Sunday 24 May 2015

PPP STRUKTUR SEJARAH TING 5


Peraturan Pemarkahan Struktur
BAHAGIAN A
1.(a) Nyatakan dua sumbangan Alexander The Great terhadap perluasan kuasa tamadun
       Yunani
     (i)…meluaskan kawasan takluk Yunani dengan menguasai Parsi,
           Samarkand,Mesir,Turkistan.
    (ii ) menguasai seluruh kawasan Laut Mediteranean
  (iii ) menyebarkan kebudayaan Helenistik ke seluruh Timur 
 (iv ) mengepalai gabungan tentera Macedonia dan Yunani menakluk empayar Parsi                                                                                                                                                                                                                                                                             ( 2 markah)
( b ) Nyatakan dua peranan Chandragupta Maurya dalam pembentukan empayar Maurya
     (i)…Berjaya menguasai seluruh India Utara
    (ii )menakluk Punjab dan menewaskan Seleceus di Syria dan sempadan India Barat…                                                                                                       ( 2 markah)
( c ) Terangkan usaha yang dilakukan oleh Asoka dalam mengukuhkan empayar Maurya
     (i)…tidak menekankan kekuatan ketenteraan
  (ii )…menekankan dasar yang lebih lembut dan terbuka
  (iii) …seluruh India menjadi kawasan takluk empayar Maurya
 (iv)   Kemenangan Asoka dalam Perang Kalinga
(v) Menekankan agama Buddha
                                                                                                                             ( 3 markah)
( d ) Senaraikan usaha yang dilakukan oleh Shih Huang Ti untuk membentuk empayar
      Dinasti Chin
 ( i ) menyatukan seluruh kerajaan kecil di China
 (ii )memerintah secara autokratik iiaitu tegas dan mutlak
 (iii)…menghapuskan kuasa golongan bangsawan
(iv ) melantik gabenor dan panglima tentera untuk mentadbir
(v) membina Tembok Besar China daripada serangan orang gasar
                                                                                                                             ( 3 markah)

2. (a) Berikan dua perkara asas bekaitan dengan pembentukan Piagam Madinah
    (i)… terdiri daripada masyarakat Islam dan masyarakat bukan Islam
    (ii ) berpandukan wahyu Allah
   (iii ) perlembagaan bertullis yang dirangka oleh Nabi Muhammad s.a.w
                                                                                                                              ( 2 markah)
(a)    Piagam Madinah dibahagikan kepada dua bahagian.
Nyatakan kandungan utama kedua-dua bahagian tersebut :
      (i ) 23 fasal : membincangkan hubungan di kalangan orang Islam dan tanggungjawab
             mereka
       (ii )24 fasal : tentang tanggungjawab orang bukan Islam termasuk orang Yahudi   
            terhadap Negara Madinah
                                                                                                                        ( 2 markah )
   ( c) Nyatakan satu konsep penting mengenai aspek-aspek berikut dalam Piagam Madinah
     (i ) agama : - Masyarakat Madinah bebas mengamalkan agama masing-masing.
                        -Mereka bebas mengamalkan adat selagi tidak bertentangan dengan
                         agama Islam.
    (ii ) Sosial : Masyarakat Madinah dianggap sebagai satu ummah mempunyai
                         tanggungjawab yang sama terhadap Negara
.                       - Masyarakat madinah tidak boleh bermusuhan sesame sendiri
                          -Amalan Rasuah , judi , riba dihapuskan

  (iii ) Kedudukan orang Yahudi :…Keselamatan orang bukan Islam (yahudi) terjamin selagi
         mereka mematuhi perlembalgaan Madinah
                                                                                                                         ( 3 markah )
 ( d) Nyatakan kepentingan wujudnya perlembagaan bertulis  bagi Negara kita
  ( i ) menjamin kestabilan sesebuah negara
 (ii ) melicinkan pentadbiran
 (iii)…menjadi panduan kepada pemeritah supaya menepati kehendak perlembagaan 
       dan aspirasi rakyat
(iv)menjamin taat setia rakyat yang tidak berbelah bagi
(v)menjamin hak asasi kebebasan rakyat di Negara ini
(vi)menjamin kedudkan hak istmewa orang Melayu dan bumpiputera Sabah dan Sarawak tidak dipersoalkan

                                                                                                                             ( 3 markah)


3. (a)  Apakah maksud nasionalisme ?
            (i)…perasaan cinta akan bangsa dan Negara
 (ii) gerakan membebaskan tanah air
 (iii) tidak terhad pembebasan politik
 (iv) pembebasan cengkaman ekonomi dan kebudayaan asing                                                                                                                                                                    ( 1 markah )
      ( b ) Jelaskan ciri-ciri nasionalisme  tahap kedua di Asia Tenggara
            (i)…penentangan lebih radikal
(ii )…berorganisasi
(iii) memebnatuk kerajaan sendiri yg berdaulat
(iv)menekankan   tindakan politik
(v) dipimpin  golongan petengahan yg berpengetahuan luas
(vii)  meminta kemerdekaan segera                                                      ( 2 markah)

 ( c) Jelaskan perkembangan nasionalisme tahap pertama di Negara berikut;
(i)                 Filipina
(i)                 Dipimpin oleh Jose Rizal merpakan gerakan dakyah

(ii )……Menuntut Filipina dijadikan wilayah Sepanyol
(iii),bangsa diberikan hak yangsama seperti bangsa Sepanyol dan
(iii )kebebasanbersuara
(iv) menubuhkan Liga filipina                                                     ( 2 markah)
(ii)                 Indonesia
( i)…Raden adjeng Kartini memberikan tumpuan  isu-isu pendidikan

(ii )memajukan pendidikan untuk kaum wanita
(iii)           Menulis karya HGTT (Habis Gelap Terbitlah Terang  dan PSPJ Penulisan Seorang 
        Puteri Jawa
(iv)             Muhamadiyah menyebarkan islam yang sebenar dan menghindari 
         ancaman sekularisme
                                                                                                                ( 2 markah)
 ( d ) Andaikan anda salah seorang pemimpin  nasionalis di Asia Tenggara , apakah tindakan
         yang anda lakukan bagi menangani penjajahan barat ?

 ( i )…menyusun starategi penentangan 
 (ii )…menjalinkan hubungan diplomatik untuk mendapatkan bantuan luar
 (iii)…mengukuhkan sistem ketenteraan /pertahanan negara
 (iv)  bersikap berani,lantang bersuara dan mengadakan pembaharauan /transformasi
  (v) mengukuhkan perpaduan kaum/ mengukuhkan kestabilan politik negara
(iv ) mana-mana jawapanmunasabah                                                                                                                                                                                                              ( 3 markah)

4 .Malayan Union telah diisytiharkan pada  1 April 1946 di King’S House menggantikan Pentadbiran Tentera British  atau  British Militiary Administration (BMA)
(b)   Apakah nama jawatan yang diwujudkan bagi mengetuai pentadbiran  Malayan union  peringkat berikut ?
(i)                 Persekutuan ……Gabenor Malayan Union
(ii)               Negeri ………Pesuruhjaya Negeri
( 2 markah )
      ( b ) Berikan dua faktor British memperkenalkan Malayan Union di Tanah Melayu
            (i)…persediaan membentuk kerajaan sendiri
(ii )…membentuk bangsa Malayan Union
(iii)             Melahirkan pentadbiran yang licin
(iv)             Menjimatkan kos pentadbiran
(v)               Mengawal kuasa politik orang Melayu                                                                                                                           ( 2 markah)
      ( c ) Nyatakan dua pihak yang menyokong penubuhan Malayan Union
            (i)Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM)
(ii )…Angkatan Pemuda Insaf (API)
            (iii)Angkatan Wanita Sedar (AWAS)
              (iv )Barisan Tani Malaya (BATAS )
              (v) Org Melayu Radikal
                                                                    
                                                         ( 2 markah)




     ( d ) Pada pandangan anda, mengapakah orang Melayu menjadikan akhbar sebagai alat
             Untuk menentang Malayan Union ?
(i)                  liputannya lebih meluas dan menyeluruh .
(ii )      mudah dimiliki oleh masyarakat tempatan pada masa itu
             (iii )       Menjadi agen penyalur utama suara dan kehendak rakyat…
(v)               Harga lebih murah dan berpatutan
(vi)              Mana-mana jawapan munasabah
                                                                                                                             ( 2 markah)
   ( e ) Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah kesan kepada orang Melayu jika
            Malayan Union tidak dibubarkan?
            (i)…Persekutuan Tanah Melayu tidak dibentuk.
(ii )…Hak keistimewaan orang melayu tidak dijaga
              (iii )Agama Islam bukan agama rasmi Persekutuan
            (iv) Status Quo Negeri Negeri MElayu tidak dilindungi
(vi)              Tidak wujud Konsep Raja Berperlembagaan
(vii)            Mana-mana jawapan munasabah

                                                                                                                             ( 2 markah)


No comments:

Post a Comment