Monday 4 November 2013

FOKUS 3 SEJARAH SPM ESEI

SOALAN
HURAIAN
5
Perkembangan kerajaan Maritim banyak didorong oleh semangat masyarakatnya untuk meneroka dan berdagang dengan masyarakat di luar kawasannya.
(a)        Terangkan peranan pelabuhan dalam Kerajaan Maritim ?
                                                                                             [ 8 markah ]
  F1       Berperanan sebagai pelabuhan pembekal
H1a   Pedagang mendapatkan bekalan hasil tempatan seperti logam /
          emas / timah/ hasil hutan / hasil laut / makanan
F2     Berperanan sebagai  pelabuhan kerajaan
H2a    Menjadi tempat berdagang kepada pedagang berhampiran  seperti
           Champa dan Langkasuka
H2b   Pedagang luar seperti Teluk Siam, Kemboja, Vietnam ,China
          Selatan hingga ke India dan Barat
H2c   Pelabuhan Kedah tua, Srivijaya terletak di kawasan perdagangan
         yang amat strategik
F3     Berperanan sebagai pelabuhan entrepot
H3a   Menjalin hubungan perdagangan dengan China dan India
H3b   Membeli barang daripada pedagang antarabangsa
H3c   Mengedar kepada pedagang yang datang dari kawasan sekitar dan
          kawasan takluk


b) Jelaskan faktor yang membantu  Srivijaya menjadi kuasa maritime pada abad ke 7 hingga abad ke 13.
[ 8 markah ]

F1    
Memiliki bala tentera laut yang besar


F2    
ianggotai oleh pelbagai golongan rakyat termasuklah orang
 laut


F3    
Tentera laut ditugaskan mengawal perdagangan di Selat
Melaka


F4    
Tentera laut mengawal keselamatan kerajaan


F5    
Menjalankan dasar perluasan kuasa ke atas kawasan yang
berhampiran


F6    
Meluaskan kuasa di Jambi, Kedah Tua, dan pesisir pantai
 Sumatera


F7    
Menguasai laluan perdagangan Selat Melaka dan Selat Sunda


F8    
Kedudukannya strategik di Selat Melaka,


F9    
Menjadi tempat persinggahan kapal yang berdagang

F10  
Perdagangan di antara India dan China
F11  
Di pelabuhan ini terdapat hasil dan barangan untuk
perdagangan antarabangsa
F12  
Dibekalkan oleh kawasan pemerintahan dan kawasan taklukan
F13  
Mampu menghasilkan kapal besar
F14  
Menyediakan kemudahan seperti tempat membaiki
kapal/tempat penginapan/ penyimpanan barang
F15  
Kemudahan mendapat bekalan makanan di kawasan
pemerintahan dan wilayah taklukannya
F16  
Pengurusan di pelabuhan yang cekap



c) Mengapakah penduduk kerajaan Maritim menjadi pelaut yang berjaya?                                                                              [4 markah]
F1    
Didorong oleh semangat masyarakatnya untuk meneroka
F2    
Semangat berdagang dengan masyarakat luar
F3    
Mereka mahir membuat perahu dan kapal layar
F4   
Perahu digunakan untuk perdagangan jarak dekat
F5    
Kapal layar digunakan untuk perdagangan jarak jauh
F6    
Mereka mengetahui kaedah untuk menuju kesesuatu tempat
berpandukan bintang di langit


SOALAN

BUTIRAN
6


a) Jelaskan latar belakang pembentukan kerajaan Bani Abbasiyah ?

F1
F2
F3
F4
F5
F6

F7

F8

F9
F10


Setelah berjaya menumbangkan kerajaan Bani Umaiyah
Disokong oleh golongan Mawali
Bergerak secara sulit
Ditaja oleh Ali bin Abdullah
Secara terbuka dari zaman Khalifah Umar Abdul Aziz.
Mereka meneruskan kempen atas nama Ahlul Bait untuk mendapat  sokongan
Menjadikan Khurasan , Kufah , dan Humaimah sebagai pusat operasi
Diperkukuhkan oleh Abu Salamah al-Khallal di Kufah dan Muslim alKhurasani di Khurasan
Damsyik dijadikan pusat pentadbiran
Kemudian dipindahkan ke Baghdad pada zaman Jaafar al- Mansur













F1
H1a
H1b
F2
H2a

F3
H3a
H3b

H3c
H3d

H3e

H3f

F4

H4a

H4b
H4c
H4d


F5
H5a
H5b

H5c

F6
H6a
H6b

F7

H7a
H7b




b)Terangkan faktor- faktor yang membantu Kota Baghdad muncul sebagai pusat kegiatan intelektual pada zaman Kerajaan Bani Abbasiyah.

Penubuhan baitulhikmah sebagai institusi keilmuan
Institusi keilmuan yang diasaskan oleh Khalifah Harun Al-Rasyid
Berkembang semasa Khalifah al-Makmun
Kegiatan Penterjemahan
karya falsafah dan sains daripada bahasa Yunani ke bahasa Arab

Kegiatan penulisan dilakukan mengikut tiga tahap
Tahap pertama mencatat segala idea atau percakapan
Tahap kedua mengumpulkan idea yang serupa / hadis Nabi Muhammad    s.a.w ke dalam  buku
Tahap ketiga mengarang       
Melibatkan golongan ulama dalam penulisan pelbagai bidang agama Islam
Ramai ulama menyusun hadis dan menghasilkan tulisan dalam bidang Fikah tafsir, sejarah
Contoh Imam Malik , Ibn Ishaq , Imam Abu Hanafiah Imam Shafi’i, Imam Ahmad bin Hanbal
Usaha penterjemahan daripada bahasa Sanskrit, Suraini dan Yunani
 Orang islam bukan sahaja menterjemah malah mencipta dan membuat pembaharuan dalam karya ke bahasa Arab
Mereka menghuraikan dan membuat penambahbaikan
 Mereka memuatkan keterangan dan ulasan
Orang Islam memainkan peranan besar berbakti kepada kebudayaan dunia

Menubuhkan institusi pengajian tinggi
Mempertingkatkan kegiatan penyelidikan
Hasil dapatan kajian sarjana Islam itu tersebar ke Eropah kajian ini turut diterjemahkan ke bahasa asing
Menyumbang kepada kelahiran zaman renaissance di Eropah

 Kegigihan para ulama dan ilmuan Islam dalam penulisan
Mempertingkatkan pengetahuan manusia sezaman dengan mereka
 Meninggalkan warisan yang ternilai kepada generasi kemudian

Keterbukaan dan kesediaan masyarakat Islam menimba ilmu  daripada pelbagai sumber asing
Cendikiawan Islam menterjemah karya
 Membaiki dan meningkatkan mutu karya asalnya






H1
H2
H3
H4
H5
H6
H7
H8
H9
H10
H11

c) Cadangkan langkah yang perlu untuk menjadikan Malaysia sebagai pusat pendidikan yang terkenal ?

Mempunyai sukatan pelajaran yang sistematik
Kepakaran tenaga pengajar
Kestabilan politik/ keamanan negara
Kemudahan prasarana/ ICT yang berkesan
Kos pembelajaran yang berpatutan
Kebijaksanaan pemimpin menyelesaikan  keperluan semasa
Merangkumi pembangunan jasmani, rohani, emosi dan intelek.
Menyediakan kemudahan pembelajaran yang selesa
Membuat kempen
Mengamalkan sikap toleransi
Rakyat sentiasa memberikan sokongan dalam program yang dilaksanakan

[mana-mana jawapan  munasabah]


No comments:

Post a Comment