Tuesday, 3 July 2012

suatu perkongsian


Kemahiran Pemikiran Sejarah


.1  Memahami kronologi – bermakna melihat masa lalu, kini dan akan datang secara urutan sesuatu peristiwa sejarah itu berlaku.  Di samping itu murid-murid dididik dengan kemahiran memahami konsep masa mengikut kemajuan sesuatu tamadun disamping memahami konversi masa iaitu melabelkan sesuatu peristiwa mengikut zaman seperti Zaman Darurat, Zaman Meleset dan Zaman Penjajahan tanpa menyatakan tahunnya.

2   Meneroka bukti – melibatkan kemahiran mengenal pasti sumber pertama dan kedua dan membuat perbandingan antara kedua-dua sumber tersebut.  Perkara ini dapat merangsang pemikiran sejarah seseorang murid di samping memahami masalah sejarah dan sifatnya yang interpretatif.

3   Membuat interprestasi – bermaksud membuat tafsiran terhadap sesuatu peristiwa sejarah dengan memberi ulasan dan kupasan.  Murid-murid disedarkan tentang perbezaan tafsiran dan perspektif yang wujud di kalangan sejarawan.  Mereka dapat membezakan fakta sejarah dengan tafsiran sejarah dengan menyedari bahawa kedua-dua ini adalah berkaitan antara satu sama lain.

4   Membuat imaginasi – adalah suatu usaha melibatkan murid-murid sesuatu dalam peristiwa sejarah yang dikaji.  Kemahiran imaginasi ini ialah imaginasi secara visual dan empati.

5   Membuat rasionalisasi – melibatkan penggunaan akal fikiran dan membuat pertimbangan yang wajar dalam menyelesaikan sesuatu persoalan yang timbul daripada peristiwa sejarah.  Usaha ini, memerlukan kemahiran murid-murid untuk mengumpul data, membuat hipotesis, menentukan signifikan bukti dan membuat inferens daripada data yang dikumpul.

No comments:

Post a Comment