BAHAGIAN
A (Struktur)
1 (a)
i – Ditulis dan diukir di atas papan
ii – Dibukukan oleh maharaja Justinian
[1 X 2=2 markah ]
1 (b) F1 – Undang-undang Sivil
F2 – Undang-undang Natural
F3 – Undang-undang Rakyat
[1
X 1 = 1 markah]
1 (c) F1 – Seseorang tidak bersalah
sehingga dibuktikan bersalah
F2 – Keberatan hukuman tidak boleh dipengaruhi oleh kelas dan status
pesalah
F3 – Hukuman berdasarkan bukti yang kukuh
F4 – Keadilan terhadap setiap individu
[1 X 3 = 3 markah]
1 (d) F1 – Menjamin keamanan
F2 – Menentukan hak kerajaan
F3 – Menjamin kestabilan
F4 – Menjamin keselamatan
F5 – Menjamin kehidupan rakyat yang harmoni
F6 – Membangunkan Negara dengan lebih pesat
Mana-mana munasabah boleh diterima [1 X 3 = 3 markah]
2 (a) F1 – Binaan yang diperbuat daripada
batu untuk memperingati orang ternama
F2 – untuk memperingati peristiwa penting
F3 – bagunan keagamaan bagi agama hindu dan Buddha
F4 – Boleh berupa candi iaitu kuil,
wat atau stupa, arca dan patung
[1 X 1 = 1 markah]
2 (b)
F1 – Tempat menyimpan abu jenazah raja
F2 - Menyimpan patung dewa utama
F3 – lambing keagungan seseorang
pemerintah
F4 – keunikan seni bina kerajaan awal
F5 – melambangkan orde kosmos [ 1
X 3 = 3 markah]
2 (c) F1 – Candi Dien
F2 – Borobodur
F3 – Prambanan
F4 – Angkor Wat
F5 – Candi Lembah Bujang
F6 – Candi Chiya dan Yarang
[ 1 X 2 = 2 markah]
2 (d) Angkor
wat – Agama Hindu
Bobobudur – Agama Buddha
2 (e) F1- galakan industri pelancongan
F2 – Membuktikan masyarakat awal kreatif dan inovatif
F3 – Melambangkan keagungan pemerintah
F4 – Pemeliharaan dan Pemuliharaan
F5 – Menghayati nilai-nilai estetika
Mana-mana jawapan yang munasabah dan sesuai
boleh diterima pakai (KBKK)
[1 X 2 = 2 markah]
3 (a) F1 – Dikelilingi oleh tembok
F2 - Bandar di Indus terbahagi kepada 2 bahagian
F3 – Bahagian utama ialah pusat pentadbiran dan keagamaan
F4 - Bangunan pentadbiran, tempat
mandi awam, tempat penyimpanan hasil pertanian
F5 – Bahagian kedua adalah kawasan perumahan
F6 - Bandar disusun berasaskan blok-blok berbentuk segi empat
F7 – Blok dipisahkan oleh satu rangkaian jalan raya yang lurus
F8 – Mempunyai sistem kumbahan yang terancang
F9 – Selain jalan raya, sungai digunakan sebagai jalan penghubung
[1 X 2 = 2markah]
3 (b) F1 – Mahir dalam perancangan bandar
seperti pembinaan Mohenjo-Daro
dan Harappa
F2 – Mahir tentang ilmu Geometri,
kesenian dan matematik
F3 – Teknik pembakaran batu bata dengan suhu yang tinggi
F4 – Pemahaman tentang ilmu
geometri, kesenian dan matematik membolehkan perancangan bandar yang terancang
F5 – Bandar-bandar disusun berasaskan blok-blok berbentuk segi empat
F6 – Blok dipisahkan oleh satu rangkaian jalanraya yang lurus dan
bersambung antara satu sama lain
F7 – Meningkatkan mutu bahan binaan
F8 – Memperkenalkan tulisan piktograf
[1
X 2 = 2 markah]
3 (c) F1 – Kegiatan perdagangan,
-
pertanian,
- pertukangan
-
pembuatan
F2 – Perdagangan antarabangsa dengan Mesopotamia
F3 – Buktinya penemuan cap mohor buatan masyarakat Lembah Indus di
Mesopotamia
F4 – Mencipta cap mohor untuk pengenalan diri seseorang atau sekumpulan
pedagang
F5 – Hasil perdagangan penting ialah emas, gading gajah, manik atau
hasil pertanian
F6 – Petani menanam tanaman seperti kacang dan barli
F7 – Golongan artisan menghasilkan barangan logam dan barangan tembikar
F8 – Mempunyai pengkhususan pertukangan atau artisan
F9 – Pembinaan dan penghasilan barangan logam dan barangan tembikar
[1
X 2 = 2 markah]
3 (d) F1 – Menerima pandangan dan bertukar
pendapat dengan pihak lain
F2 – Pertukaran teknologi dan ilmu
F3 – Meningkatkan hubungan antarabangsa
F4 – Menjamin keamanan dan keselamatan
F5 – Memajukan ekonomi
F6 – Menjalinkan hubungan perdagangan
F7 – Membentuk masyarakat yang bersatu padu
F8 – Melahirkan masyarakat yang kreatif dan inovatif
[1
X 2 = 2 markah]
Mana-mana jawapan yang munasabah dan sesuai boleh diterima pakai (KBKK)
3 (e) F1 – Bandar cyber
F2 – Bandar yang bersih, cantik, nyaman, dan indah
F3 – Sistem perhubungan yang
sistematik
F4 – Sistem perumahan elektronik
F5 – Selamat dan aman
F6 – Seni bina yang cantik dan unik
Mana-mana jawapan yang munasabah dan sesuai boleh diterima pakai (KBKK)
[1
X 2 = 2 markah]
4 (a) F1 – Untuk lulus peperiksaan awam
kerajaan
[1 X 1 = 1 markah]
(b) F1 – Peperiksaan dikendalikan dengan ketat
- Mereka yang didapati meniru dikenakan hukuman mati
- Pemeriksa dikurung sebelum hari peperiksaan
- Mereka yang mengambil peperiksaan akan ditempatkan didalam sebuah
bilik dengan disediakan makanan
- Dikurung selama 3 hari untuk menulis jawapan
[1 X 3 = 3 markah]
(c) F1 – Hsiu Tai (Tahap pertama)
F2 – Chun-Jen(Tahap Kedua)
F3 – Chin Shih (Tahap ketiga)
[1
X 3 = 3 markah]
(d) F1 – Meningkatkan system pendidikan
kebangsaan
- Menyediakan kemudahan pendidikan moden
- Mengalakan pengunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran
- Menyediakan tenaga pengajar mahir
- Membina atau menaiktaraf university tempatan ke tahap antarabangsa
- Melakukan pertukaran pelajar
dengan Negara-negara luar
Mana-mana jawapan yang munasabah [1 X 3 = 3 markah]
BAHAGIAN
B : (Esei)
SOALAN 5
Ceraian
(a)
F1 – Menjalani kehidupan di bandar yang
menjadi pusat pentadbiran/pemerintahan/pelabuhan/keagamaan dan tumpuan
penduduk
F2 – Mampu mewujudkan bandar-bandar seperti
C2a – Thinis
C2b – Memphis
C2c – Abydos
F3 – Penciptaan tulisan
hieroglif/hieratic/demotic
F4 – Rekod kerajaan ditulis
F5 – Kemahiran menukar padang pasir menjadi tanah pertanian yang
subur
F6 – Mampu membina tembok pengairan
sepanjang 123 km
F6 – Mempunyai system calendar berasaskan
365 hari setahun/12bulan setahun
F8 – pengkhususan kerja
F9 – Mahir dalam penenunan
F10 – Mampu mengeksport kertas dan tekstil
F11 – Kanak2 diberikan pendidikan sejak
umur rendah
F12 – Kemahiran memumiakan mayat
[ 8 x 1 = maksimum 8 markah]
Ceraian
(b)
F1 – Seni bina
H1a – Pembinaan pyramid ilham imhotep
F2– Pendidikan
H2a – Bermula sejak umur rendah
H2b – bertujuan untuk melahirkan jurutulis
terlatih
F3 – Sistem tulisan
H3a – Hieroglif
H3b – Bertujuan untuk merekod hasil
pertanian
F4 – Membuat kertas
H4a – Daripada pokok papyrus
H4b – Bertujuan menyimpan maklumat khazanah
bangsa
F5 – Kalendar
H5a – 365 Sehari
H5b – 12 bulan setahun
F6 – Sistem pengairan
H6a – Menukar padang pasir menjadi kawasan pertanian
H6b – Tembok pengairan dibina untuk menebis
guna tanah
F7 – Perubatan
H7a – kemajuan dalam seni bina
[6
X 1= Maksimum 6markah]
Ceraian
c
F1 – Perpaduan kaum
F2 – Kemajuan Ekonomi
F3 – Kestabilan politik
F4 – Kemajuan system pengankutan
darat/laut/air
C4a – KLIA
C4b – LCCT
F5 – Kereta Nasional
C5a – Proton
C5b – Perodua
C5c – Naza
F6 – Program angkasawan Negara
C6a – Menghantar angkasawan ke ISS
F7 – Kemajuan bidang pendidikan
C7a – sekolah bestari
C7b – Sekolah Kluster
F8 – Pemimpin bertaraf dunia
C8a – Tun Dr. Mahathir
F9 – Pencapaian dalam bidang sukan
C9a – Formula 1
C9b – Skuasy
C9c – Badminton
C9d – Bowling
Soalan ini berbentuk (KBKK), Mana-mana
jawapan yang munasabah, sesuai dan logik boleh diterima sebagai jawapan.
[6 X 1 = Maksimum 6markah]
SOALAN 6
Ceraian
(a)
F1 – Bentuk pemerintahan di Yunani
mengalami perubahan daripada monarki, oligarki, aristokrasi, dictator(tirani)
dan akhirnya demokrasi
F2 – Sebelum sistem demokrasi
diperkenalkan, Athens
mengamalkan sistem beraja (Monarki).
H1a – Raja dibantu oleh sebuah badan yang
yang dinamakan konsul
H1b – Raja berperanan sebagai ketua hakim,
ketua tentera & ketua agama
H1c – Kuasa konsul menjadi kuat, peranan
raja sebagai ketua tentera, hakim & agama merosot
F2 – Seterusnya wujud sistem pemerintahan
Oligarki
H2a – iaitu sistem pemerintahan yang
ditadbir oleh beberapa orang konsul
H2b – Dikalangan konsul ini lahir pula
golongan aristocrat yang kuat
F3 – Seterusnya wujud pula sistem
pemerintahan aristokrasi
H3a – Iaitu pemerintahan oleh golongan
bangsawan yang kaya
H3b – akibat daripada perasaan tidak puas
hati rakyat dengan pemerintahan aristokrasi maka berlaku rampasan kuasa.
F4 – Muncul pula pemerintahan berbentuk
Tirani
H4a – iaitu pemerintahan yang zalim yang
memperlihatkan kuasa digunakan dengan sewenang-wenangnya oleh dictator
H4b – Diktator ialah pemerintah berkuasa
mutlak iaitu mempunyai kuasa yang tidak terhad
H4c – biasanya ddiktator tterdiri daripada
golongan kaya atau tentera
F5 – seterusnya wujud pemerintahan
demokrasi
H5a – iaitu pemerintahan atau kerajaan yang
ditadbir oleh wakil yang dipilih oleh rakyat melalui pilihan raya
H5b – Terdapat Dewan perhimpunan dan Majlis.
H5c – Semua warganegara lelaki dewasa Athens diberi peluang
menjadi anggota Dewan Perhimpunan antara 6bulan hingga 1 tahun.
(1 X 8 = 8 maks)
Ceraian
(b)
F1 – Dalam sistem republic tiada pemerintah
berkuasa mutlak
H1a – Kuasa tertinggi terletak pada dua
orang konsul
H1b – Konsul ini dilantik oleh dewan senat
untuk sesuatu tempoh
H1c – Dengan adanya dua orang konsul ini
maka antara mereka tidak ada yang lebih berkuasa
F2 – Konsul dibantu oleh Dewan Senat yang
diwakili oleh golongan bangsawan bagi membincangkan hal-hal pentadbiran Negara
dan merangka perundangan
H2a – Biasanya sebelum seseorang ahli dewan
senat dilantik menjadi konsul , beliau ialah praetor iaitu pemerintah tentera
H2b – Dewan senat dianggotai oleh golongan
bangsawan
F3 – Dibawah senat pula ialah Dewan
Perhimpunan
H3a – Diwakili oleh semua rakyat Rom
H3b – Segala keputusan Dewan Senat akan
disampaikan kepada Dewan Perhimpunan untuk diluluskan
H3c – Fungsi dewan perhimpunan sekadar
melulus dan mengesahkan keputusan Dewan Senat
F4 – Sistem Republik di Rom ini telah
berubah apabila Rom mencapai taraf empayar dibawah pemerintahan Julius
Ceasar (1 X 8 = 8
maks)
Ceraian
(c)
F1 – Menjaga dan mengekalkan keamana yang
dikecapi sejak dari dahulu lagi
F2 – Menjaga perhubungan kaum yang terdapat
dalam masyarakat majmuk di Malaysia
F3 – Menguatkuasakan undang-undang (cth :
ISA)
F4 – Mengelakan daripada mempersoalkan
isu-isu sensitive yang boleh menyebabkan perbalahan antara kaum
Mana – mana jawapan yang munasabah boleh
diterima pakai (KBKK)
(1 X 4 = 4 maks)
SOALAN 7
Ceraian
A
(i) Kerajaan Agraria
-Menjalankan kegiatan ekonomi berasaskan
pertanian, penternakan dan pemungutan hasil hutan dan sungai
-Wujud dikawasan pertanian yang subur
- di lembah sungai
-Selain itu wujud dikawasan pedalaman
-dikawasan bukit
- dilereng tanah gunung berapi
-Contoh kerajaan seperti Angkor/Irrawady/Menam/sungai
merah/sungai Mekong/Taruma/sailendra/Sukhotai
-Iklim sesuai untuk pertanian
-panas dan lembap sepanjang tahun
-Menjalankan aktiviti pertanian
-seperti menanam padi sawah di kawasan yang
mempunyai bekalan air yang cukup
-Menanam padi huma dikawasan tanah tinggi
dan bukit
-dengan meneres dan membuat relung untuk
mendapatkan bekalan air
-Menanam tanaman sampingan seperti
Jagung/pisang/keledek dan sayur sayuran
-Menghasilkan pelbagai jenis rempah seperti
Cengkih dan lada hitam
-Mengumpulkan hasil hutan seperti
Kayu gaharu/kapur
barus/tanduk/gading/dammar/kayu cendana
-Sarang burung diambil dari gua untuk
tujuan perdagangan
-Menangkap ikan
-Di sawah,sungai,paya
-Mendapatkan kulit kura-kura
-Menternak binatang
-Lembu,kerbau,ayam,kambing
-lebihan hasil dipasarkan atau dibekalkan
kepada masyrakat Bandar atau kerajaan maritime
(6 markah)
(ii) Kerajaan Maritim
-Menjalankan kegiatan ekonomi berasaskan
perdagangan dan kelautan
-Berfungsi sebagai pelabuhan
-Wujud di kawasan pesisir pantai,lembah
sungai dan kepulauan
-Contoh kerajaan seperti Srivijaya/Kedah
Tua/Tiumah/Langkasuka/Kataha/Mo-Lo-Yu/Chih Tu/Fo Lo An/Peng Keng
-Menjalankan kegiatan menangkap ikan
-Memungut hasil laut
-Petempatan kemudianya berkembang menjadi
perkampungan nelayan
-Ada kawasan merupakan pengeluar bijih
logam seperti emas dan timah
-Melakukan aktiviti perdagangan setelah
terdapat hasil lebihan
-Berkembang menjadi pelabuhan yang terdiri
daripada
-Pelabuhan pembekal,pelabuhan kerajaan dan
pelabuhan entrepot
-Kebanyakan pelabuhan berkembang pesat
kerana kedudukan yang strategic
-terletak di tengah-tengah laluan
perdagangan timur dan barat
-Terlindung dari tiupan angin monsun
-menjadi tempat persingahan
-Selain itu pelabuhan lengkap dengan
pelbagai kemudahan
-Mendapat bekalan untuk perdagangan yang
mencukupi seperti logam,hasil hutan,serta hasil dari kerajaan lain yang
dibekalkan kepada kerajaan maritime
-Masyarakat mahir membina kapal
-Mahir dalam pelayaran
-Penduduk kerajan maritime terdiri daripada
orang tempatan,Orang laut dan pedagang luar
-Menggunakan lebih dari satu bahasa
-Bahasa melayu menjadi bahasa perhubungan
atau Lingua Franca
-Bahasa melayu dituturkan dalam urusan
perdagangan
(6 markah)
Ceraian
B
-Kerajaan agraria membekalkan tenaga kerja
kepada kerajaan maritime
-Kerajaan agraria membekalkan sumber
makanan utama iaitu beras kepada kerajaan maritime
- Kerajaan maritime membekalkan barangan
mewah dari china dan india kepada kerajaan agraria
-Antara barangan mewah seperti
tembikar,tekstil,gelas,manic,sutera
- Kerajaan agraria membekalkan keperluan
makanan dan hasil hutan kepada kerajaan maritime
- Kerajaan agraria membekalkan bahan mentah
seperti kayu kepada kerajaan maritime
-Bahan kayu yang baik diperlukan untuk
membuat kapal
- Kerajaan agraria membekalkan binatang
kenderaan seperti gajah kepada kerajaan maritime
-Gajah digunakan untuk kenderaan raja,
biasanya diperoleh dari siam dan burma
- Kerajaan agraria membekalkan tukang kayu
kepada kerajaan maritime
- Kerajaan agraria membekalkan tukang batu
kepada kerajaan maritime
-Tukang kayu dan tukang batu yang baik
terdapat dalam kerajaan agrarian
(4 markah)
Ceraian
C
-Manfaatkan kurniaan tuhan
-Perlu memiliki semangat meneroka
-Memanfaatkan alam sekitar untuk membaiki
taraf hidup
-Menceburi bidang perdagangan
-Saling bantu membantu antara satu sama
lain
-Berusaha bersungguh-sungguh
-Menjalinkan hubungan diplomatic untuk
memajukan Negara
-Sabar
-Berani
Mana-mana munasabah boleh diterima
(4 markah)
SOALAN 8
Ceraian
(a)
F1 – Pengaruh hindu di bawa oleh Ksaytria
atau tentera yang menakluk Asia Tenggara
F2 – Dibawa oleh pedagang atau Vaisya
F3 – Dibawa oleh golongan Brahmin atau
pendeta
F4 – Pengambilan aspek-aspek kebudayaan India yang
menarik dan disesuaikan dengan budaya tempatan
F5 – Jumpaan seni arca mempunyai cirri
langgam India di Srivijaya, iaituarca dengan ikatan tali kulit harimau
F6 – Pengambilan aspek-aspek budaya India berbeza
mengikut pemerintah
F7 – Kedah Tua menerima pengaruh Buddha
tetapi di Dieng (Indonesia )
menerima pengaruh Hindu.
F8 – Kerajaan di Takuapa dan di Pulau Bangka menganut agama Hindu Mazhab Vishnu sementara di
Sumatera dan Jawa mengamalkan Buddha Mahayana.
(1 X 6 = 6 maks)
Ceraian
(b)
F1 – Sistem Beraja
H1a – Raja berada di puncak pemerintahan
H1b – Dibawahnya terdapat kerabat diraja
H1c – Diikuti pembesar dan ahli agama,
iaitu Brahmin
H1d – Diikuti rakyat daripada pelbagai
golongan.
H1e – Hamba paling bawah
F2 – Peranan raja adalah berkuasa mutlak
dalam semua aspek
H2a – aspek ketenteraan, pentadbiran,
ubdang-undang, hubungan luar dan khazanah Negara
H2b – Perintah raja menjadi undang-undang
H2c – Melangar perintah raja bermakna
menderhaka
H2d – Raja dikhendaki adil terhadap
golongan yang diperintah
F3 – Raja merupakan bayangan tuhan
H3a – Lahir konsep dewa-raja dalam sistem
pemerintahan
H3b – Dewa raja diangap punyai kesaktian
H3c – Lahirlah unsure mitos dan lagenda
asal usul raja
H3d – Memperkuatkan lagi kedudukan raja dan
status sebagai pemerintah
F4 – Raja berdaulat
H4a – Diwujudkan pelbagai adapt istiadat
seperti pertabalan raja
H4b – Upacara pertabalan dipimpin oleh
golongan Brahmin tidak kira beragama hindu atau Buddha
H4c – Tujuan untuk membezakan kedudukan
raja daripada golongan yang diperintah
F5 – Pusat alam
H5a – Mendirikan kompleks kota yang melambangkan kompleks kota yang melambangkan
konsep alam semester
H5b – Dikenali juga sebagai order kosmos
H5c – Raja dn ibu kotanya ialah pusat alam
dan pemerintahan
H5d – Raja bertanggunjawab untuk mengatur
kesejahteraan Negara dan rakyat selaras dengan Dharma
(1 X 8 = 8 maks.)
Ceraian
c
F1 – Meningkatkan pencapaian intelektual
masyarakat
F2 – Batu bersurat Kutei menjelaskan keturunan
raja
F3 - Batu bersurat Sungai Mas (Kedah Tua)
berkaitan dengan agama Buddha
F4 – Inskripsi di Palembang berkaitan
dengan pemerintahan dan amaran raja kepada rakyat dan pembesar agar tidak
menderhaka kepada raja.
F5 – Batu bersurat Lembah Bujang menunjukkan
arahan dan pemberitahuan pemerintah kepada rakyat
F6 – Peranan bahasa Sanskrit dalam
kesusasteraan
F7 – Menjadi bahasa ilmu
F8 – Alat Komunikasi
F9 – Diambil perkataan Sanskrit untuk
digunakan dalam bahasa melayu seperti dosa, dukha, derhaka
(1
X 6 = 6 maks.)
SOALAN 9
Ceraian
(a)
F1 -
Pelabuhan entrepot ialah pelabuhan yang berperanan membekalkan hasil
tempatan dan hasil kawasan takluknya kepada pedagang antarabangsa yang
berdagang di pelabuhanya.
H1a – juga berperanan membeli barangan
daripada pedagang antarabangsa
H1b – Mengedarkanya kepada pedagang yang
datang dari pelabuhan sekitarnya dan kawasan takluknya
F2 – Proses perkembangan pelabuhan entrepot
bermula dari pelabuhan pembekal iaitu pelabuhan terawal
H2a – Pelabuhan ini membekalkan barangan
tempatan seperti bijih timah, emas dan makanan kepada pedagang
C2a menjadi tempat persinggahan pedagang
contohnya pelabuhan Jenderam Hilir, Kuala Berang dan Kuala Selingsing
H2a – Seterusnya ada beberapa pelabuhan
pembekal yang bertukar kepada pelabuhan kerajaan seperti Campa, Kedah Tua dan
Srivijaya
F3 – Pelabuhan kerajaan pada awalnya
merupakan pelabuhan pembekal menjadi pelabuhan kerajaan apabila petempatan
berkembang menjadi negeri
H3a – Pelabuhan ini berperanan membekalkan
barang dagangan
H3b – Berkembang menjadi pelabuhan entrepot
kerana kedudukanya yang strategic antara China dan India
C3a – Contohnys Kedah Tua dan Srivijaya
(1
X 8 = 8 maks)
Ceraian
(b)
F1 – Memiliki tentera laut yang besar
H1a – Diangotai oleh pelbagai golongan
rakyat termasuklah orang laut
H1b – Tentera laut mengawal keselamatan
Kerajaan
H1c - Dan perdagangan di Selat Melaka
Hid – Menjalankan dasar perluasan kuasa
keatas kawasan berhampiran sepertiu Jambi, Kedah Tua dan Persisir Pantai
Sumatera
H1e – Menguasai laluan perdagangan Selat
Melaka dan Selat Sunda
F2 – Kedudukan yang strategic di Selat
Melaka
H2a – Menjadi tempat laluan dan
persinggahan kapal yang berdagang diantara China dan India
F3 – Terdapat banyak hasil barangan untuk
perdagangan antarabangsa yang diperolehi dari kawasan takluknya
F4 – Mampu membina dan menghasilkan kapal
besar
H4a – Memyediakan kemudahan di pelabuhan
seperti baiki kapal, penginapan dan gudang.
F5 – Kemudahan mendapat bekalan makanan
dikawasan pemerintahanya dan wilayah takluknya kepada para pedagang
F6 – Pengurusan di pelabuhan yang cekap
(1
X 8 = 8 maks)
Ceraian
(c)
F1 – Didorong oleh semangat masyarakatnya
untuk meneroka dan berdagang ke kawasan luar
F2 – Mahir membuat perahu dan kapal
F3 – Penciptaan layer membolehkan mereka
berlayar jauh
F4 – Mengetahui kaedah menuju ke sesuatu
tempat seperti berpandukan bintang di langit
Mana-mana jawapan yang munasabah (KBKK)
(1 X 4 = 4
markah)
mana soalannya ?
ReplyDelete