SOALAN
|
ISI DAN HURAIAN
|
MARKAH
|
1
|
Pengenalan /
KonsepHijrah
1- Perkataan Arab “berpindah”
2- Perpindahandarisatutempatketempat lain
3- Perpindahan orang Islam darikotaMakkahkekotaMadinah
4- Memperkukuhkankedudukan Islam
5- Stategibaruuntukmenyebarkan Islam
6- Perjuanganmenegakkankebenaran
7- meninggalkankeburukandankejahatan
8- Semangatinginberubah
9- Contohperubahan (sikap,caraberfikirdantingkahlaku)
|
5 markah
|
2
|
MemahamiperistiwahijrahNabi
Muhammad s.a.w
a)
Sebabdantujuanhijrah (15m)
1-
Perintah Allah
2-
menerusiwahyu
3-
Niatdanpakatan Orang
Quraisyuntukmembunuhbaginda
4-
Penentangandari orang Arab
Quraisy
5-
Meneruskanpenyebaran Islam
6-
Ancamandari orang Arab
Quraisymenjejaskanaktivitipenyebaran Islam
7-
StrategiNabi Muhammad
s.a.wuntukmenyebarkan Islam
8-
Memudahkanpenyampaiandakwah
Islam
9-
Mewujudkanmasyarakat Islamyang
bersatupadu
10-
Jemputanmasyarakat Islam
Madinah/sukuAusdanKhazraj
11-
Konflik Orang Arab Madinah
12-
Orang Islam
Madinahmemerlukanpemimpinberkaliber
13-
MendamaikanmasyarakatMadinah
b)
Hujahuntukmenyangkaltafsiranorientalisbaratterhadaphijrah(5m)
1-
JemputanpendudukMadinah
2-
Ketibaan orang Islam
disambutmeriah
3-
Disambutdenganrelahati
4-
Orang Islam
diberitempattinggal
5-
Jaminankeselamatan
c)
Kronologiperistiwahijrah (15m)
1-
MemeteraiperjanjianAqabah 1
dengan orang Madinah
2-
MemeteraiperjanjianAqabah 2
dengan orang Madinah
3-
Mendapattentangan orang
Quraisysemasa di Makkah
4-
Mendapatwahyu Allah
supayaberhijrah
5-
Nabi Muhammad
melepaskandiridarikepunganpemudaQuraisy
6-
Ali b Abu
Talibmenawarkandiriuntuktidurditempattidurbaginda
7-
Menemui Abu Bakar al-Siddiqdanmenyatakanperintah
Allah supayaberhijrah
8-
Bersembunyi di GuaThur
9-
PerjalanankeMadinahdipanduoleh
Abdullah b Arqat
10-
Singgah di Quba’
11-
Mendirikan masjid Quba’
12-
Tiba di Madinah
13-
Mendirikan masjid al-Nabawi
14-
MempersaudarakangolonganMuhajirindanAnsar
15-
MembentukPiagamMadinah
|
a+b+c
30 markah
|
3
|
KepentinganHijrah
1- DakwahIslamiahdapatdilaksanakandenganaman/tanpaberselindung
2- Memberipeluangmendamaikansuku Arab di Madinah
3- Menjalinkanhubunganpersaudaraanantara orang Islam Makkahdengan
orang Islam Madinah
4- Menyatukangolongan yang berbezadarisegikedudukanekonomidan social
5- MenyatupadukanpendudukMadinah yang terdiridaripadasuku/ budaya/
agama
6- Melahirkankehidupan yang harmoni
7- Menikmatikesejahteraandankemakmuranhidup
8- Mencapaikemajuan
9- Mengingatiperjuanganumat Islam dahulu
10- MenjadikanMadinahsebagaipusatTamadun Islam
11- Menjadikan agama Islam sebagaisatucarahidup
12- Menunjukkansikaptoleransikaum
13- Menunjukkansikaptolongmenolong
14- Melahirkanmasyarakatcemerlang
15- Melahirkansikapsediaberkorban
16- Wanitadiberikankedudukan yang tinggi/ memainkanperanan yang
penting
17- Melahirkansikaptidakberputusasa
|
15 markah
|
4
|
BagaimanakahsemangathijrahNabi
Muhammad dapatdijadikanpanduanrakyat Malaysia
1. Menjagakeamanan
2. Menyatupadukanmasyarakat
3. Memupuksemangatpersaudaraanislam
4. Menghormatihak
5. Salingbekerjasama
6. Salingmenghormatiantarasatusama
lain
7. Membina
masjid/surau
8. Mengimarahkan
masjid/
9. Menuntutilmu
10. Menjadikan
Malaysia pusattamadun Islam
11. Menjadikan
Islam sebagaicarahidup
12. Sikaptoleransiantarakaum
13. Sediaberkorban
14. Tolongmenolong
15. MencontohisifatpositifNabi
Muhammad
16. Bijakmengaturstrategi
(
mana-manamunasabah )
|
15 markah
|
5
|
Berdasarkanpengetahuananda,
jelaskankejayaannegaradalamaspekpendidikan
1. Pendidikanwajib
( tahun 1-tingkatan 5)
2. Prasekolahwajib
3. Ada
kurikulumprasekolah
4. Penekanan
3M
5.
BahasaMelayusebagaibahasapengantarkepadasemuasekolah
6.
MBI MBM
diperkenalkan
7.
PBS
diperkenalkan
8.
Kursuskemahirandiperkenlkan
di sekolahmenengah
9.
Penubuhan UKM
10. Penubuhan DBP
11. Pelajaran Agama Islam diajar di semuasekolah
12. Prasekolahdiwujudkan
13. Penubuhan IPTA dan IPTS
(
mana-mana munasabah )
|
10 markah
|
6
|
( a )Jelaskancabaran yang dihadapioleh Malaysia sebagai sebuah
negara
maju dalam konteks masyarakat berbilang kaum (5M)
1.
Perpaduan
2.
Pengunaaanbahasakebangsaan
3.
Kepelbagaianbudaya
4.
Pengamalan
agama
5.
Masyarakatbermoral
6.
Budayapenyayang
7.
Pengagihanekonomi
8.
Masyarakatharmoni
9.
Jatidiri
( mana-mana munasabah )
( b ) Nyatakanlangkah-langkahuntukmengatasicabaran di
atas (5M)
1.
Mewujudkansekolahwawasan
2.
Konsep 1
Malaysia
3.
Rukun Negara
pengantar
4.
AktaBahasaKebangsaan
5.
DasarPendidikanKebangsaan
6.
DasarKebudayaanKebangsaan
|
|
7
|
Nyatakannilai-nilaimurni / iktibarperistiwahijrah yang
bolehditerapkanolehrakyat Malaysia
1.
Baikhati
2.
Berdikari
3.
Hemattinggi
4.
Hormatmenghormati
5.
Kasihsayang
6.
Keadilan
7.
Kebebasan
8.
Keberanian
9.
Kebersihan
mental dan fizikal
10.
Kejujuran
11.
Kerajinan
12.
Kerjasama
13.
Kesederhanaan
14.
Kesyukuran
15.
Rasional
16.
Semangatbermasyarakat
dan nilai-nilailainbersesuaian
|
10 markah
|
8
|
Rumusan
1. Pengetahuan
yang diperoleh
2. Iktibarkepadadiri
3. Iktibarkepadabangsa
4. Iktibarkepadanegara
5. Harapanuntukkemakmuran
Malaysia
6. Mencapaihasrat
2020
|
5 markah
|
Friday, 15 June 2012
CONTOH KERTAS 3
CONTOH CADANGAN SKEMA KERTAS 3 SEJARAH SPM 1249/3
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment