PERATURAN PEMARKAHAN ESEI
1249/2
KERTAS 2
Soalan
|
|
Butiran
|
Markah
|
5
|
|
Jelaskan sistem
pemerintahan tamadun Hwang Ho
|
[6markah}
|
(a)
|
F1
H1
Hlb
F2
F3
F4
H4a
H4b
|
Dinasti Shang mengamalkan sistem pemerintahan beraja
Raja berkuasa mutlak
Pengganti raja dilantik daripada kalangan saudara yang lebih muda
Raja mempunyai kewibawaan politik,ekonomi ,sosial dan agama
Raja berkuasa di kawasan pusat
pusat pentadbiran
Kuasa raja merupakan mandat daripada Tuhan
Raja-raja tidak perlu mendapat pengesahan politik
Mereka adalah keturunan pemerintah agama
[Mana-mana 6 x 1 m]
|
1
1
1
1
1
1
[6 m]
|
(b)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
|
Sumbangan Tamadun Hwang Ho kepada peradaban
dunia
Memperkenalkan
sistem pemerintahan monarki.
· Mengamalkan
pemerintahan berasaskan putaran dinasti
· Pembinaan
terusan untuk tujuan pertanian dan mengelakkan banjir.
· Membajak
tanah pertanian.
· Menggunakan
peralatan cangkul dan sabit untuk pertanian.
· Menggunakan
batas untuk tujuan penanaman
Memperkenalkan
sistem tulisan ideogram.
· Mengamalkan
pemujaan roh nenek moyang
· Mengamalkan
konsep Yin dan Yang
· Mengamalkan
konsep Feng Hsui
· Memperkenalkan
Sistem kalendar 12 bulan dan 360 hari setahun.
· Mengamalkan penggunaan kalendar untuk
menjalani aktiviti harian.
· Memperkenalkan
Falsafah perang Sun Tzu.
[Mana-mana 4 x 1 m]
|
[4 m]
|
(c)
|
(i)
F1
F2
F3
F4
F5
F6
|
Kepentingan sektor pertanian kepada kemajuan sesebuah tamadun
Sumber makanan
Sumber pendapatan negara
Mengurangkan import makanan
Menyediakan peluang pekerjaan
kepada penduduk
Manfaatkan tanah dalam negara
Mempraktikkan
teknologi dan kemahiran yang dimiliki
[Mana-mana 4 x 1 m]
|
[4 m]
|
(c)
|
(ii)
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
M
|
Bagaimana
meningkatkan pencapaian pertanian di negara kita
Meningkatkan penyelidikan dan pembangunan pertanian
Mengadakan kempen yang berkaitan dengan pertanian
Menyediakan pinjaman / modal
Menyediakan kursus dalam bidang pertanian
Perkongsian teknologi
Menyediakan bimbingan dan khidmat nasihat kepada petani baru
Menerapkan minat dalam bidang pertanian di peringkat sekolah rendah
Me
·
Mana-mana jawapan munasabah
|
[6 m]
|
Soalan
|
|
Butiran
|
|
6
|
|
Nyatakan prinsip-prinsip
utama Piagam Madinah
|
|
(a)
|
F1
H1
F2
H2
F3
F4
H4a
F5
F6
F7
|
Nabi Muhammad s.a.w
pemimpin di Madinah
Baginda adalah
sebagai hakim yang menyelesaikan masalah yang timbul antara
Orang Islam dengan
orang bukan Islam
Masyarakat Madinah
bebas mengamalkan agama masing-masing
Mereka bebas
mengamalkan adat mereka masing-masing selagi tidak bertentangan
Dengan Islam
Masyarakat di Madinah dianggap sebagai satu
ummah dan mempunyai tangggungjawab terhadap negara
Masyarakat Madinah
tidak boleh bermusuhan sesama sendiri
Undang-undang Islam
digunapakai secara menyeluruh tetapi peraturan Kekeluargaan kabilah boleh
diamalkan selagi tidak bertentangan dengan Islam
Kerjasama antara
masyarakat Madinah dituntut demi memajukan ekonomi negara
Unsur penipuan dan
riba dihapuskan dalam sistem perniagaan
Semua anggota
masyarakat dikehendaki mempertahankan Madinah daripada Ancaman luar
Keselamatan orang
bukan Islam (Khususnya Yahudi) terjamin selagi mereka
mematuhi perlembagaan
Madinah
[Mana-mana
6 x 1 m]
|
[6 markah ]
|
(b)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
H8a
F9
H9a
|
Kepentingan Piagam Madinah dalam perkembangan
agama Islam
Kerajaaan Islam di Madinah merupakan model kerajaan Islam yang unggul
Unsur-unsur Islam boleh dipraktikkan dalam sesebuah negara yang
terdiri daripada berbilang bangsa dan agama
Nabi Muhammad s.a.w berjaya mengatur sebuah pemerintahan yang lengkap
Sifat bertimbang rasa dan amalan bersedekah telah digalakkan
Amalan riba,penipuan,rasuah dan penindasan tidak dibenarkan
Masyarakat Madinah mempunyai undang-undang yang lengkap dan sempurna
Pembentukan masyarakat berasaskan ummah dan
ukhwah
Taraf dan kedudukan rakyat berasaskan konsep
keadilan social
Tiada perbezaan taraf dalam kalangan rakyat
Menunjukkan
kebijaksanaan Nabi Muhammad s.a.w
Menggubal
perlembagaan trelebih dahulu
[Mana-mana
6 x 1 m]
|
[6 markah ]
|
(c)
|
(i)
F1
Hla
C1a
F2
H2a
H2b
C2a
C2b
|
Bukti
Piagam Madinah terdapat dalam kehidupan masyarakat kita hari ini
Kebebasan
beragama
Hal
dan kedudukan agama lain diiktiraf
Boleh
menyambut perayaan kaum masing-masing
Keadilan
sosial
Tiada
penindasan ke atas kaum lain
Tanggungjawab
bersama membangunkan negara
Mendapat
peluang pendidikan
Dibenarkan
mengumpul harta
[Mana-mana
4 x 1 m]
|
[4 markah ]
|
(c)
|
(ii)
F1
H1a
F2
H2a
F3
H3a
F4
H4a
H4b
M
|
Piagam
Madinah mencerminkan kejayaan Nabi Muhammad s.a.w mewujudkan masyarakat yang
sistematik?
Berikan
penjelasan anda
Me
Menggubal undang-undang bertulis
Pe Perlembagaan digubal sebelum negara
didirikan
N Nabi berperanan sebagai ketua
hakim/pemimpin
Menyelesaikan masalah antara Islam dan
bukan Islam
K Keadilan ekonomi
Tiada penipuan
Kedudukan bukan Islam /Yahudi
Terjamin keselamatan
Selagi mematuhi perlembagaan Madinah
dan mengambil kira kepentingan semua
kaum
Mana-mana jawapan munasabah
[Mana-mana 4 x 1 m]
|
[4markah]
|
Soalan
|
|
Butiran
|
|
|||
7
|
|
Kaedah
perlantikan Khulafa al –Rasyidin dialkukan proses syura atau mesyuarat
|
|
|||
(a)
|
F1
F2
F3
F4
|
Menjamin
bakal pentadbir yang tepat berkelayakan dan berhemah tinggi.
Memastikan Pentadbiran
kerajaan berjalan lancar.
[Mana-mana
6 x 1 m]
|
[4 markah ]
|
|||
(b)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
|
Khalifah Abu Bakar Al-Siddiq digelar Penyelamat Umat Islam
Menghimpun tulisan al-Quran pada batu,kulit
kayu dan tulang
Memperkenalkan bayaran gaji tentera melalui harta
rampasan perang
Memerangi orang Islam yang murtad dan golongan Riddah
Mempertahankan
Madinah daripada ancaman luar seperti Rom dan Parsi
Membahagikan
Tanah Arab kepada sepuluh wilayah
Seperti
Makkah,Taif dan Yaman
Memperkenalkan
undang-undang tanah dan hak berkaitan golongan Mawali
[Mana-mana 4 x 1 m]
|
[4 markah ]
|
|||
(c)
|
(i)
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
|
Kesan
pemerintahan Khulafa al-Rasyidin terhadap perkembangan Islam
Pemimpin negara merupakan
ketua agama yang mendaulatkan syariat Islam
Pemimpin
negara hendaklah dipilih daripada mereka yang
berakhlak serta berwawasan memajukan negara
Pertahanan
negar diberi keutamaan bagi memastikan negara bebas daripada serangan luar
Dasar
ekonomi negara digubal secara adil bagi mewujudkan kestabilan rakyat
Ilmu
pengetahuan diberikan perhatian yang penting samada ilmu Aqli mahupun ilmu
naqli
Rakyat
boleh membuat teguran kepada pemerinta mengikut saluran tertentu
Khalifah
atau pemimpin tidak dapat hak istimewa mengatasi undang-undang
Rakyat
wajib taat kepada pemerintah yang taat kepada syariat Allah dan Rasulnya
[Mana-mana
4 x 1 m]
|
[4 markah ]
|
|||
(c)
|
(ii)
F1
H1a
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
M
|
Iktibar
melalui sistem pemerintahan Khulafa Al-Rasyidin
Me
Mana-mana jawapan munasabah
[Mana-mana 4 x 1 m]
|
[4markah]
|
Soalan
|
|
Butiran
|
Markah
|
8
|
|
Pembentukan masyarakat
berbilang kaum di Tanah Melayu
|
[6markah}
|
(a)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
|
Kekayaan sumber alam menarik minat imigran China dan India datang ke
Tanah Melayu
Kemakmuran ekonomi menarik minat
imigran China dan India datang ke Tanah Melayu
Kestabilan politik menarik minat imigran China dan India datang ke Tanah
Melayu
Dasar penjajahan British menggalakkan penghjrahan buruh asing
Buruh asing menampung keperluan sumber tenaga manusia di Tanah Melayu
Imigran China di Negeri Negeri Melayu bersekutu bertambah dua kali ganda
Peningkatan ini menjelaskan pembentukan masyarakat berbilang kaum di
Tanah Melayu
Kewujudan masyarakat berbilang kaum menyebabkan jenis pekerjaan rakyat
berbeza-beza megikut fungsi ekonomi
[Mana-mana 6 x 1 m]
|
[6 m]
|
(b)
|
F1
Hla
Hlb
C
I
F2
H2a
C
H2b
F3
H3a
C
|
Perpaduan
kaum penting untuk meningkatkan ekonomi negara
Menjamin kestabilan politik negara
Wujud keamanan dan keharmonian dalam negara
Tiada keadaan huru hara
Peristiwa 13 Mei 1969 yang mengugat keamanan negara
Kesejahteraan rakyat terjamin melalui perpaduan
Ekonomi negara membanun dengan pesat
Pelabur-pelabur luar yakin melabur dalam negara
Contoh pelabur China dan Jepun membina kilang
Industri pelancongan berkembang pesat
Melahirkan kerjasama antara kaum
Rakyat bergandingan bahu untuk pembangunan negara
Menyokong industri tempatan/membeli baranngan buatan Malaysia
Kerjasama masyarakat meningkatkan ekoonomi sesebuah negara
[Mana-mana 4 x 1 m]
|
[4 m]
|
( c )
|
(i)
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
|
Bagaimana kepelbagaian budaya dan latar belakang setiap kaum dapat
disepadukan di negara ini (SBP 2011)no.6 (c)
Melalui Dasar Pendidikan Negara
Melalui Kempen 1 Malaysia
Melalui aktiviti sukan
Melalui program/aktiviti sekolah
Melalui aktiviti kokurikulum
Sambutan perayaan semua kaum
Melalui penggunaan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan
Melalui Sekolah Wawasan
[mana-mana jawapan yang munasabah]
[Mana-mana 6 x 1 m]
|
[ 6 markah]
|
(c)
|
(ii)
F1
Hla
H2a
F2
H2a
C
I
H2b
H2c
F3
H3a
H3b
H3c
C3
’
F4
H4a
H4b
H4c
H4d
I
F5
H5a
H5b
H5c
H5d
H5e
H5f
H5g
I
|
Jelaskan iktibar melalui peristiwa rusuhan kaum pada 13 Mei 1969
Me
·
1. Kehilangan
Nyawa dan Harta Benda
Peristiwa 13 Mei 1969 ini sebenarnya tidak menghasilkan sebarang faedah kepada berlakunya perpecahan dan perbalahan antara kaum Melayu dan kaum Cina yang mengakibatkan kerosakan harta benda yang besar malah yang paling malang ialah nyawa yang terkorban, kejadian seperti ini meninggalakan kesan dan pengajaran yang pahit dan getir kepada saudara mara dan kaum keluarga yang terlibat. 2. Perintah Berkurung Selepas berlakunya peristiwa 13 Mei 1969 , kerajaan terpaksa mengeluarkan Perintah Berkurung yang disebabkan oleh kekacauan dan pecahbelah antara kaum .
2. Ini bertujuan untuk mengawal keselamatan
rakyat dan mengembalikan kestabilan negara ketika itu. Ini membawa kesan yang
buruk terhadap suasana persekitaran dan pergaulan yang kurang harmoni antara
kaum kerana ianya menyekat aktiviti yang bebas untuk mencari punca
pendapatan seperti menjalankan perniagaan , susah berinteraksi dan saling
berhubungan antara kaum .Selain itu , segala aktiviti harian masyarakat
tersekat.
3. Keuntungan Kepada Musuh-Musuh Negara Peristiwa 13 Mei 1969 ini telah menguntungkan kepada musuh-musuh negara yang sentiasa mengambil kesempatan dan peluang untuk memecah-belahkan rakyat dan ingin menakluk Malaysia sebagai taklukan dan jajahan negaranya .
3. Pengalaman yang perlu diteladani
daripada peristiwa ini ialah keadaan negara yang menjadi tidak aman ,
huru-hara dan rakyat yang berbilang kaum berpecah-belah akibat daripada rasa
tidak berpuashati dengan isu-isu yang sensitif terutama isu perkauman .
4.
5. Antara contoh-contoh yang boleh
dijadikan panduan kepada negara ialah kejatuhan empayar Melayu Melaka di
tangan penjajah portugis pada tahun 1511 begitu juga dengan pencerobohan dan
penaklukan tanah kepunyaan negara Arab khususnya di Semenanjung Gaza dan
Tebing Barat Jordon oleh kuasa Israel , dan penindasan secara kejam terhadap
rakyat Palestin setelah berjaya mencerobohi bumi Arab ini .
4. Perpaduan Nasional Tragedi Peristiwa 13 Mei 1969 ini memberi kepada kita pengajaran dan kerajaan telah mengadakan dasar perpaduan antara kaum dan masyarakat sekeliling untuk dijadikan panduan dan pegangan masyarakat yang berbilang kaum bagi menjalankan hidup secara aman dan sentiasa bersifat berbaik sangka antara satu sama lain .Kesedaran penting di kalangan rakyat bahawa sikap hormat-menghormati , bertolak-ansur , bertoleransi dan menjauhi sifat-sifat yang terkeji seperti berdengki , beriri hati dan menanam sifat curiga di antara kaum .
6. Dengan terdapat pelbagai jenis
kaum , agama , budaya dan pegangan agama di Malaysia maka Peristiwa 13 Mei
1969 ini pasti berulang sekiranya tiada kesedaran tentang isu-isu sensitif
yang timbul seperti hak kedudukan istimewa kaum Melayu yang merupakan
penduduk asal bagi negara ini . Oleh itu kaum-kaum lain yang tinggal di
negara ini perlu menghormati kedudukan istimewa kaum Melayu dan mewujudkan
suasana yang harmoni di kalangan masyarakat . Pendek kata
tanggungjawab perpaduan adalah tanggungjawab semua pihak.
5. Keadilan Ekonomi Tragedi 13 Mei juga menunjukkan bahawa matlamat perpaduan masyarakat sukar dicapai jika masyarakat Malaysia dalam kemiskinan ianya menjadi lebih sukar jika majoriti kadar kemiskinan penduduk itu hanya pada satu kaum sahaja.
7. Keadaan ekonomi dan demografi
penduduk Malaysia menunjukan bahawa majoroti penduduk Bumiputra tinggal di
luar bandar kebanyakan adalah berpendapatan rendah dan miskin.
Kemiskinan ini akan menjadi isu didalam
masyarakat Malaysia,khususnya masyaraka Bumiputra.Untuk mencapai keharmonian
hidup adalah sukar.
Oleh itu selepas 13 Mei,satu
dasar pragmatik yang diberi nama Dasar Ekonomi Baru (DEB),telah digubal oleh
kerajaan. Dasar ini merupakan satu dasar jangka panjang (1970-1990)yang
mempunyai dua objektif utama iaitu :
(i) Membasmi kemiskinan tanpa mengira kaum, (ii) Menyusun semula masyarakat, Dasar ini tidak bertujuan untuk merampas kekayaan atau hak sesuatu kaum dan memberikan kepada kaum yang lain. Sebaliknya dasar tersebut bertujuan untuk merapatkan jurang perbezaan antara golongan yang miskin dan golongan yang kaya.
Objekif yang lain ialah menghapuskan
identiti pekerjaan dengan keturunan kaum yang ketara dalam masyarakat
Malaysia.
Pembentukan Malaysia yang berteraskan Perpaduan Nasional yang teguh, bersatu padu, maju dan harmoni di mana setiap warga Malaysia harus sama-sama berganding bahu membantu serta menyokong usaha KERAJAAN dalam memupuk perpaduan.
Mana-mana jawapan
munasabah
[ [ mana-maan 4 x 1 markah]
[
|
[4 markah]
|
Soalan
|
|
Butiran
|
Markah
|
9
(a)
|
Pengenal
|
Faktor pemangkin nasionalisme di Tanah Melayu
F1 Pengenalan sistem politik Barat
Hla Memusnahkan sistem politik masyarakat tradisional
Hlb British telah meletakkan
seorang Residen
H1c Residen mengambil alih
pentadbiran pembesar tempatan
H1d Pembesar diberikan pencen
F2 Perkembangan sustem
pendidikan
H2a Memperkenalkan sistem
pendidikan Inggreis/
vernakular Melayu
H2b Melahirkan golongan intelek
Melayu
H2c Mampu berfikir kemajuan
bangsa
H2d Menyedari perlunya
sumbnagan tenaga dan fikiran
F3 Dasar Penjajahan British
H3a Mengggalakkan sesiapa
sahaja
melabur/berniaga/berdagang /menetap di Tanah Melayu
H3c Meningkatkan jumlah
imigran
H3d Menguasai ekonomi seperti
perlombongan,perladangan
getah dan perniagaan
H3e Menimbulkan persaingan
penduduk tempatan
|
[8 markah}
|
|
[Mana-mana 8 x 1 m]
|
|
|
(b)
|
|
Semangat Kenegaraan dapat dipupuk dalam
kalangan generasi
Muda
hari ini
F1
Perbanyakkan program yang menekankan semangat cinta
akan negara
H1a bagi memupuk semangat perpaduan
Hlb
agar setia kepada negara
Hlc
supaya dpat mengukuhkan jati diri mereka
C
Contohnya,melibatkan diri dalam PLKN
I
dengan itu,generasi muda perlu menyertai dan menyokong
Program tersebut.
F2
Melibatkan diri dalam sambutan Kemerdekaan
H2a
dengan menyertai aktiviti yang dianjurkan oleh sekolah
C
seperti program Bicara Tokoh dan kupasan
tema kemerdekaan
F3
Menekankan kepentingan mata pelajaran sejarah
H3a
Mengetahui perjuangan tokoh-tokoh kemerdekaan
H3b
dengan ini, dapat menghargai pengorbanan tokoh-tokoh
Kemerdekaan negara
C
seperti Tunku Abdul Rahman
H
supaya kesilapan lampau tidak diulangi/
I
dengan ini,langkah kerajaan menjadikan Sejarah
mata pelajaran Wajib Lulus tahun 2013
[Mana-mana 6
x 1 m]
|
[6 markah]
|
(c)
|
(i)
F1
Hla
Hb
H1c
Hld
F2
H2a
H2b
C
F3
H3a
H3b
C
|
Kesan kepada negara seandainya warganegara Malaysia tidak mempunyai
semangat kenegaraan
Politik tidak stabil
Keamanan terancam
Keharmonian negara terjejas
Rakyat hidup dalam keadaan huru hara
Rakyat akan berpecah belah
Membantutkan perkembangan ekonomi negara
Tidak akan menyokong dasar-dasar pembangunan negara
Tidak akan membayar cukai
Seperti GST
Masyarakat hilang jati diri
Minda masyarakat mudah dijajah
Terpengaruh dengan budaya asing
Contohnya budaya bertutur/berpakaian
[Mana-mana 6 x 1 m]
|
[6 markah]
|
|
|
|
|
Soalan
|
|
Butiran
|
Markah
|
10
(a)
|
|
Dasar ekonomi Baru
Huraian frasa ”mencapai
sasaran sosioekonomi seiring pertumbuhan ekonomi sebagai satu cara mewujudkan
keharmonian dan perpaduan”
|
|
F1
H1
Hl
H1c
H1d
F3
H3a
H4a
H4b
|
Matlamat utama DEB adalah untuk
mewujudkan perpaduan negara. Bagi mencapai sasaran ini, dua strategi utama
telah diwujudkan:
Untuk mengurangkan dan akhirnya
membasmi kemiskinan melalui peningkatan pendapatan dan penambahan peluang
pekerjaan untuk semua rakyat Malaysia tanpa mengira kaum;.dan
Untuk menyusun semula masyarakat
bagi memperbetulkan ketidak seimbangan ekonomi
supaya dapat mengurang dan seterusnya
menghapuskan pengenalan kaum mengikut fungsi ekonomi.
Salah satu aspek penting DEB
adalah berteraskan premis ekonomi yang berkembang pesat.
Ini memandangkan pertumbuhan
ekonomi adalah satu keperluan bagi menyediakan peluang kepada golongan miskin
dan kurang bernasib baik
untuk membolehkan mereka keluar
dari kemiskinan dan turut serta dalam aktiviti ekonomi.
Aspek ini juga memastikan bahawa pengagihan
tidak diperuntukkan dari kekayaan sedia ada tetapi dari pengembangan dan punca
baru kekayaan.
Pelaksanaan strategi pembasmian kemiskinan
dan penyusunan semula masyakat
menghasilkan kemajuan yang ketara menjelang 1990.
Kadar kemiskinan berkurangan dari
49.3 peratus pada tahun 1970 kepada 16.5 peratus pada tahun 1990 dan seterusnya
kepada 1.7 peratus pada 2012.
Dalam istilah penstrukturan ekuiti korporat, 66.3 peratus ekuiti
korporat di Malaysia dimiliki oleh warga asing pada tahun 1970, sementara
Bumiputera memiliki hanya 2.4 peratus. DEB menetapkan sasaran penstrukturan
berupa 30:40:30, di mana menjelang 1990, pegangan kaum Bumiputera patut
mencapai 30 peratus, rakyat Malaysia yang lain 40 peratus dan warga asing 30
peratus, di dalam konteks ekonomi yang berkembang.
Pada tahun 1990, bahagian ekuiti Bumiputera bertambah kepada
19.3 peratus dari keseluruhan jumlah ekuiti korporat, dan pegangan rakyat
Malaysia yang lain bertambah kepada 46.8 peratus dan 33.9 peratus untuk warga
asing dan nomini.
Walaupun Bumiputera tidak mencapai sasaran 30 peratus pegangan
ekuiti menjelang 1990, kemajuan yang dihasilkan oleh mereka adalah cukup
besar berbanding dengan kedudukan mereka pada tahun 1970. Menjelang 2010,
jumlah nilai ekuiti telah berkembang dengan pesat dan meningkatkan nilai
pegangan mutlak semua kumpulan.
[Mana-mana 4 x 1 m]
|
[4 markah]
|
|
(b)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
|
Usaha yang dilaksanakan oleh kerajaan ke arah mencapai matlmat
perlaksanaan DEB
Membuka tanah rancangan secara besar-besaran
· Memberi tumpuan
kepada penanaman getah dan kelapa sawit
· Meningkatkan
kemudahan dan infrastruktur di kawasan luar bandar
· Menggalakkan
masyarakat luar bandar menceburi bidang perniagaan
· Memberikan
bantuan modal dan teknikal kepada bumiputera
· Melancarkan
Skim Amanah saham Nasional
M Meningkatkan sector
perindustrian
Sektor perlancongan
menjadi perushaan yang penting
Meningkatkan
produktiviti negara melalui bidang penyelidikan
dan pembangunan
Memperkenlakan Dasar
Penswastaan Malaysia dan Dasar
Persyarikatan Malaysia
Menubuhkan HICOM
(Perbadanan Industri Berat)
[Mana-mana 6 x 1 m]
|
[6 markah]
|
(c)
|
(i)
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
|
Kejayaan perlaksanaan DEB
Merapatkan jurang antara kaum serta wilayah
Kadar kemiskinan menurun
KDNK atau pendapatan per kapita
bumiputera meningkat
Peningkatan hak milik modul saham
bumiputera kepada 20.3 % berbanding sasaran yang ditetapkan 30%
Hak milik modal saham kaum bukan
bumiputera meningkat kepada 46.2% melebihi sasaran 40%
Memberikan manfaat kepada
semua kaum
Mengurangkan hak milik modal
sahan orang asing kepada 33.5%
Pembangunan yang pesat dalam
sector pertanian dan industri negara
[Mana-mana 4 x 1 m]
|
[4 markah]
|
(c)
|
(ii)
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
M
|
Peranan generasi muda menjadikan Malaysia negara maju dalam sektor
ekonomi
Remaja perlulah mempunyai jati diri dalam
kehidupan
Menuntut ilmu pengetahuan yang banyak
untuk masa depan
Menyumbangkan idea dan
pendapat untuk memajukan negara
Bersikap tolak ansur dan
toleransi dalam mendukung misi dan visi negara
Menjanakan kreativiti
dalam bidang keushawan,sukan dan sebagainya
· Bersikap
kreatif dan inovatif dalam memacu pembangunan negara yang gemilang
Memiliki etika dan personaliti yang luhur
Remaja memiliki sifat kepimpinan dan bersahsiah mulia dalam memajukan
negara
Memiliki kecergasan fizikal dan mental serta tidak mengenal putus asa
dalam membangunkan negara
Mana-mana jawapan munasabah
[Mana-mana 6 x 1 m]
|
[6 markah]
|
“
Soalan
|
|
Butiran
|
Markah
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
11
(a)
|
|
Matlamat Penubuhan
Persatuan ASEAN
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F6
|
Mengekalkan kestabilan politik di rantau Asia Tenggara
Membantu antara satu sama lain dalam bidang ekonomi]
Mengeratkan hubungan dalam bidang sosial dan kebudayaan
Meningkatan taraf hidup penduduk
Kerjasama dalam bidang pertanian /perdagangan dan perindustrian
Memberikan kerjasama dan membantu dalam bentuk lathan dan penyelidikan
Mengadakan hubungan yang erat dengan persatuan atau pertubuhan serantau
dan antarabangsa
[Mana-mana 4 x 1 m]
|
1
1
1
1
1
1
[4 markah]
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
(b)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
F17
F18
F19
|
Peranan dan sumbangan Malaysia dalam
pertubuhan ASEAN
Tuan rumah mesyuarat menteri-menteri luar ASEAN pada November 1971
Menandatangani Deklarasi Kuala Lumpur 1971
Mengisytiharkan ASEAN sebagai zon aman, bebas dan berkecuali (ZOPFAN).
Tujuan ZOPFAN ialah mengekalkan keamanan dan kestabilan politik di
Asia Tenggara dan tidak bersekongkol dengan mana-mana blok Barat atau Blok
Timur.
Mengadakan mesyuarat bagi membentuk kerajaan Demokratik Campuran
Kampuchea di Kuala Lumpur pada tahun 1982.
ASEAN diisytiharkan Zon Bebas Senjata Nuklear dalam Mesyuarat
Menteri-Menteri Luar (1984).
Tidak membenarkan mana-mana kapal menggunakan perairan dan
pelabuhannya mengangkut bahan atau senjata nuclear
Kerjasama dalam projek-projek perindustrian seperti projek baja urea
di Bintulu (Sarawak) serta di Acheh (Indonesia)
Kerjasama dalam Sidang Kemuncak ASEAN di Singapura (1992) dengan
mewujudkan zon Kawasan Perdagangan Bebas ASEAN (AFTA) yang bertujuan
menghapuskan sekatan dagangan di kalangan negara ASEAN
Mengemukakan idea memperluas kerjasama ekonomi melibatkan China, Jepun
dan Korea Selatan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad yang dinamakan EAEC
Kerjasama tidak rasmi diadakan melalui konsep ASEAN+3
Pertubuhan ASEAN-SEAMEO (pertubuhan menteri pelajaran) dan RESCAM
(Pusat Serantau untuk Sains dan Matematik) di Pulau Pinang.
Menubuhkan Tabung Kebudayaan ASEAN
Mengadakan Sukan SEA
Mengadakan Tahun Melawat ASEAN pada 1992
Kerjasama dalam bidang kebudayaan dan sosial
Pertukaran rancangan televisyen dan radio
Kerjasama dalam bidang pelancongan
Kerjasama melalui dasar berbaik-baik dengan negara jiran
Kerjasama dalam pendidikan
[Mana-mana 6 x 1 m]
|
[6 markah]
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
(c)
|
(i)
F1
F2
F3
F4
]\
F5
F6
|
negara anggota
ASEAN dapat mengekalkan keamanan dan kemakmuran serantau?
Antara usaha Malaysia dalam mewujudkan keamanan serantau
iaitu dalam mesyuarat menteri-menteri ASEAN di Kuala Lumpur, mereka telah
mengisytiharkan negara-negara ASEAN sebagai zon aman, bebas dan
berkecuali (ZOPFAN).
Malaysia juga tidak bersekongkol dengan mana-mana blok barat
atau blok timur bagi mengelakkan campur tangan kuasa besar.
Malaysia dalam ASEAN berusaha membantu Kampuchea menjatuhkan
kerajaan Khmer Rouge dengan mengadakan satu mesyuarat bagi membentuk kerajaan
demokratik campuran Kampuchea di bawah pimpinan Putera Norodom Sihanouk di Kuala
Lumpur tahun 1982.
Dalam mesyuarat tahun 1984, menteri-menteri luar ASEAN
memutuskan bahawa ASEAN ialah zon bebas senjata nuklear.
Dengan ini tidak membenarkan mana-mana kapal menggunakan
perairan dan kemudahan pelabuhannya untuk mengangkut bahan atau senjata
nuklear.
Selain itu, Malaysia memberi bantuan kemanusiaan kepada
pelarian Rohingya yang melarikan diri dari Myanmar.
Malaysia dan kerajaan Thailand bekerjasama dalam bidang
pertahanan iaitu persempadanan seperti di Rantau Panjang, dan Bukit Kayu
Hitam.
Malaysia juga menjadi perantara gencatan senjata antara
kerajaan Filipina dengan MNLF.
Malaysia dalam ASEAN Regional Forum telah memperjuangkan
penyelesaian politik di Kemboja di mana tentera Vietnam diberi tekanan
agar segera berundur dari Kemboja dan rakyatnya diberi peluang menentukan
nasib sendiri.
Malaysia menjalin kerjasama dengan kerajaan Filipina
menyelesaikan isu pencerobohan di Lahad Datu oleh keturunan Kesultanan
Sulu.Negara
Malaysia juga bekerjasama dengan Indonesia dalam menangani isu
pengganas dengan membenarkan Indonesia mengekstradisi rakyat Malaysia iaitu
Nordin Mat Top yang disyaki menjadi dalang dalam beberapa siri keganasan
.Malaysia juga memberi pengampunan kepada pendatang tanpa izin
dari negara Indonesia, Vietnam dan Myanmar yang memasuki Malaysia secara
haram.
Malaysia dapat menyelesaikan isu tuntutan terhadap Pulau Batu
Putih dengan kerajaan Singapura dengan bijak.
Malaysia tidak campur tangan dalam isu yang berlaku di selatan
Thailand selaras dengan dasar berkecuali yang diamalkan oleh negara.
[Mana-mana 4 x 1 m]
|
[4 markah]
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
(c)
|
(ii)
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
M
|
Keanggotaan Malaysia dalam pelbagai
pertubuhan di peringkat serantau dan antarabangsa telah menjadi pemangkin
kepada kejayaan negara.
Me
As Aspek Politik
· Aspek Ekonomi
As Aspek Sosial
Mana-mana jawapan munasabah
[Mana-mana 6 x 1 m]
|
[6 markah]
|
No comments:
Post a Comment