SOALAN
|
HURAIAN
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5
|
Perkembangan kerajaan
Maritim banyak didorong oleh semangat masyarakatnya untuk meneroka dan
berdagang dengan masyarakat di luar kawasannya.
(a) Terangkan
peranan pelabuhan dalam Kerajaan Maritim ?
[ 8 markah ]
F1 Berperanan sebagai pelabuhan pembekal
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
b) Jelaskan faktor yang membantu Srivijaya menjadi kuasa maritime pada abad
ke 7 hingga abad ke 13.
[ 8 markah ]
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
c) Mengapakah penduduk kerajaan Maritim menjadi
pelaut yang berjaya?
[4 markah]
|
SOALAN
|
|
BUTIRAN
|
6
|
|
a) Jelaskan latar belakang pembentukan kerajaan Bani
Abbasiyah ?
|
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
|
Setelah berjaya menumbangkan kerajaan Bani Umaiyah
Disokong oleh golongan Mawali
Bergerak secara sulit
Ditaja oleh Ali bin Abdullah
Secara terbuka dari zaman Khalifah Umar Abdul Aziz.
Mereka meneruskan kempen atas nama Ahlul Bait untuk mendapat sokongan
Menjadikan Khurasan , Kufah , dan Humaimah sebagai pusat operasi
Diperkukuhkan oleh Abu Salamah al-Khallal di Kufah dan Muslim alKhurasani di Khurasan
Damsyik dijadikan pusat pentadbiran
Kemudian dipindahkan ke Baghdad pada zaman Jaafar al- Mansur
|
|
F1
H1a
H1b
F2
H2a
F3
H3a
H3b
H3c
H3d
H3e
H3f
F4
H4a
H4b
H4c
H4d
F5
H5a
H5b
H5c
F6
H6a
H6b
F7
H7a
H7b
|
b)Terangkan faktor- faktor yang membantu Kota
Baghdad muncul sebagai pusat kegiatan intelektual pada zaman Kerajaan Bani Abbasiyah.
Penubuhan baitulhikmah sebagai institusi keilmuan
Institusi keilmuan yang diasaskan oleh Khalifah Harun Al-Rasyid
Berkembang semasa Khalifah al-Makmun
Kegiatan Penterjemahan
karya falsafah dan sains
daripada bahasa Yunani ke bahasa Arab
Kegiatan penulisan
dilakukan mengikut tiga tahap
Tahap pertama mencatat
segala idea atau percakapan
Tahap kedua mengumpulkan idea yang serupa / hadis Nabi Muhammad s.a.w ke dalam buku
Tahap ketiga mengarang
Melibatkan golongan ulama dalam penulisan pelbagai bidang agama Islam
Ramai ulama menyusun hadis dan menghasilkan tulisan dalam bidang Fikah
tafsir, sejarah
Contoh Imam Malik , Ibn Ishaq , Imam Abu Hanafiah Imam Shafi’i, Imam
Ahmad bin Hanbal
Usaha penterjemahan daripada bahasa Sanskrit, Suraini dan Yunani
Orang islam bukan sahaja
menterjemah malah mencipta dan membuat pembaharuan dalam karya ke bahasa Arab
Mereka menghuraikan dan membuat penambahbaikan
Mereka memuatkan keterangan dan
ulasan
Orang Islam memainkan peranan besar berbakti kepada kebudayaan dunia
Menubuhkan institusi pengajian tinggi
Mempertingkatkan kegiatan penyelidikan
Hasil dapatan kajian sarjana Islam itu tersebar ke Eropah kajian ini
turut diterjemahkan ke bahasa asing
Menyumbang kepada kelahiran zaman renaissance di Eropah
Kegigihan para ulama dan ilmuan
Islam dalam penulisan
Mempertingkatkan pengetahuan manusia sezaman dengan mereka
Meninggalkan warisan yang
ternilai kepada generasi kemudian
Keterbukaan dan kesediaan masyarakat Islam menimba ilmu daripada pelbagai sumber asing
Cendikiawan Islam menterjemah karya
Membaiki dan meningkatkan mutu
karya asalnya
|
|
H1
H2
H3
H4
H5
H6
H7
H8
H9
H10
H11
|
c) Cadangkan langkah yang perlu untuk menjadikan
Malaysia sebagai pusat pendidikan yang terkenal ?
Mempunyai sukatan pelajaran yang sistematik
Kepakaran tenaga pengajar
Kestabilan politik/ keamanan negara
Kemudahan prasarana/ ICT yang berkesan
Kos pembelajaran yang berpatutan
Kebijaksanaan pemimpin menyelesaikan keperluan semasa
Merangkumi pembangunan jasmani, rohani,
emosi dan intelek.
Menyediakan kemudahan pembelajaran yang
selesa
Membuat kempen
Mengamalkan sikap toleransi
Rakyat sentiasa memberikan sokongan dalam
program yang dilaksanakan
[mana-mana jawapan munasabah]
|
No comments:
Post a Comment