5
(a)
|
F1
H1a
H1b
F2
H2a
H2b
H2c
F3
H3a
F4
H4a
F5
H5a
F6
H6a
F7
H7a
F8
H8a
|
Jadual berikut menunjukkan sumbangan tamadun
China dan India pada zaman peningkatan tamadun.
Terangkan kemajuan yang dicapai oleh tamadun China dalam bidang pertanian.
Pembinaan
sistem pengairan
terusan dibina untuk mengairi kawasan
pertanian
serta
mengelakkan banjir
Pembangunan
dalam sektor pertanian
dalam teknologi pembajakan
penciptaan cangkul
penciptaan sabit
Alat
pertanian dibuat daripada besi
bagi menggantikan alat daripada kayu
Pengenalan
alat tenggala
untuk membuat batas tanaman
Pengenalan
kolar kuda
untuk membolehkan kuda menarik tenggala
kayu / kereta kuda / kereta sorong beroda
Penciptaan
alat kegunaan pertanian
seperti penyisir tanah
Sistem
tanaman bergilir
untuk menjaga kesuburan tanah
Peneresan
kawasan bukit
untuk pertanian
[Mana-mana
8 x 1 m]
|
|||||||
(b)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
F17
F18
F19
F20
|
Jelaskan perkembangan sistem pendidikan
dalam tamadun India pada Zaman Vedik.
Mementingkan keagamaan
Agama Hindu menjadi teras pendidikan
Pendidikan didominasi oleh kaum lelaki
Golongan wanita tidak mempunyai ruang
untuk pendidikan
Tumpuan kepada pembelajaran kitab-kitab
Veda
Bahasa Sanskrit menjadi medium pengajaran
Kaedah hafalan digunakan untuk mendalami
kitab Veda
Pendidikan menyediakan manusia menghadapi
hari selepas mati
Segala hukum agama harus dipelajari
Mereka akan hidup sempurna dengan nilai
murni
Pendidikan tinggi diberi di Kolej Brahman
Sebelum itu, pendidikan diberi di istana
/ rumah
Terdapat juga universiti agama Buddha /
Nalanda
Buku agama harus dihafal untuk menjadi
seorang Brahmin yang berpendidikan
Buku tersebut mengandungi peraturan
ritual / mantera / lagu-lagu agama
Mereka juga harus mempelajari karya
saintifik / falsafah
Pendidikan juga untuk meningkatkan ilmu
sains
Untuk menambahkan ilmu
Untuk mengatasi buta huruf
Untuk mendapatkan jawatan dalam
pemerintahan
[Mana-mana 6 x 1 m]
|
|||||||
(c)
|
H1
H2
H3
H4
H5
H6
H7
H8
H9
|
Bagaimanakah bidang pertanian dan pendidikan
di negara kita dapat dimajukan?
Melahirkan masyarakat yang berpengetahuan
Melahirkan modal insan yang berkualiti
Memajukan negara / membangunkan negara
Mewujudkan perpaduan rakyat berbilang
kaum
Menyediakan sumber makanan kepada rakyat
Menyediakan peluang pekerjaan
Mengusahakan tanah terbiar
Memberi bantuan modal kepada rakyat
Menambahkan sumber pendapatan negara
(Mana-mana jawapan munasabah)
[Mana-mana
6 x 1 m]
|
|||||||
6 (a)
|
F1
H1a
H1b
C1b
H1c
H1d
H1e
H1f
H1g
H1h
H1i
H1j
H1k
H1l
H1m
F2
H2a
H2b
C2b
H2c
H2d
H2e
F3
H3a
H3b
H3c
C3c
H3d
H3e
F4
H4a
C4a
H4b
C4b
H4c
H4d
H4e
H4f
H4g
H4h
H4i
H4j
H4k
H4l
H4m
H4n
H4o
H4p
H4q
H4r
H4s
H4t
F5
H5a
C5a
H5b
H5c
H5d
H5e
H5f
H5g
H5h
C5h
H5i
H5j
C5j
H5k
C5k
H5l
H5m
H5n
C5n
F6
H6a
H6b
H6c
H6d
H6e
H6f
H6g
C6g
H6h
H6i
H6j
H6k
F7
H7a
H7b
H7c
H7d
H7e
H7f
H7g
H7h
|
Terangkan
faktor-faktor penyebaran Islam di Asia Tenggara
Perdagangan
Dakwah Islam disebarkan oleh pedagang Arab / China /
India yang datang berdagang di Asia Tenggara
Mereka telah lama menjalin hubungan perdagangan dengan
pelabuhan utama di Asia Tenggara
seperti pelabuhan di Selat Melaka/ Teluk Siam/ Indo-China /Maluku
/Makasar
Pelabuhan menjadi pusat kegiatan manusia dari pelbagai tempat
Kepercayaan / amalan baru menjadi tajuk perbualan / ikutan penduduk
setempat
Kemurnian sikap / tingkah laku pedagang Islam menjadi ikutan
Perkampungan pedagang Islam menjadi pusat perbincangan agama Islam
Semangat dakwah Islamiah pedagang menarik minat masyarakat
Pedagang membawa ulama untuk menyebarkan Islam
Mereka tinggal selama beberapa bulan / menetap untuk menjalankan
kegiatan dakwah
Pedagang mengamalkan sifat berhemah / lemah lembut / sifat semasa
berdakwah
Sifat mahmudah menarik minat penduduk memeluk Islam
Hubungan baik pedagang dengan pemerintah memberi peluang kepada
pedagang Islam untuk berdakwah
Perkahwinan
Perkahwinan siasah /perkahwinan dalam kalangan kerabat diraja
Sultan Mansur Syah / Sultan Muzafar Syah mengahwinkan puteri mereka
dengan raja negeri bukan Islam
Seperti Siak/ Kampar/ Inderagiri / Jambi /Pahang / Kedah
Negeri-negeri tersebut dapat diislamkan
Perkahwinan biasa / perkahwinan pedagang
Islam / ulama dari dengan penduduk tempatan
Agama Islam tersebar
dalam kalangan keluarga orang baru
dikahwini / masyarakat sekeliling
keluarga yang dikahwini
Pengislaman raja / golongan bangsawan
Masyarakat Melayu taat
kepada golongan pemerintah
Raja / golongan bangsawan mempunyai pengaruh yang kuat terhadap rakyat
Apabila raja memeluk Islam,
rakyatnya akan mengikuti amalan tersebut
Pengislaman Megat Iskandar Syah diikuti oleh pembesar Melaka/ keluarga
diraja / rakyat Melaka
Di Pasai,pengislaman Raja Malik al-Salih turut menyebabkab para
pembesar turut memeluk Islam
Pasai menjadi kerajaan
Islam yang kuat dan Islam tersebar dengan cepat
Kelahiran kerajaan
Islam
Kerajaan Islam meluaskan Islam menerusi penguasaan kawasan baru
Contoh kerajaan Islam awal ialah kerajaan Perlak / Samudera-Pasai /
Melaka / Acheh / Demak / Mataram / Sulu / Mindanao
Tun Perak Bendahara Melaka telah berjaya menguasai beberapa kawasan
baru menerusi penaklukan
seperti kawasan persisiran pantai Sumatera Utara iaitu Aru/ Rokan/
Siak/ Kampar /Inderagiri
Rakyat di kawasan ini mendapat keistimewaan daripada Melaka
Ini mendorong mereka memeluk Islam
Ulama dihantar ke
kawasan untuk mengajar tentang agama Islam
Kerajaan Johor- Riau
berusaha menawan Melaka daripada Portugis
Usaha ini adalah untuk
mengelakkan Melaka menjadi pusat penyebaran agama Kristian
Kerajaan Demak telah menyebarkan Islam ke seluruh Pulau Jawa
Usaha ini diikuti oleh
kerajaan Pajang / Mataram
Kerajaan Acheh menjadi kerajaan Islam yang kukuh /pusat perdagangan
Islam yang penting pada zaman pemerintahan Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam
Acheh berusaha menyekat kedatangan Barat / pengaruh agama Kristian
Acheh menaungi beberapa negeri kecil di Sumatera Utara
Acheh menakluk Tanah Melayu
Acheh juga digelar Serambi Makkah
Menjadi tempat persinggahan orang Islam dalam perjalanan menunaikan
haji di Makkah
Kerajaan Pattani diislamkan apabila raja Phaya Tu Nakpa memeluk Islam
/ menukar nama kepada Sultan Mahmud Syah
Para pendakwah dan pedagang Arab dan Parsi ke Pattani sejak abad 10
Islam tersebar ke seluruh wilayah zaman pemerintahan Sultan Mudzaffar
Syah
Kerajaan Islam di Brunei abad berperanan sebagai pusat perdagangan
penting di Borneo
Wilayah di sekitar Brunei seperti Kepulauan Sulu /Mindanao telah diislamkan
Peranan pusat
kebudayaan
Kerajaan Islam yang wujud juga menjadi pusat kebudayaan Islam
Contoh kerajaan Perlak/
Samudera-Pasai/ Riau /Acheh
Menjadi pusat keilmuan
dan pusat penyebaran Islam
Terdapat institusi pendidikan dan golongan cerdik pandai
Kerajaan Sumatera-Pasai
menjadi pusat penterjemahan di Kepulauan Melayu
Kitab Arab
diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu
Sultan Mansur Syah
mengirimkan Kitab al-Dur al-Manzum ke Samudera-Pasai untuk diterjemahkan
Cerdik pandai dan ulama di Samudera-Pasai menjadi pakar rujuk ulama
dari luar
Hasil kesusasteraan dipengaruhi gaya tulisan Arab
seperti Hikayat Muhammad Ali
Hanafiah / Hikayat Amir Hamzah/
Hikayat Nabi Bercukur
Hikayat Amir Hamzah / Hikayat
Ali Hanafiah memberi semangat / kekuatan orang Islam menentang musuh
Di Acheh, banyak karya puisi seperti
syair yang dihasilkan untuk menarik pembaca menghayati Islam
Contoh Bustanul Salatin
Terdapat ulama Islam
yang menghasilkan karya tentang pemikiran Islam
Seperti Syeikh Nurudin
al-Raniri / Syeikh Syamsudin al-Sumaterani / Abdul Rauf Singkel
Kerajaan Johor-Riau
juga turut memainkan peranan sebagai pusat kebudayaan Islam yang penting pada
abad ke-18
Pelabuhan Johor-Riau menjadi
pusat emporium penting
Banyak hasil
kesusasteraan ditulis pada zaman kegemilangan kerajaan Johor
Contoh Tuhfat
al-Nafis / Peringatan Sejarah Johor
Peranan mubaligh
Syeikh Ismail / Fakir Muhammad
pendakwah terawal di Asia Tenggara
Mubaligh / pendakwah/
ulama dan ahli sufi memainkan peranan secara langsung menyebarkan Islam di
Asia Tenggara
Pendakwah/ulama / ahli
sufi seperti Syarif Amir Sayyid al- Syirazi dan Tajudin al- Asfahani
menyebarkan Islam di Pasai
Di Melaka terdapat pendakwah seperti Syeikh Abdul Aziz/
Maulana Abu Bakar /Maulana Yusuf
Di Melaka pada
peringkat awal ulama mengajar perkara asas tentang Islam secara tidak
formal/formal
Masjid / istana / rumah
menjadi tempat untuk mempelajari ilmu pengetahuan Islam
Institusi pendidikan
awal berkembang menjadi pusat pendidikan seperti pondok/pasentren / dayah
Di Acheh , muncul ulama
seperti Syamsudin al- Sumaterani / Abdul Rauf Singkel
Ulama menjadi penasihat
raja
Di Jawa, kebijaksanaan
Wali Songo berdakwah berjaya mengislamkan ramai masyarakat tempatan
Wali Songo menjadikan
Masjid Agung Demak sebagai markas dakwah Islamiah
Keistimewaan Islam
Kemurnian ajaran Islam
mencakupi semua bidang kehidupan
Konsep Tuhan yang Maha
Esa/ Tauhid
Konsep keadilan
Hak individu dan
masyarakat
Kehidupan yang harmoni
Menyanjung akhlak mulia
Menganjurkan konsep
kebahagiaan dunia dan akhirat
Islam menuntut manusia berfikir secara rasional
[Mana-mana 8 x 1 m]
|
|||||||
(b)
|
H1
H2
H3
H4
H5
H6
H7
H8
H9
H10
H11
H12
H13
H14
H15
H16
H17
H18
H19
|
Jelaskan nilai-nilai Islam dalam sistem ekonomi di Asia
Tenggara.
Rajin bekerja dan
mencari rezeki yang halal
Melarang perbuatan
mengemis
Menggalakkan orang
Islam berdagang
Berdagang / berniaga
dianggap mulia dalam Islam
Berdagang juga dianggap
sumber rezeki yang besar
Mengamalkan unsur-unsur
yang halal semasa berurus niaga
Melarang amalan riba /
penindasan / penipuan
Adil dalam timbangan
dan sukatan
Mewajibkan golongan
kaya / berkemampuan membayar zakat harta
Membantu golongan Islam
yang memerlukan / miskin
Zakat juga digunakan
untuk membangunkan negara
Menggalakkan sikap berjimat
cermat dalam menguruskan kewangan
Menegah amalan membazir dan boros
Berusaha bersungguh-sungguh untuk membangunkan negara
Penubuhan Baitulmal
Berfungsi sebagai perbendaharaan negara
Hasil diperolehi daripada zakat dan sedekah
Menggerakkan semangat
jihad
Usaha untuk menentang
kemiskinan / mendapat satu kehidupan sempurna
(Mana-mana jawapan
munasabah)
[Mana-mana 6 x 1 m]
|
|||||||
(c)
|
H1
H2
H3
H4
H5
H6
H7
H8
H9
|
Bagaimanakah agama Islam mempengaruhi cara hidup
masyarakat di Asia Tenggara?
Unsur kepercayaan lama seperti memuja semangat /mempercayai keramat
semakin beransur hilang
Cara hidup Islam diasimilasikan ke dalam budaya masyarakat Asia
Tenggara
Islam dijadikan ad-din
/ cara hidup yang lengkap / menyeluruh
Lahir cara hidup yang berorientasikan Islam seperti cara berpakaian /
bertudung kepala/ bersongkok
Sistem sosial
masyarakat yang mempunyai kelas kepada konsep persaudaraan/persamaan taraf
sesama manusia
Nilai-nilai akhlak Islam dijadikan panduan dalam kehidupan harian
Sifat tolong menolong /hormat- menghormati /bekerjasama menjadi budaya
masyarakat
Kemurnian Islam tergambar dalam amalan bergotong-royong
Semangat kerjasama menjadi budaya dalam masyarakat
(Mana-mana jawapan munasabah)
[Mana-mana 6 x 1 m]
|
|||||||
7
(a)
|
F1
H1a
H1b
F2
H2a
H2b
H2c
H2d
F3
H3a
H3b
F4
H4a
H4b
H4c
H4d
H4e
F5
H5a
H5b
H5c
H5d
H5e
F6
H6a
F7
H7a
H7b
H7c
H7d
H7e
F8
H8a
F9
H9a
F10
H10a
F11
H11a
F12
H12a
|
Masyarakat
Melayu mula menggunakan sistem mata wang sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka
lagi.
Terangkan
penggunaan mata wang di negeri-negeri Melayu
sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka
Sebagai perantaraan
nilai barangan
memudahkan urusan perdagangan / jual beli
alternatif kepada sistem tukar
barang / barter
Mata wang timah di
Melaka
berbentuk bulat
berat satu kati lapan tahil
nama sultan yang memerintah dicatat pada mata wang
tarikh Islam dicatat pada mata wang
Mata wang dari Pasai
/ Hormuz / Cambay
juga digunakan di Melaka
boleh ditukarkan dengan mata wang tempatan
Mata wang timah di
Johor
dikenali sebagai wang katun
berbentuk bulat / segi enam
tidak mempunyai tarikh
mempunyai tulisan jawi / Arab
contoh Malik / Sultan al-Adil
Mata wang timah di
Kedah
untuk kegunaan tempatan
berbentuk seekor ayam jantan
yang hinggap di atas beberapa cincin
boleh dipatahkan
dan digunakan secara berasingan
Mata wang emas di
Kedah
digunakan secara meluas pada abad ke-16
Mata wang emas di
Johor
digelar sebagai kupang
tertera nama sultan
tertera pangkat sultan
terdapat gelaran Islam sultan
contoh Khalifatul Muslimin
Mata wang emas di
Kelantan
dikenali sebagai kijang
Mata wang perak
digunakan oleh pedagang Eropah
Emas / mata wang emas
digunakan oleh pedagang India / China / Arab
Mata wang Portugis di
Melaka
bastardos / soldos / dinheiros
Mata wang Belanda di
Melaka
dicats / lion dollars / rix dollars / syiling
[Mana-mana
6 x 1 m]
|
|||||||
(b)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
F17
F18
F19
F10
F20
F21
F22
|
Kepesatan ekonomi Tanah Melayu telah
membawa kepada penubuhan institusi kewangan.
Jelaskan perkembangan institusi kewangan di
Tanah Melayu sehingga awal abad ke-20.
Bertujuan melicinkan urusan kewangan
Menjana pertumbuhan sektor ekonomi
Menyediakan kemudahan pinjaman kepada
pelabur
Dapat memajukan industry getah / bijih
timah pada masa itu
Bank memperkenalkan sistem kewangan moden
yang Berorientasikan keuntungan
Bank memperkenalkan kadar faedah yang
tinggi
Dana dari luar dibawa masuk melalui bank
Bank menjadi agen pembayar kepada
pengimport / pengeksport
Merchantile Bank adalah bank pertama di
Tanah Melayu.
Cawangan bank Eropah lebih banyak dibuka selepas
Perjanjian Pangkor.
Antaranya ialah The Chartered Bank / Hong
Kong and Shanghai Bank / Algemene Bank Nederland
Bank Eropah mengutamakan pedagang Eropah
Pedagang tempatan boleh mendapatkan
perkhidmatan bank Eropah melalui orang tengah (komprador)
Pemodal tempatan menubuhkan bank mereka
sendiri pada awal abad ke-20
Kwong Yik Bank adalah bank tempatan pertama
ditubuhkan di Kuala Lumpur
Diikuti oleh Bank of Malaya (Ipoh) / Ban
Hin Lee Bank (Pulau Pinang)
Bank perdagangan ditubuhkan di Sarawak
Antaranya Kwong Lee Bank / Sarawak
Chinese Banking Corporation / Ban
Chiang Bank
Orang Melayu menubuhkan banknya sendiri
Bank Melayu pertama ialah Malay National
Banking Corporation di Kuala Lumpur
Bank ini menubuhkan cawangannya di
Temerloh / Rembau
[Mana-mana
8 x 1 m]
|
|||||||
(c)
|
H1
H2
H3
H4
H5
H6
H7
H8
H9
|
Apakah
kesan pengenalan institusi kewangan di Tanah Melayu?
Menjana pertumbuhan ekonomi negara
Menyediakan pinjaman kepada pelabur
Memajukan industri negara
Pengenalan sistem kewangan moden yang
berorientasikan kadar faedah yang tinggi.
Mempercepatkan kemasukan dana asing
Menggalakkan pelaburan asing
Mempercepatkan bayaran kepada pengimport
dan pengeksport.
Melicinkan urusan perdagangan
antarabangsa.
Meningkatkan keinginan untuk menabung.
(Mana-mana jawapan munasabah)
[Mana-mana
6 x 1 m]
|
|||||||
Monday, 4 November 2013
FOKUS SEJARAH SPM 2013 ESEI
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment