Wednesday 17 August 2016

Skema Percubaan SBP KERTAS 2 Struktur 2015

Soalan
Butiran
Markah
1 (a)
F1       Melahirkan manusia yang seimbang
F2       Untuk pencapaian rohani dan jasmani F3       Melahirkan manusia yang cemerlang F4       Memenuhi tuntutan mental dan fizikal
F5       Memberi sumbangan kepada kesejahteraan manusia

F6       Melahirkan warganegara yang sempurna

F7       Melahirkan warganegara yang gagah
F8       Melahirkan warganegara yang setia

(Mana-mana 2 x 1m)
1
1

1

1
1

1

1
1 [Mak 2m]
1(b)
F1       Pendidikan

F2       Sukan
F3       Muzik

F4       Kesusasteraan

F5       Pidato
F6       Membaca F7       Menghafal F8       Menulis
(Mana-mana 2 x 1m)
1

1
1

1

1
1

1

1 [Mak 2m]
1 (c)
F1       Membentuk warganegara tentera

F2       Mendidik tentera menjadi sempurna/gagah/setia kepada negara kota

F3       Mementingkan latihan fizikal
F4       Mengutamakan kemahiran menggunakan senjata

F5       Tidak mementingkan pendidikan mental


(Mana-mana 3 x 1m)
1

1

1
1

1


[Mak 3m]
1 (d)
F1   Kadar buta huruf tinggi
F2   Kedaulatan negara mudah digugat

F3   Taraf hidup rakyat rendah

F4   Ekonomi mundur
F5   Kadar kemiskinan tinggi

(Mana-mana jawapan yang munasabah)

(Mana-mana 3 X 1m)
1
1

1

1
1 [Mak 3m]



Soalan
Butiran
Markah

2 (a)

F1    Dikenali sebagai Sahifah Madinah
F2    Perlembagaan bertulis yang dirangka oleh Nabi Muhammad
F3    Berpandukan wahyu Allah
F4    Menjadi asas pemerintahan kerajaan Islam Madinah
F5    Mencatatkan peraturan / tanggungjawab ketua negara dan rakyat
F6    Dirangka berasaskan persetujuan orang Islam dan bukan
Islam
(Mana-mana 2 x 1m)


1
1
1
1
1
1


[Mak 2m]

2 (b)


F1    Nabi Muhammad SAW pemimpin di Madinah
F2    Masyarakat Madinah bebas mengamalkan agama masing - masing
F3    Masyarakat Madinah dianggap satu ummah
F4    Undang – undang Islam diguna pakai
(Mana-mana 2 x 1m)


( Rujuk m/s 126 buku teks- Semua rumusan diterima )



1
1
1
1
1
1
1 [Mak 2m]

2 (c)



F1   Mementingkan keadilan/ketelusan semua kaum
F2   Mengatur sistem perundangan yang lengkap/adil kepada semua pihak
F3   Konsep keadilan sosial dipaktikkan
F4   Tiada perbezaan taraf dalam masyarakat
(mana-mana jawapan yang munasabah)
(Mana-mana 3 x 1m)



1
1


1
1 [Mak 3m]


2 (d)     F1   Masyarakat bersatu padu dan berbilang kaum                                                   1
F2   Masyarakat saling bekerjasama                                                                              1
F3   Semua rakyat menghormati antara satu sama yang lai                                           1
F4   Masalah diselesaikan melalui rundingan/musyawarah                                          1




(Mana-mana jawapan yang munasabah)


(Mana-mana 3 x 1m)


[Mak 3m]



Soalan
Butiran
Markah


3 (a)


F1   Wilayah pengaruh

F2   Kerajaan

F Lambang-lambang

F4   Rakyat

F5   Keunggulan undang-undang

F6   Kedaulatan

(Mana-mana 2 x 1m)


1

1

1

1

1

1 [Mak 2m]


3 (b)


F1   Alat regalia

F2   Nobat F3 Warna F4   Bahasa
F5   Undang – undang

F6   Protokol

F7   Adat istiadat istana

F8   Tengkolok

F9  Cogan agama

F10 Gendik F11 Kalung F13  Pending
(Mana-mana 2 x 1m)




1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1 (Mak 2m)





3 (c)


FSistem pemerintahan di Johor,Perak dan Pahang berdasarkan pemerintahan Kesultanan Melayu Melaka
FSistem pemerintahan takhta di negeri-negeri tersebut mementingkan jurai keturunan sebelah bapa
FPutera sulung dengan permaisurinya berpeluang mewarisi takhta kerajaan
F4  Kitab undang undang di Johor,Perak dan Pahang disalin dan dipinda berdasarkan Hukum Kanun Melaka
F5  Mengamalkan sistem pembesar empat lipatan

F6  Berbeza gelaran pembesarnya yang diasaskan dengan keadaan

Tempatan



(Mana-mana 3 x 1m)




1



1



1



1



1 (Mak 3m)




3 (d)




Penskoran :

Menyatakan sebab sahaja

Sebab dihuraikan dengan jelas

Sebab berserta huraian yang jelas dan contoh yang sesuai

(Mana-mana 3 x 1m)








1

2

3 (mak 3m )



Soalan
Butiran
Markah
4 (a)
F1   Merupakan badan pelaksana dasar-dasar kerajaan

F2   Pembuat dasar tertinggi negara

F3   Menggubal dasar-dasar kerajaan dalam semua perkara

(Mana-mana 2 x 1m)
1

1

1 (Mak 2m)
4 (b)
F1   Merupakan badan separuh kerajaan yang mempunyai kuasa autonomi

tertentu

F2   Mempunyai peruntukan kewangan tersendiri

F3   Ditadbir oleh sebuah Lembaga Pengarah

F4   Bertanggungjawab kepada menteri yang berkenaan

F5   Mempunyai pelbagai tugas dan tanggungjawab untuk mempercepat pentadbiran
F6   Mempunyai pelbagai tugas dan tanggungjawab untuk mempercepat program pembangunan di bawah Rancangan Lima Tahun kerajaan


(Mana-mana 2 x 1m)
1

1

1

1

1



1




(Mak 2m)
4 (c)
F Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia ( MIDA)

F Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (MADA)

F Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM) F4   Majlis Amanah Rakyat (MARA)
F5   Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP)

F6   Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) F7   Khazanah Nasional
F Lembaga Minyak Sawit Malaysia

( mana-mana jawapan yang munasabah )

(Mana-mana 3 x 1m)
1

1

1

1

1

1

1

1 (Mak 3m)


4 (d)     F1  Melicinkan pentadbiran                                                                                          1
F2  Mengelakkan pertindihan bidang kuasa                                                                 1
F3  Mengelakkan penyalahgunaan kuasa akibat pemusatan kuasa                              1
pada sesuatu badan
F4  Tiada gangguan daripada mana-mana badan yang lain                                         1
F5  Membolehkan setiap badan bertindak tanpa diganggu dan                                   1
dipengaruhi oleh badan yang lain
F6  Mewujudkan semak dan seimbang ( check & balance) antara kuasa                    1
tersebut.
( Mana–mana jawapan yang munasabah )

No comments:

Post a Comment