5
|
|
Tamadun Mesopotamia, Mesir Purba, Indus dan
Hwang Ho merupakan tamadun awal manusia yang muncul di dunia.
|
|||||||
|
(a)
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
|
Apakah yang dimaksudkan dengan
“Tamadun”?
[ 6 markah ]
Berasal daripada
perkataan Arab
Mudun /
madain
Madana
bermaksud tinggi
budi bahasa / pembukaan Bandar
Bahasa Inggeris
civilization
Berasal dari
bahasa Greek iaitu civitas
Bermaksud Bandar
Diertikan juga
sebagai peradaban manusia.
Pandangan Barat ,
tamadun dikaitkan dengan
pembangunan lahiriah, Gordon Childe : Pencapaian lahiriah
merupakan kayu ukur
kemajuan tamadun
Darcy Riberio
& R. A Buchanan
: Menekankan kepentingan dan
pembangunan lahiriah.
Pandangan Islam :
Merangkumi pembangunan lahiriah
dan rohaniah
Ibnu Khaldun
menganggap kehidupan Bandar
adalah kehidupan bertamadun
Syed Naquib
Al- Attas : Pencapaian
tahap tatasusila yang
tinggi dan kebudayaan
yang luhur.
Richard Sullivan
mengakui bahawa unsur
rohaniah sangat penting.
[Mana-mana 6 x 1m]
|
|||||||
|
(b)
F1
H1a
C1a
F2
H2a
H2b
H2c
H2d
H2e
H2f
H2g
H2h
F3
H3a
H3b
H3c
3d
H3e
F4
H4a
H4b
H4c
H4d
F5
H5a
H5b
H5c
F6
H6a
H6b
H6c
H6d
H6e
|
Huraikan ciri-ciri penting dalam
proses pembentukan sesebuah tamadun.
[ 8
markah ]
Petempatan kekal
dengan cara hidup
yang lebih sistematik
Melahirkan kemajuan dalam pertanian
-seperti penanaman,penyimpanan,penternakan,
penciptaan peralatan baru dan
penggunaan teknologi.
Kehidupan
berorganisasi terbentuk
akibat pertambahan penduduk.
Wujud sistem sosial yang lebih kompleks.
Berbentuk piramid.
Lapisan paling atas ialah golongan
bangsawan.
Diketuai oleh raja.
Lapisan kedua ialah pembesar.
Lapisan ketiga ialah rakyat biasa
Tunjang kepada aktiviti pertanian dan
perdagangan.
Lapisan bawah ialah hamba.
Kewujudan
sistem pemerintahan beraja sebagai ketua
pemerintah
Mempunyai unsur magis
Dianggap
wakil tuhan
Untuk tujuan mengukuhkan kedudukannya serta
mendapat pengiktirafan rakyat
Mewujudkan
sistem perundangan sebagai
panduan masyarakat
Ia bertujuan untuk menjamin keamanan
dan kemakmuran
Pengkhususan
pekerjaan menyebabkan peningkatan
produktiviti, politik dan sosial
menjadi stabil.
Meningkatkan pengeluaran.
Pengeluaran barangan mengikut kepakaran
individu
Mewujudkan perkembangan sistem barter
Mewujudkan kepercayaan animisme.
Kepercayaan berubah menjadi agama.
Wujudnya agama yang dikenali politeisme.
Politeisme bermaksud menyembah lebih
daripada satu tuhan
Bahasa dan
tulisan memainkan peranan
yang penting dalam
perkembangan ilmu pengetahuan
Sistem tulisan awal ialah
hieroglif,cuneiform dan ideogram.
Kepentingan adalah untuk menyebarkan ilmu pengetahuan.
Mewujudkan hubungan dalam masyarakat.
Untuk pengurusan pentadbiran seperti penyimpanan
rekod,penulisan undang-undang dan agama.
Sebagai alat bagi
menyampaikan,memperkembangkan dan mencatat idea.
[Mana-mana 8 x 1m]
|
|||||||
|
(c)
H1
H2
H3
H4
H5
H6
H7
H8
H9
|
Sebagai generasi muda hari ini,
apakah peranan anda dalam mengekalkan tamadun negara Malaysia? [ 6
markah ]
Mematuhi dan mengamalkan undang-undang
Menghormati dan tidak mencabar kah
orang lain
Mengekalkan perpaduan kaum
Meningkatkan ilmu pengetahuan
Menanam kesedaran pentingnya
keamanan
Kerjasama antara semua pihak
Bertolak ansur antara satu sama
lain
Meningkatkan taraf hidup rakyat
Menghargai dan memelihara warisan
bangsa
(mana-mana yang munasabah)
[Mana-mana 6 x 1m]
|
|||||||
6
|
(a)
|
Nyatakan isi perjanjian Aqabah Pertama dan Perjanjian Aqabah Kedua.
[ 6 markah ]
|
|||||||
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
|
Perjanjian
Aqabah Pertama
Suku Aus dan Khazraj hendaklah beriman kepada Allah dan rasul
Mereka berjanji akan membantu perjuangan Nabi Muhammad s.a.w
Tidak akan melakukan amalan jahiliyah
seperti mencuri, minum arak dan
membunuh bayi perempuan
Perjanjian Aqabah Kedua
Suku
Aus dan Khazraj memeluk Islam
Mengukuhkan
lagi taat setia kepada Nabi Muhammad s.a.w
Suku Aus dan Khazraj menjemput Nabi Muhammad s.a.w
dan orang Islam di Makkah berhijrah ke Madinah
Mereka
secara sukarela akan menyediakan tempat tinggal
Menjanjikan
keselamatan untuk baginda dan orang Islam Makkah
Menyatakan kesediaan
mempertahankan Islam
[Mana-mana 6 x 1m]
|
|||||||
|
(b)
|
Terangkan
aspek penting yang terkandung dalam Piagam Madinah.
[ 8 markah ]
|
|||||||
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
F17
F18
F19
|
Nabi
Muhammad s.a.w sebagai pemimpin
di Madinah/ketua Negara
Nabi
Muhammad s.a.w sebagai hakim
Masyarakat
Madinah bebas mengamalkan
agama masing-masing
Setiap
individu mestilah menghormati
agama yang dianuti orang lain
Nabi
Muhammad saw tidak pernah memaksa mereka yang bukan Islam memeluk Islam
Masyarakat Madinah bebas mengamalkan adat mereka selagi tidak
bertentangan dengan Islam
Masyarakat Madinah dianggap sebagai satu ummah dan
tidak boleh bermusuhan sesama sendiri
Masyarakat Madinah tidak boleh bermusuhan
sesama sendiri
Undang-undang Islam diguna secara menyeluruh
Peraturan kekeluargaan
dalam kabilah boleh diamalkan selagi tidak bertentangan dengan Islam
Tiada diskriminasi untuk
memperolehi peluang ekonomi
Masyarakat dituntut bekerjasama
Riba dan unsur penipuan
dihapuskan dalam sistem perniagaan
Mempertahankan Madinah dari ancaman
luar
Keselamatan orang bukan Islam
terjamin selagi mematuhi perlembagaan
Mengakui kedudukan orang Yahudi sebagai rakyat Madinah
[Mana-mana 8 x 1m]
|
|||||||
|
(c)
|
Apakah
faedah yang diperoleh daripada kehidupan masyarakat Madinah yang hidup
bersatu padu?
[ 6 markah ]
|
|||||||
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
|
Kemajuan Negara Madinah dapat dicapai
Masyarakat
dapat hidup dalam keadaan aman dan makmur
Masyarakat
Madinah dapat bekerjasama antara satu sama lain
Keadilan
sosial dapat diamalkan
Semua
bangsa mempunyai persamaan hak
Rakyat
mempunyai tanggung jawab yang sama untuk mempertahankan keselamatan negara
daripada serangan musuh
Tiada
lagi perbezaan taraf di kalangan masyarakat
Setiap
kaum terikat dengan undang-undang yang digariskan
[Mana-mana 6 x 1m]
|
|||||||
7
|
|
Islam memberi kesan besar terhadap
system hidup orang Melayu
|
|||||||
|
(a)
|
Jelaskan gaya hidup golongan pemerintah dan
rakyat jelata di Tanah Melayu yang dipengaruhi oleh unsur-unsur Islam.
[ 8 markah
]
|
|||||||
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
F17
F18
F19
F20
F21
F22
F23
F24
F25
|
Bermula daripada perubahan prinsip
kepercayaan/akidah membawa kepada syariah dan akhlak
Amalan protokol /hijabah di kalangan
pemerintah menggambarkan pengaruh Bani Umaiyah
Kandungan ciri dalam
pelantikan/pertabalan raja dibatalkan
Diganti dengan lafaz ikrar oleh
sultan/pembesar
Lafaz ikrar menyerupai baiah dalam Islam
Pengganti sultan akan
dilantik sebelum pemakaman
Ditiru daripada peraturan yang dimulakan
oleh khalifah pada zaman Bani Umayyah
Dalam masyarakat Melayu unsur Islam dapat
dilihat dari segi hubungan antara individu/pertalian kekeluargaan
Ibu bapa /orang tua hendaklah dihormati
Jiran dianggap sebagai anggota keluarga
sendiri
Terdapat panggilan tertentu untukorang yang
lebih tua
Pak long/mak long
Orang tua tidak boleh dipanggil dengan
namanya
Apabila bertutur, teman yang lebih muda
hendaklah bercakap dengan suara yang rendah
Tetamu dilayan dengan hormat
Tetamu sering dihidangkan dengan makanan
/minuman
Orang yang datang
berziarah hendaklah memberikan salam
Tuan rumah wajib
menjawab salam
Apabila masuk,tetamu
dan tuan rumah akan bersalam-salaman
Kanak-kanak dikehendaki mencium tangan orang yang lebih tua ketika bersalam
Ungkapan Bismillah
mestilah dibaca semasa hendak makan/ minum
Majlis perkahwinan/berkhata/majlis tamat
baca al Quran/khatam turut dijalankan secara Islam
Dijalankan secara
gotong-royong/menekankan nilai perpaduan
[Mana-mana 8 x 1m]
|
|||||||
|
(b)
|
Mengapakah cara hidup
Islam mudah diterima oleh masyarakat Melayu.
[6 markah ]
|
|||||||
|
H1
H2
H3
H4
H5
H6
H7
H8
H9
|
Mengutamakan konsep
persamaan taraf
Tidak membezakan darjat
Menekankan persaudaraan
Mementingkan ummah
Membantu golongan yang lemah
Menolak penindasan
Mengamalkan semangat kerjasama
Mementingkan kebajikan
Mengutamakan menuntut ilmu pengetahuan
[Mana-mana yang
munasabah]
[Mana-mana 6 x 1m]
|
|||||||
|
(c)
|
Jelaskan kesan
kedatangan Islam ke Tanah Melayu terhadap cara hidup masyarakat Melayu.
[6 markah ]
|
|||||||
|
H1
H2
H3
H4
H5
H6
H7
H8
|
Amalan hormat menghormati.
Taat kepada agama
Sikap amanah
Saling bantu membantu
Bekerjasama antara satu dengan yang lain
Sentiasa menuntut ilmu
Menjalinkan perpaduan antara semua bangsa
Berusaha bersungguh-sungguh dalam segenap
perkara
[Mana-mana yang
munasabah]
[Mana-mana 6 x 1m]
|
|||||||
8
|
(a)
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
F17
F18
F19
F20
F21
|
Terangkan ciri-ciri zaman gelap di Eropah
[6 markah ]
Kemerosotan dalam bidang ilmu pengetahuan ,
perdagangan, dan kehidupan di bandar
Pentadbiran pusat yang lemah
Kemunculan golongan baron (tuan tanah) yang berpengaruh
Kelembapan dalam bidang ilmu pengetahuan
Kegiatan ekonomi yang terhad
Sifat gereja yang mengongkong
Kemunculan sistem feudal
Kehidupan kacau bilau / peperangan / petani mencari
perlindungan daripada tuan-tuan tanah
Gereja amat berkuasa
Gereja memiliki hartanah yang banyak
Kegiatan gereja berfokuskan kegiatan amalan agama
Berfokus kepada pembelajaran keakhiratan sahaja
Gereja mengongkong kehidupan masyarakat
Aktiviti perdagangan diganggu oleh orang gasar
seperti Viking dan Magyar
Kawasan Mediterranean dikuasai oleh orang-orang
Islam
Memberi tumpuan kepada kegiatan pertanian
Kegiatan perdagangan terhad kepada perniagaan barangan
pertanian
Aktiviti perniagaan barangan pertanian dikendalikan menerusi sistem barter
Penggunaan mata wang amat terhad
Orang Eropah tidak berdagang ke Timur Jauh
[Mana-mana 6 x 1m]
|
|||||||
|
(b)
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
|
Huraikan persamaan sistem feudalisme di Eropah dengan sistem feudalisme
yang terdapat dalam Kesultanan Melayu Melaka.
[8 markah ]
Terdiri daripada golongan pemerintah ( raja )
dan golongan yang diperintah ( rakyat/petani/hamba )
Raja sebagai penaung/ketua negara
Raja memiliki tanah secara mutlak
Pentadbirannya dibantu oleh pembesar
Pembesar terdiri daripada tuan tanah/ahli agama/golongan
tentera/bangsawan
Raja mengurniakan tanah kepada pembesar untuk ditadbir
Pembesar mendapat naungan / perlindungan daripada raja
Pembesar memberikan khidmat tenaga dan cukai kepada
Raja
Golongan hamba memberi khidmat tenaga kepada golongan
pembesar
[Mana-mana 8 x 1m]
|
|||||||
|
(c)
H1
H2
H3
H4
H5
H6
H7
H8
H9
|
Nyatakan iktibar yang boleh dijadikan panduan daripada Zaman Gelap
untuk mencapai kejayaan negara dan bangsa Malaysia.
[6 markah ]
Menghargai ilmu
pengetahuan yang dimiliki
Membangunkan
ekonomi negara
Memantapkan
sistem pentadbiran negara
Pemerintah
memerintah dengan adil dan saksama
Menjaga hak asasi
rakyat
Rakyat perlu
bijak merancang masa depan
Menuntut ilmu
dalam pelbagai bidang
Mengukuhkan
institusi keagamaan
Meningkatkan
bidang pertanian negara
Mana-mana jawapan
munasabah
[Mana-mana 6 x 1m]
|
Monday, 4 November 2013
FOKUS 2 SEJARAH SPM esei
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment