Monday 4 November 2013

FOKUS 2 SEJARAH SPM *

9
(a)
Terangkan isu-isu yang dibangkitkan oleh akhbar di Tanah Melayu pada abad tersebut.
[8 markah ]

F1
H1a
H1b
H1c
H1d
H1e
H1f
H1g
H1h

F2
H2a
H2b
H2c
H2d
H2e
H2f
H2g

F3
H3a
H3b
H3c
H3e
H3f
H3g
H3h


F4
H4a
H4b
H4c
H4d
H4e
H4f
H4g

H4h
Pendidikan
Memajukan pendidikan tinggi orang Melayu
Menggalakkan pendidikan untuk anak perempuan
Menekankan kepentingan bahasa Inggeris
untuk kemajuan orang Melayu
Tidak meninggalkan pendidikan Islam
Memertabatkan bahasa Melayu
sebagai bahasa rasmi dalam pentadbiran British
Taraf sekolah Melayu diperbaiki

Sosial
Menyeru meninggalkan sikap negatif
seperti memilih kerja
tidak berusaha
Mementingkan kemahiran tradisional
Seperti pertukangan/ kerja tangan
agar mempunyai nilai ekonomi
Mengekalkan nilai-nilai baik masyarakat Melayu

Ekonomi
Menggalakkan syarikat kerjasama
Meminta British mengurangkan kemasukan orang dagang
Orang dagang mengancam ekonomi tempatan
Menggalakkan perniagaan di kalangan orang Melayu
Melarang orang Melayu daripada menjual tanah mereka
Menyeru orang Melayu supaya berjimat cermat
Meminta British mengadakan kampung khas Melayu di Kuala Lumpur.

Politik
Mengkritik British kerana mengurangkan kuasa Raja-Raja Melayu
Mengkritik para pembesar dan Raja-Raja Melayu
tidak melaksanakan kepemimpinan yang sewajarnya untuk rakyat
Menolak dasar pilih kasih British dalam pentadbiran kerajaan
Menuntut diadakan Malay Administrative Service (M.A.S)
Untuk melindungi orang Melayu dalam perkhidmatan kerajaan
Menyeru orang Melayu di seluruh Tanah Melayu supaya bersatu dalam sebuah pertubuhan kebangsaan
Menentang tuntutan orang dagang terhadap politik tempatan

[Mana-mana 8 x 1m]

(b)
Jelaskan perjuangan Kesatuan Melayu Singapura (KMS) sehingga tahun 1940-an.
[6 markah ]

F1
F2
F3
F4
F5
F6

F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13

F14
H14a
F15
H15a
Ditubuhkan pada tahun 1926 di Singapura
Pengasasnya Mohammad Eunos Abdullah
Tujuannya menjaga sosio ekonomi masyarakat Melayu Singapura
Wakil orang Melayu dalam Majlis Perundangan Negeri-negeri Selat
Berjaya mendapatkan penempatan khas orang Melayu
Kesannya penubuhan cawangan di Pulau Pinang, Melaka dan negeri-negeri Melayu yang lain
Bekerjasama dengan Jepun pada akhir 1940-an
Menghalau British daripada Tanah Melayu
Menjadikan KMM sebagai badan propaganda Jepun
Membeli Warta Malaya
Dijadikan alat propaganda anti-British
Mengelilingi Tanah Melayu untuk mendapatkan sokongan
Menubuhkan cawangan untuk meluaskan propaganda menentang British
Menjadikan Maahad ll Ihya Assyariff di Gunung Semanggol Perak
Sebagai penyokong KMM
Menyediakan kader-kader yang dikenali sebagai tentera semut
Untuk menentang British
[Mana-mana 8 x 1m]

(c)
Mengapakah media massa amat penting dalam menyebarkan
maklumat kepada rakyat dari zaman dahulu hingga sekarang?
[6 markah ]


F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14


Membetulkan pandangan salah
Memberi kesedaran rakyat
Mengkritik pemimpin yang salah
Menyebarkan ilmu pengetahuan
Memperjuangkan hak rakyat
Memberi teladan
Cinta akan negara
Tidak putus asa
Benci penjajahan
Mempertahankan tanah air
Tidak mengalah
Semangat kental
Sanggup berkorban
Berani berjuang
Mana-mana jawapan munasabah
[Mana-mana 6 x 1m]
10
(a)

F1
F2

F3
F4

F5
F6


Nyatakan ciri Sistem Ahli yang diperkenalkan oleh British.
[4 markah ]
Satu sistem kabinet bayangan 
Beberapa orang pegawai tadbir dan tokoh masyarakat memegang
jawatan yang dibentuk
Anggotanya dikenali sebagai Ahli
Ahli dilantik oleh Pesuruhanjaya Tinggi British dengan persetujuan Majlis Raja-raja Melayu
Ahlinya terdiri daripada Sembilan orang anggota
Ahli-ahli diletak di bawah kuasa Pesuruhjaya Tinggi British
[Mana-mana 4 x 1m]

(b)

F1

F2
F3
F4

F5
Nyatakan tugas-tugas Ahli dalam system tersebut.           [4 markah ]

Menjaga satu portfolio yang mengandungi beberapa jabatan kerajaan
Mengurus pentadbiran harian jabatan mengikut dasar-dasar yang ada
Mencadangkan undang-undang yang berkaitan jabatannya
Ahli akan berbincang dengan pegawai kanan British untuk menyediakan undang-undang
Menerima arahan dan persetujuan daripada Pesuruhjaya Tinggi British
[Mana-mana 4 x 1m]


(c) i


H1
H2
H3
H4
H5
H6
H7
H8
Mengapakah negara kita memerlukan pemimpin  yang berwibawa dan berwawasan? 
[6 markah ]
Dapat mengurus negara dengan baik
Negara menjadi aman dan tenteram
Dapat mempercepatkan kemajuan negara
Dihormati oleh negara lain
Dapat menarik pelabur asing
Dapat merancang dan merangka pembangunan Negara
Dapat membuat hubungan baik dengan negara lain
Diyakini oleh rakyat dan Negara lain
[Mana-mana 6 x 1m]

(ii)

H1
H2
H3
H4
H5
H6
H7
H8


Sebagai seorang pelajar, apakah persediaan yang perlu anda lakukan untuk menjadi pemimpin negara pada masa depan?                   
[6 markah ]
Belajar bersungguh-sungguh
Menguasai teknologi baru
Menguasai ilmu teknologi maklumat
Menguasai bahasa Inggeris
Berakhlak mulia
Menjauhkan diri daripada budaya  tidak baik
Elakkan terjebak dengan najis dadah
Mengamalkan gaya hidup sihat
(Mana-mana jawapan munasabah)
[Mana-mana 6 x 1m]

11

Dasar Pendidikan Kebangsaan telah bermula sebelum kemerdekaan apabila British memperkenalkan Sistem Ahli


(a)


F1
H1a
H1b
H1c
H1d

H1e

H1f
H1g

F2
H2a

F3
H3a
H3b
H3c

H3d

H3e
H3f
H3g
H3h
H3i
H3j

F4
H4a
H4b
H4c
H4d
H4e
H4f
H4g
H4h

H4i

H4j

H4k
H4l

F5
H5a
H5b
H5c
H5d
H5e
H5f

H5g

H5h

H5i

H5j
H5k

F6
H6a
H6b

H6c
H6d
H6e
H6f
H6g
H6h
H6i
H6j


F7
H7a

H7b
H7c

H7d
H7e
H7f
H7g
H7h
H7i
H7j



Terangkan dasar pendidikan kebangsaan sebelum dan selepas merdeka.                                                                            [8 markah ]

Laporan Barnes 1950
Mencadangkan sekolah vernakular Melayu/ Cina/ Tamil dibubarkan
Digantikan dengan satu jenis sekolah sahaja
Iaitu sekolah kebangsaan
Menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di sekolah rendah
Menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar di sekolah menengah
Masyarakat Cina menentang cadangan ini
Menganggap bahawa bahasa ibunda mereka akan tergugat

Laporan Fenn-Wu 1951
Mencadangkan sekolah vernakular Cina dikekalkan

Ordinan Pelajaran 1952
Mengambil kira Laporan Barnes dan Laporan Fenn-Wu
Mencadangkan dua sistem persekolahan
Menggunakan dua bahasa pengantar / bahasa Melayu dan bahasa Inggeris
Bahasa Cina / Tamil akan disediakan jika ada permintaan daripada ibu bapa
Bahasa Melayu wajib diajar di sekolah Inggeris
Bahasa Inggeris wajib diajar di sekolah Melayu
Ordinan ini tidak dapat dilaksanakan
Mendapat tentangan daripada masyarakat Cina/ India
Kekurangan kewangan
Ancaman pengganas komunis

Penyata Razak 1956
Mengemukakan dua elemen penting
Sistem persekolahan yang sama bagi semua penduduk
Kurikulum seragam yang bercorak kebangsaan
Dapat menyuburkan semangat perpaduan negara
Mencadangkan penubuhan sekolah umum/ rendah
Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar
Mencadangkan penubuhan sekolah jenis umum / rendah
Menggunakan bahasa Inggeris / Cina / Tamil sebagai bahasa pengantar
Sekolah menengah Melayu menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar
Sekolah menengah Inggeris menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar
Bahasa Melayu / bahasa Inggeris wajib diajar di semua sekolah
Dijadikan sebagai Ordinan Pelajaran 1957

Laporan Rahman Talib 1960
Sekolah umum dijadikan sekolah kebangsaan
Sekolah jenis umum dijadikan sekolah jenis kebangsaan
Pelajaran percuma kepada semua pelajar sekolah rendah kerajaan
Tanpa mengira keturunan dan agama
Penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
Sekolah rendah yang menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar  ditukar kepada bahasa Melayu
Bahasa Melayu menjadi bahasa pengantar di semua sekolah menengah
Pelajaran agama Islam diajar di semua sekolah bantuan penuh kerajaan
Bahasa Cina / Tamil akan diajar di sekolah kebangsaan jika ada sekurang-kurangnya 15 orang pelajar
Semua peperiksaan awam akan diadakan dalam bahasa kebangsaan
Dijadikan Akta Pelajaran 1961

Kajian Aminuddin Baki 1965
Memperkenalkan sistem persekolahan aneka jurusan
Untuk menampung pelajar yang gagal memasuki sekolah menengah akademik
Menyediakan pelajaran pada peringkat menengah rendah
Sehingga berumur 15 tahun
Memberikan pelbagai kursus kemahiran
Untuk melahirkan tenaga kerja mahir
Sebagai persediaan untuk pasaran kerja
Kursus kemahiran pilihan ialah perdagangan / sains rumah tangga / seni perusahaan / sains pertanian
Mata pelajaran wajib sama seperti yang diajar di sekolah menengah biasa

Jawatankuasa Kabinet 1974
Bertujuan mengkaji semula pelaksanaan sistem pelajaran kebangsaan
Sama ada dapat melahirkan sumber tenaga manusia yang diperlukan
Sama ada dapat melahirkan masyarakat yang bersatu padu / berdisiplin/ terlatih
Penekanan terhadap penguasaan 3M / membaca / menulis / mengira
Kenaikan darjah secara automatic
Penekanan terhadap sekolah vokasional
Sukatan pelajaran sekolah swasta
Bahasa Melayu sebagai mata pelajaran wajib dalam peperiksaan
Penekanan terhadap kurikulum
Penekanan terhadap disiplin

Laporan Jawatankuasa Kabinet 1979
Berdasarkan laporan ini , Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) ditubuhkan (1982)
Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) ditubuhkan (1988)
Menekankan perkembangan pelajar dari segi jasmani / emosi / rohani / intelek
(Mana-mana jawapan munasabah berkaitan Dasar Pendidikan Kebangsaan sehingga kini)
 [Mana-mana 8 x 1 m]

(b)


F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8

Bagaimanakah bidang pendidikan di negara kita dapat memupuk perpaduan kaum?
 [6 markah ]
Sukatan pelajaran yang sama
Bahasa Melayu menjadi bahasa pengantar
Aktiviti kokurikulum / perkhemahan / ceramah motivasi
Aktiviti RIMUP
Peranan PIBG
Perkongsian pintar
Penerapan nilai moral melalui mata pelajaran
Memperkasa sekolah kebangsaan
(Mana-mana jawapan munasabah)
[Mana-mana 6 x 1 m]


(c)


H1
H2
H3
H4
H5
H6
H7
H8
H9
H10
H11
H12
Jelaskan usaha yang dilakukan oleh kerajaan untuk merealisasikan hasrat (b) tersebut?

Melaksanakan dasar pendidikan kebangsaan
Menerapkan milai murni dalam kurikulum
Memperkenalkan mata pelajaran Sivik dan Kewarganegaraan
Melaksanakan program PLKN
Memperkenalkan konsep Sekolah Wawasan
Sambutan Bulan Kemerdekaan / Hari Malaysia
Membangunkan modal insan
Menganjurkan sukan di peringkat sekolah / MSSD / MSSM
Menganjurkan rumah terbuka
Mengadakan Dasar Kebudayaan Kebangsaan
Melalui Wawasan 2020
Memperkenal slogan 1 Malaysia
(Mana-mana jawapan munasabah)
[Mana-mana 6 x 1 m]


No comments:

Post a Comment