TUDINGAN
SEKOLAH NEGERI SEMBILAN
TINGKATAN
5
BAB
|
TAJUK/SOALAN
|
|
1
|
a.Ciri—ciri
Birokrasi Barat
|
|
|
b.Nasionalisme
|
|
|
-maksud , Faktor ,ciri-ciri perkembangan
|
|
|
-Faktor perkembangaan gerakan tahap 1 di
Filipina
|
|
|
-
Mengapakah gerakan nasionalisme bertukar kepada radikal
|
|
2
|
.a.Ciri-ciri
nasionalisme tahap ke-2
|
|
|
-Karya
penulisan tokoh
|
|
|
-Parti
politik yang muncul tahap ke-2
|
|
|
-Gerakan
nasionalisme tahap 1 dan 2 di Thailand
|
|
|
-Semangat
nasionalisme dipupuk di sekolah
|
|
|
b. Penentangan
Tok Janggut dan Haji Abdul Rahman Limbong
|
|
|
-Jelaskan
peristiwa penentangan
|
|
|
-Hukuman
Br terhadap Tok Janggut
|
|
|
-Kenapa
HARL di buang ke Makkah
|
|
|
c.
Gerakan Islah
|
|
|
-Tokoh,akhbar
dan majalah,perjuangan Kaum Muda
|
|
|
-Halangan
|
|
|
-Peranan
generasi muda dalam meningkatkan minda bangsa Malaysia
|
|
|
d.Akhbar
Melayu
|
|
|
-Isu,
nasionalis Melayu sebelum PD2
|
|
|
-Mengapa
mata pena lebih tajam daripada mata pedang
|
|
|
e.Persatuan
Melayu Sabah dan Sarawak
|
|
|
-Senaraikan,Jelaskan
isu,huraikan perkembangan KMM
|
|
|
-Bentuk
tekanan yang dihadapi semasa pendudukan Jepun
|
|
|
-Kenapa
persatuan penting
|
|
3
|
Konsep
Pembinaan Negara
|
|
|
-Kerajaan
Melayu tradisonal,negara bangsa,ciri-ciri,cara pembentukan
|
|
|
-adat
Perpatih : Peraturan perundangan
|
|
|
-Demokrasi
dalam adat Perpatih
|
|
|
-Mengapa
sistem demokrasi penting?
|
|
4
|
Malayan
Union
|
|
|
-Ciri,
Kedudukan Raja Melayu, syarat kelayakan menjadi Rakyat
MalayanUnion,kenapa orang Melayu tidak
menerima kerakyatan Malayan Union
|
|
5
|
Suruhanjaya
Reid
|
|
|
-Tokoh-tokoh,
isu, langkah membentuk Persekutuan Tanah Melayu
|
|
|
-Manifesto
Parti Perikatan
|
|
|
-Peranan
Tun Abd Rahman dan Tun V.P Sambathan
|
|
|
-Isi
kandungan PTM
|
|
|
-Mengapa
perkongsian kuasa penting
|
|
6
|
Pembentukan
Malaysia
|
|
|
-Langkah,
isi Akta Malaysia
|
|
|
-Peranan
generasi muda mengekalkan kemerdekaan
|
|
7
|
Demokrasi
Berparlimen
|
|
|
-Ciri-ciri
utama, Senarai Negeri, Senerai Persekutuan dan Senarai Bersama
|
|
|
-Negara
Persekutuan, Kerajaan Negeri
|
|
|
-Perlunya
berbaik-baik dengan kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri
|
|
|
-Perkongsian
kuasa, peranan badan penggubal undang-undang
|
|
|
-3
jenis undang-undang yang digubal
|
|
|
-Dewan
Negara dan Dewan Rakyat
|
|
|
-Kebaikan
pengasingan kuasa
|
|
|
-Badan
Kehakiman
|
|
|
-Peranan,
kenapa hakim tidak boleh terlibat dalam politik
|
|
|
|
|
8
|
Dasar
Pendidikan
|
|
|
-Penyata
Razak, Laporan Rahman Talib,Kajian Aminudin Baki,Jawatankuasa Kabinet
|
|
|
-Mengapa
perpaduan penting dalam pendidikan
|
|
|
Akta
Bahasa Kebangsaan
|
|
|
-Langkah
memartabatkan Bahasa Melayu
|
|
|
-Aktiviti
|
|
|
-Dasar
Kebudayaan Kebangsaan : Prinsip dan
objektif
|
|
|
-Sukan
dan kokurikulum penting di sekolah
|
|
|
Wawasan
2020
|
|
|
-Matlamat
dan tanggungjawab
|
|
|
-Teras
Negara sebagai Negera Indusri menjelang 2020
|
|
|
-Cabaran
membentuk masyarakat penyayang
|
|
|
|
|
9
|
Perang
Dunia Pertama
|
|
|
-Kesan,
Faktor,Apa yang berlaku di Eropah
|
|
|
-Negara yang terlibat dalam Perikatan dan Pakatan
|
|
|
-Tindakan
Menteri dalam mengelak peperangan
|
|
|
Blok
Dunia dan Perang Dingin
|
|
|
Maksud,
perbandingan ideologi ,
|
|
|
-Faedah
negara berkecuali
|
|
|
Komanwel,Negara-negara
Selatan dan OIC
|
|
|
-Usaha-usaha
negara menyelesaikan masalah Negara-Negara Selatan
|
|
|
-Faedah
Malaysia menyertai Komanwel
|
|
|
-Sumbangan
Malaysia dalam OIC
|
|
|
-Peranan
Malaysia dalam NAM
|
|
|
-Faedah
Malaysia dalam pertubuhan antarabangsa
|
|
|
K-Masyarakat
:Usaha kerajaan dalam membentuk
k-masyarakat
|
|
|
ICT
:Langkah kerajaan dalam membentuk ICT di negara Malaysia
|
|
No comments:
Post a Comment