Wednesday 24 August 2016

Peraturan Pemarkahan Struktur 2016

Soalan

Butiran
Markah
1


Nyatakan usaha-usaha yang dilakukan oleh pemerintah Athens bagi melahirkan manusia yang seimbang rohani dan jasmani
(a)

F1    
F2
F3
F4
F5
F6

Memperkenalkan sistem pendidikan yang seimbang dari segi mental dan fizikal
Menitikberatkan pendidikan sukan
Menitikberatkan pendidikan muzik
Menitikberatkan pendidikan membaca/menghafal/menulis
Menitikberatkan seni berpidato

[Mana-mana 2 x 1 m]







 [2 markah]


(b)









F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7



Kesan perkembangan pendidikan  Yunani                                                                                                   

Berkembangnya sekolah-sekolah falsafah di negara kota
Seperti Athens/Thebes
Athens menjadi pusat cendekia
Melahirkan sejarawan
Seperti Herodotus
Melahirkan pemikir bidag sains dan teknologi
Seperti Thales



[Mana-mana 2 x 1 m]
 











[2 markah]

  ©





F1
F2
F3
F4
F5


F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12

M
Kemajuan negara dan hasilnya ilmu yang baharu dapat membangunkan kehidupan dengan lebih baik dengan..

Wujud masyarakat berpengetahuan
Yang akan melahirkan golongan intelek
Seterusnya mewujudkan masyarakat minda kelas pertama
Seperti tenaga kerja mahir
Yang dapat menyumbang kepada kemajuan sesebuah negara

Lahir masyarakat berkemahiran
Yang dapat memajukan negara dalam pelbagai bidang
Seterusnya dapat meletakkan Malaysia ke tahap negara maju
Agar dapat bersaing ke persada global
Bidang keangkasawan
Pendidikan menjadi syarat untuk sesebuah negara ke arah negara maju
[mana-mana jawapan munasabah]





















[3 markah]

   (d)



  F1
F2

F3

F4
F5
   F6

F7
F8
M

Kepentingan melahrkan insan seimbang kepada pembangunan negara

Menyediakan sumber tenaga yang berkualiti
Yang mempunyai potensi yang tinggi untuk memajukan sektor  di Malaysia
Untuk menjadikan Malaysia negara yang mampu berdaya saing dengan negara-negara membangun yang lain
Pelajar tajaan JPA dan MARA menghasilkan tenaga yang berkualiti
Akan melahirkan masyarakat yang tnggi rohaninya
Dasar Pendidikan melahirkan warganegara yang mempunyai jati diri tinggi
Melalui mata pelajaran di sekolah
Seperti Pendidikan Sivik Kewarganegaraan
[mana-mana jawapan munasabah]















[3 markah]




















Soalan

Butiran
Markah
2


Namakan dua kerajaan yang menggunakan timah sebagai mata wang?

(a)

F1    
F2
F3
F4


Johor
Kedah



[Mana-mana 2 x 1 m]







 [2 markah]


(b)










F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7



Nyatakan  dua ciri mata wang timah yang digunakan oleh Kerajaan Melaka
                                                                                            

Berbentuk bulat
Beratnya satu kati lapan tahil
Nama sultan yang memerintah
Tarikh islam dicatat


[Mana-mana 2 x 1 m]
 











[2 markah]

  ©






F1
F2
F3
F4
F5
   F6
F7
F8

M

Terangkan ciri-ciri yang terdapat pada mata wang Johor pada abad ke-16

Berbentuk bulat atau segi enam
Mempunyai tulisan jawi atau Arab
Seperti  Malik atau Sultan al-Adil
Tidak mempunyai tarikh


 [Mana-mana 2 x 1 m]













[2 markah]

   (d)



















   F1

F2
  
   F3
   F4
F5

F6
 
   F7

Sistem percukaian pada zaman Kesultanan Melayu Melaka

Cukai paling asas ialah cukai tetap yang ditetapkan oleh pemerintah
Pedagang daripada India,Ceylon ,Tanah Arab dikenakan cukai enam peratus
Pedagang Jepun dan China membayar cukai lima peratus
Barangan seperti beras dan makanan tidak dikenakan cukai
Setelah semua cuaki dibayar,barulah jual beli boleh dijalankan di bazar-bazar
Orang asing dari Kepulauan Melayu dikenakan cukai diraja sebanyak tiga peratus
Orang asing lain dikenakan cukai diraja sebanyak enam peratus

[Mana-mana 2 x 1 m]









[2 markah]



  ( e )



F1
F2
F3
F4
F5
F6

F7

F8
Sebagai seorang warganegara yang patriotik, bagaimanakah anda dapat memajukan perdagangan negara ?

Mewujudkan persatuan perdagangan
Menjalinkan hubungan diplomatic dengan negara luar
Mewujudkan undang-undang perdagangan
Menggunakan mata wang sebagai medium jual beli
Perlaksanaan GST oleh kerajaan dapat meningkatkan ekonomi negara
Mempunyai banyak barang dagangan untuk dieksport ke luar negara
Memperkenalkan lebih banyak barang buatan Malaysia        








[2 markah]






















Soalan

Butiran
Markah
3


Nyatakan maksud nasionalisme

(a)

F1    
F2
F3
F4


Perasaan cinta akan bangsa dan negara yang membawa kepada gerakan membebaskan tanah air daripada penjajah
Pembebasan daripada cengkaman ekonomi penjajah
Dan pembebasan kebudayaan asin

[Mana-mana 2 x 1 m]







 [2 markah]


(b)










F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7



Nyatakan  dua sebab berlakunya gerakan nasionalisme tahap pertama

Dasar penjajahan brat yang tidak memberikan peluang kepada rakyat dalam pentadbiran moden
Rakyat terlibat dalam ekonomi tradisional
Dan dasar ekonomi penjajah yang menindas
Pengaruh agama dapat menyatukan rakyat tempatan
Golongan agama pencetus   nasionalisme
Untuk menghadapi penindasan dan pengaruh kebudayaan barat
Karya kesusasteraan juga menyampaikan mesej kesengsaraan dan kekecewaan       


[Mana-mana 2 x 1 m]
 











[2 markah]

 ( c )






F1

F2

F3

F4


Jelaskan dua tindakan Phibul Songram dalam gerakan nasionalisme tahap kedua?

Phibul Songram meluluskan undang-undang untuk menyekat penguasaan ekonomi oleh orang cina
Sekolah cina dna akhbar cina dibubarkan
Penduduk peribui digalakkan melibatkan diri daalam aktiviti ekonomi
Jawatan tertinggi dalam kerajaan hanya untuk penganut agama Buddha
 [mana-mana 2x 1 m]














[2 markah]

   (d)



F1
F2
   F3
  
  F4
F5

F6
  
M

mengapakah Thailand berjaya mengekalkan
kemerdekaan negaranya.

Perkembangan sistem pendidikan barat. 
memperkenalkan sistem birokrasi barat.
muncul golongan baharu dalam pentadbiran berasakan tahap pendidikan.
pemodenan pentadbiran berjaya mengekalkan kemerdekaan.
memperkenalkan sistem raja berpelembagaan menggantikan raja berkuasa mutlak

[mana-mana 2x 1 m]












[2 markah]

  ( e )



F1
F2
F3
F4
F5
F6
Bagaimanakah anda mengaplikasikan ciri-ciri nasionalis dalam diri anda?SBP 2010
Menghormati sesama rakyat tanpa mengira kaum
Bertolak ansur
Bekerjasama dalam semua bidang
Menjayakan kempen 1 Malaysia
Menghormati lambang-lambang negara
Menghayati Rukun Negara
Mematuhi undnag-undnag
Setia akan pemimpin
Mengekalkan kedaulatan negara
[mana-mana 2x 1 m]









[2 markah]
















No comments:

Post a Comment