PERATURAN PEMARKAHAN ESEI BAHAGIAN B
BAHAGIAN B
(60
markah )
Jawab tiga soalan
5.Tamadun menjadikan manusia lebih
bertatasusila dan bermoral tinggi
(a ) Huraikan tiga ciri penting yang menandakan wujudnya masyarakat yang
F1
|
Kewujudan petempatan kekal
|
H1
|
Membawa corak hidup yang sistematik
|
Melahirkan kemajuan dalam pertanian
|
|
Seperti penciptaan cangkul dan
sistem pengairan yg baik
|
|
Prerkembangan ini meningkatkan
pengeluaran
|
|
Lebihan ini menampung petambahan
jumlah penduduk
|
|
F2
|
Kehidupan berorganisasi
|
F3
|
Sistem pemerintahan
|
F4
|
Pengkhususan pekerjaan
|
F5
|
Agama kepercayaan
|
F6
|
Bahasa dan tulisan
|
(
8 markah)
**Rujuk Buku Teks Tingkatan 4 atau B.Teks digital
( b)
Terangkan sumbangan tamadun Mesopotamia kepada perkembangan tamadun
manusia
dengan merujuk kemajuan ilmu pengetahuan dan ciptaan masyarakat tersebut (
8 markah )
F1
|
Perkembangan ilmu
astronomi
|
F2
|
Pencerapan terhadap
pergerakan bulan,bintang dan matahari membawa pergerakan bulan ,bintang dan matahari
membawa perkembangan ilmu matematik
|
F3
|
Perkembangan ilmu
matematik seperti sistem mengira
perpuluhan,menambah,menolak,mendarab,membahagi dan punca ganda dua membawa
kepada perkembangan ilmu geometri
|
F4
|
Penguasaan dlm bidang
astronomi membolehkan penggunaan jalanlaut
|
F5
|
Penciptaan calendar
berasaskan sistem solar mengndungi 12 bulan dalam satu tahun
|
F6
|
Perkembangan ilmu
perubatan mementingkan kesihatan anggota tenteranya
|
F7
|
500 jenis ubat-ubatan
termasuk herba dan ramuan perubatan dikatalog dan disampelkan penggunaannya.
|
F8
|
Cara mengubat penyakit
juga dicatatkan sebagai panduan
|
F9
|
Penciptaan roda ketika
waktu aman dan waktu perang
|
F10
|
Membolehkan orang
Mesopotamia mencipta kincir air untuk mengalikan air ke kawasan tandus dan
meningkatkan hasil pertanian
|
F11
|
Ciptaan kapal layar
serta pengangkutan beroda mampu menguasai jalan darat dan laut serta berhubung dgn wilayah India serta
kawasan Laut Mediteranean.
|
( c ) Huraikan nilai-nilai yang perlu diamalkan oleh
masyarakat yang ingin mencapai
Kejayaan yang tertinggi (
4 markah )
F1
|
Nilai berdikari dan berusaha sendiri
|
F2
|
Nilai gigih berusaha mencapai
kejayaan
|
F3
|
Nilai berani dalam meneroka
|
F4
|
Nilai rasional membuat keputusan
|
M
|
(mana-mana jawapan yang munasabah)
|
6.(a)Apakah
yang dimaksudkan dengan Hijrah ?
( 8 markah )
F1
|
Hijrah dari perkataan Arab bermakna
brpindah
|
F2
|
Konteks tamadun Islam,perpindahan
org Islam dari kota Makkah ke kota Madinah dalam usaha memperkukuh kedudukan
Islam / menyebarkan Islam
|
F3
|
Pengertian yang luas ialah
menegakkan kebenaran dna meninggalkan keburukan dan kejahatan
|
F4
|
Hijrah juga bermaksud semangat ingin
berubah dari segi sikap,cara berfikir dan tingkahlaku
|
F5
|
Hujah tentang konsep hijrah
disebabkan jemputan org arab Madinah
|
F6
|
Hujah kedua disambut dengan rela dan meriah oleh org Arab
Madinah
|
F7
|
Orang Islam Maakah disediakan tempat
tinggal dan dan dijamin keselamatannya
|
F8
|
Nabi Muhammad dilantik sebagai
pemimpin Madinah
|
( b) Bincangkan peristiwa hijrah Nabi
Muhammad SAW ke Madinah ( 7 markah )
F1
|
Penghijarahan bermula setelah N.Muhd
Berjaya melepaskan diri dari kepungan pemuda Quraisy di rumah baginda
|
F2
|
Ali bin Abu Talib telah menawarkan
diri utk tidur di tempat tidur baginda
|
F3
|
Setelah keluar rumah,berjumpa dengan
Abu Bakar menyatakan perintah Allah supaya berhijrah
|
F4
|
Abu Bakar bersembunyi di Gua Thur
sebelu meneruskan hijrah
|
F5
|
Perjalanan baginda dan BAu NBakar
dipabdu oleh Abdullah bin Arqat
|
F6
|
N.Muhammad dibantu olehAbdullah bin
Abu Bakar yang mengintip kegiatan org Quraisy
|
F7
|
Asma Abu Bakar menghantar makanan
dan berita semasa di Gua Thur
|
F8
|
Amir Fuhairah memberikan susu
kambing kepada baginda
|
(c )Pada pandangan anda, apakah
kepentingan peristiwa Hijrah terhadap
perkembangan Islam
? ( 5
markah)
F1
|
Dakwah islamiah dapat dilaksanakan dnegan aman
|
F2
|
Mendamaiakna suku Aranb yang bertelagaMenjalin hubungan
persaudaraan OIMakkah dengan O1m (org Islam Madinah)
|
F3
|
Memberikan gelaran Muhajirin kpd golongan OIM dangan OIMadnah
|
F4
|
Orang Islam Madinah yg memberikan bantuan kpd Muhajirin
digelar sebagai orang Ansar
|
F5
|
Menyatupadukan penduduk Madinah yg terdiri drp pelbagai
suku,agama,budaya
|
F6
|
Masjid Nabawi dibina –Masjid sebagai tempat
beribadat ,belajar dan aktiviti jual
beli
|
F7
|
Wujud kiraan tahun Hijrah atau takwim Islam
|
F8
|
Yathrib ditukar nama kepada Madinah yg bermaksud kota
bercahaya
|
F9
|
Madinah sbg pusat tamadun Islam
|
F10
|
Hijrah menunjukkn toleransi kaum dan tolong menolong
|
Hijrah berjaya dengan adanya sokongan dan pengorbanan
para sahabat
|
|
Pengorbanan kaum wanita spt Asma binti Abu Bakar
|
7(a) Huraikan ciri-ciri pendidikan formal masyarakat Melayu tradisional ( 6 markah )
F1
|
Pendidikan menekankan keagamaan
|
Hla
|
Berpusat di istana,masjid,rumah,surau,madrasah serta pondok
|
F2
|
Pendidikan di rumah menekankan pengajaran al-Quran
|
H2a
|
Pengajian dilakukan di rumah guru al-Quran atau tok
guru dengan murid murid terdiri daripada kanak-kanak berumur tujuh hingga 15
tahun
|
F3
|
Istana Melaka sebagai pusat pengajian agama
|
H3a
|
Sultan Mansur syah menerima pengajaran al-Quran drp
Maulana Abu Bakar
|
H3b
|
Perkembangan pesat dpiengaruhi kewujudan ramai ulama
dan pendakwah asing yang menetap di Melaka
|
F4
|
Sistem pendidikan pondok
|
H4a
|
Menekankan ilmu keagamaan dan menyediakan pelajarnya
bertugas sebagai guru agama dan berkhidmat kepada masyarakat
|
H4b
|
Mengambil masa agak panjang dan tidak mempunyai batasan
waktu
|
F5
|
Sistem Madrasah
|
H5a
|
Berdasarkan sukatan kelas dan dilaksanakan secara kelas
|
H5b
|
Pendidikan mengikut tahap permulaan,pertengahan serta
pengkhususan
|
H5c
|
Diawasi oleh mudir atau guru besar
|
H5d
|
Diselia sebuah lembaga ,jawatakuasa kewangan
|
( b ) i.Berdasarkan pengetahuan sejarah anda ,mengapakah pendidikan formal
masyarakat Melayu berkembang
setelah kedatangan Islam ?
( 3 markah )
F1
|
Kewujudan ramai ulama
terdiri daripada pelbagai bangsa seperti Benggali,Arab,Parsi
|
F2
|
Ramai pedagang asing
menetap khususnya di Melaka
|
F3
|
Kerajaan memberikan
perhatian yang sewajarnya kepada perkembangan ilmu pengetahuan
|
F4
|
Pendidikan juga
berkembang di surau dan masjid untuk mengembangkan ilmu-imu islam
|
F5
|
Kanak kanak diajar ilmu
yang lebih formal seperti fikah, tajwid,bacaan dalam sembahyang
|
M
|
Mana-mana jawapan yang
munasabah
|
ii. Pada
pandangan anda,mengapakah
pendidikan formal penting dalam
kehidupan manusia sepanjang zaman ?
( 3 markah )
F1
|
Pendidikan formal
menekankan aspek pengajaran al-Quran yang menjadi banteng pembentukkan akidah
anak-anak
|
F2
|
Menekankan konsep
kepentingan ilmu dalam kehidupan
|
F3
|
Pendidikan formal
menjadi asas pembentukan disiplin diri
|
F4
|
Membentuk jati diri
seseorang pelajar
|
F5
|
Membentuk jiwa dengan
nilai-nilai murni sebagai seorang insan yang berakhlak mulia
|
F6
|
Membentuk sifat
kepimpinan dalam diri
|
M
|
Mana-mana jawapan yang
munasabah
|
( c)
(i)Apakah kesan terhadap Negara sekiranya rakyat tidak mendapat pendidikan
yang
sempurna ? ( 4 markah )
F1
|
Negara akan mengalami kemerosotan
ekonomi
|
F2
|
Negara akan mengalami kemunduran
jati diri pemimpin
|
F3
|
Negara akan mundur
|
F4
|
Negara akan miskin
|
F5
|
Negara mudah dikuasai oleh kuasa
asing atau kuasa luar
|
F6
|
Negara mudah dijajah dan
dieksplotasi ekonomi oleh kuasa asing
|
M
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
(ii) Pada pandangan anda,bagaimanakah pendidikan itu boleh menyempurnakan
akhlak manusia dan membina
ilmu ? ( 4 markah )
F1
|
Melalui pendidikan keagamaan yang
menekankan pengajaran al-Quran
|
F2
|
Pendidikan sivik dan moral dapat
membentuk bangsa dan manusia yang mempunyai kesedaran sivik yang tinggi
|
F3
|
Pendidikan sejarah mempupuk
nilai-nilai patriotism dalam diri
|
F4
|
Pendidikan bahasa Melayu membentuk
manusia yang berbudi bahasa
|
F5
|
Pendidkan bahas Inggeris membentuk
manusia yang menguasai ilmu global
|
F6
|
Pendidkan matematik dapat menjadikan
manusia yang celik pengiraan
|
M
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
No comments:
Post a Comment