Monday 31 March 2014

PERATURAN PEMARKAHAN ESEI SUMATIF 1 TINGKATAN 5

Bahagian B




5 a) Mengapa tamadun awal memilih lembah sungai untuk petempatan ( 6 markah)


 

Butiran

Markah

F1
Tanah yang subur untuk tanaman
1
F2
 Tanah yang rata untuk petempatan
1
F3
Menyediakan bekalan air untuk masakan/minuman/harian
1
F4
Ikan sebagai sumber protein
1
F5
Menghubungkan manusia dari satu tempat ke satu tempat lain
1
F6
Selamat daripada ancaman musuh/haiwan
1
F7
Sumber pengairan
1
F8
Sesuai untuk pengangkutan
1


1


(b) Sumbangan Tamadun Hwang Ho dlam bidang pertanian  ( 9 markah)



 

Butiran

Markah

F1
Pembinaan system pengairan
1
F2
Pemimpin prihatin terhdapa pembangunan pertanian
1
F3
Terusan dibina untuk mengairi kawasan pertanian
1
F4
Mengelakkan banjir
1
F5
Kemajuan teknologi pembajakan
1
F6
Cangkul
1
F7
Sabit
1
F8
Penggunaan batas untuk tujuan penannaman
1
F9
Alat pertanian daripada kayu ditukar kepada besi
1
















© Cadangan memajukan sektor pertanian ( 5 markah)


 

Butiran

Markah

F1
Menyediakan bengkel pertanian
1
F2
Alatan yang berteknologi tinggi
1
F3
Peluang kepada petani dalam kursus pertanian
1
F4
Menggunakan benih-benih berkualiti
1
F5
Menyediakan tapak tanah yang subur untuk pertanian
1
F6
Mengusahakan tanah yang terbiar
1
F7
Mengamalkan sistem pertanian berteres
1
F8
Mengamalkan sistem tanaman bergilr
1
F9
Mewujudkan kerjasama dengan Bank Pertanian (Agro Bank) atau insistusi kewangan lain dalam bantuan pinjaman atau modal
1

MAna-mana jawapan munasabah



6          Kedatangan Islam telah mempengaruhi perkembangan perdagangan di Alam Melayu.               
(a)          Melaka menjadi pusat perdagangan penting abad ke-15
.                                                                                                                 [6 markah]                                                                                                                                                 

 

Butiran

Markah

F1
Pedagang Islam mendominasi/ menguasai aktiviti perdagangan
1
H1a
Membabitkan Lautan Hindi / Laut Cina Selatan
1
H1b
Pedagang Melayu turut membabitkan diri secara aktif
1
H1c
Selaras dengan ajaran Islam
1
H1d
Islam menganggap perdagangan merupakan sumber rezeki
1
H1e
Mencontohi Nabi Muhammad s.a.w yang pernah berdagang
1
F2
Perdagangan dilakukan dengan dua cara     
1
H2a
Melalui jual beli/ tukar barang
1
F3
Perdagangan menjadi saluran terpenting memesatkan penyebaran Islam   
1
F4
Melaka menjadi pusat perdagangan terkenal
1
H4a
Kedudukan strategik membantu perkembangan Melaka
1
H4b
Terletak di tengah jalan perdagangan India dan China
1
H4c
Terlindung daripada tiupan angin monson
1
H4d
Perairan yang dalam memudahkan  kapal dagang berlabuh
1
F3
Selat Melaka yang sempit/ dalam/ selamat /mudah mengawal keselamatan pedagang
1
H3a
 Kerajaan Melaka menyediakan kemudahan/pentadbiran yang licin/ teratur agar aktiviti perdagangan berjalan lancar
1
F4
Melantik/ mewujudkan jawatan Laksamana
1
H4a
Untuk menjaga urusan kelautan / menjaga keselamatan pedagang / perairan Selat Melaka
1
H4b
Menyediakan kemudahan gudang/ tempat membaiki kapal/ tempat penginapan
1
F5
Melantik Jawatan Syahbandar
1
H5a
Sebagai ketua pelabuhan/ menjaga pelabuhan/ melicinkan urusan pedagang
1
F6
Membuat/ menggubal Undang-Undang Laut Melaka
1
H6a
Dalamnya mengandungi tanggungjawab nakhoda/ jurumudi
1
F5
Ada juga mengandungi peraturan pedagang di laut/ pelabuhan
1
F7
Bahasa Melayu menjadi  bahasa Lingua Franca
1
F8
84 bahasa lain dipertuturkan.
1
F9
Mengadakan sistem sukat/ timbang
1
H9a
Dengan  menggunakan dachim/ tahil/ bahara
1
H9b
Untuk menyukat tepung/ berat/ emas/ bijih / rempah ratus
1
F10
Menjalin hubungan diplomatik
1
H10a
Dengan China/ kepulauan Melayu/ India/ parsi
1

 

Ms 209                                                                               Mana-mana 6 x 1
[6m]
           

(b)          Terangkan penggunaan mata wang setelah kedatangan Islam
                                                           [8 markah]                                      

 

Butiran

Markah

F1
Mata wang sebagai perantara  nilai barang
1
F2
memudahkan urusan jual beli
1
F3
Negeri Melayu menggunakan matawang timah       
1
H3a
 Zaman Melaka  mata wang  berbentuk bulat
1
H3b
Beratnya 1 kati lapan tahil
1
H3c
 Tercatat nama sultan yang memerintah
1
H3d
 Tarikh dicatatkan
1
F4
Matawang Pasai/ Cambay / Hormuz diguna di Melaka       
1
H4a
Boleh ditukar dengan matawang tempatan
1
F5
Di Johor / mata wang timah dipanggil Katun
1
H5a
Bentuk bulat/ segi enam
1
H5b
Tiada tarikh tetapi ada tulisan jawi / Arab
1
H5c
Terdapat nama sultan/  Malik/ sultan Al-adil
1
F6
Di Kedah mata wang mengeluarkan mata wang timah
1
H6a
Berbentuk seekor ayam jantan / hinggap atas cincin
1
H6b
Boleh diipatah-patahkan/ di guna berasingan          
1
F7
Wang emas juga  digunakan di Kedah
1
F8
Terdapat juga mata wang emas di Johor
1
H8a
Di panggil kupang
1
H8b
Mengikut nama sultan yang memerintah/ Sultan Alaudin Riayat Shah
1
H8c
bertarkh 1527
1
F9
Di Kelantan mata wang emas digunakan
1
H9a
Dikenali sebagai Kijang
1
H9b
 Tertulis Khalifatul Muslimin
1
F10
 Orang Eropah guna wang perak
1
H10a
 Wang Portugal/ Bastardos/soldos/dinheiros/ Wang Sepanyol
1
F11
 Mata wang Belanda di Melaka dinamakan ducats/lion dollars/rix dollars/syiling Belanda
1
F12
 Orang India/ China/ Arab menggunakan wang emas
1

ms. 210                                                                                Mana-mana 10 x 1
[10 m]
               


c) Peraturan percukaian pada zaman Kesultanan Melayu Melaka (* 4m)

 

Butiran

Markah

F1
Para  pedagang diwajibkan membayar cukai
1
H1a
Terhadap barang dagangan sebelum urusan perniagaan
1
F2
Cukai paling asas adlah c ukai tetap/import
1
F3
Para pedagang dari India/Ceylon/T.Arab/Siam/Pegu
1
H3a
Dikenakan cukai sebanayk 6 peratus daripada jumlah dibawa
1
F4
Pedagang Jepun dan China
1
H4a
Membayar cukai lima peratus
1
F5
Terdapat barangan tentu dikecualikan cukai seperti beras dan maakana
1
F6
Urusan jual beli dilakukan di bazar-bazar sepanjang sungai melaka
1
F7
Orang asing menetap di Melaka dikenakan cukai
1














7. (a) Maksud nasionalisme ( 2 markah)

 

Butiran

Markah

F1
Perasaan cinta akan bangsa  dan negara
1
F2
Membawa kepada gerakan membebaskan tanah air
1
F3
Tidak terhad kepada pembebasan politik sahaja
1
F4
Juga pembebasan cengkaman ekonomi dan kebudayaan asing
1


1

c) Perbezaan gerakan nasionalisme tahap pertama dan tahap kedua ( 8 markah)

 

Butiran

Markah


Nasionalisme tahap pertama
1

Penentangan secara terbuka
1

Bersifat setempat
1

Tidak berorganisasi
1

Isu kebudayaan.agama dan hak peribumi
1

Menekankan kesedaran politk daripada tindakan politik
1

Menuntut hak dan taraf hidup dibaiki
1

Tidak memeinta kemerdekaan
1

Gerakan bersifat sederhana
1

Dipimpin golongan pertengahan  berpendidikan barat
1




Nasionalisme tahap kedua
1

Gerakan lebih radikal
1

Berorganisisi
1

Dipimpin golongan berpendidiakn dan berpengetahuan Barat luas
1

Menuntut kemerdekaan
1

Membentuk kerajaan sendiri berdaulat


(c ) (i) Langkah-langkah kuasa Barat dalam menangani gerakan nasionalisme ( 5 markah)


 

Butiran

Markah

F1
Mengharamkan parti berhalaun kiri
1
F2
Pemimpin ditangkap
1
F3
Pemimpin dihukum
1
F4
Membenarkan parti politik sederhana
1
F5
Pemimpin dipenjarakan
1
F6
Membenarkan politik sederhana
1





(ii) BAgaimanakah anda menunjukkan semangat nasionalisme pada masa kini ( 6 MArkah)

 

Butiran

Markah

F1
Mengetahui perkembangan isu semasa
1
F2
Membeli barangan buatan Malaysia
1
F3
Mendoakan keamanan negara
1
F4
Berdiri tegak ketika lagu Negaraku
1
F5
Meraikan kemerdekaan dengan penuh semangat
1
F6
Mengambil iktibar perjuangan tokoh terdahulu
1










8. (a) Isu yang dibangkitkan oleh majalah ( 10 markah)

 

Butiran

Markah


Memberi perhatian pendidikan anak-anak Melayu
1

Menyeru perpaduan orang Melayu
1

Meinupkan semangat cintakan negara dan menentang penjajahan
1

Meningkatkan taraf hidup orang Melayu
1

Memajukan sastera dan bahasa orang Melayu
1

Menggalakkan perpaduan kalangan guru sebagai pemimpin bahasa
1

Membincangkan soal pentafsiran Islam progresif bagi kemajuan ummah
1

Memberi pentafsiran kepada persoalan orang Islam
1

Memperluaskan ilmu dalam semua bidang
1

Menggalakkan pendidikan orang Melayu
1

Menggesa orang Melayu menjauhakan diri sifat buruk
1

Menggalakkan wanita mendapatkan pendidikan untuk kemajuan diri
1

Meendorong wanita menjaga kesopanan dengan nilai Islam dan budaya timur
1

Mengalakkan wanita menjadi obor memajukan bangsa
1



8b. (i) Matlamat perjuangan Persatuan Sahabat Pena Malaya (PASPAM) 2 markah


 

Butiran

Markah

F1
Menggalakkan ahli berkenal-kenalan
1
F2
Menggalakkan ahli bertukar tukar pendapat untuk memajukan diri dan bangsa
1
F3
Menggalakkan perpaduan orang Melayu seluruh Semanjung Tanah Melayu
1
F4
Untuk membaiki kedudukan ekonomi dan sosial orang MElayu
1

 (ii) Matlamat Kesatuan Melayu MUda ( 2 markah)

 

Butiran

Markah

F1
Menggalakkan perpaduan di kalangan  pemuda Melayu seluruh Semanjung Tanah Melayu
1
F2
Meningkatkan tahap pendidikan orang Melayu
1
F3
Menubuhkan negara Melayu Raya dan Indonesia Raya
1





© Kesan sekiranya ketiadaan semangat nasionalisme di kalangan generasi muda Malaysia
 ( 6 markah)


 

Butiran

Markah

F1
Kuasa asing mudah menjajah negara
1
F2
Negara Malaysia semakin mundur
1
F3
Sistem pentadbiran kurang sistematik
1
F4
Jenayah sosial banyak berlaku tanpa kawalan
1
F5
Negara Malaysia mudah ditindas  di peringkat global
1
F6
Pelabur tidak akan datang melabur ke negara kita
1

MANA-MANA JAWAPAN MUNASABAH
1


















10 (a) Ciri-ciri Zaman Gelap ( 7 markah)



 

Butiran

Markah

F1
Keruntuhan kuasa pusat
1

Muncul golongan baron
1

Tuan Tanah mendapatkan perlindungan raja
1

Sebagai tukaran memberi khidmat dan membayar cukai kepada raja
1

Golongan petani meminta perlindunga kepada raja
1

Sebagai tukaran petani membayar cukai tinggi kepada tuan tanah
1

Petani tidak mampun menyerahkan tanah dan menjadi hamba
1

Jalinan ikatan membentuk sistem feudal
1
F2
Gereja Katolik inistusi berkuasa
1

Memiliki hartanah yang banyak
1

Menumoukan kegiatan agama
1

Pembelajaran ilmu akhirat
1

Gereja mengongkong kehidupan masyarakat
1
F3
Kegiatan perdagangan tidak meluas
1

Perdaganagn di barat diganggu orang gasar Viking dan Magyar
1

Tidak dapat berdagang ditimur jauh kerana laut mediteranean dikuasai orang Islam
1

Menumpukan sektor pertanian
1

Mengunakan sistem barter
1

Penggunaan mata wang terhad
1

(b) Masyarakat Eropah keluar daripada Zaman Gelap ( 7 markah)



 

Butiran

Markah

F1
Gereja menjadi ejen penyatuan masyarakat
1
F2
Perubahan ekonomi hasil pertambahan penduduk
1
F3
Peningkatan aktiviti pertanian
1
F4
Kemunculan perdagangan yang maju
1
F5
Kemunculan bandar baru seperti Venice.Milan
1
F6
Melahirkan kelas pertengahan seperti artisan.pedagang
1
F7
Status sosial tidak lagi berasaskan pemilikan tanah tetapi kekayaan
1

Rakyat mula terlibat dalam politik
1

Rakyat menuntut hak menerusi parlimen
1

Memberikan hak politik kepada rakyat
1

Menjalinkan hubungan rakyat dengan pemerintah
1









( C)   Iktibar perubahan masyarat Zaman Gelap ( 6 markah)

 

Butiran

Markah

F1
Manusia mula mendalami ilmu pengetahuan
1
F2
Melahirkan semangat inkuiri dalam diri
1
F3
Mengamalkan sikap toleransi
1
F4
Menjadikan negara bertambah maju
1
F5
Mewujudkan semangat keushawanan dalam diri
1
F6
Melahirkan budaya inovatif
1
F7
Membentuk ciri-ciri kepimpinan dalam diri
1

Menjadi warganegara bertanggungjawab
1

Mana-mana jawapan munasabah
1


1


11 (a) Isu akhbar Melayu dalam aspek social,ekonomi dan politik ( 9 markah)

 

Butiran

Markah

F1
Isu sosial
1

Memajukan pendidikan tinggi di kalangan orang Melayu
1

Menggalakkna pendidikan untuk anak perempuan
1

Menyeru org Melayu meninggalkan siskap negatif –spt memilih kerja dan tidak berusaha
1

Menggalakkan tabungan di kalangan org Melayu untuk pendidikan anak-anak
1

Mementingkan kemahiran tradidional org Melayu seperti pertukangan dan kerja tangan
1

Meminta taraf sekolah Melayu dibaiki
1

Mementingkan pendidikan bahasan inggeris untuk kemajuan org Melayu
1

Memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dalam pentadbiran British
1

Menyeru org Melayu supaya tidak meninggalkan pendidikan Islam
1

Mengekalkan nilai-nilai baik masyarakat Melayu
1

 

Butiran

Markah

F1
Isu ekonomi
1

Menggalakkan penubuhan syarikat bekerjasama oleh org Melayu
1

Meminta British mengurangkan kemasukan orang dagang
1

Mengalakkan perniagaan orang Melayu
1

Melarang orang Melayu menjual tanah mereka
1

Menyeru orang Melayu berjimat cermat
1

Meminta British mengadakan kampung khas Melayu di Kuala Lumpur
1


1




 

Butiran

Markah

F1
Isu politik
1

Mengkritik British mengurangkan kuasa raja-raja Melayu
1

Mengkritik pembesar dan Raja-Raja Melayu dalam pentadbiran kerajaan
1

Menolak dasar pilih kasih British dalam pentadbiran kerajaan
1

Menuntut diadakan MAS MALayan Administartive Service  melindungi orang Melayu dalam  perkhidmatan kerajaan
1

 Menyeru orang Melayu seluruh  Tanah Melayu dalam pertubuhan kebangsaan
1

Menentang tuntutan orang dagang dalam politik tempatan
1


1

b) Tema dalam novel tahun 1930 an  ( 5 markah)

 

Butiran

Markah

F1
Memaparkan semangat perjuangan mennetang penjajahan Barat – Portugis
1

Menghargai sumbangan tokoh Kesultanan Melayu Melaka- Hang Tuah
1

Menggunakan sejarah sebagai inspirasi dan pedoman semangat perjuangan bangsa
1

Semangat  menentang penjajah anak muda tempatan
1

Mengharagai warisan bangsa sendiri
1

Mencintai  tanah air
1

Menolak kesenangan demi maruah bangsa
1

Semangat wira  pemuda tempatan menjaga maruah
1

Berasa bangga dengan kebolehan diri sendiri
1

Seorang gadis tempatan menolak cinta pegawai penjajah –tidak mahu menjatuhkan maruah bangsa
1

Kebebasan wanita menentukan hala tuju kehidupan
1

Wanita mementingkan pendidikan moden untuk kebaikan diri
1

Membuang pandangan negatif yang menghalang kemajuan bangsa
1


PERATURAN PEMARKAHAN TAMAT



No comments:

Post a Comment