Bahagian B
5 a) Mengapa
tamadun awal memilih lembah sungai untuk petempatan ( 6 markah)
Butiran
|
Markah
|
|
F1
|
Tanah yang subur untuk tanaman
|
1
|
F2
|
Tanah yang rata untuk
petempatan
|
1
|
F3
|
Menyediakan bekalan air untuk masakan/minuman/harian
|
1
|
F4
|
Ikan sebagai sumber protein
|
1
|
F5
|
Menghubungkan manusia dari satu tempat ke satu
tempat lain
|
1
|
F6
|
Selamat daripada ancaman musuh/haiwan
|
1
|
F7
|
Sumber pengairan
|
1
|
F8
|
Sesuai untuk pengangkutan
|
1
|
1
|
(b) Sumbangan
Tamadun Hwang Ho dlam bidang pertanian (
9 markah)
Butiran
|
Markah
|
|
F1
|
Pembinaan system pengairan
|
1
|
F2
|
Pemimpin prihatin terhdapa pembangunan pertanian
|
1
|
F3
|
Terusan dibina untuk mengairi kawasan pertanian
|
1
|
F4
|
Mengelakkan banjir
|
1
|
F5
|
Kemajuan teknologi pembajakan
|
1
|
F6
|
Cangkul
|
1
|
F7
|
Sabit
|
1
|
F8
|
Penggunaan batas untuk tujuan penannaman
|
1
|
F9
|
Alat pertanian daripada kayu ditukar kepada besi
|
1
|
© Cadangan
memajukan sektor pertanian ( 5 markah)
Butiran
|
Markah
|
|
F1
|
Menyediakan bengkel pertanian
|
1
|
F2
|
Alatan yang berteknologi tinggi
|
1
|
F3
|
Peluang kepada petani dalam kursus pertanian
|
1
|
F4
|
Menggunakan benih-benih berkualiti
|
1
|
F5
|
Menyediakan tapak tanah yang subur untuk pertanian
|
1
|
F6
|
Mengusahakan tanah yang terbiar
|
1
|
F7
|
Mengamalkan sistem pertanian berteres
|
1
|
F8
|
Mengamalkan sistem tanaman bergilr
|
1
|
F9
|
Mewujudkan kerjasama dengan Bank Pertanian (Agro Bank) atau
insistusi kewangan lain dalam bantuan pinjaman atau modal
|
1
|
MAna-mana jawapan munasabah
|
6 Kedatangan Islam telah mempengaruhi
perkembangan perdagangan di Alam Melayu.
(a) Melaka menjadi pusat perdagangan penting abad
ke-15
.
[6 markah]
Butiran
|
Markah
|
|
F1
|
Pedagang Islam mendominasi/ menguasai aktiviti perdagangan
|
1
|
H1a
|
Membabitkan Lautan Hindi / Laut Cina Selatan
|
1
|
H1b
|
Pedagang Melayu turut membabitkan diri secara aktif
|
1
|
H1c
|
Selaras dengan ajaran Islam
|
1
|
H1d
|
Islam menganggap perdagangan merupakan sumber rezeki
|
1
|
H1e
|
Mencontohi Nabi Muhammad s.a.w yang pernah berdagang
|
1
|
F2
|
Perdagangan dilakukan dengan dua cara
|
1
|
H2a
|
Melalui jual beli/ tukar barang
|
1
|
F3
|
Perdagangan menjadi saluran terpenting memesatkan penyebaran Islam
|
1
|
F4
|
Melaka menjadi pusat perdagangan terkenal
|
1
|
H4a
|
Kedudukan strategik membantu perkembangan Melaka
|
1
|
H4b
|
Terletak di tengah jalan perdagangan
|
1
|
H4c
|
Terlindung daripada tiupan angin monson
|
1
|
H4d
|
Perairan yang dalam memudahkan
kapal dagang berlabuh
|
1
|
F3
|
Selat Melaka yang sempit/ dalam/ selamat /mudah
mengawal keselamatan pedagang
|
1
|
H3a
|
Kerajaan
Melaka menyediakan kemudahan/pentadbiran yang licin/ teratur agar aktiviti
perdagangan berjalan lancar
|
1
|
F4
|
Melantik/
mewujudkan jawatan Laksamana
|
1
|
H4a
|
Untuk menjaga
urusan kelautan / menjaga keselamatan pedagang / perairan Selat Melaka
|
1
|
H4b
|
Menyediakan kemudahan gudang/ tempat membaiki
kapal/ tempat penginapan
|
1
|
F5
|
Melantik Jawatan Syahbandar
|
1
|
H5a
|
Sebagai ketua pelabuhan/ menjaga pelabuhan/ melicinkan urusan
pedagang
|
1
|
F6
|
Membuat/ menggubal Undang-Undang Laut Melaka
|
1
|
H6a
|
Dalamnya mengandungi tanggungjawab nakhoda/ jurumudi
|
1
|
F5
|
1
|
|
F7
|
Bahasa Melayu menjadi bahasa Lingua Franca
|
1
|
F8
|
84 bahasa lain dipertuturkan.
|
1
|
F9
|
Mengadakan sistem sukat/ timbang
|
1
|
H9a
|
Dengan menggunakan dachim/ tahil/ bahara
|
1
|
H9b
|
Untuk menyukat
tepung/ berat/ emas/ bijih / rempah ratus
|
1
|
F10
|
Menjalin hubungan diplomatik
|
1
|
H10a
|
Dengan
|
1
|
Ms 209
Mana-mana 6 x 1
|
[6m]
|
(b) Terangkan penggunaan mata wang setelah
kedatangan Islam
[8 markah]
Butiran
|
Markah
|
|
F1
|
Mata wang sebagai perantara
nilai barang
|
1
|
F2
|
memudahkan urusan jual beli
|
1
|
F3
|
Negeri Melayu
menggunakan matawang timah
|
1
|
H3a
|
Zaman
Melaka mata wang berbentuk bulat
|
1
|
H3b
|
Beratnya 1 kati lapan tahil
|
1
|
H3c
|
Tercatat nama sultan
yang memerintah
|
1
|
H3d
|
Tarikh dicatatkan
|
1
|
F4
|
Matawang Pasai/ Cambay / Hormuz diguna di Melaka
|
1
|
H4a
|
Boleh ditukar dengan matawang tempatan
|
1
|
F5
|
Di Johor / mata wang timah dipanggil Katun
|
1
|
H5a
|
Bentuk bulat/ segi enam
|
1
|
H5b
|
Tiada tarikh tetapi ada tulisan jawi / Arab
|
1
|
H5c
|
Terdapat nama sultan/ Malik/ sultan Al-adil
|
1
|
F6
|
Di Kedah mata
wang mengeluarkan mata wang timah
|
1
|
H6a
|
Berbentuk seekor ayam jantan / hinggap atas cincin
|
1
|
H6b
|
Boleh diipatah-patahkan/ di guna berasingan
|
1
|
F7
|
Wang emas juga digunakan di
Kedah
|
1
|
F8
|
Terdapat juga mata wang emas di Johor
|
1
|
H8a
|
Di panggil kupang
|
1
|
H8b
|
Mengikut nama sultan yang memerintah/ Sultan Alaudin Riayat Shah
|
1
|
H8c
|
bertarkh 1527
|
1
|
F9
|
Di Kelantan mata wang emas digunakan
|
1
|
H9a
|
Dikenali sebagai Kijang
|
1
|
H9b
|
Tertulis Khalifatul Muslimin
|
1
|
F10
|
Orang Eropah guna wang perak
|
1
|
H10a
|
Wang
|
1
|
F11
|
Mata wang Belanda di Melaka dinamakan
ducats/lion dollars/rix dollars/syiling Belanda
|
1
|
F12
|
Orang
|
1
|
ms. 210
Mana-mana 10 x 1
|
[10 m]
|
c) Peraturan percukaian pada zaman
Kesultanan Melayu Melaka (* 4m)
Butiran
|
Markah
|
|
F1
|
Para
pedagang diwajibkan membayar cukai
|
1
|
H1a
|
Terhadap barang dagangan sebelum urusan
perniagaan
|
1
|
F2
|
Cukai paling asas adlah c ukai
tetap/import
|
1
|
F3
|
Para pedagang dari
India/Ceylon/T.Arab/Siam/Pegu
|
1
|
H3a
|
Dikenakan cukai sebanayk 6 peratus
daripada jumlah dibawa
|
1
|
F4
|
Pedagang Jepun dan China
|
1
|
H4a
|
Membayar cukai lima peratus
|
1
|
F5
|
Terdapat barangan tentu dikecualikan
cukai seperti beras dan maakana
|
1
|
F6
|
Urusan jual beli dilakukan di
bazar-bazar sepanjang sungai melaka
|
1
|
F7
|
Orang asing menetap di Melaka dikenakan
cukai
|
1
|
7. (a) Maksud nasionalisme ( 2 markah)
Butiran
|
Markah
|
|
F1
|
Perasaan cinta akan bangsa dan negara
|
1
|
F2
|
Membawa kepada gerakan membebaskan tanah
air
|
1
|
F3
|
Tidak terhad kepada pembebasan politik
sahaja
|
1
|
F4
|
Juga pembebasan cengkaman ekonomi dan
kebudayaan asing
|
1
|
1
|
c) Perbezaan gerakan nasionalisme tahap
pertama dan tahap kedua ( 8 markah)
Butiran
|
Markah
|
|
Nasionalisme tahap pertama
|
1
|
|
Penentangan secara terbuka
|
1
|
|
Bersifat setempat
|
1
|
|
Tidak berorganisasi
|
1
|
|
Isu kebudayaan.agama dan hak peribumi
|
1
|
|
Menekankan kesedaran politk daripada
tindakan politik
|
1
|
|
Menuntut hak dan taraf hidup dibaiki
|
1
|
|
Tidak memeinta kemerdekaan
|
1
|
|
Gerakan bersifat sederhana
|
1
|
|
Dipimpin golongan pertengahan berpendidikan barat
|
1
|
|
Nasionalisme tahap kedua
|
1
|
|
Gerakan lebih radikal
|
1
|
|
Berorganisisi
|
1
|
|
Dipimpin golongan berpendidiakn dan berpengetahuan
Barat luas
|
1
|
|
Menuntut kemerdekaan
|
1
|
|
Membentuk kerajaan sendiri berdaulat
|
(c ) (i) Langkah-langkah kuasa Barat dalam
menangani gerakan nasionalisme ( 5 markah)
Butiran
|
Markah
|
|
F1
|
Mengharamkan parti berhalaun kiri
|
1
|
F2
|
Pemimpin ditangkap
|
1
|
F3
|
Pemimpin dihukum
|
1
|
F4
|
Membenarkan parti politik sederhana
|
1
|
F5
|
Pemimpin dipenjarakan
|
1
|
F6
|
Membenarkan politik sederhana
|
1
|
(ii) BAgaimanakah anda menunjukkan semangat
nasionalisme pada masa kini ( 6 MArkah)
Butiran
|
Markah
|
|
F1
|
Mengetahui perkembangan isu semasa
|
1
|
F2
|
Membeli barangan buatan Malaysia
|
1
|
F3
|
Mendoakan keamanan negara
|
1
|
F4
|
Berdiri tegak ketika lagu Negaraku
|
1
|
F5
|
Meraikan kemerdekaan dengan penuh
semangat
|
1
|
F6
|
Mengambil iktibar perjuangan tokoh
terdahulu
|
1
|
8. (a) Isu yang dibangkitkan oleh majalah (
10 markah)
Butiran
|
Markah
|
|
Memberi perhatian pendidikan anak-anak
Melayu
|
1
|
|
Menyeru perpaduan orang Melayu
|
1
|
|
Meinupkan semangat cintakan negara dan
menentang penjajahan
|
1
|
|
Meningkatkan taraf hidup orang Melayu
|
1
|
|
Memajukan sastera dan bahasa orang
Melayu
|
1
|
|
Menggalakkan perpaduan kalangan guru
sebagai pemimpin bahasa
|
1
|
|
Membincangkan soal pentafsiran Islam
progresif bagi kemajuan ummah
|
1
|
|
Memberi pentafsiran kepada persoalan
orang Islam
|
1
|
|
Memperluaskan ilmu dalam semua bidang
|
1
|
|
Menggalakkan pendidikan orang Melayu
|
1
|
|
Menggesa orang Melayu menjauhakan diri
sifat buruk
|
1
|
|
Menggalakkan wanita mendapatkan
pendidikan untuk kemajuan diri
|
1
|
|
Meendorong wanita menjaga kesopanan
dengan nilai Islam dan budaya timur
|
1
|
|
Mengalakkan wanita menjadi obor
memajukan bangsa
|
1
|
8b. (i) Matlamat perjuangan Persatuan
Sahabat Pena Malaya (PASPAM) 2 markah
Butiran
|
Markah
|
|
F1
|
Menggalakkan ahli berkenal-kenalan
|
1
|
F2
|
Menggalakkan ahli bertukar tukar
pendapat untuk memajukan diri dan bangsa
|
1
|
F3
|
Menggalakkan perpaduan orang Melayu
seluruh Semanjung Tanah Melayu
|
1
|
F4
|
Untuk membaiki kedudukan ekonomi dan
sosial orang MElayu
|
1
|
(ii)
Matlamat Kesatuan Melayu MUda ( 2 markah)
Butiran
|
Markah
|
|
F1
|
Menggalakkan perpaduan di kalangan pemuda Melayu seluruh Semanjung Tanah
Melayu
|
1
|
F2
|
Meningkatkan tahap pendidikan orang
Melayu
|
1
|
F3
|
Menubuhkan negara Melayu Raya dan
Indonesia Raya
|
1
|
© Kesan sekiranya ketiadaan semangat
nasionalisme di kalangan generasi muda Malaysia
( 6
markah)
Butiran
|
Markah
|
|
F1
|
Kuasa asing mudah menjajah negara
|
1
|
F2
|
Negara Malaysia semakin mundur
|
1
|
F3
|
Sistem pentadbiran kurang sistematik
|
1
|
F4
|
Jenayah sosial banyak berlaku tanpa
kawalan
|
1
|
F5
|
Negara Malaysia mudah ditindas di peringkat global
|
1
|
F6
|
Pelabur tidak akan datang melabur ke
negara kita
|
1
|
MANA-MANA JAWAPAN MUNASABAH
|
1
|
10 (a) Ciri-ciri Zaman Gelap ( 7 markah)
Butiran
|
Markah
|
|
F1
|
Keruntuhan kuasa pusat
|
1
|
Muncul golongan baron
|
1
|
|
Tuan Tanah mendapatkan perlindungan raja
|
1
|
|
Sebagai tukaran memberi khidmat dan
membayar cukai kepada raja
|
1
|
|
Golongan petani meminta perlindunga
kepada raja
|
1
|
|
Sebagai tukaran petani membayar cukai
tinggi kepada tuan tanah
|
1
|
|
Petani tidak mampun menyerahkan tanah
dan menjadi hamba
|
1
|
|
Jalinan ikatan membentuk sistem feudal
|
1
|
|
F2
|
Gereja Katolik inistusi berkuasa
|
1
|
Memiliki hartanah yang banyak
|
1
|
|
Menumoukan kegiatan agama
|
1
|
|
Pembelajaran ilmu akhirat
|
1
|
|
Gereja mengongkong kehidupan masyarakat
|
1
|
|
F3
|
Kegiatan perdagangan tidak meluas
|
1
|
Perdaganagn di barat diganggu orang
gasar Viking dan Magyar
|
1
|
|
Tidak dapat berdagang ditimur jauh
kerana laut mediteranean dikuasai orang Islam
|
1
|
|
Menumpukan sektor pertanian
|
1
|
|
Mengunakan sistem barter
|
1
|
|
Penggunaan mata wang terhad
|
1
|
(b) Masyarakat Eropah keluar daripada Zaman
Gelap ( 7 markah)
Butiran
|
Markah
|
|
F1
|
Gereja menjadi ejen penyatuan masyarakat
|
1
|
F2
|
Perubahan ekonomi hasil pertambahan
penduduk
|
1
|
F3
|
Peningkatan aktiviti pertanian
|
1
|
F4
|
Kemunculan perdagangan yang maju
|
1
|
F5
|
Kemunculan bandar baru seperti
Venice.Milan
|
1
|
F6
|
Melahirkan kelas pertengahan seperti
artisan.pedagang
|
1
|
F7
|
Status sosial tidak lagi berasaskan pemilikan
tanah tetapi kekayaan
|
1
|
Rakyat mula terlibat dalam politik
|
1
|
|
Rakyat menuntut hak menerusi parlimen
|
1
|
|
Memberikan hak politik kepada rakyat
|
1
|
|
Menjalinkan hubungan rakyat dengan
pemerintah
|
1
|
|
( C)
Iktibar perubahan masyarat Zaman Gelap ( 6 markah)
Butiran
|
Markah
|
|
F1
|
Manusia mula mendalami ilmu pengetahuan
|
1
|
F2
|
Melahirkan semangat inkuiri dalam diri
|
1
|
F3
|
Mengamalkan sikap toleransi
|
1
|
F4
|
Menjadikan negara bertambah maju
|
1
|
F5
|
Mewujudkan semangat keushawanan dalam
diri
|
1
|
F6
|
Melahirkan budaya inovatif
|
1
|
F7
|
Membentuk ciri-ciri kepimpinan dalam
diri
|
1
|
Menjadi warganegara bertanggungjawab
|
1
|
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
1
|
|
1
|
11 (a) Isu akhbar Melayu dalam aspek
social,ekonomi dan politik ( 9 markah)
Butiran
|
Markah
|
|
F1
|
Isu sosial
|
1
|
Memajukan pendidikan tinggi di kalangan
orang Melayu
|
1
|
|
Menggalakkna pendidikan untuk anak
perempuan
|
1
|
|
Menyeru org Melayu meninggalkan siskap
negatif –spt memilih kerja dan tidak berusaha
|
1
|
|
Menggalakkan tabungan di kalangan org
Melayu untuk pendidikan anak-anak
|
1
|
|
Mementingkan kemahiran tradidional org
Melayu seperti pertukangan dan kerja tangan
|
1
|
|
Meminta taraf sekolah Melayu dibaiki
|
1
|
|
Mementingkan pendidikan bahasan inggeris
untuk kemajuan org Melayu
|
1
|
|
Memartabatkan bahasa Melayu sebagai
bahasa rasmi dalam pentadbiran British
|
1
|
|
Menyeru org Melayu supaya tidak
meninggalkan pendidikan Islam
|
1
|
|
Mengekalkan nilai-nilai baik masyarakat
Melayu
|
1
|
Butiran
|
Markah
|
|
F1
|
Isu ekonomi
|
1
|
Menggalakkan penubuhan syarikat
bekerjasama oleh org Melayu
|
1
|
|
Meminta British mengurangkan kemasukan
orang dagang
|
1
|
|
Mengalakkan perniagaan orang Melayu
|
1
|
|
Melarang orang Melayu menjual tanah
mereka
|
1
|
|
Menyeru orang Melayu berjimat cermat
|
1
|
|
Meminta British mengadakan kampung khas
Melayu di Kuala Lumpur
|
1
|
|
1
|
Butiran
|
Markah
|
|
F1
|
Isu politik
|
1
|
Mengkritik British mengurangkan kuasa
raja-raja Melayu
|
1
|
|
Mengkritik pembesar dan Raja-Raja Melayu
dalam pentadbiran kerajaan
|
1
|
|
Menolak dasar pilih kasih British dalam
pentadbiran kerajaan
|
1
|
|
Menuntut diadakan MAS MALayan
Administartive Service melindungi
orang Melayu dalam perkhidmatan
kerajaan
|
1
|
|
Menyeru orang Melayu seluruh Tanah Melayu dalam pertubuhan kebangsaan
|
1
|
|
Menentang tuntutan orang dagang dalam
politik tempatan
|
1
|
|
1
|
b) Tema dalam
novel tahun 1930 an ( 5 markah)
Butiran
|
Markah
|
|
F1
|
Memaparkan semangat perjuangan mennetang
penjajahan Barat – Portugis
|
1
|
Menghargai sumbangan tokoh Kesultanan
Melayu Melaka- Hang Tuah
|
1
|
|
Menggunakan sejarah sebagai inspirasi
dan pedoman semangat perjuangan bangsa
|
1
|
|
Semangat menentang penjajah anak muda tempatan
|
1
|
|
Mengharagai warisan bangsa sendiri
|
1
|
|
Mencintai tanah air
|
1
|
|
Menolak kesenangan demi maruah bangsa
|
1
|
|
Semangat wira pemuda tempatan menjaga maruah
|
1
|
|
Berasa bangga dengan kebolehan diri
sendiri
|
1
|
|
Seorang gadis tempatan menolak cinta
pegawai penjajah –tidak mahu menjatuhkan maruah bangsa
|
1
|
|
Kebebasan wanita menentukan hala tuju
kehidupan
|
1
|
|
Wanita mementingkan pendidikan moden
untuk kebaikan diri
|
1
|
|
Membuang pandangan negatif yang
menghalang kemajuan bangsa
|
1
|
PERATURAN PEMARKAHAN TAMAT
No comments:
Post a Comment