INOVASI SUBJEK SEJARAH
TAJUK INOVASI SEJARAH :
TEKNIK IMEJ RAJA
AKU
ADALAH RAJA
PERNYATAAN MASALAH:
1.
Pelajar
tidak memahami pengaruh
Agama Hindu Buddha
dalam sistem Pemerintahan yang
terdapat dalam Bab3 Tamadun Awal di Asia
Tenggara.
2.
Terdapat
banyak fakta menyebabkan fakta
bercampur-aduk.
3.
Pelajar mudah
lupa akan fakta dan tidak memahami konsep soalan.
PENYELESAIAN MASALAH:
1.Pada
awalnya,guru menjadikan DIRI sebagai
subjek RAJA.Pelajar mengikut
arahan yang diberi dengan menggunakan
katakunci secara berulang-ulang.
2.Hasilnya, didapati
pelajar berasa seronok kerana DIRI pelajar dilibatkan dan wujud keterampilan dan penonjolan diri
untuk mengingat fakta yang diberi.
3.Bagi penambahbaikan
guru , mengaplikasikannnya dalam bentuk
lukisan imej RAJA melalui
teknik IMAGINASI.Pelajar
diberikan kertas kosong dan pelajar
cuba membayangkan dan melukiskan
Pengaruh Raja
dalam sistem pemerintahan dengan bimbingan guru.
4.Guru melukiskan
gambaran tersebut di papan
whiteboard dan pelajar cuba melukiskannya samada menggunakan lukisan yang sama atau diubah suai melalui kreativiti parapelajar.
Hasilnya, para
pelajar sebenarnya lebihkreatifdaripada
guru.Hasilyangterbaikdipamerkan didalamkelas dan dijadikancontoh Terbaik.
5.Setiap
gambaran tersebut diberikan
petunjuk KATA KUNCI. Pelajar lebih mudah
memahami konsep ini.
6.Guru terus membuat
penambahbaikan dengan memberikan aktiviti latihan dalam bentuk struktur dan
esei secara closebook tanpa melihat buku teks.Hasilnya, para pelajar dan
guru berbincang dan didapati pelajar dapat mengeluarkan isi
penting menerusi KATAKUNCI menerusi GAMBARAN RAJA
yang telah dilukiskan.Teknik inidijadikan suatu
KONSEP yang mudah untuk mengingat berbanding fakta yang panjanglebar.
7.Walaubagaimanapun,pemahaman menerusi pembacaan bukuteks merupakan syarat
utama sebelum diperkenalkan
teknik ini.
No comments:
Post a Comment