Bahagian B
1.
Pembentukan Dinasti Shang telah membawa banyak kemajuan
khususnya dalam usaha perluasan wilayah dan penyebaran budaya ke kawasan
sekitar Lembah Hwang Ho.
(a)
Huraikan sistem pemerintahan Dinasti Shang [ 8 markah ]
F1
|
Pemerintahan beraja
|
F2
|
Pengganti raja ialah daripada kalangan saudara lelaki
yang lebih muda atau anak lelaki raja
|
F3
|
Raja mempunyai kewibawaan politik, ekonomi, sosial dan
agama
|
F4
|
Raja berkuasa secara langsung di kawasan pusat
pentadbiran
|
F5
|
Kuasa raja adalah mandat daripada tuhan
|
F6
|
Raja tidak perlu mendapatkan pengesahan politik kerana
mereka adalah dari keturunan pemerintah agama
|
F7
|
Raja dibantu oleh golongan bangsawan dan pegawai
kerajaan
|
F8
|
Bagi wilayah di luar pusat pentadbiran, pemerintahan
akan dibantu oleh golongan bangsawan
|
F9
|
Golongan bangsawan tersebut akan dipertanggungjawabkan
untuk mentadbir wilayahnya
|
F10
|
Bangsawan ini berhak mewujudkan sistem pentadbirannya
sendiri
|
F11
|
dalam hal seperti pungutan cukai, pertahanan dan
undang-undang
|
[ Mana-mana 8 x 1m = 8 markah ]
(b)
Apakah sumbangan masyarakat Hwang Ho dalam bidang
pertanian ? [ 6
markah ]
F1
|
Pembinaan sistem pengairan
|
F2
|
Terusan dibina untuk mengairkan kawasan pertanian
selain mengelakkan berlakunya banjir
|
F3
|
Teknologi pembajakan
|
F4
|
Penciptaan cangkul
|
F5
|
Penciptaan sabit
|
F6
|
Petani menggunakan batas untuk tujuan penanaman
|
F7
|
Menggantikan alat pertanian yang dibuat daripada kayu
dengan yang dibuat daripada besi
|
[ Mana-mana 6 x 1m = 6 markah ]
(c)
Pada pendapat anda, bagaimanakah sumbangan masyarakat
Hwang Ho dapat membangunkan sektor pertanian negara ? [ 6
markah ]
F1
|
Keprihatinan pemimpin terhadap pembangunan pertanian
|
F2
|
Menggunakan peralatan yang moden untuk menghasilkan
keluaran yang lebih banyak
|
F3
|
Pemerintah bertanggungjawab membina terusan dan saliran
dan menguruskannya
|
F4
|
Membuat kajian berkaitan teknik penanaman yang berkesan
untuk mengeluarkan hasil pertanian
yang bermutu
|
F5
|
Sokongan dan promosi kerajaan untuk menarik minat
rakyat menjalankan kegiatan ekonomi
berasaskan pertanian
|
F6
|
Menanam minat di kalangan generasi muda terhadap bidang
pertanian
|
F7
|
Menyediakan ruang dalam pendidikan peringkat tinggi
pengkhususan dalam bidang pertanian
|
[ Mana-mana 6 x 1m = 6 markah/mana-mana jawapan
yang munasabah ]
2.
Pendidikan membantu dalam meningkatkan tahap intelektual
yang membawa kepada peningkatan dalam bidang-bidang yang lain.
(a)
Terangkan pelaksanaan peperiksaan awam dalam tamadun
China. [ 6
markah ]
F1
|
Peperiksaan terbahagi kepada
tiga peringkat
|
F2
|
Tahap pertama ( Hsiu Tai )
|
H2a
|
Peperiksaan akan diadakan di peringkat daerah
|
H2b
|
Tahap pertama sama seperti ijazah pertama
|
Peperiksaan diadakan dua kali dalam tempoh tiga tahun
|
|
Lulusan ijazah berpeluang menjadi pegawai kerajaan
|
|
F3
|
Tahap kedua ( chun-Jen )
|
H3a
|
Tahap kedua sama seperti sarjana
|
H3b
|
Peperiksaan akan diadakan di ibu kota daerah
|
H3c
|
Peperiksaan tahap kedua diadakan tiga tahun sekali
|
F4
|
Tahap ketiga ( Chin Shih )
|
H4a
|
Tahap ketiga sama seperti doktor falsafah
|
H4b
|
Peperiksaan diadakan di ibu kota empayar yang bertempat
di istana, iaitu di depan maharaja
|
H4c
|
Lulusan ijazah ketiga layak menjadi pendidik
|
H4d
|
Peperiksaan tahap ketiga diadakan tiga tahun sekali
|
F5
|
Perlaksanaan peperiksaan
sangat ketat
|
F6
|
Sesiapa yang didapati meniru
akan dikenakan hukuman bunuh
|
F7
|
Calon peperiksaan akan
ditempatkandi dalam bilik, dikurung tiga hari untuk menulis jawapan
|
F8
|
Makanan disediakan
|
F9
|
Pemeriksa juga dikurung
beberapa hari sebelum peperiksaan
|
F10
|
Ini untuk mengelakkan
penipuan
|
[ Mana-mana 6 x 1m = 6 markah ]
(b)
Terangkan perkembangan sistem pendidikan dalam tamadun
India.
[ 8
markah ]
F1
|
Menyediakan manusia
menghadapi hari selepas mati.
|
F2
|
Tumpuan pendidikan ialah
kepada agama.
|
H2a
|
Segala hukum agama mesti dipelajari.
|
H2b
|
Akan dapat hidup sempurna dengan nilai murni yang
diajar agama.
|
H2c
|
Pendidikan tinggi dipentingkan
|
F3
|
Kolej Brahman memberi
pendidikan tinggi.
|
F4
|
Istana dan rumah juga
dijadikan pusat pendidikan.
|
F5
|
Universiti agama Buddha
ditubuhkan di Nalanda.
|
H5a
|
Untuk menjadi brahmin berpendidikan, ia mesti menghafal
pelbagai buku yang mengandungi
Pelbagai perkara
|
H5b
|
Peraturan ritual, mantera dan lagu agama kitab veda
|
F6
|
Mempelajari karya saintifik
dan falsafah
|
F7
|
Pendidikan yang bertujuan menambahkan
ilmu sains
|
F8
|
Bertujuan mengatasi buta
huruf
|
F9
|
Bertujuan mendapatkan
jawatan dalam pemerintahan.
|
F10
|
Peningkatan pendidikan
bermula pada zaman Vedik
|
F11
|
Mementingkan keagamaan dan
agama Hindu sebagai teras.
|
F12
|
Pendidikan didominasi golongan
lelaki.
|
F13
|
Wanita tidak berpeluang
menerima pendidikan.
|
F14
|
Pendidikan fokus kepada
pembelajaran kitab-kitab Veda
|
F15
|
Bahasa Sanskrit sebagai
medium pengajaran
|
F16
|
Kaedah hafalan digunakan
untuk mendalami kitab Veda
|
[ Mana-mana 8 x 1m = 8 markah ]
(c)
Pada pendapat anda, apakah langkah-langkah yang harus
dilakukan bagi meningkatkan tahap intelektual di institusi pendidikan tinggi
negara kita ? [ 6 markah ]
F1
|
Meningkatkan program kajian
dan pembangunan ( R&D )
|
F2
|
Menghasilkan buku-buku
ilmiah yang lebih banyak.
|
F3
|
Mengadakan lebih banyak
diskusi/ wacana dan dialog.
|
F4
|
Memanggil tokoh-tokoh
akademik/ cendekiawan dari luar untuk ceramah dan sebagainya.
|
F5
|
Mengadakan pertandingan pidato
tentang isu-isu semasa antara institusi pendidikan tinggi.
|
F6
|
Mengadakan lawatan ilmiah ke
universiti luar negara.
|
F7
|
Menggalakkan mahasiswa
menyatakan idea melalui penulisan.
|
F8
|
Menghasilkan lebih banyak
karya-karya ilmiah
|
F9
|
Mengadakan dialog antarabangsa
[ Mana-mana 6 x 1m = 6 markah/jawapan yang munasabah ] |
3.
Jadual berikut menerangkan sistem pemerintahan dalam
tamadun dunia.
TAMADUN
|
SISTEM PEMERINTAHAN
|
Yunani
|
Demokrasi
|
Rom
|
Republik
|
(a) Jelaskan sistem demokrasi
dalam Tamadun Yunani. [ 8
markah ]
F1
|
Berbentuk penyertaan
langsung
|
F2
|
Warganegara lelaki dewasa
terlibat dalam membentuk kerajaan
|
F3
|
Melalui undian
|
F4
|
Semua warganegara lelaki di
Athens boleh berpolitik tetapi wanita tidak mempunyai hak dalam berpolitik
|
F5
|
Berpeluang menganggotai
Dewan Perhimpunan antara 6 bulan hingga setahun
|
F6
|
Terdapat Dewan Perhimpunan
dan Majlis
|
F7
|
Dewan Perhimpunan bersidang
tiga kali sebulan
|
F8
|
Setiap anggota dewan boleh
mengemukakan cadangan tentang dasar kerajaan
|
F9
|
Segala keputusan dewan
dikendalikan oleh Majlis
|
F10
|
Mesyuarat, perbincangan dan
tindakan pemerintahan diluluskan di Dewan Perhimpunan
|
F11
|
Terdapat tiga badan utama
iaitu Dewan Perhimpunan, Majlis, Majistret dan Juri
|
F12
|
Ahli Majlis, Majistret dan
juri dilantik oleh dewan yang berkuasa penuh terhadap ketiga-tiganya
|
F13
|
Wujud Mahkamah Berjuri untuk
membicarakan orang yang menyalahgunakan undang-undang
untuk kepentingan diri
|
F14
|
Tidak diamalkan di negara
kota lain
|
F15
|
Mengamal sistem beraja
berkuasa mutlak
|
F16
|
Diperkenalkan lebih kurang
3000 tahun dahulu
|
F17
|
Diwarisi hampir seluruh
negara di dunia
[ mana-mana 8 x 1m = 8 markah ] |
(b) Nyatakan ciri-ciri sistem
pemerintahan republik dalam Tamadun Rom. [ 6
markah ]
F1
|
Negara ditadbir oleh wakil
yang dipilih oleh rakyat melalui pilihan raya
|
F2
|
Diketuai oleh Presiden
|
F3
|
Tiada pemerintah berkuasa
mutlak
|
F4
|
Kuasa tertinggi terletak di
tangan dua orang konsul
|
F5
|
Perlantikan dua orang konsul
bertujuan mengimbangkan kuasa
|
F6
|
Antara dua konsul tidak ada
yang lebih berkuasa
|
F7
|
Konsul dilantik oleh Dewan
Senat untuk sesuatu tempoh
|
F8
|
Dewan Senat membantu konsul
dalam pentadbiran
|
F9
|
Dewan Senat dianggotai oleh
golongan bangsawan
|
F10
|
Dewan Senat membincangkan
hal pentadbiran dan merangka undang-undang
|
F11
|
Sebelummenjadi Konsul perlu
menjadi praeotor/pemerintah tentera terlebih dahulu
|
F12
|
Dewan Senat dibantu oleh
Dewan Perhimpunan
|
F13
|
Dewan Perhimpunan diwakili
oleh semua rakyat Rom
|
F14
|
Dewan Perhimpunan
bertanggungjawab meluluskan keputusan yang dibuat oleh Dewan Senat
|
[ mana-mana 6 x 1m = 6 markah ]
(c) Sekiranya anda dilantik
sebagai pemimpin sebuah negara demokrasi, apakah ciri-ciri kepimpinan yang
perlu anda amalkan ? [ 6
markah ]
F1
|
Jujur
|
F2
|
Adil
|
F3
|
Telus
|
F4
|
Tidak mengamalkan rasuah
|
F5
|
Bijak mentadbir
|
F6
|
Mampu memajukan ekonomi
negara
|
F7
|
Menjaga kebajikan rakyat
|
F8
|
Memberi kebebasan kepada
rakyat untuk memilih pemimpin
|
F9
|
Berfikiran terbuka
|
F10
|
Kebebasan bersuara
[ Mana-mana 6 x 1m = 6 markah/jawapan yang munasabah ] |
No comments:
Post a Comment