sosial
|
F6
|
Mewujudkan sikap individualistik
|
F7
|
Persaingan tidak sihat
|
F8
|
Penindasan golongan kaya terhadap orang miskin
|
F9
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
5.
Pada pandangan anda, bagaimanakah Malaysia
sepatutnya menghadapi cabaran globalisasi?
F1
|
Memajukan prasarana ICT
|
F2
|
Mengambil peluang dan faedah ICT
|
F3
|
Mempromosikan penggunaan ICT
|
F4
|
Memajukan projek Koridor Raya Multimedia
|
F5
|
Menyediakan e-pendidikan
|
F6
|
Menjadi warga global
|
F7
|
Mengamalkan e-dagang
|
F8
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
kenapa tiada huraian??????????
ReplyDeletesmua nk kne suap.. ssh la bro.. :)
ReplyDeletemohon copy ye cikgu :)
ReplyDelete