Soalan
|
|
Butiran
|
Markah
|
1
|
|
Nyatakan usaha-usaha yang dilakukan oleh
pemerintah Athens bagi melahirkan manusia yang seimbang rohani dan jasmani
|
|
(a)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
|
Memperkenalkan sistem pendidikan yang seimbang dari segi mental dan
fizikal
Menitikberatkan pendidikan sukan
Menitikberatkan pendidikan muzik
Menitikberatkan pendidikan membaca/menghafal/menulis
Menitikberatkan seni berpidato
[Mana-mana 2 x 1 m]
|
[2 markah]
|
(b)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
|
Kesan perkembangan pendidikan Yunani
Berkembangnya
sekolah-sekolah falsafah di negara kota
Seperti
Athens/Thebes
Athens menjadi
pusat cendekia
Melahirkan
sejarawan
Seperti
Herodotus
Melahirkan
pemikir bidag sains dan teknologi
Seperti
Thales
[Mana-mana 2
x 1 m]
|
[2 markah]
|
©
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
M
|
Kemajuan negara dan hasilnya ilmu yang baharu dapat membangunkan
kehidupan dengan lebih baik dengan..
Wujud masyarakat berpengetahuan
Yang akan melahirkan golongan intelek
Seterusnya mewujudkan masyarakat minda kelas pertama
Seperti tenaga kerja mahir
Yang dapat menyumbang kepada kemajuan sesebuah negara
Lahir masyarakat berkemahiran
Yang dapat memajukan negara dalam pelbagai bidang
Seterusnya dapat meletakkan Malaysia ke tahap negara maju
Agar dapat bersaing ke persada global
Bidang keangkasawan
Pendidikan menjadi syarat untuk sesebuah negara ke arah negara maju
[mana-mana jawapan munasabah]
|
[3 markah]
|
(d)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
M
|
Kepentingan melahrkan insan seimbang kepada pembangunan negara
Menyediakan sumber tenaga yang
berkualiti
Yang mempunyai potensi yang
tinggi untuk memajukan sektor di
Malaysia
Untuk menjadikan Malaysia
negara yang mampu berdaya saing dengan negara-negara membangun yang lain
Pelajar tajaan JPA dan MARA
menghasilkan tenaga yang berkualiti
Akan melahirkan masyarakat yang
tnggi rohaninya
Dasar Pendidikan melahirkan
warganegara yang mempunyai jati diri tinggi
Melalui mata pelajaran di
sekolah
Seperti Pendidikan Sivik
Kewarganegaraan
[mana-mana jawapan munasabah]
|
[3 markah]
|
Soalan
|
|
Butiran
|
Markah
|
2
|
|
Namakan dua kerajaan yang menggunakan timah
sebagai mata wang?
|
|
(a)
|
F1
F2
F3
F4
|
Johor
Kedah
[Mana-mana 2 x 1 m]
|
[2 markah]
|
(b)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
|
Nyatakan
dua ciri mata wang timah yang digunakan oleh Kerajaan Melaka
Berbentuk
bulat
Beratnya
satu kati lapan tahil
Nama sultan
yang memerintah
Tarikh
islam dicatat
[Mana-mana 2
x 1 m]
|
[2 markah]
|
©
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
M
|
Terangkan ciri-ciri yang terdapat pada mata
wang Johor pada abad ke-16
Berbentuk bulat
atau segi enam
Mempunyai
tulisan jawi atau Arab
Seperti Malik atau Sultan al-Adil
Tidak mempunyai
tarikh
[Mana-mana 2 x 1 m]
|
[2 markah]
|
(d)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
|
Sistem
percukaian pada zaman Kesultanan Melayu Melaka
Cukai paling asas ialah cukai tetap yang ditetapkan oleh pemerintah
Pedagang daripada India,Ceylon ,Tanah Arab dikenakan cukai enam peratus
Pedagang Jepun dan China membayar cukai lima peratus
Barangan seperti beras dan makanan tidak dikenakan cukai
Setelah semua cuaki dibayar,barulah jual beli boleh dijalankan di
bazar-bazar
Orang asing dari Kepulauan Melayu dikenakan cukai diraja sebanyak tiga
peratus
Orang asing lain dikenakan cukai diraja sebanyak enam peratus
[Mana-mana 2 x 1 m]
|
[2 markah]
|
( e )
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
|
Sebagai seorang warganegara yang patriotik,
bagaimanakah anda dapat memajukan perdagangan negara ?
Mewujudkan
persatuan perdagangan
Menjalinkan
hubungan diplomatic dengan negara luar
Mewujudkan
undang-undang perdagangan
Menggunakan
mata wang sebagai medium jual beli
Perlaksanaan
GST oleh kerajaan dapat meningkatkan ekonomi negara
Mempunyai
banyak barang dagangan untuk dieksport ke luar negara
Memperkenalkan
lebih banyak barang buatan Malaysia
|
[2 markah]
|
Soalan
|
|
Butiran
|
Markah
|
3
|
|
Nyatakan maksud nasionalisme
|
|
(a)
|
F1
F2
F3
F4
|
Perasaan cinta akan bangsa dan negara yang membawa kepada gerakan
membebaskan tanah air daripada penjajah
Pembebasan daripada cengkaman ekonomi penjajah
Dan pembebasan kebudayaan asin
[Mana-mana 2 x 1 m]
|
[2 markah]
|
(b)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
|
Nyatakan dua sebab berlakunya
gerakan nasionalisme tahap pertama
Dasar penjajahan brat
yang tidak memberikan peluang kepada rakyat dalam pentadbiran moden
Rakyat terlibat dalam
ekonomi tradisional
Dan dasar ekonomi
penjajah yang menindas
Pengaruh agama dapat
menyatukan rakyat tempatan
Golongan agama pencetus nasionalisme
Untuk menghadapi penindasan dan pengaruh
kebudayaan barat
Karya kesusasteraan juga menyampaikan mesej kesengsaraan
dan kekecewaan
[Mana-mana 2
x 1 m]
|
[2 markah]
|
( c )
|
F1
F2
F3
F4
|
Jelaskan dua tindakan Phibul Songram dalam gerakan nasionalisme tahap
kedua?
Phibul Songram meluluskan undang-undang untuk menyekat penguasaan ekonomi
oleh orang cina
Sekolah cina dna akhbar cina dibubarkan
Penduduk peribui digalakkan melibatkan diri daalam aktiviti ekonomi
Jawatan tertinggi dalam kerajaan hanya untuk penganut agama Buddha
[mana-mana 2x 1 m]
|
[2 markah]
|
(d)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
M
|
mengapakah Thailand
berjaya mengekalkan
kemerdekaan negaranya.
Perkembangan
sistem pendidikan barat.
memperkenalkan sistem birokrasi barat. muncul golongan baharu dalam pentadbiran berasakan tahap pendidikan. pemodenan pentadbiran berjaya mengekalkan kemerdekaan. memperkenalkan sistem raja berpelembagaan menggantikan raja berkuasa mutlak
[mana-mana 2x 1 m]
|
[2 markah]
|
( e )
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
|
Bagaimanakah anda
mengaplikasikan ciri-ciri nasionalis dalam diri anda?SBP 2010
Menghormati sesama rakyat tanpa mengira kaum
Bertolak ansur
Bekerjasama dalam semua bidang
Menjayakan kempen 1 Malaysia
Menghormati lambang-lambang negara
Menghayati Rukun Negara
Mematuhi undnag-undnag
Setia akan pemimpin
Mengekalkan kedaulatan negara
[mana-mana 2x 1 m]
|
[2 markah]
|
No comments:
Post a Comment