Soalan
|
|
Butiran
|
Markah
|
|
1
|
|
Tamadun Hwang Ho adalah tamadun terawal
di China yang
memberikan sumbangan yang penting kepada
peradaban dunia.
|
|
|
(a)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
|
Senaraikan dua golongan dalam struktur sosial
masyarakat tamadun Hwang Ho.
Atasan
Bawahan
Hamba
Tentera
Petani
Pedagang
Artisan
Pegawai kerajaan
Bangsawan
Golongan agama
Pembesar
Raja
[Mana-mana
2 x 1 m]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2 m]
|
|
(b)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
|
Nyatakan dua contoh kepercayaan yang diamalkan
oleh golongan masyarakat dalam tamadun
Hwang Ho.
Animisme
Politeisme
Penyembahan roh nenek moyang
Menyembah tuhan syurga / Shang-Ti
Menyembah tuhan bumi / Tu
Penyembahan sungai / bukit / gunung
Percaya kepada ramalan / tilikan tulang
oracle
Percaya kepada mandat daripada tuhan
diberi kepada raja yang adil
Percaya kepada konsep Yin dan Yang
Percaya kepada konsep Feng Shui
[Mana-mana
2 x 1 m]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2 m]
|
|
(c)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
|
Apakah peranan
kalendar dalam masyarakat Hwang Ho?
Menentukan musim menanam
Menentukan musim menuai
Menjalankan aktiviti harian
Menentukan upacara perkahwinan
Perburuan
Pengkebumian
[Mana-mana 2 x
1 m]
|
1
1
1
1
1
1
[2 m]
|
|
(d)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
|
Senaraikan dua ciri negara kota Anyang dalam tamadun Hwang Ho.
Terletak di kawasan tanah tinggi Sg. Huan
Terdapat istana
Terdapat kuil
Terdapat pusat pentadbiran
Raja / pembesar / golongan agama tinggal di bandar
Terdapat tembok untung menghalang musuh
Bandar dikelilingi kawasan perkampungan
[Mana-mana 2 x 1 m]
|
1
1
1
1
1
1
1
[2 m]
|
|
(e)
|
H1
H2
H3
H4
H5
H6
|
Pertanian kepada peradaban manusia hari ini.
Pembinaan sistem pengairan / terusan
Teknologi pembajakan
Penciptaan cangkul
Penciptaan sabit
Menggunakan batas untuk penanaman
Peralatan pertanian daripada besi
(Mana-mana jawapan munasabah)
[Mana-mana 2 x 1 m]
|
1
1
1
1
1
1
[2 m]
|
|
2
|
|
Usaha orang
Islam Madinah untuk menziarahi Makkah pada tahun 628 M. telah membawa kepada
terhasilnya Perjanjian Hudaibiyah antara penduduk Islam Madinah dengan pihak
Quraisy Makkah.
|
|
|
(a)
|
F1
F2
F3
F4
F5
|
Nyatakan tujuan
orang Islam menziarahi kota Makkah pada
tahun tersebut?
Tempat
kelahiran Nabi Muhammad s.a.w
Tempat lahirnya
agama Islam
Untuk mengunjungi
Kaabah / umrah
Tempat asal
bagi orang Muhajirin
Tempat
turunnnya wahyu Allah
[Mana-mana 2 x 1 m]
|
1
1
1
1
1
[2 m]
|
|
(b)
|
F1
F2
F3
F4
F5
|
Mengapakah
Uthman bin Affan dipilih untuk dihantar ke Makkah setelah rombongan orang
Islam dihalang memasuki kota Makkah?
Mempunyai ramai
saudara mara di Makkah
Bersifat lebih
matang berbanding sahabat lain
Usia yang lebih
tua berbanding sahabat lain
Sifatnya yang
lemah lembut
Mempunyai sikap
tolak ansur
[Mana-mana 2 x 1 m]
|
1
1
1
1
1
[2 m]
|
|
(c)
|
F1
F2
F3
F4
F5
|
Senaraikan dua
kandungan Perjanjian Hudaibiyah.
Bersetuju
mengadakan gencatan senjata selama 10 tahun
Kabilah Arab yang lain bebas memihak
kepada orang Islam Madinah atau orang Quraisy Makkah
Orang Islam hanya boleh mengerjakan umrah
pada tahun berikutnya
Orang Madinah yang memihak ke Makkah
tanpa kebenaran penjaganya tidak perlu dipulangkan ke Madinah
Orang Makkah yang memihak ke Madinah
tanpa kebenaran penjaganya perlu dipulangkan ke Makkah.
[Mana-mana 2 x 1 m]
|
1
1
1
1
1
[2 m]
|
|
(d)
|
H1
H2
H3
H4
H5
H6
H7
H8
H9
|
Jelaskan kepentingan Perjanjian Hudaibiyah.
Orang Islam berpeluang menunaikan haji pada tahun
berikutnya
Nabi Muhammad s.a.w dapat merangka program dakwah
Islamiah secara aman
Suku Arab boleh
menganut sebarang agama tanpa halangan mana-mana pihak
Islam dapat berkembang dengan meluas
Bilangan yang memeluk Islam bertambah
Islam tersebar dengan aman
Melambangkan ketokohan Nabi sebagai pemimpin
Orang Quraisy Makkah mengiktiraf kerajaan Islam Madinah
Menjadi perintis ke arah pembukaan semula kota Makkah
(Mana-mana jawapan munasabah berkaitan Perjanjian
Hidaibiyah)
[Mana-mana 2 x 1 m]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2 m]
|
|
(e)
|
H1
H2
H3
H4
H5
H6
H7
|
Apakah iktibar yang boleh diambil daripada peristiwa
Perjanjian Hudaibiyah?
Menggunakan kebijaksanaan dalam menyelesaikan sesuatu
perkara
Menggunakan cara perundingan untuk menyelesaikan
masalah
Mematuhi sesuatu perjanjian yang telah dibuat/ tidak
mungkir janji
Sikap tidak menyerah kalah dalam mengharungi cabaran
Mempunyai semangat yang cekal
Memiliki sifat pemaaf
Mempunyai akhlak terpuji
(Mana-mana jawapan yang munasabah)
[Mana-mana 2 x 1 m]
|
1
1
1
1
1
1
1
[2 m]
|
|
3
(a)
|
F1
F2
F3
|
Gerakan Islah merupakan gerakan yang
mendorong orang Melayu supaya membetulkan pandangan mereka terhadap Islam.
Namakan dua
tokoh yang mempelopori Gerakan Islah.
Sheikh Tahir Jalaludin
Syed Syeikh al-Hadi
Dr. Burhanuddin al-Helmy
[Mana-mana 2 x 1 m]
|
1
1
1
[2 m]
|
|
(b)
|
F1
F2
F3
F4
|
Senaraikan dua akhbar yang menjadi saluran Gerakan Islah ini.
Al-Imam
Neracha
Idaran Zaman
Pengasuh
[Mana-mana
2 x 1 m]
|
1
1
1
1
[2 m]
|
|
(c)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
F17
|
Nyatakan dua idea perjuangan Kaum Muda.
Menjana ajaran Islam dari sudut kemajuan dunia
Gesaan untuk memajukan ekonomi orang
Melayu
Gesaan untuk memajukan pendidikan orang
Melayu
Gesaan untuk memajukan politik orang
Melayu
Gesaan untuk memajukan sosial orang
Melayu
Menyemai sikap mengkritik penjajah
Mengkritik raja Melayu
Mengkritik pembesar Melayu yang tidak
berusaha untuk memajukan orang Melayu
Menuntut ilmu adab
Menuntut ilmu pertukangan
Pandai dalam ilmu pertukangan
Pandai dalam ilmu pergaulan hidup
Pandai dalam ilmu ubat-ubatan
Menuntut ilmu fardu ain
Menuntut Ilmu Hisab
Menuntut bahasa Inggeris
Memberi peluang kepada pelajar perempuan
untuk mendapatkan pendidikan
[Mana-mana
2 x 1 m]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2 m]
|
|
(d)
|
F1
F2
F3
F4
|
Apakah cabaran yang dihadapi oleh Kaum
Muda dalam perjuangan mereka?
Tentangan daripada Kaum Tua / alim ulama
Negeri-negeri Melayu mengeluarkan
undang-undang untuk menghalang pengaruh Kaum Muda
Kegiatan dakwah di Negeri-negeri Melayu
mesti mendapat keizinan sultan
Buku-buku / risalah Kaum Muda tidak
dibenarkan dibawa masuk ke Negeri-negeri Melayu
[Mana-mana
2 x 1 m]
|
1
1
1
1
[2 m]
|
|
(e)
|
H1
H2
H3
H4
H5
H6
H7
H8
H9
|
Sekiranya anda pengasas sebuah pertubuhan
politik, apakah yang perlu anda lakukan untuk menguatkan pertubuhan politik
anda?
Mendapatkan ramai ahli
Menyatukan ahli
Mengukuhkan kewangan
Menentukan matlamat / visi
Bekerja keras mencapai visi
Bersifat patriotik
Menjaga kebajikan ahli
Mempertahan kedaulatan agama dan bangsa
Menolak kerjasama kuasa asing
(Mana-mana jawapan munasabah)
[Mana-mana
2 x 1 m]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2 m]
|
|
4
|
|
Globalisasi telah mendorong Malaysia menyahut
cabarannya dengan menyediakan prasarana ICT.
|
|
|
(a)
|
|
Nyatakan maksud globalisasi.
|
|
|
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
|
Perubahan dunia tanpa
sempadan
Kepesatan atau
kepantasan teknologi maklumat
Perubahan aspek
kehidupan seperti barangan / modal / tenaga manusia / kemahiran / nilai
Mengambil masa yang
singkat
Perubahan meliputi skop
yang luas
Dihubungkan dengan
kemajuan teknologi / ICT
[Mana-mana
2 x 1 m]
|
1
1
1
1
1
1
[2 m]
|
|
(b)
|
H1
H2
H3
H4
H5
H6
|
Nyatakan dua sebab berlakunya globalisasi.
Penggunaan peralatan teknologi baru seperti komputer
Penggunaan internet
Perkembangan
teknologi komunikasi/telefon mudah alih
Perkembangan
penyiaran digital/satelit
Kos
pengangkutan yang murah
Maklumat
tersebar luas dalam masa singkat
(Mana-mana jawapan munasabah)
[Mana-mana 2 x 1 m]
|
1
1
1
1
1
1
[2 m]
|
|
(c)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
|
Beri dua cabaran globalisasi yang dihadapi
oleh Malaysia.
Kepesatan perkembangan
teknologi maklumat dan komunikasi
Barangan /modal /tenaga
manusia/ kemahiran /nilai menyeberangi sempadan dalam masa singkat
Jurang perbezaan antara
bandar dan luar bandar meningkat
Jurang antara negara maju dengan negara membangun
Menyekat peluang
pekerjaan
Merendahkan taraf hidup
Mewujudkan masalah
sosial
(Mana-mana jawapan munasabah)
[Mana-mana
2 x 1 m]
|
1
1
1
1
1
1
1
[2 m]
|
|
(d)
|
H1
H2
H3
H4
H5
H6
H7
H8
H9
|
Cadangkan dua langkah yang
telah diambil oleh Malaysia dalam menghadapi cabaran globalisasi.
Menyediakan prasarana bagi merebut peluang serta faedah yang dihasilkan
Mempromosikan penggunaan ICT]
Merancang pembinaan prasarana ICT
Melancarkan projek Koridor Raya Multimedia
Memulakan e-pendidikan
Pemasaran tanpa sempadan
e-dagang
Penyiaran digital
K-ekonomi
(Mana-mana jawapan munasabah)
[Mana-mana 2 x 1
m]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2 m]
|
|
(e)
|
H1
H2
H3
H4
H5
H6
H7
H8
H9
H10
H11
H12
|
Jelaskan kesan globalisasi
terhadap negara kita.
Meningkatkan jurang antara luar bandar
dengan bandar
Meningkatkan jurang antara negara maju
dengan negara membangun
Menyekat peluang pekerjaan
Merendahkan taraf hidup
Meningkatkan perkembangan ekonomi dunia
Mewujudkan sikap individualistik
e-pendidikan/pembelajaran maya
e-ekonomi
e-filing
k-ekonomi
k-masyarakat
Penyiaran digital
(Mana-mana jawapan munasabah)
[Mana-mana 2 x 1
m]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2 m]
|
|
Monday, 4 November 2013
FOKUS SEJARAH SPM 2013 STRUKTUR
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment