Wednesday 31 July 2013

Latihan Tambahan Struktur Tema 8.4

Pusat Kebudayaan Islam  (ms 182-183)

1 a) Nyatakan dua contoh hubungan baik antara Samudera Pasai dan Melaka
      yang telah memperkembang lagi ilmu berkaitan agama islam di Melaka

    i._________________________________________________
 ii.__________________________________________________ (2 markah)

b) Berikan tiga contoh karya sastera pengaruh  Arab yang ditulis di Melaka

i._______________________________________________
ii._______________________________________________
iii._______________________________________________ (3 markah)

c) Namakan tiga contoh ulama Islam yang terkenal di Aceh

 i._______________________________________________
ii._______________________________________________
iii._______________________________________________ (3 markah)

d) Berikan dua contoh hasil karya sastera kerajaan Johor-Riau

   i._________________________________________________
 ii.__________________________________________________ (2 markah)

Peranan Mubaligh  (ms 183-185)

2a) Nyatakan tiga contoh peribadi seorang mubaligh Islam

 i._______________________________________________
ii._______________________________________________
iii._______________________________________________ (3 markah)

b) Nyatakan dua peranan penting seorang ulama dalam perkembangan
     pendidikan dan pentadbiran kerajaan Islam seperti Melaka dan 
     Aceh
  i._________________________________________________
 ii.__________________________________________________ (2 markah)

c) Nyatakan dua usaha Wali Songo untk menjadikan Jawa sebagai
    pusat perkembangan  Islam

 i._________________________________________________
 ii.__________________________________________________ (2 markah)

d) Nyatakan tiga contoh keistimewaan agama Islam sehingga memudahkan
   penerimaan penduduk tempatan di  Asia Tenggara menerima Islam

i._______________________________________________
ii._______________________________________________
iii._______________________________________________ (3 markah)



No comments:

Post a Comment