Monday 4 November 2013

FOKUS SEJARAH SPM 2013 STRUKTUR

Soalan

Butiran
Markah
1

Tamadun Hwang Ho adalah tamadun terawal di China yang
memberikan sumbangan yang penting kepada peradaban dunia.


(a)



F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12

Senaraikan dua golongan dalam struktur sosial masyarakat tamadun Hwang Ho.

Atasan
Bawahan
Hamba
Tentera
Petani
Pedagang
Artisan
Pegawai kerajaan
Bangsawan
Golongan agama
Pembesar
Raja
[Mana-mana 2 x 1 m]



1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2 m]

(b)









F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10


Nyatakan dua contoh kepercayaan yang diamalkan oleh golongan masyarakat  dalam tamadun Hwang Ho.

Animisme
Politeisme
Penyembahan roh nenek moyang
Menyembah tuhan syurga / Shang-Ti
Menyembah tuhan bumi / Tu
Penyembahan sungai / bukit / gunung
Percaya kepada ramalan / tilikan tulang oracle
Percaya kepada mandat daripada tuhan diberi kepada raja yang adil
Percaya kepada konsep Yin dan Yang
Percaya kepada konsep Feng Shui
[Mana-mana 2 x 1 m]



1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2 m]

(c)


F1
F2
F3
F4
F5
F6
Apakah peranan kalendar dalam masyarakat Hwang Ho?

Menentukan musim menanam
Menentukan musim menuai
Menjalankan aktiviti harian
Menentukan upacara perkahwinan
Perburuan
Pengkebumian
[Mana-mana 2 x 1 m]


1
1
1
1
1
1
[2 m]
(d)



F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7

Senaraikan dua ciri negara kota Anyang  dalam tamadun Hwang Ho.

Terletak di kawasan tanah tinggi Sg. Huan
Terdapat istana
Terdapat kuil
Terdapat pusat pentadbiran
Raja / pembesar / golongan agama tinggal di bandar
Terdapat tembok untung menghalang musuh
Bandar dikelilingi kawasan perkampungan
[Mana-mana 2 x 1 m]




1
1
1
1
1
1
1
[2 m]
(e)



H1
H2
H3
H4
H5
H6


Pertanian kepada peradaban manusia hari ini.

Pembinaan sistem pengairan / terusan
Teknologi pembajakan
Penciptaan cangkul
Penciptaan sabit
Menggunakan batas untuk penanaman
Peralatan pertanian daripada besi
(Mana-mana jawapan munasabah)
[Mana-mana 2 x 1 m]




1
1
1
1
1
1

[2 m]

2

Usaha orang Islam Madinah untuk menziarahi Makkah pada tahun 628 M. telah membawa kepada terhasilnya Perjanjian Hudaibiyah antara penduduk Islam Madinah dengan pihak Quraisy Makkah.


(a)




F1
F2
F3
F4
F5
Nyatakan tujuan orang Islam menziarahi kota Makkah pada  tahun tersebut?

Tempat kelahiran Nabi Muhammad s.a.w
Tempat lahirnya agama Islam
Untuk mengunjungi Kaabah / umrah
Tempat asal bagi orang Muhajirin
Tempat turunnnya wahyu Allah

[Mana-mana 2 x 1 m]



1
1
1
1
1

[2 m]

(b)








F1
F2
F3
F4
F5

Mengapakah Uthman bin Affan dipilih untuk dihantar ke Makkah setelah rombongan orang Islam dihalang memasuki kota Makkah?

Mempunyai ramai saudara mara di Makkah
Bersifat lebih matang berbanding sahabat lain
Usia yang lebih tua berbanding sahabat lain
Sifatnya yang lemah lembut
Mempunyai sikap tolak ansur

 [Mana-mana 2 x 1 m]



1
1
1
1
1

[2 m]

(c)


F1
 F2

F3

F4

F5

Senaraikan dua kandungan Perjanjian Hudaibiyah.

Bersetuju mengadakan gencatan senjata selama 10 tahun
Kabilah Arab yang lain bebas memihak kepada orang Islam Madinah atau orang Quraisy Makkah
Orang Islam hanya boleh mengerjakan umrah pada tahun berikutnya
Orang Madinah yang memihak ke Makkah tanpa kebenaran penjaganya tidak perlu dipulangkan ke Madinah
Orang Makkah yang memihak ke Madinah tanpa kebenaran penjaganya perlu dipulangkan ke Makkah.

 [Mana-mana 2 x 1 m]


1
1

1

1

1


[2 m]

(d)


H1
H2

H3

H4
H5
H6
H7
H8
H9
Jelaskan kepentingan Perjanjian Hudaibiyah.

Orang Islam berpeluang menunaikan haji pada tahun berikutnya
Nabi Muhammad s.a.w dapat merangka program dakwah Islamiah secara aman
Suku Arab  boleh menganut sebarang agama tanpa halangan mana-mana pihak
Islam dapat berkembang dengan meluas
Bilangan yang memeluk Islam bertambah
Islam tersebar dengan aman
Melambangkan ketokohan Nabi sebagai pemimpin
Orang Quraisy Makkah mengiktiraf kerajaan Islam Madinah
Menjadi perintis ke arah pembukaan semula kota Makkah

(Mana-mana jawapan munasabah berkaitan Perjanjian Hidaibiyah)

 [Mana-mana 2 x 1 m]
           


1
1

1

1
1
1
1
1
1



[2 m]
(e)



H1
H2
H3
H4
H5
H6
H7


Apakah iktibar yang boleh diambil daripada peristiwa Perjanjian Hudaibiyah?

Menggunakan kebijaksanaan dalam menyelesaikan sesuatu perkara
Menggunakan cara perundingan untuk menyelesaikan masalah
Mematuhi sesuatu perjanjian yang telah dibuat/ tidak mungkir janji
Sikap tidak menyerah kalah dalam mengharungi cabaran
Mempunyai semangat yang cekal
Memiliki sifat pemaaf
Mempunyai akhlak terpuji

(Mana-mana jawapan yang munasabah)
[Mana-mana 2 x 1 m]




1
1
1
1
1
1
1


[2 m]





3



(a)





F1
F2
F3


Gerakan Islah merupakan gerakan yang mendorong orang Melayu supaya membetulkan pandangan mereka terhadap Islam.

Namakan dua tokoh yang mempelopori Gerakan Islah.

Sheikh Tahir Jalaludin
Syed Syeikh al-Hadi
Dr. Burhanuddin al-Helmy

 [Mana-mana 2 x 1 m]





1
1
1

 [2 m]

(b)


F1
F2
F3
F4

Senaraikan dua akhbar yang menjadi saluran Gerakan Islah ini.

Al-Imam
Neracha
Idaran Zaman
Pengasuh

[Mana-mana 2 x 1 m]



1
1
1
1

[2 m]
(c)


F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8

F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
F17
Nyatakan dua idea perjuangan Kaum Muda.

Menjana ajaran Islam dari sudut kemajuan dunia
Gesaan untuk memajukan ekonomi orang Melayu
Gesaan untuk memajukan pendidikan orang Melayu
Gesaan untuk memajukan politik orang Melayu
Gesaan untuk memajukan sosial orang Melayu
Menyemai sikap mengkritik penjajah
Mengkritik raja Melayu
Mengkritik pembesar Melayu yang tidak berusaha untuk memajukan orang Melayu
Menuntut ilmu adab
Menuntut ilmu pertukangan
Pandai dalam ilmu pertukangan
Pandai dalam ilmu pergaulan hidup
Pandai dalam ilmu ubat-ubatan
Menuntut ilmu fardu ain
Menuntut Ilmu Hisab
Menuntut bahasa Inggeris
Memberi peluang kepada pelajar perempuan untuk mendapatkan pendidikan
[Mana-mana 2 x 1 m]



1
1
1
1
1
1
1
1

1
1
1
1
1
1
1
1
1

[2 m]

(d)



F1
F2

F3

F4



Apakah cabaran yang dihadapi oleh Kaum Muda dalam perjuangan mereka?

Tentangan daripada Kaum Tua / alim ulama
Negeri-negeri Melayu mengeluarkan undang-undang untuk menghalang pengaruh Kaum Muda
Kegiatan dakwah di Negeri-negeri Melayu mesti mendapat keizinan sultan
Buku-buku / risalah Kaum Muda tidak dibenarkan dibawa masuk ke Negeri-negeri Melayu
[Mana-mana 2 x 1 m]



1
1

1

1

[2 m]

(e)



H1
H2
H3
H4
H5
H6
H7
H8
H9


Sekiranya anda pengasas sebuah pertubuhan politik, apakah yang perlu anda lakukan untuk menguatkan pertubuhan politik anda?

Mendapatkan ramai ahli
Menyatukan ahli
Mengukuhkan kewangan
Menentukan matlamat / visi
Bekerja keras mencapai visi
Bersifat patriotik
Menjaga kebajikan ahli
Mempertahan kedaulatan agama dan bangsa
Menolak kerjasama kuasa asing
(Mana-mana jawapan munasabah)
[Mana-mana 2 x 1 m]




1
1
1
1
1
1
1
1
1

[2 m]
4


Globalisasi telah mendorong Malaysia menyahut cabarannya dengan menyediakan prasarana ICT.


(a)

Nyatakan maksud globalisasi.




F1
F2
F3

F4
F5
F6
Perubahan dunia tanpa sempadan
Kepesatan atau kepantasan teknologi maklumat
Perubahan aspek kehidupan seperti barangan / modal / tenaga manusia / kemahiran / nilai
Mengambil masa yang singkat
Perubahan meliputi skop yang luas
Dihubungkan dengan kemajuan teknologi / ICT

[Mana-mana 2 x 1 m]
1
1
1

1
1
1

[2 m]

(b)








H1
H2
H3
H4
H5
H6
Nyatakan dua sebab berlakunya globalisasi.

Penggunaan peralatan teknologi baru seperti komputer
Penggunaan internet
Perkembangan teknologi komunikasi/telefon mudah alih
Perkembangan penyiaran digital/satelit
Kos pengangkutan yang murah
Maklumat tersebar luas dalam masa singkat
(Mana-mana jawapan munasabah)

 [Mana-mana 2 x 1 m]


1
1
1
1
1
1


[2 m]




(c)


F1
F2

F3
F4
F5
F6
F7

Beri dua cabaran globalisasi yang dihadapi oleh Malaysia.

Kepesatan perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi
Barangan /modal /tenaga manusia/ kemahiran /nilai menyeberangi sempadan dalam masa singkat
Jurang perbezaan antara bandar dan luar bandar meningkat
Jurang antara negara maju dengan negara membangun
Menyekat peluang pekerjaan
Merendahkan taraf hidup
Mewujudkan masalah sosial
(Mana-mana jawapan munasabah)
[Mana-mana 2 x 1 m]


1
1

1
1
1
1
1

[2 m]

(d)



H1

H2
H3
H4
H5
H6
H7
H8
H9

Cadangkan dua langkah yang telah diambil oleh Malaysia dalam menghadapi cabaran globalisasi.

Menyediakan prasarana bagi merebut peluang serta faedah yang dihasilkan
Mempromosikan penggunaan ICT]
Merancang pembinaan prasarana ICT
Melancarkan projek Koridor Raya Multimedia
Memulakan e-pendidikan
Pemasaran tanpa sempadan
e-dagang
Penyiaran digital
K-ekonomi
(Mana-mana jawapan munasabah)
 [Mana-mana 2 x 1 m]



1

1
1
1
1
1
1
1
1

[2 m]

(e)


H1
H2

H3
H4
H5
H6
H7
H8
H9
H10
H11
H12
Jelaskan kesan globalisasi terhadap negara kita.

Meningkatkan jurang antara luar bandar dengan bandar
Meningkatkan jurang antara negara maju dengan negara membangun
Menyekat peluang pekerjaan
Merendahkan taraf hidup
Meningkatkan perkembangan ekonomi dunia
Mewujudkan sikap individualistik
e-pendidikan/pembelajaran maya
e-ekonomi
e-filing
k-ekonomi
k-masyarakat
Penyiaran digital
(Mana-mana jawapan munasabah)
 [Mana-mana 2 x 1 m]



1
1

1
1
1
1
1
1
1
1
1
1

[2 m]

No comments:

Post a Comment