Thursday 12 September 2013

skema soalan esei percubaan spm 2013

5

Tamadun Mesopotamia, Mesir Purba, Indus dan Hwang Ho merupakan tamadun awal manusia yang muncul di dunia.



(a)

F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10

F11

F12

F13

F14

F15
F16

Apakah yang dimaksudkan dengan “Tamadun”?              [ 6 markah ]


Berasal  daripada  perkataan  Arab 
Mudun  /  madain
Madana 
bermaksud  tinggi  budi  bahasa / pembukaan  Bandar
Bahasa  Inggeris  civilization
Berasal  dari  bahasa  Greek  iaitu civitas
Bermaksud  Bandar
Diertikan  juga  sebagai  peradaban  manusia.
Pandangan  Barat ,  tamadun  dikaitkan  dengan  pembangunan  lahiriah, Gordon  Childe : Pencapaian  lahiriah  merupakan  kayu  ukur  kemajuan  tamadun
Darcy  Riberio  &  R. A  Buchanan  : Menekankan  kepentingan  dan  pembangunan  lahiriah.
Pandangan  Islam :  Merangkumi  pembangunan  lahiriah  dan  rohaniah
Ibnu  Khaldun  menganggap  kehidupan  Bandar  adalah  kehidupan  bertamadun
Syed  Naquib  Al- Attas  :  Pencapaian  tahap  tatasusila  yang  tinggi  dan  kebudayaan  yang  luhur.
Richard  Sullivan  mengakui  bahawa  unsur  rohaniah  sangat  penting.
[Mana-mana 6 x 1m]


(b)



F1
H1a
C1a


F2
H2a
H2b
H2c
H2d
H2e
H2f
H2g
H2h

F3
H3a
H3b
H3c

3d
H3e

F4
H4a
H4b
H4c
H4d

F5
H5a
H5b
H5c

F6

H6a
H6b
H6c
H6d

 H6e
Huraikan ciri-ciri penting dalam proses pembentukan sesebuah tamadun.                                                                             [ 8 markah ]


Petempatan  kekal  dengan  cara  hidup  yang  lebih  sistematik
Melahirkan   kemajuan  dalam  pertanian
-seperti penanaman,penyimpanan,penternakan, penciptaan  peralatan baru dan penggunaan teknologi.

Kehidupan  berorganisasi  terbentuk akibat pertambahan penduduk. 
Wujud sistem sosial yang lebih kompleks.
Berbentuk piramid.
Lapisan paling atas ialah golongan bangsawan.
Diketuai oleh raja.
Lapisan kedua ialah pembesar.
 Lapisan ketiga ialah rakyat biasa
Tunjang kepada aktiviti pertanian dan perdagangan.
Lapisan bawah ialah hamba.

Kewujudan  sistem  pemerintahan  beraja sebagai  ketua  pemerintah
Mempunyai unsur magis
Dianggap  wakil  tuhan
Untuk tujuan mengukuhkan kedudukannya serta mendapat  pengiktirafan  rakyat
Mewujudkan  sistem  perundangan  sebagai  panduan  masyarakat
Ia bertujuan untuk menjamin  keamanan  dan  kemakmuran

Pengkhususan  pekerjaan  menyebabkan  peningkatan  produktiviti, politik dan sosial  menjadi  stabil.
Meningkatkan pengeluaran.
Pengeluaran barangan mengikut kepakaran individu
Mewujudkan perkembangan sistem barter

Mewujudkan kepercayaan animisme.
Kepercayaan berubah menjadi agama.
Wujudnya agama yang dikenali  politeisme.
Politeisme bermaksud menyembah lebih daripada satu tuhan

Bahasa  dan  tulisan  memainkan  peranan  yang  penting  dalam  perkembangan  ilmu  pengetahuan
Sistem tulisan awal ialah hieroglif,cuneiform dan ideogram.
Kepentingan adalah untuk menyebarkan ilmu pengetahuan.
Mewujudkan hubungan dalam masyarakat.
Untuk pengurusan  pentadbiran seperti penyimpanan rekod,penulisan undang-undang dan agama.
Sebagai alat bagi menyampaikan,memperkembangkan dan mencatat idea.

[Mana-mana 8 x 1m]



(c)


H1
H2
H3
H4
H5
H6
H7
H8
H9
Sebagai generasi muda hari ini, apakah peranan anda dalam mengekalkan tamadun negara Malaysia?                           [ 6 markah ]

Mematuhi dan mengamalkan  undang-undang
Menghormati dan tidak mencabar kah orang lain
Mengekalkan perpaduan kaum
Meningkatkan ilmu pengetahuan
Menanam kesedaran pentingnya keamanan
Kerjasama antara semua pihak
Bertolak ansur antara satu sama lain
Meningkatkan taraf hidup rakyat
Menghargai dan memelihara warisan bangsa
(mana-mana yang munasabah)

[Mana-mana 6 x 1m]


6
(a)
Piagam Madinah
 
Hijrah
 
Perjanjian Aqabah
 

Nyatakan isi perjanjian Aqabah Pertama dan Perjanjian Aqabah Kedua.                                                                            [ 6 markah ]



F1
F2

F3

F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10

Perjanjian Aqabah Pertama
Suku Aus dan Khazraj hendaklah beriman kepada Allah dan rasul
Mereka berjanji akan membantu perjuangan Nabi Muhammad s.a.w
Tidak akan melakukan amalan jahiliyah
seperti  mencuri, minum arak dan membunuh bayi perempuan
Perjanjian Aqabah Kedua
Suku Aus dan Khazraj memeluk Islam
Mengukuhkan lagi taat setia kepada Nabi Muhammad s.a.w
Suku Aus dan Khazraj menjemput Nabi Muhammad s.a.w dan orang Islam di Makkah berhijrah ke Madinah
Mereka secara sukarela akan menyediakan tempat tinggal
Menjanjikan keselamatan untuk baginda dan orang Islam Makkah
Menyatakan kesediaan mempertahankan Islam
            [Mana-mana 6 x 1m]



(b)
Terangkan aspek penting yang terkandung dalam Piagam Madinah.
[ 8 markah ]


F1

F2
F3
F4

F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
F17
F18
F19


Nabi Muhammad s.a.w sebagai pemimpin di Madinah/ketua Negara
Nabi Muhammad s.a.w sebagai hakim
Masyarakat Madinah bebas mengamalkan agama masing-masing
Setiap individu mestilah menghormati agama yang dianuti orang lain
Nabi Muhammad saw tidak pernah memaksa mereka yang bukan Islam memeluk Islam
Masyarakat Madinah bebas mengamalkan adat mereka selagi tidak bertentangan dengan Islam
Masyarakat Madinah dianggap sebagai satu ummah dan
tidak boleh bermusuhan sesama sendiri
Masyarakat Madinah tidak boleh bermusuhan sesama sendiri
Undang-undang Islam diguna secara menyeluruh
Peraturan kekeluargaan dalam kabilah boleh diamalkan selagi tidak bertentangan dengan Islam
Tiada diskriminasi untuk memperolehi peluang ekonomi
Masyarakat dituntut bekerjasama
Riba dan unsur penipuan dihapuskan dalam sistem perniagaan
Mempertahankan Madinah dari ancaman luar
Keselamatan orang bukan Islam terjamin selagi mematuhi perlembagaan
Mengakui kedudukan orang Yahudi sebagai rakyat Madinah
[Mana-mana 8 x 1m]



(c)
Apakah faedah yang diperoleh daripada kehidupan masyarakat Madinah yang hidup bersatu padu?
[ 6 markah ]


F1
F2
F3
F4
F5
F6

F7
F8
Kemajuan  Negara Madinah dapat dicapai
Masyarakat dapat hidup dalam keadaan aman dan makmur
Masyarakat Madinah dapat bekerjasama antara satu sama lain
Keadilan sosial dapat diamalkan
Semua bangsa mempunyai persamaan hak
Rakyat mempunyai tanggung jawab yang sama untuk mempertahankan keselamatan negara daripada serangan musuh
Tiada lagi perbezaan taraf di kalangan masyarakat
Setiap kaum terikat dengan undang-undang yang digariskan
[Mana-mana 6 x 1m]



7

Islam memberi kesan besar terhadap system hidup orang Melayu


(a)
Jelaskan gaya hidup golongan pemerintah dan rakyat jelata di Tanah Melayu yang dipengaruhi oleh unsur-unsur Islam.
[ 8 markah ]


F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9

F10

F11
F12
F13
F14
F15
F16

F17
F18
F19
F20
F21
F22

F23
F24

F25
Bermula daripada perubahan prinsip kepercayaan/akidah membawa kepada syariah dan akhlak
Amalan protokol /hijabah di kalangan pemerintah menggambarkan pengaruh Bani Umaiyah
Kandungan ciri dalam pelantikan/pertabalan raja dibatalkan
Diganti dengan lafaz ikrar oleh sultan/pembesar
Lafaz ikrar menyerupai baiah dalam Islam
Pengganti sultan akan dilantik sebelum pemakaman
Ditiru daripada peraturan yang dimulakan oleh khalifah pada zaman Bani Umayyah
Dalam masyarakat Melayu unsur Islam dapat dilihat dari segi hubungan antara individu/pertalian kekeluargaan
Ibu bapa /orang tua hendaklah dihormati
Jiran dianggap sebagai anggota keluarga sendiri
Terdapat panggilan tertentu untukorang yang lebih tua
Pak long/mak long
Orang tua tidak boleh dipanggil dengan namanya
Apabila bertutur, teman yang lebih muda hendaklah bercakap dengan suara yang rendah
Tetamu dilayan dengan hormat
Tetamu sering dihidangkan dengan makanan /minuman
Orang yang datang berziarah hendaklah memberikan salam
Tuan rumah wajib menjawab salam
Apabila masuk,tetamu dan tuan rumah akan bersalam-salaman
Kanak-kanak dikehendaki mencium tangan  orang yang lebih tua ketika bersalam
Ungkapan Bismillah mestilah dibaca semasa hendak makan/ minum
Majlis perkahwinan/berkhata/majlis tamat baca al Quran/khatam turut dijalankan secara Islam
Dijalankan secara gotong-royong/menekankan nilai perpaduan
[Mana-mana 8 x 1m]



(b)
Mengapakah cara hidup Islam mudah diterima oleh masyarakat Melayu.
[6 markah ]


H1
H2
H3
H4
H5
H6
H7
H8
H9
Mengutamakan konsep persamaan taraf
Tidak membezakan darjat
Menekankan persaudaraan
Mementingkan ummah
Membantu golongan yang lemah
Menolak penindasan
Mengamalkan semangat kerjasama
Mementingkan kebajikan
Mengutamakan menuntut ilmu pengetahuan
[Mana-mana yang munasabah]
[Mana-mana 6 x 1m]



(c)
Jelaskan kesan kedatangan Islam ke Tanah Melayu terhadap cara hidup masyarakat Melayu.
[6 markah ]


H1
H2
H3
H4
H5
H6
H7
H8

Amalan hormat menghormati.
Taat kepada agama
Sikap amanah
Saling bantu membantu
Bekerjasama antara satu dengan yang lain
Sentiasa menuntut ilmu
Menjalinkan perpaduan antara semua bangsa
Berusaha bersungguh-sungguh dalam segenap perkara
[Mana-mana yang munasabah]
[Mana-mana 6 x 1m]

8
(a)

F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9

F10
F11
F12
F13
F14
F15

F16
F17
F18
F19

F20
F21





Terangkan ciri-ciri zaman gelap di Eropah
[6 markah ]
Kemerosotan dalam bidang ilmu pengetahuan , perdagangan,  dan kehidupan di bandar
Pentadbiran pusat yang lemah
Kemunculan golongan baron (tuan tanah) yang berpengaruh
Kelembapan dalam bidang ilmu pengetahuan
Kegiatan ekonomi yang terhad
Sifat gereja yang mengongkong
Kemunculan sistem feudal
Kehidupan kacau bilau / peperangan / petani mencari perlindungan daripada tuan-tuan tanah
Gereja amat berkuasa
Gereja memiliki hartanah yang banyak
Kegiatan gereja berfokuskan kegiatan amalan agama
Berfokus kepada pembelajaran keakhiratan sahaja
Gereja mengongkong kehidupan masyarakat
Aktiviti perdagangan diganggu oleh orang gasar seperti Viking dan Magyar
Kawasan Mediterranean dikuasai oleh orang-orang Islam
Memberi tumpuan kepada kegiatan pertanian
Kegiatan perdagangan terhad kepada perniagaan barangan pertanian
Aktiviti perniagaan barangan pertanian dikendalikan menerusi sistem barter
Penggunaan mata wang amat terhad
Orang Eropah tidak berdagang ke Timur Jauh
[Mana-mana 6 x 1m]



(b)



F1
F2
F3
F4
F5
F6

F7
F8
F9
F10

Huraikan persamaan sistem feudalisme di Eropah dengan sistem feudalisme yang terdapat dalam Kesultanan Melayu Melaka.  
[8 markah ]
        
Terdiri daripada golongan pemerintah ( raja )
dan golongan yang diperintah ( rakyat/petani/hamba )
Raja sebagai penaung/ketua negara
Raja memiliki tanah secara mutlak
Pentadbirannya dibantu oleh pembesar
Pembesar terdiri daripada tuan tanah/ahli agama/golongan tentera/bangsawan
Raja mengurniakan tanah kepada pembesar untuk ditadbir
Pembesar mendapat naungan / perlindungan daripada raja
Pembesar memberikan khidmat tenaga dan cukai kepada Raja
Golongan hamba memberi khidmat tenaga kepada golongan pembesar
[Mana-mana 8 x 1m]


(c)



H1
H2
H3
H4
H5
H6
H7
H8
H9

Nyatakan iktibar yang boleh dijadikan panduan daripada Zaman Gelap untuk mencapai kejayaan negara dan bangsa Malaysia.
[6 markah ]

Menghargai ilmu pengetahuan yang dimiliki
Membangunkan ekonomi negara
Memantapkan sistem pentadbiran negara
Pemerintah memerintah dengan adil dan saksama
Menjaga hak asasi rakyat
Rakyat perlu bijak merancang masa depan
Menuntut ilmu dalam pelbagai bidang
Mengukuhkan institusi keagamaan
Meningkatkan bidang pertanian negara
Mana-mana jawapan munasabah
[Mana-mana 6 x 1m]

No comments:

Post a Comment