Sunday 24 May 2015

Skema pp pemarkahan pertengahan tahun Esei Bhg B Ting 4

PERATURAN PEMARKAHAN ESEI BAHAGIAN B
BAHAGIAN B
                                                (60 markah )
                                                Jawab tiga soalan

            5.Tamadun menjadikan manusia lebih bertatasusila dan bermoral tinggi
            (a ) Huraikan tiga ciri penting  yang menandakan wujudnya masyarakat yang     
F1
Kewujudan petempatan kekal
H1
Membawa corak hidup yang sistematik

Melahirkan kemajuan dalam pertanian

Seperti penciptaan cangkul dan sistem pengairan yg baik

Prerkembangan ini meningkatkan pengeluaran

Lebihan ini menampung petambahan jumlah penduduk
F2
Kehidupan berorganisasi
F3
Sistem pemerintahan
F4
Pengkhususan pekerjaan
F5
Agama kepercayaan
F6
Bahasa dan tulisan
                                                                                                  ( 8 markah)


**Rujuk Buku Teks Tingkatan 4 atau B.Teks digital

           
          
( b) Terangkan sumbangan tamadun Mesopotamia kepada perkembangan tamadun
manusia dengan merujuk kemajuan ilmu pengetahuan dan ciptaan masyarakat  tersebut                                                                                   ( 8 markah )
 F1
Perkembangan ilmu astronomi
 F2
Pencerapan terhadap pergerakan bulan,bintang dan matahari membawa pergerakan bulan ,bintang dan matahari membawa  perkembangan ilmu matematik
 F3
Perkembangan ilmu matematik seperti sistem mengira perpuluhan,menambah,menolak,mendarab,membahagi dan punca ganda dua membawa kepada perkembangan ilmu geometri
 F4
Penguasaan dlm bidang astronomi membolehkan penggunaan jalanlaut
 F5
Penciptaan calendar berasaskan sistem solar mengndungi 12 bulan dalam satu tahun
 F6
Perkembangan ilmu perubatan mementingkan kesihatan anggota tenteranya
 F7
500 jenis ubat-ubatan termasuk herba dan ramuan perubatan dikatalog dan disampelkan penggunaannya.
 F8
Cara mengubat penyakit juga dicatatkan sebagai panduan
 F9
Penciptaan roda ketika waktu aman dan waktu perang
 F10
Membolehkan orang Mesopotamia mencipta kincir air untuk mengalikan air ke kawasan tandus dan meningkatkan hasil pertanian
 F11
Ciptaan kapal layar serta pengangkutan beroda mampu menguasai jalan darat dan laut  serta berhubung dgn wilayah India serta kawasan Laut Mediteranean.

            ( c ) Huraikan  nilai-nilai yang perlu diamalkan oleh masyarakat yang ingin mencapai
                   Kejayaan yang tertinggi                                                               ( 4 markah )
F1
Nilai berdikari dan berusaha sendiri
F2
Nilai gigih berusaha  mencapai kejayaan
F3
Nilai berani dalam meneroka
F4
Nilai rasional membuat keputusan
M
(mana-mana jawapan yang munasabah)


6.(a)Apakah yang dimaksudkan dengan Hijrah ?                              ( 8 markah )
F1
Hijrah dari perkataan Arab bermakna brpindah
F2
Konteks tamadun Islam,perpindahan org Islam dari kota Makkah ke kota Madinah dalam usaha memperkukuh kedudukan Islam / menyebarkan Islam
F3
Pengertian yang luas ialah menegakkan kebenaran dna meninggalkan keburukan dan kejahatan
F4
Hijrah juga bermaksud semangat ingin berubah dari segi sikap,cara berfikir dan tingkahlaku
F5
Hujah tentang konsep hijrah disebabkan jemputan org arab Madinah
F6
Hujah kedua disambut  dengan rela dan meriah oleh org Arab Madinah
F7
Orang Islam Maakah disediakan tempat tinggal  dan dan dijamin keselamatannya
F8
Nabi Muhammad dilantik sebagai pemimpin Madinah




















( b) Bincangkan peristiwa hijrah Nabi Muhammad SAW ke Madinah ( 7 markah )
F1
Penghijarahan bermula setelah N.Muhd Berjaya melepaskan diri dari kepungan pemuda Quraisy di rumah baginda
F2
Ali bin Abu Talib telah menawarkan diri utk tidur di tempat tidur baginda
F3
Setelah keluar rumah,berjumpa dengan Abu Bakar menyatakan perintah Allah supaya berhijrah
F4
Abu Bakar bersembunyi di Gua Thur sebelu meneruskan hijrah
F5
Perjalanan baginda dan BAu NBakar dipabdu oleh Abdullah bin Arqat
F6
N.Muhammad dibantu olehAbdullah bin Abu Bakar yang mengintip kegiatan org Quraisy
F7
Asma Abu Bakar menghantar makanan dan berita semasa di Gua Thur
F8
Amir Fuhairah memberikan susu kambing  kepada baginda





















(c )Pada pandangan anda, apakah kepentingan peristiwa Hijrah terhadap
perkembangan Islam ?                                                                 ( 5  markah)   
F1
Dakwah islamiah dapat dilaksanakan dnegan aman
F2
Mendamaiakna suku Aranb yang bertelagaMenjalin hubungan persaudaraan  OIMakkah  dengan O1m (org Islam Madinah)
F3
Memberikan gelaran Muhajirin  kpd golongan OIM dangan OIMadnah
F4
Orang Islam Madinah yg memberikan bantuan kpd Muhajirin digelar sebagai orang  Ansar
F5
Menyatupadukan penduduk Madinah yg terdiri drp pelbagai suku,agama,budaya
F6
Masjid Nabawi dibina –Masjid sebagai tempat beribadat  ,belajar dan aktiviti jual beli
F7
Wujud kiraan tahun Hijrah atau takwim Islam
F8
Yathrib ditukar nama kepada Madinah yg bermaksud kota bercahaya
F9
Madinah sbg pusat tamadun Islam
F10
Hijrah menunjukkn toleransi kaum dan tolong menolong

Hijrah berjaya dengan adanya sokongan dan pengorbanan para sahabat

Pengorbanan kaum wanita spt Asma binti Abu Bakar

















7(a) Huraikan ciri-ciri pendidikan formal masyarakat Melayu tradisional ( 6 markah )
F1
Pendidikan menekankan keagamaan
Hla
Berpusat di istana,masjid,rumah,surau,madrasah serta pondok
F2
Pendidikan di rumah menekankan pengajaran al-Quran
H2a
Pengajian dilakukan di rumah guru al-Quran atau tok guru dengan murid murid terdiri daripada kanak-kanak berumur tujuh hingga 15 tahun
F3
Istana Melaka sebagai pusat pengajian agama
H3a
Sultan Mansur syah menerima pengajaran al-Quran drp Maulana Abu Bakar
H3b
Perkembangan pesat dpiengaruhi kewujudan ramai ulama dan pendakwah asing yang menetap di Melaka
F4
Sistem pendidikan pondok
H4a
Menekankan ilmu keagamaan dan menyediakan pelajarnya bertugas sebagai guru agama dan berkhidmat kepada masyarakat
H4b
Mengambil masa agak panjang dan tidak mempunyai batasan waktu
F5
Sistem Madrasah
H5a
Berdasarkan sukatan kelas dan dilaksanakan secara kelas
H5b
Pendidikan mengikut tahap permulaan,pertengahan serta pengkhususan
H5c
Diawasi oleh mudir atau guru besar
H5d
Diselia sebuah lembaga ,jawatakuasa kewangan

           

 ( b ) i.Berdasarkan pengetahuan sejarah anda ,mengapakah pendidikan formal
                     masyarakat Melayu berkembang setelah kedatangan Islam ?                       
     ( 3 markah )
F1
Kewujudan ramai ulama terdiri daripada pelbagai bangsa seperti Benggali,Arab,Parsi
F2
Ramai pedagang asing menetap khususnya di Melaka
F3
Kerajaan memberikan perhatian yang sewajarnya kepada perkembangan ilmu pengetahuan
F4
Pendidikan juga berkembang di surau dan masjid untuk mengembangkan ilmu-imu islam
F5
Kanak kanak diajar ilmu yang lebih formal seperti fikah, tajwid,bacaan dalam sembahyang
M
Mana-mana jawapan yang munasabah



                 ii. Pada pandangan anda,mengapakah  pendidikan  formal penting dalam
                    kehidupan  manusia sepanjang zaman ?                                                          
     ( 3 markah )
F1
Pendidikan formal menekankan aspek pengajaran al-Quran yang menjadi banteng pembentukkan akidah anak-anak
F2
Menekankan konsep kepentingan ilmu dalam kehidupan
F3
Pendidikan formal menjadi asas pembentukan disiplin diri
F4
Membentuk jati diri seseorang pelajar
F5
Membentuk jiwa dengan nilai-nilai murni sebagai seorang insan yang berakhlak mulia
F6
Membentuk sifat kepimpinan dalam diri
M
Mana-mana jawapan yang munasabah



( c) (i)Apakah kesan terhadap Negara sekiranya rakyat tidak mendapat pendidikan
                    yang sempurna ?                                                                               ( 4 markah )
F1
Negara akan mengalami kemerosotan ekonomi
F2
Negara akan mengalami kemunduran jati diri pemimpin
F3
Negara akan mundur
F4
Negara akan miskin
F5
Negara mudah dikuasai oleh kuasa asing atau kuasa luar
F6
Negara mudah dijajah dan dieksplotasi ekonomi  oleh kuasa asing
M
Mana-mana jawapan munasabah

              







   (ii) Pada pandangan anda,bagaimanakah pendidikan itu boleh menyempurnakan
                     akhlak manusia dan membina ilmu ?                                               ( 4 markah )
F1
Melalui pendidikan keagamaan yang menekankan pengajaran al-Quran
F2
Pendidikan sivik dan moral dapat membentuk bangsa dan manusia yang mempunyai kesedaran sivik yang tinggi
F3
Pendidikan sejarah mempupuk nilai-nilai patriotism dalam diri
F4
Pendidikan bahasa Melayu membentuk manusia yang berbudi bahasa
F5
Pendidkan bahas Inggeris membentuk manusia yang menguasai ilmu global
F6
Pendidkan matematik dapat menjadikan manusia yang celik pengiraan
M
Mana-mana jawapan munasabah
               




No comments:

Post a Comment