Monday 4 November 2013

BAB 1 DAN BAB 2 TINGKATAN 4

NOTA RUMUSAN ANALISIS SOALAN PERCUBAAN SEMALAYSIA 2013 TINGKATAN EMPAT  DAN LIMA

Rounded Rectangle: NOTA RUMUSAN ANALISIS SOALAN PERCUBAAN SEMALAYSIA 2013 TINGKATAN EMPAT  DAN LIMA
Add caption
BAB 1 : TAMADUN AWAL MANUSIA

TAMADUN HUANG HO
a.        Dinasti Tamadun Hwang Ho
·         Dinasti Hsia
·         Dinasti Shang
·         Dinasti Chou
·         Dinasti Ching
·         Dinasti Chin

b.       Susun lapis masyarakat
·         Raja menduduki lapisan teratas
·         Golongan bangsawan
·         golongan pembesar.
·         Pegawai kerajaan
·         Golongan petani
·         Golongan artisan
·         Pedagang

c.        Agama dan kepercayaan .
·         kepercayaan anismisme
·         politisme.
·         penyembahan roh nenek moyang.
·         Mereka juga sembah tuhan syurga  (Shang Ti)
·         sembah Tuhan Bunyi ( Tu).
·         Sembah  bukit,  sungai dan gunung.
·         Alam semesta dan kejadiannya terdiri dari dua unsur saling melengkapi
·         Konsep Yin – kuasa pasif Yang – Kuasa aktif
·         Upacara sembah libatkan permainan muzik, tarian
·         upacara korban diketuai oleh bomoh.
·         Tulang oracle berfungsi bagi meramal keadaan.
SUMBANGAN TAMADUN HWANG HO

a.       Dalam pemerintahan Dinasti Shang
·         Pemerintahan monarki
·         Gelaran raja / raja berkuasa mutlak
·         Anak lelaki raja pengganti raja
·         Putaran dinasti
·         Raja dapat mandat Tuhan
·         Bangsawan dan pegawai kerajaan membantu raja
·         Pentadbiran pusat dan daerah

b.       Pemerintahan Dinasti Chou  
·         Sistem feudal
·         Wilayah ditadbir oleh pembesar
·         Pembesar diikat oleh raja
·         Pembesar ikrar taat setia
·         memberi hadiah, bantuan ketenteraan kepada raja

c.        Kemajuan dalam pertanian
·         Pengairan
·         Teknologi pembajakan
·         Batas untuk penanaman
·          cipta cangkul
·         Cipta sabit
·         Alat pertanian dari besi

d.       Dalam kepercayaan
·         Politeisme
·         Konsep Yin dan Yang
·         Feng Hsui
·         Sistem kalendar
·         Pemujaan roh dan nenek moyang
·         Sistem tulisan ideogram
·         Penggunaan tulang oracle untuk membuat ramalan

e.       Memperkenalkan konsep  mandat               
·         Raja dapat mandat jikan memerintah adil
·         Rakyat menikmati kemakmuran
·         Pemerintah direstui Tuhan
·         Hilang mandap jika memerintah dengan zalim
·         Malapetaka, bencana alam petanda raja yang mandat

f.        Sistem kalendar
·         1 tahun 360 hari
·         1 Bulan 30 hari
·         Dalam aktiviti perkahwinan
·         Dalam pengkebumian
·         Untuk pemburuan

g.         Sistem kemajuan teknologi
·         Membuat gangsa
·         Pertanian besi
·         Membuat tembikar
·         Membuat tembaga
·         Teknologi pembajakan

h.       Dalam falsafah
·         Perkenalkan falsafah perang Sun Tzu
·         Nama pengarang: sun Tzu nama karya
·         Nama karya: The Art of War
·         Bicarakan selok belok perang
·         Cara menangani musuh
·         Diguna dalam perniagaan
·         Strategi untuk capai kemajuan

a.        Dalam sistem tulisan
·         Tulisan ideogram
·         Terhasil daripada penilikan tulang oracle
·         Diguna dalam penulisan
·         Diguna dalam percetakan
·         Diguna oleh orang Jepun dan Korea
BAB 2 : PENINGKATAN TAMADUN
TAMADUN CHINA
a.       Peningkatan Pendidikan
·         Matlamat  lulus  Peperiksaan Awam  Kerajaan
·          Memilih pegawai  dalam pentadbiran.
·         Terdapat tiga peringkat pendidikan
·         Peringkat rendah 
·          Mengenal dan menghafal tulisan ideogram dan sembilan buah buk suci tanpa memahami maknanya.
·         Peringkat Menengah 
·          Tumpuan kepada karangan dan sastera.
·         Peringkat tinggi 
·          Untuk menterjemahkan buku suci.
·         Peperiksaan Awam kerajaan dikendalikan dengan ketat
·         Meniru dikenakan hukuman mati
·         Pemeriksa akan dikurung sebelum tiba hari peperiksaan.

 b. Proses Pelaksanaan Peperiksaan Awan Di
             China
·         Mengandungi tiga tahap
·         Tahap pertama ( Hsiu Tai )
·         Setaraf ijazah pertama
·         Dijalankan diperingkat daerah daerah
·         Lulus jadi pegawai kerajaan
·         Diadakan dua kali dalam tempoh tiga  tahun
·         Tahap kedua ( Chun Jen )
·         Setaraf ijazah sarjana
·         Dijalankan  ibu kota daerah
·         Diadakan tiga tahun sekali
·          Tahap ketiga ( Chin Shih )
·         Setaraf ijazah doktor Falsafah
·         Didijalankan istana hadapan maharaja,
·         Lulus boleh jadi pendidik
·         Diadakan dalam tempoh tiga tahun sekali
·         Dikendalikan dengan ketat
·         Didapati meniru dikenakan hukuman mati
·         Pemeriksa  dikurung sebelum  hari peperiksaan.

        c. Sebab masyarakat China menyanjung
            peperiksaan awan China
·         Menjawat jawatan kerajaan
·         Orang yang meniru dihukum mati
·         Peraturan yang ketat
·         Tidak ada sebarang penipuan
·         Meningkatkan mobiliti sosial penduduk
·         Terbuka kepada semua rakyat china
·         Pepeiksaan terbahagi kepada tiga tahap
·         Calon peperiksaan di tempatkan dalam bilik
·         Dikurung selama tiga hari untuk menulis jawapan
·         Sistem peperiksaan tertua di dunia.

Peningkatan dalam bidang pertanian
·         Sejak zaman Dinasti Han
·         Tenggala di perkenalkan
·          Membuat  batas tanaman.
·         Penciptaan kolar kuda
·          membolehkan kuda menarik beban
·         Kolar kuda ini  - melemahkan dan mencekik kuda
·         Penciptaan tenggala kayu, kereta kuda dan kereta sorong beroda.
·         Sistem penanaman secara bergilir
·         Menjaga kesuburan tanah
·         Kawasan bukit telah di teres untuk aktiviti pertanian.
·         Sistem perairan atau pembinaan terusan dilaksanakan untuk memperolehi sumber air dalam pertanian.
·         Pembinaan terusan bagi mengawal banjir.

TAMADUN INDIA
Kepesatan Perdagangan Tamadun India
·         perdagangan antara dalam dan luar
·         Hubungan dengan Mecedonia, Sri Langka, rantau Asia Tengah dan Asia Tenggara.
·         Terdapat pusat perdagangan penting
·         Anga, Kalinga, dan Karusa.
·         Terdapat banyak menghasilkan banyak barangan
·         Senjata, gading gajah, emas, berlian dan mutiara.
·         Wujudnya pelabuhan-pelabuhan penting
·         Tamralipati, Ghantashala, dan Kadura
·         Tertubuhnya Persatuan Perdagangan dan Perushaan / Sresthin
·         Untuk mengawal harga
·         Kualiti barangan
·         Membayar  gaji pekerja.
·          Dikawal oleh undang-undang

 ·          Di awasi oleh raja.
·         Persatuan untuk tukang kayu, tukang logam, tukang kulit dan sebagainya.
·         Sistem mata wang turut di perkenalkan.
·          wang syiling emas digunakan.
·         Ia dikenali sebagai dinara
·          wang perak
·         Wang daripada cangkerang siput
·          melaksanakan satu dasar kewangan dan ekonomi yang sistematik.
·         Kepesatan perdagangan berkembang pesat kerana  sektor perushaan
·         Pengeluaran tekstil, kain kapas dan sutera.
·         Perusahaan membuat sutera berpusat di bengal dan benares.
·         Perushaan yang berasaskan emas, permata dan mutiara
·         Melaksanakan sistem cukai
·         Cukai dikenakan terhadap hasi pertanian dan buah-buahan

Ciri-ciri pendidikan tamadun India
·          Berlaku pada Zaman Vedik.
·         Mementingkan keagamaan
·         Khasnya agama Hindu
·          Menghadapi kehidupan selepas mati.
·          Dikuasai oleh kaum lelaki sahaja
·         Kaum wanita tidak diberi peluang.
·         Mempelajari kitab-kitab Veda.
·         Dipelajari secara hafalan.
·         Bahasa Sanskrit menjadi bahasa utama
·         Pendidikan di berikan di istana dan di rumah-rumah.
·         Pendidikan tinggi bermula selepas tahun l00 SM
·         Selepas penubuhan Kolej Brahman.
·         Lahir Universiti agama Buddha, iaitu Nalanda.
·         Bagi mencapai taraf sebagai Brahmin yang berpendidikan
·         Harus menghafal pelbagai buku agama, khasnya Veda.
·         Mempelajari karya saintifik dan falsafah.
·         Menenkankan kepada ilmu Sains.
·         Untuk mengatasi masalah buta huruf
·         Mendapat jawatan dalam pemerintahan.

Tujuan Pendidikan Dalam Tamadun India
·         Menyediakan manusia menghadapi hari selepas mati
·         Supaya manusia mempelajari ilmu agama
·         Menjadikan manusia lebih sempurna
·         Mengekalkan nilai-nilai murni yang diajar oleh agama
·         Mendalami agama hindu Buddha
·         Menjawat jawatan penting dalam pentadbiran
·         Untuk mengatasi masalah buta huruf
·         Untuk menambnahkan ilmu pengetahuan
·         Melahirkan golongan Brahmin berilmu
Sumbangan tamadun dalam Pemerintahan dan Pentadbiran                                                               
a. Tamadun Yunani
·         Negara kota, Sistem Monarki , oligarki, aristokrasi, diktator atau tirani, demokrasi
·         Athens amalkan sistem beraja
·          dibantu oleh konsul ( golongan kaya )
·         Raja beperanan sebagai ketua negara dan kerajaan, ketua hakim, ketua tentera, dan ketua agama.
·         Sistem pemerintahan konsul di kenali oligraki
·         Beberapa orang konsul wujudkan oligarki. Lahirkan juga golongan aristokrat
·         Memiliki kuasa besar
·         Dikenali  Aristokrasi.
·          Rakyat tidak puas hati
·         Membawa  rampasan  kuasa
·         Di ketuai diktator
·         Diktator adalah golangan kaya raya
·         Terdiri golongan tentera
·         Rakyat biasa menyokong rampasan kuasa
·          Ditentang aristokrat
·         wujud demokrasi di Athen
·         Demokrasi wujud Dewan Perhimpunan dan Majlis.
·         Lelaki Athens berpeluang jadi ahli  6 bulan hingga 1 tahun.
·         Dewan Perhimpunan bersidang 3 kali setahun.
·         Bincang dasar  kerajaan.
·         Di warisi hampir seluruh negara
·         Amalan demokrasi berbeza antara negara
·         Sistem pemerintahan  tentera di sparta
·         Sistem pertahanan diberi perhatian penting
·         Anak lelaki dilantih menjadi askar
·         Melahir tentera yang bersemangat patriotik



b. Tamadun Rom
·         Bermula sistem pemerintahan beraja
·         Pemerintahan Secara mutlak keturunan Etruscan
·         Raja bukan berasal latin tempatan.
·         Raja Tidak disenangi msyk Latin tempatan.
·         Golongan bangsawan di kenali Partrician.
·         Wujud Republik.
·         tiada pemerintah kuasa mutlak.
·          Kuasa tertinggi 2 org Konsul.
·          Dilantik Senat utk tempoh tertentu.
·          Senat di wakili bangsawan.
·         Bincang hal-hal pentadbiran negara
·         Bertindak merangka perundangan
·         Bawah Senat terdapat  Dewan Perhimpunan
·         wakili semua rakyat Rom.
·          Keputusan Senat di serah ke Dewan Perhimpunan utk kelulusan.
·         Berubah dalam zaman Julius Ceasar.
·         Wujud pemerintahan bertaraf Empayar .
·         Julius ceasar menamatkan sistem republik
·         Wujudnya sistem diktator
·         Menguasai  tentera dan senat
·         mengunakan gelaran Maharaja.
·         Diteruskan oleh Augustus
·         Berjaya membawa keamanan dan keagungan.
·         Kekal 200 tahun
·         Digelar Pax Romana

c. Tamadun India.
·         Mempunyai dua bentuk kerajaan
·         kerajaan kecil dan besar.
·         Kerajaan Kecil tiada raja
·         Bersifat kepuakan.
·         Kerajaan besar Besar diketuai Raja
·         kerajaan Kashi, Kosala, dan Magadha.
·         Raja kuasa mutlak.
·          Diperkukuhkan upacara ritual.
·         Raja suci dan harus dihormati.
·         Brahmin penasihat Raja,
·         Di bantu olih  Kesatria.
·         Golongan ini menjadi pemerintah tertinggi
·         Wujud  golongan dominan

d. Tamadun Cina
·         Raja bertukar jadi Maharaja
·          wujud empayar dan peluasan kuasa.
·         Ubah sistem Feudal.
·         Pemerintahan berpusat.
·         Pemerintahan berpusat bentuk Birokrasi awam
·         pegawai dilantik Maharaja
·          di kalangan rakyat melalui jawatankuasa  Hon Kao Tsu.
·         Lantikan atas pencapaian dalam peperiksaan awam.

SUMBANGAN TAMADUN DALAM PERUNDANGAN
a. Tamadun Yunani
·         Dewan Perhimpunan mengubal undang.
·         Plato bukunya Republik
·         Negara di perintah ahli falsafah
·         Bersikap cekap / terbaik / berupaya menggubal undang-undang.




b. Tamadun Rom
·         Undang-undang pertama
·         Hukum Kanun 12
·         dipahat pada Papan  Dua Belas.
·         Dipamer di tempat awam.
·         Banyak undang-undang / rumit
·         Terdapat hakim-hakim mahit
·         Maharaja Juntinian mengumpul dan men yatukan undang-undang
·         Lahirkan Kod Undang-Undang Rom
·          Dikenali Kod Undang-Undang Justinian
·         Kekal sehingga kini

c. Tamadun India
·         Berdasark kitan Dharma Sastra
·          Undang-undang tua Hindu .
·         Raja bertanggungjawab jaga kesucian.
·         Dan kedaulatan undang-undang
·         Kesalahan akan dikenakan tindakan dan undang-undang
·         Golongan brahmin golongan yang dominan dalam perundangan
·          Mahir dan kaitan dengan agama.
·         Undang-undang sebagai titah dan perintah raja
·         Diukir pada batu dan didirikan di tepi jalan
·         Dapat dibaca oleh rakyat
·         Dikenali sebagai tiang asoka
·         Berpegang kepada konsep kesetiaan rakyat







No comments:

Post a Comment