NOTA RUMUSAN ANALISIS SOALAN PERCUBAAN SEMALAYSIA 2013
TINGKATAN EMPAT DAN LIMA
BAB 1 : TAMADUN AWAL MANUSIA
TAMADUN HUANG HO
a.
Dinasti Tamadun Hwang Ho
·
Dinasti Hsia
·
Dinasti Shang
·
Dinasti Chou
·
Dinasti Ching
·
Dinasti Chin
b.
Susun lapis masyarakat
·
Raja menduduki lapisan
teratas
·
Golongan bangsawan
·
golongan pembesar.
·
Pegawai kerajaan
·
Golongan petani
·
Golongan artisan
·
Pedagang
c.
Agama dan kepercayaan .
·
kepercayaan anismisme
·
politisme.
·
penyembahan roh nenek
moyang.
·
Mereka juga sembah tuhan
syurga (Shang Ti)
·
sembah Tuhan Bunyi (
Tu).
·
Sembah bukit,
sungai dan gunung.
·
Alam semesta dan kejadiannya
terdiri dari dua unsur saling melengkapi
·
Konsep Yin – kuasa pasif
Yang – Kuasa aktif
·
Upacara sembah libatkan
permainan muzik, tarian
·
upacara korban diketuai
oleh bomoh.
·
Tulang oracle berfungsi
bagi meramal keadaan.
SUMBANGAN
TAMADUN HWANG HO
a.
Dalam pemerintahan
Dinasti Shang
·
Pemerintahan monarki
·
Gelaran raja / raja berkuasa mutlak
·
Anak lelaki raja pengganti raja
·
Putaran dinasti
·
Raja dapat mandat Tuhan
·
Bangsawan dan pegawai kerajaan membantu raja
·
Pentadbiran pusat dan daerah
b.
Pemerintahan
Dinasti Chou
·
Sistem feudal
·
Wilayah ditadbir oleh pembesar
·
Pembesar diikat oleh raja
·
Pembesar ikrar taat setia
·
memberi hadiah, bantuan ketenteraan kepada raja
c.
Kemajuan
dalam pertanian
·
Pengairan
·
Teknologi pembajakan
·
Batas untuk penanaman
·
cipta
cangkul
·
Cipta sabit
·
Alat pertanian dari besi
d.
Dalam
kepercayaan
·
Politeisme
·
Konsep Yin dan Yang
·
Feng Hsui
·
Sistem kalendar
·
Pemujaan roh dan nenek moyang
·
Sistem tulisan ideogram
·
Penggunaan tulang oracle untuk membuat ramalan
e.
Memperkenalkan
konsep mandat
·
Raja dapat mandat jikan memerintah adil
·
Rakyat menikmati kemakmuran
·
Pemerintah direstui Tuhan
·
Hilang mandap jika memerintah dengan zalim
·
Malapetaka, bencana alam petanda raja yang mandat
f.
Sistem
kalendar
·
1 tahun 360 hari
·
1 Bulan 30 hari
·
Dalam aktiviti perkahwinan
·
Dalam pengkebumian
·
Untuk pemburuan
g.
Sistem kemajuan teknologi
·
Membuat gangsa
·
Pertanian besi
·
Membuat tembikar
·
Membuat tembaga
·
Teknologi pembajakan
h.
Dalam
falsafah
·
Perkenalkan falsafah perang Sun Tzu
·
Nama pengarang: sun Tzu nama karya
·
Nama karya: The
Art of War
·
Bicarakan selok belok perang
·
Cara menangani musuh
·
Diguna dalam perniagaan
·
Strategi untuk capai kemajuan
a.
Dalam
sistem tulisan
·
Tulisan ideogram
·
Terhasil daripada penilikan tulang oracle
·
Diguna dalam penulisan
·
Diguna dalam percetakan
·
Diguna oleh orang Jepun dan Korea
BAB 2 : PENINGKATAN TAMADUN
TAMADUN CHINA
a.
Peningkatan Pendidikan
·
Matlamat lulus
Peperiksaan Awam Kerajaan
·
Memilih pegawai dalam pentadbiran.
·
Terdapat tiga peringkat
pendidikan
·
Peringkat rendah
·
Mengenal dan menghafal tulisan ideogram dan
sembilan buah buk suci tanpa memahami maknanya.
·
Peringkat Menengah
·
Tumpuan kepada karangan dan sastera.
·
Peringkat tinggi
·
Untuk menterjemahkan buku suci.
·
Peperiksaan Awam kerajaan dikendalikan
dengan ketat
·
Meniru dikenakan hukuman mati
·
Pemeriksa akan dikurung sebelum
tiba hari peperiksaan.
b. Proses Pelaksanaan
Peperiksaan Awan Di
China
·
Mengandungi tiga tahap
·
Tahap pertama ( Hsiu Tai )
·
Setaraf ijazah pertama
·
Dijalankan diperingkat daerah daerah
·
Lulus jadi pegawai kerajaan
·
Diadakan dua kali dalam tempoh tiga
tahun
·
Tahap kedua ( Chun Jen )
·
Setaraf ijazah sarjana
·
Dijalankan ibu kota daerah
·
Diadakan tiga tahun sekali
·
Tahap ketiga ( Chin Shih )
·
Setaraf ijazah doktor Falsafah
·
Didijalankan istana hadapan maharaja,
·
Lulus boleh jadi pendidik
·
Diadakan dalam tempoh tiga tahun sekali
·
Dikendalikan dengan ketat
·
Didapati meniru dikenakan
hukuman mati
·
Pemeriksa dikurung sebelum hari peperiksaan.
c. Sebab masyarakat China menyanjung
peperiksaan awan China
·
Menjawat jawatan kerajaan
·
Orang yang meniru dihukum mati
·
Peraturan yang ketat
·
Tidak ada sebarang penipuan
·
Meningkatkan mobiliti sosial
penduduk
·
Terbuka kepada semua rakyat
china
·
Pepeiksaan terbahagi kepada
tiga tahap
·
Calon peperiksaan di tempatkan
dalam bilik
·
Dikurung selama tiga hari
untuk menulis jawapan
·
Sistem peperiksaan tertua di
dunia.
Peningkatan dalam
bidang pertanian
·
Sejak zaman Dinasti Han
·
Tenggala di perkenalkan
·
Membuat
batas tanaman.
·
Penciptaan kolar kuda
·
membolehkan kuda menarik beban
·
Kolar kuda ini - melemahkan dan mencekik kuda
·
Penciptaan tenggala kayu,
kereta kuda dan kereta sorong beroda.
·
Sistem penanaman secara
bergilir
·
Menjaga kesuburan tanah
·
Kawasan bukit telah di teres
untuk aktiviti pertanian.
·
Sistem perairan atau pembinaan
terusan dilaksanakan untuk memperolehi sumber air dalam pertanian.
·
Pembinaan terusan bagi
mengawal banjir.
TAMADUN INDIA
Kepesatan Perdagangan
Tamadun India
·
perdagangan antara
dalam dan luar
·
Hubungan dengan
Mecedonia, Sri Langka, rantau Asia Tengah dan Asia Tenggara.
·
Terdapat pusat perdagangan
penting
·
Anga, Kalinga, dan
Karusa.
·
Terdapat banyak
menghasilkan banyak barangan
·
Senjata, gading gajah,
emas, berlian dan mutiara.
·
Wujudnya
pelabuhan-pelabuhan penting
·
Tamralipati, Ghantashala,
dan Kadura
·
Tertubuhnya Persatuan
Perdagangan dan Perushaan / Sresthin
·
Untuk mengawal harga
·
Kualiti barangan
·
Membayar gaji pekerja.
·
Dikawal oleh undang-undang
·
Persatuan untuk tukang
kayu, tukang logam, tukang kulit dan sebagainya.
·
Sistem mata wang turut
di perkenalkan.
·
wang syiling emas digunakan.
·
Ia dikenali sebagai
dinara
·
wang perak
·
Wang daripada
cangkerang siput
·
melaksanakan satu dasar kewangan dan ekonomi
yang sistematik.
·
Kepesatan perdagangan
berkembang pesat kerana sektor perushaan
·
Pengeluaran tekstil,
kain kapas dan sutera.
·
Perusahaan membuat
sutera berpusat di bengal dan benares.
·
Perushaan yang
berasaskan emas, permata dan mutiara
·
Melaksanakan sistem
cukai
·
Cukai dikenakan
terhadap hasi pertanian dan buah-buahan
Ciri-ciri pendidikan tamadun
India
·
Berlaku pada Zaman Vedik.
·
Mementingkan keagamaan
·
Khasnya agama Hindu
·
Menghadapi kehidupan selepas mati.
·
Dikuasai oleh kaum lelaki sahaja
·
Kaum wanita tidak
diberi peluang.
·
Mempelajari kitab-kitab
Veda.
·
Dipelajari secara
hafalan.
·
Bahasa Sanskrit menjadi
bahasa utama
·
Pendidikan di berikan
di istana dan di rumah-rumah.
·
Pendidikan tinggi
bermula selepas tahun l00 SM
·
Selepas penubuhan Kolej
Brahman.
·
Lahir Universiti agama
Buddha, iaitu Nalanda.
·
Bagi mencapai taraf
sebagai Brahmin yang berpendidikan
·
Harus menghafal
pelbagai buku agama, khasnya Veda.
·
Mempelajari karya
saintifik dan falsafah.
·
Menenkankan kepada ilmu
Sains.
·
Untuk mengatasi masalah
buta huruf
·
Mendapat jawatan dalam
pemerintahan.
Tujuan Pendidikan Dalam Tamadun India
·
Menyediakan manusia
menghadapi hari selepas mati
·
Supaya manusia
mempelajari ilmu agama
·
Menjadikan manusia
lebih sempurna
·
Mengekalkan nilai-nilai
murni yang diajar oleh agama
·
Mendalami agama hindu
Buddha
·
Menjawat jawatan
penting dalam pentadbiran
·
Untuk mengatasi masalah
buta huruf
·
Untuk menambnahkan ilmu
pengetahuan
·
Melahirkan golongan
Brahmin berilmu
Sumbangan tamadun dalam Pemerintahan dan
Pentadbiran
a. Tamadun Yunani
·
Negara kota,
Sistem Monarki , oligarki, aristokrasi, diktator atau tirani, demokrasi
·
Athens
amalkan sistem beraja
·
dibantu oleh konsul ( golongan kaya )
·
Raja
beperanan sebagai ketua negara dan kerajaan, ketua hakim, ketua tentera, dan
ketua agama.
·
Sistem
pemerintahan konsul di kenali oligraki
·
Beberapa
orang konsul wujudkan oligarki. Lahirkan juga golongan aristokrat
·
Memiliki
kuasa besar
·
Dikenali Aristokrasi.
·
Rakyat tidak puas hati
·
Membawa rampasan kuasa
·
Di ketuai
diktator
·
Diktator
adalah golangan kaya raya
·
Terdiri golongan
tentera
·
Rakyat biasa
menyokong rampasan kuasa
·
Ditentang aristokrat
·
wujud
demokrasi di Athen
·
Demokrasi
wujud Dewan Perhimpunan dan Majlis.
·
Lelaki
Athens berpeluang jadi ahli 6 bulan
hingga 1 tahun.
·
Dewan
Perhimpunan bersidang 3 kali setahun.
·
Bincang
dasar kerajaan.
·
Di warisi
hampir seluruh negara
·
Amalan
demokrasi berbeza antara negara
·
Sistem
pemerintahan tentera di sparta
·
Sistem
pertahanan diberi perhatian penting
·
Anak lelaki
dilantih menjadi askar
·
Melahir
tentera yang bersemangat patriotik
b. Tamadun Rom
·
Bermula
sistem pemerintahan beraja
·
Pemerintahan
Secara mutlak keturunan Etruscan
·
Raja bukan berasal
latin tempatan.
·
Raja Tidak
disenangi msyk Latin tempatan.
·
Golongan bangsawan
di kenali Partrician.
·
Wujud
Republik.
·
tiada pemerintah
kuasa mutlak.
·
Kuasa tertinggi 2 org Konsul.
·
Dilantik Senat utk tempoh tertentu.
·
Senat di wakili bangsawan.
·
Bincang hal-hal
pentadbiran negara
·
Bertindak
merangka perundangan
·
Bawah Senat
terdapat Dewan Perhimpunan
·
wakili semua
rakyat Rom.
·
Keputusan Senat di serah ke Dewan Perhimpunan
utk kelulusan.
·
Berubah
dalam zaman Julius Ceasar.
·
Wujud
pemerintahan bertaraf Empayar .
·
Julius
ceasar menamatkan sistem republik
·
Wujudnya
sistem diktator
·
Menguasai tentera dan senat
·
mengunakan
gelaran Maharaja.
·
Diteruskan
oleh Augustus
·
Berjaya membawa
keamanan dan keagungan.
·
Kekal 200
tahun
·
Digelar Pax
Romana
c. Tamadun India.
·
Mempunyai
dua bentuk kerajaan
·
kerajaan
kecil dan besar.
·
Kerajaan
Kecil tiada raja
·
Bersifat kepuakan.
·
Kerajaan
besar Besar diketuai Raja
·
kerajaan
Kashi, Kosala, dan Magadha.
·
Raja kuasa
mutlak.
·
Diperkukuhkan upacara ritual.
·
Raja suci
dan harus dihormati.
·
Brahmin
penasihat Raja,
·
Di bantu
olih Kesatria.
·
Golongan ini
menjadi pemerintah tertinggi
·
Wujud golongan dominan
d. Tamadun Cina
·
Raja
bertukar jadi Maharaja
·
wujud empayar dan peluasan kuasa.
·
Ubah sistem
Feudal.
·
Pemerintahan
berpusat.
·
Pemerintahan
berpusat bentuk Birokrasi awam
·
pegawai
dilantik Maharaja
·
di kalangan rakyat melalui jawatankuasa Hon Kao Tsu.
·
Lantikan
atas pencapaian dalam peperiksaan awam.
SUMBANGAN TAMADUN DALAM PERUNDANGAN
a. Tamadun Yunani
·
Dewan
Perhimpunan mengubal undang.
·
Plato
bukunya Republik
·
Negara di
perintah ahli falsafah
·
Bersikap
cekap / terbaik / berupaya menggubal undang-undang.
b. Tamadun Rom
·
Undang-undang
pertama
·
Hukum Kanun
12
·
dipahat pada
Papan Dua Belas.
·
Dipamer di
tempat awam.
·
Banyak
undang-undang / rumit
·
Terdapat
hakim-hakim mahit
·
Maharaja
Juntinian mengumpul dan men yatukan undang-undang
·
Lahirkan Kod
Undang-Undang Rom
·
Dikenali Kod Undang-Undang Justinian
·
Kekal
sehingga kini
c. Tamadun India
·
Berdasark
kitan Dharma Sastra
·
Undang-undang tua Hindu .
·
Raja bertanggungjawab
jaga kesucian.
·
Dan
kedaulatan undang-undang
·
Kesalahan
akan dikenakan tindakan dan undang-undang
·
Golongan
brahmin golongan yang dominan dalam perundangan
·
Mahir dan kaitan dengan agama.
·
Undang-undang
sebagai titah dan perintah raja
·
Diukir pada
batu dan didirikan di tepi jalan
·
Dapat dibaca
oleh rakyat
·
Dikenali
sebagai tiang asoka
·
Berpegang
kepada konsep kesetiaan rakyat
No comments:
Post a Comment