Thursday 6 September 2012

Skema Bab 8 Ting 5


BAB 8 T5  :     PEMBANGUNAN DAN PERPADUAN UNTUK KESEJAHTERAAN
Soalan
Butiran
Markah
1a)
Senaraikan dua dasar pembangunan sosial yang dilaksanakan oleh kerajaan Malaysia.
F1        Rukun Negara
F2        Dasar Pendidikan Kebangsaan
F3        Akta Bahasa Kebangsaa
F4        Dasar Kebudayaan Kebangsaan
F5        Sukan untuk perpaduan



2x1m
=
2 markah
b)
Nyatakan satu langkah yang diambil oleh kerajaan untuk memajukan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan.
F1        Menubuhkan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP)
F2        Melancarkan “Minggu Bahasa” dan “Bulan Bahasa”
F3        Melancarkan slogan “ Bahasa Jiwa Bangsa”.
F4        Menubuhkan sekolah menengah yang menggunakan Bahasa
            Melayu  sebagai bahasa pengantar.
F5        Meluluskan Akta Bahasa Kebangsaan.
F6        Bahasa pengantar di sekolah rendah Inggeris telah ditukarkan  
            kepada Bahasa Kebangsaan.
F7        Menubuhkan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).
F8        Bahasa Melayu digunakan di mahkamah.








1x1m
=
2 markah
c)
Pada pandangan anda mengapakah bahasa Melayu dijadikan sebagai
bahasa kebangsaan?
F1        Untuk memartabatkan bahasa Melayu
F2        Jamin perpaduan
F3        Pernah menjadi lingua franca di Alam Melayu
F4        Bahasa utama negara
F5        Menjadi bahasa rasmi sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka
F6        Lambang kedaulatan kerajaaan Melayu
M         Mana-mana yang munasabah






1x1m
=
1 markah
d)
Sebagai seorang pelajar, bagaimanakah semangat perpaduan dapat dipupuk melalui aktiviti kokurikulum di sekolah?
F1        Menggunakan bahasa kebangsaan semasa komunikasai
F2        Mengamalkan budaya yang baik
F3        Menghormati kebudayaan kaum lain
F4        Mengadakan aktiviti perkhemahan yg melibatkan pelbagai kaum
F5        Merancang aktiviti yang boleh disertai pelbagai kaum
F6        Menyertai pelbagi aktiviti anjuran sekolah
F7        Menganjur aktiviti sukan yang tidak berteraskan kaum
M         Mana-mana yang munasabah







3x1m
=
3
markah
e)
Pada pendapat anda, mengapakah perpaduan kaum perlu dipelihara dan diperkasakan dari semasa ke semasa?
F1        Memastikan keamanan negara berkekalan
F2        Wujud kehidupan/suasana harmoni dalam kalangan rakyat
F3        Dapat membangkitkan rasa cinta akan negara
F4        Mengelak daripada penjajahan kuasa asing
F5        Memastikan ekonomi negara terus berkembang
F6        Dapat menarik kedatangan pelabur asing
F7        Akan dihormati oleh negara luar
F8        Kemajuan negara akan berterusan/berkembang pesat
F9        Wujud kerjasama antara rakyat yang berbilang kaum
F10      Sebarang pertikaian akan dapat diatasi secara rundingan dan tolak ansur kaum
M        Mana-mana jawapan munasabah











3x1m
=
3 markah
2a)
Apakah peristiwa yang membawa kepada penubuhan Majlis Gerakan
Negara (MAGERAN) ?
F1        Rusuhan Kaum 13 Mei 1969
F2        Peristiwa 13 Mei 1969

1x1m
=
1 markah
b)
Nyatakan fungsi MAGERAN
F1         Mengembalikan keamanan
F2         Melicinkan pentadbiran
F3         Mengembalikan keharmonian kaum

2x1m
=
2 markah
c)
Berikan dua matlamat RUKUN NEGARA?
F1         Mengukuhkan perpaduan
F2         Memelihara corak hidup demokratik
F3         Mencipta masyarakat yang adil
F4         Menjamin sikap yang liberal terhadap tradisi kebudayaan yang
              pelbagai
F5         Membina masyarakat progresif  yang menggunakan sains dan  
             teknologi


2x1m
=
2 markah
d)
Senaraikan tiga prinsip RUKUN NEGARA?
F1       Kepercayaan kepada Tuhan
F2       Kesetiaan kepada Raja dan Negara
F3       Keluhuran perlembagaan
F4       Kedaulatan undang-undang
F5       Kesopanan dan kesusilaan


3x1m
=
3 markah
e)
Pada pandangan anda, bagaimanakah RUKUN NEGARA dapat mengukuhkan  perpaduan rakyat?
F1     Lambang taat setia
F2     Raja lambang penyatuan rakyat
F3     Rakyat hidup aman damai
F4     Menjamin kehidupan yang harmoni, penyayang dan saling
         menghormati
M      Mana-mana yang munasabah


3x1m
=
 3
markah
3a)
Nyatakan cabaran-cabaran yang terdapat dalam Wawasan 2020
Cabaran dalam Wawasan 2020 ialah membina masyarakat
yang
F1     bersatu padu
F2     berjiwa bebas, tenteram, yakin
F3     demokratik dan matang
F4     bermoral dan beretika
F5     liberal dan bertoleransi
F6     maju dan saintifik
F7     berbudaya penyayang
F8     adil dan saksama ekonomi
F9     makmur









7x1m
=
7 markah
b)  
Pada pendapat anda, apakah kekangan atau halangan yang dihadapi oleh kerajaan dalam menjayakan Wawasan 2020
F1      Masalah polarisasi kaum
F2      Mewujudkan identiti Malaysia
F3      Masalah kemiskinan
F4      Masalah buta huruf
F5      Masalah perpaduan kaum
F6      Meningkatkan pendapatan penduduk
F7      Mengagihkan kekayaan secara adil





7x1m
=
7 markah
c)
Sebagai seorang pelajar, bagaimanakah anda dapat menjayakan Wawasan 2020?
F1        Menuntut ilmu pengetahuan
F2        Mendalami ilmu ICT
F3        Menguasai sains dan teknologi
F4        Patuh kepada ajaran agama
F5        Mematuhi peraturan
F6        Berdisiplin
M         Mana-mana yang munasabah




6x1m
=
6 markah
4a)
Terangkan perkembangan dasar pendidikan negara sebelum merdeka?         
F1        memperkembang potensi individu
F2        secara menyeluruh
F3        melahirkan insan yang seimbang
F4        dan harmonis
F5        dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani (JERI)
F6        patuh kepada tuhan
F7        berilmu pengetahuan
F8        berakhlak mulia






8x1m
=
8 markah
b)
Jelaskan hala tuju sistem pendidikan negara berdasarkan Falsafah    Pendidikan Kebangsaan.                                                                   
F1        memperkembang potensi individu
F2        secara menyeluruh
F3        melahirkan insan yang seimbang
F4        dan harmonis
F5        dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani (JERI)
F6        patuh kepada tuhan
F7        berilmu pengetahuan
F8        berakhlak mulia







6x1m
=
6 markah
c)
Pada pandangan anda, bagaimanakah sistem pendidikan negara kita
mampu memupuk perpaduan rakyat berbilang kaum?     
F1     Sukatan pelajaran yang sama
F2     BM bahasa pengantar
F3     Belajar di sekolah yang sama
M      Mana-mana munasabah                                                           



6x1m
=
6 markah
             Jawatankuasa   Kabinet   bab   *  sila   cari sendiri  skema  Penting  Untuk Dibaca
peringatan :

No comments:

Post a Comment