BAHAGIAN B
(60 Markah)
Jawab mana-mana tiga soalan
5. Tamadun Hwang Ho menjadi salah sebuah
tamadun awal dunia kerana corak
pemerintahannya yang bersistematik.
|
|||||||
(a) Jelaskan sistem pemerintahan tamadun Hwang Ho
[6 markah]
|
|||||||
(b) Terangkan sumbangan Tamadun Hwang
Ho dalam bidang
ekonomi dan
sosial kepada peradaban dunia hari ini
[4 markah]
( c ) (i) Mengapakah sektor pertanian penting kepada
kemajuan
sesebuah tamadun di dunia
?
[4 markah]
|
|||||||
(ii) Berdasarkan kemajuan pertanian tamadun Hwang Ho,
bagaimanakah anda dapat meningkatkan pencapaian
pertanian di negara kita
[6 markah]
|
|||||||
|
|||||||
6
|
. Rajah berikut berkaitan pembentukan kerajaan
Islam yang pertama di dunia
|
||||||
|
(a)
|
Nyatakan
prinsip-prinsip utama yang terkandung dalam Piagam Madinah
[6 markah]
|
|||||
|
(b)
|
Terangkan kepentingan Piagam Madinah dalam
perkembangan agama Islam
[6 markah]
|
|||||
|
(c)
(i)
|
Intipati
Piagam Madinah memang terdapat dalam kehidupan masyarakat negara
kita
pada hari ini.
Buktikan
[4 markah]
|
|||||
|
(ii)
|
Jelaskan kesan sistem pemerintahan Khulafa
al-Rasyidin terhadap perkembangan Islam
[4 markah]
|
|||||
|
|
|
7
|
(a)
|
Mengapakah kaedah perlantikan Khulafa
al-Rasyidin dilakukan melalui
proses syura atau mesyuarat
?
[4 markah]
|
|
(b)
|
Mengapakah
Khalifah Abu Bakar al-Siddiq digelar panggilan Penyelamat Umat Islam?
[4 markah]
|
|
(c)i
|
Jelaskan kesan sistem
pemerintahan Khualafa al-Rayidin terhadap perkembangan Islam
[6 markah]
|
|
(ii)
|
Piagam Madinah mencerminkan
kejayaan Nabi Muhammad dalam mewujudkan masyarakat yang sistematik.Berikan
penjelasan anda.
. [6 markah]
|
8
|
.
Rajah berikut menunjukkan kesan dasar ekonomi
yang dilaksanakan oleh British di Tanah Melayu
|
||||
|
(a)
|
Bagaimanakah masyarakat berbilang kaum
terbentuk di Tanah Melayu?
[ 6 markah]
|
|||
|
(b)
|
Perpaduan kaum merupakan faktor yang penting untuk meningkatkan ekonomi
negara.
Berikan ulasan anda
[ 4 markah]
|
|||
|
(c)
(i)
|
Bagaimanakah kepelbagaian
budaya dan latar belakang setiap kaum dapat disepadukan di negara ini?
[ 6 markah]
|
|||
|
(ii)
|
Jelaskan iktibar yang
boleh diambil melalui peristiwa rusuhan kaum yang berlaku pada 13 Mei
1969 . [ 4 markah]
|
|
9
(a)
|
Kejayaan British menjajah Tanah Melayu
tidak mematahkan semangat penduduk tempatan untuk
terus menentang penjajahan.
Terangkan
faktor pemangkin nasionalisme di Tanah Melayu ?
[ 6 markah]
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
(b)
|
Bagaimanakah
semangat kenegaraan dapat dipupuk dalam kalangan generasi muda hari ini?
[ 4 markah]
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
(c)
(i)
(ii)
10
|
Jelaskan kesan kepada negara
seandainya warganegara Malaysia tidak mempunyai
semangat kenegaraan
[ 6 markah]
Jelaskan hubungkait gerakan
nasionalisme dengan peranan generasi
hari ini dalam
mengekalkan kedaulatan
negara [ 4 markah]
|
11
|
|
Persatuan Negara-Negara Asia Tenggata
(ASEAN) telah ditubuhkan semasa
Deklarasi Bangkok pada 8 Ogos 1967. .
|
|
(a)
|
Jelaskan
matlamat penubuhan persatuan tersebut [ 4 markah]
|
|
(b)
|
Terangkan peranan dan
sumbangan Malaysia dalam pertubuhan ASEAN
[ 6 markah]
|
|
(c)(i)
|
Bagaimanakah negara anggota
ASEAN dapat mengekalkan keamanan dan kemakmuran
serantau?
[ 4 markah]
|
|
(ii)
|
Keanggotaan Malaysia dalam
pelbagai pertubuhan di peringkat serantau dan antarabangsa
telah menjadi
pemangkin kepada kejayaan negara.
Buktikan.
6 markah]
|
DISEDIAKAN
OLEH :
KERTAS SOALAN
TAMAT
No comments:
Post a Comment