9
|
(a)
|
Terangkan
isu-isu yang dibangkitkan oleh akhbar di Tanah Melayu pada abad tersebut.
[8 markah ]
|
|
F1
H1a
H1b
H1c
H1d
H1e
H1f
H1g
H1h
F2
H2a
H2b
H2c
H2d
H2e
H2f
H2g
F3
H3a
H3b
H3c
H3e
H3f
H3g
H3h
F4
H4a
H4b
H4c
H4d
H4e
H4f
H4g
H4h
|
Pendidikan
Memajukan pendidikan tinggi orang
Melayu
Menggalakkan pendidikan untuk anak
perempuan
Menekankan kepentingan bahasa
Inggeris
untuk kemajuan orang Melayu
Tidak meninggalkan pendidikan Islam
Memertabatkan bahasa Melayu
sebagai bahasa rasmi dalam
pentadbiran British
Taraf sekolah Melayu diperbaiki
Sosial
Menyeru meninggalkan sikap negatif
seperti memilih kerja
tidak berusaha
Mementingkan kemahiran tradisional
Seperti pertukangan/ kerja tangan
agar mempunyai nilai ekonomi
Mengekalkan nilai-nilai baik
masyarakat Melayu
Ekonomi
Menggalakkan syarikat kerjasama
Meminta British mengurangkan
kemasukan orang dagang
Orang dagang mengancam ekonomi
tempatan
Menggalakkan perniagaan di kalangan
orang Melayu
Melarang orang Melayu daripada
menjual tanah mereka
Menyeru orang Melayu supaya berjimat
cermat
Meminta British mengadakan kampung
khas Melayu di Kuala Lumpur.
Politik
Mengkritik British kerana
mengurangkan kuasa Raja-Raja Melayu
Mengkritik para pembesar dan
Raja-Raja Melayu
tidak melaksanakan kepemimpinan yang
sewajarnya untuk rakyat
Menolak dasar pilih kasih British
dalam pentadbiran kerajaan
Menuntut diadakan Malay
Administrative Service (M.A.S)
Untuk melindungi orang Melayu dalam
perkhidmatan kerajaan
Menyeru orang Melayu di seluruh Tanah
Melayu supaya bersatu dalam sebuah pertubuhan kebangsaan
Menentang tuntutan orang dagang
terhadap politik tempatan
[Mana-mana 8
x 1m]
|
|
(b)
|
Jelaskan
perjuangan Kesatuan Melayu Singapura (KMS) sehingga tahun 1940-an.
[6 markah ]
|
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
H14a
F15
H15a
|
Ditubuhkan pada tahun 1926 di
Singapura
Pengasasnya Mohammad Eunos Abdullah
Tujuannya menjaga sosio ekonomi
masyarakat Melayu Singapura
Wakil orang Melayu dalam Majlis
Perundangan Negeri-negeri Selat
Berjaya mendapatkan penempatan khas
orang Melayu
Kesannya penubuhan cawangan di Pulau
Pinang, Melaka dan negeri-negeri Melayu yang lain
Bekerjasama dengan Jepun pada akhir
1940-an
Menghalau British daripada Tanah
Melayu
Menjadikan KMM sebagai badan
propaganda Jepun
Membeli Warta Malaya
Dijadikan alat propaganda
anti-British
Mengelilingi Tanah Melayu untuk
mendapatkan sokongan
Menubuhkan cawangan untuk meluaskan
propaganda menentang British
Menjadikan Maahad ll Ihya Assyariff
di Gunung Semanggol Perak
Sebagai penyokong KMM
Menyediakan kader-kader yang dikenali
sebagai tentera semut
Untuk menentang British
[Mana-mana 8
x 1m]
|
|
(c)
|
Mengapakah media massa amat
penting dalam menyebarkan
maklumat kepada rakyat dari zaman
dahulu hingga sekarang?
[6 markah ]
|
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
|
Membetulkan pandangan salah
Memberi kesedaran rakyat
Mengkritik pemimpin yang salah
Menyebarkan ilmu pengetahuan
Memperjuangkan hak rakyat
Memberi teladan
Cinta akan negara
Tidak putus asa
Benci penjajahan
Mempertahankan tanah air
Tidak mengalah
Semangat kental
Sanggup berkorban
Berani berjuang
Mana-mana jawapan munasabah
[Mana-mana 6 x 1m]
|
10
|
(a)
F1
F2
F3
F4
F5
F6
|
Nyatakan
ciri Sistem Ahli yang diperkenalkan oleh British.
[4 markah ]
Satu
sistem kabinet bayangan
Beberapa
orang pegawai tadbir dan tokoh masyarakat memegang
jawatan
yang dibentuk
Anggotanya
dikenali sebagai Ahli
Ahli
dilantik oleh Pesuruhanjaya Tinggi British dengan persetujuan Majlis
Raja-raja Melayu
Ahlinya
terdiri daripada Sembilan orang anggota
Ahli-ahli
diletak di bawah kuasa Pesuruhjaya Tinggi British
[Mana-mana 4
x 1m]
|
|
(b)
F1
F2
F3
F4
F5
|
Nyatakan tugas-tugas Ahli dalam system tersebut. [4 markah ]
Menjaga
satu portfolio yang mengandungi beberapa jabatan kerajaan
Mengurus
pentadbiran harian jabatan mengikut dasar-dasar yang ada
Mencadangkan
undang-undang yang berkaitan jabatannya
Ahli
akan berbincang dengan pegawai kanan British untuk menyediakan undang-undang
Menerima
arahan dan persetujuan daripada Pesuruhjaya Tinggi British
[Mana-mana 4 x 1m]
|
|
(c) i
H1
H2
H3
H4
H5
H6
H7
H8
|
Mengapakah
negara kita memerlukan pemimpin yang
berwibawa dan berwawasan?
[6 markah ]
Dapat
mengurus negara dengan baik
Negara
menjadi aman dan tenteram
Dapat
mempercepatkan kemajuan negara
Dihormati
oleh negara lain
Dapat
menarik pelabur asing
Dapat
merancang dan merangka pembangunan Negara
Dapat
membuat hubungan baik dengan negara lain
Diyakini oleh
rakyat dan Negara lain
[Mana-mana 6 x 1m]
|
|
(ii)
H1
H2
H3
H4
H5
H6
H7
H8
|
Sebagai
seorang pelajar, apakah persediaan yang perlu anda lakukan untuk menjadi
pemimpin negara pada masa depan?
[6 markah ]
Belajar
bersungguh-sungguh
Menguasai
teknologi baru
Menguasai
ilmu teknologi maklumat
Menguasai
bahasa Inggeris
Berakhlak
mulia
Menjauhkan
diri daripada budaya tidak baik
Elakkan
terjebak dengan najis dadah
Mengamalkan
gaya hidup sihat
(Mana-mana
jawapan munasabah)
[Mana-mana 6 x 1m]
|
11
|
|
Dasar
Pendidikan Kebangsaan telah bermula sebelum kemerdekaan apabila British
memperkenalkan Sistem Ahli
|
|
(a)
F1
H1a
H1b
H1c
H1d
H1e
H1f
H1g
F2
H2a
F3
H3a
H3b
H3c
H3d
H3e
H3f
H3g
H3h
H3i
H3j
F4
H4a
H4b
H4c
H4d
H4e
H4f
H4g
H4h
H4i
H4j
H4k
H4l
F5
H5a
H5b
H5c
H5d
H5e
H5f
H5g
H5h
H5i
H5j
H5k
F6
H6a
H6b
H6c
H6d
H6e
H6f
H6g
H6h
H6i
H6j
F7
H7a
H7b
H7c
H7d
H7e
H7f
H7g
H7h
H7i
H7j
|
Terangkan dasar pendidikan kebangsaan sebelum dan selepas
merdeka.
[8 markah ]
Laporan
Barnes 1950
Mencadangkan
sekolah vernakular Melayu/ Cina/ Tamil dibubarkan
Digantikan
dengan satu jenis sekolah sahaja
Iaitu
sekolah kebangsaan
Menggunakan
bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di sekolah rendah
Menggunakan
bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar di sekolah menengah
Masyarakat
Cina menentang cadangan ini
Menganggap
bahawa bahasa ibunda mereka akan tergugat
Laporan
Fenn-Wu 1951
Mencadangkan
sekolah vernakular Cina dikekalkan
Ordinan
Pelajaran 1952
Mengambil
kira Laporan Barnes dan Laporan Fenn-Wu
Mencadangkan
dua sistem persekolahan
Menggunakan
dua bahasa pengantar / bahasa Melayu dan bahasa Inggeris
Bahasa
Cina / Tamil akan disediakan jika ada permintaan daripada ibu bapa
Bahasa
Melayu wajib diajar di sekolah Inggeris
Bahasa
Inggeris wajib diajar di sekolah Melayu
Ordinan
ini tidak dapat dilaksanakan
Mendapat
tentangan daripada masyarakat Cina/ India
Kekurangan
kewangan
Ancaman
pengganas komunis
Penyata
Razak 1956
Mengemukakan
dua elemen penting
Sistem
persekolahan yang sama bagi semua penduduk
Kurikulum
seragam yang bercorak kebangsaan
Dapat
menyuburkan semangat perpaduan negara
Mencadangkan
penubuhan sekolah umum/ rendah
Bahasa
Melayu sebagai bahasa pengantar
Mencadangkan
penubuhan sekolah jenis umum / rendah
Menggunakan
bahasa Inggeris / Cina / Tamil sebagai bahasa pengantar
Sekolah
menengah Melayu menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar
Sekolah
menengah Inggeris menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar
Bahasa
Melayu / bahasa Inggeris wajib diajar di semua sekolah
Dijadikan
sebagai Ordinan Pelajaran 1957
Laporan
Rahman Talib 1960
Sekolah
umum dijadikan sekolah kebangsaan
Sekolah
jenis umum dijadikan sekolah jenis kebangsaan
Pelajaran
percuma kepada semua pelajar sekolah rendah kerajaan
Tanpa
mengira keturunan dan agama
Penggunaan
bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
Sekolah
rendah yang menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar ditukar kepada bahasa Melayu
Bahasa
Melayu menjadi bahasa pengantar di semua sekolah menengah
Pelajaran
agama Islam diajar di semua sekolah bantuan penuh kerajaan
Bahasa
Cina / Tamil akan diajar di sekolah kebangsaan jika ada sekurang-kurangnya 15
orang pelajar
Semua
peperiksaan awam akan diadakan dalam bahasa kebangsaan
Dijadikan
Akta Pelajaran 1961
Kajian
Aminuddin Baki 1965
Memperkenalkan
sistem persekolahan aneka jurusan
Untuk
menampung pelajar yang gagal memasuki sekolah menengah akademik
Menyediakan
pelajaran pada peringkat menengah rendah
Sehingga
berumur 15 tahun
Memberikan
pelbagai kursus kemahiran
Untuk
melahirkan tenaga kerja mahir
Sebagai
persediaan untuk pasaran kerja
Kursus
kemahiran pilihan ialah perdagangan / sains rumah tangga / seni perusahaan /
sains pertanian
Mata
pelajaran wajib sama seperti yang diajar di sekolah menengah biasa
Jawatankuasa
Kabinet 1974
Bertujuan
mengkaji semula pelaksanaan sistem pelajaran kebangsaan
Sama
ada dapat melahirkan sumber tenaga manusia yang diperlukan
Sama
ada dapat melahirkan masyarakat yang bersatu padu / berdisiplin/ terlatih
Penekanan
terhadap penguasaan 3M / membaca / menulis / mengira
Kenaikan
darjah secara automatic
Penekanan
terhadap sekolah vokasional
Sukatan
pelajaran sekolah swasta
Bahasa
Melayu sebagai mata pelajaran wajib dalam peperiksaan
Penekanan
terhadap kurikulum
Penekanan
terhadap disiplin
Laporan
Jawatankuasa Kabinet 1979
Berdasarkan
laporan ini , Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) ditubuhkan (1982)
Kurikulum
Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) ditubuhkan (1988)
Menekankan
perkembangan pelajar dari segi jasmani / emosi / rohani / intelek
(Mana-mana
jawapan munasabah berkaitan Dasar Pendidikan Kebangsaan sehingga kini)
[Mana-mana 8 x 1 m]
|
|
(b)
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
|
Bagaimanakah bidang pendidikan di negara kita dapat memupuk
perpaduan kaum?
[6 markah ]
Sukatan
pelajaran yang sama
Bahasa
Melayu menjadi bahasa pengantar
Aktiviti
kokurikulum / perkhemahan / ceramah motivasi
Aktiviti
RIMUP
Peranan
PIBG
Perkongsian
pintar
Penerapan
nilai moral melalui mata pelajaran
Memperkasa
sekolah kebangsaan
(Mana-mana
jawapan munasabah)
[Mana-mana 6 x 1 m]
|
|
(c)
H1
H2
H3
H4
H5
H6
H7
H8
H9
H10
H11
H12
|
Jelaskan
usaha yang dilakukan oleh kerajaan untuk merealisasikan hasrat (b) tersebut?
Melaksanakan
dasar pendidikan kebangsaan
Menerapkan
milai murni dalam kurikulum
Memperkenalkan
mata pelajaran Sivik dan Kewarganegaraan
Melaksanakan
program PLKN
Memperkenalkan
konsep Sekolah Wawasan
Sambutan
Bulan Kemerdekaan / Hari Malaysia
Membangunkan
modal insan
Menganjurkan
sukan di peringkat sekolah / MSSD / MSSM
Menganjurkan
rumah terbuka
Mengadakan
Dasar Kebudayaan Kebangsaan
Melalui
Wawasan 2020
Memperkenal
slogan 1 Malaysia
(Mana-mana
jawapan munasabah)
[Mana-mana 6 x 1 m]
|
Monday, 4 November 2013
FOKUS 2 SEJARAH SPM *
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment