No.
8. Kaedah pelantikan Khalifah melalui proses syura atau mesyuarat ( 4 markah)
SOALAN
|
BUTIRAN
|
MARKAH
|
|
8(a)
|
F1
|
Menjamin pelantikan bakal pentadbir yang
tepat
|
1
|
|
F2 Pemilihan pemimpin yang berkelayakan
|
1
|
|
|
F3 Pemilihan pemimpin yang berhemah tinggi
|
1
|
|
|
F4
|
Keadilan kepada masyarakat
|
1
|
|
F5 Dipersetujui oleh semua masyarakat
|
1
|
|
|
F6 Pemilihan pemimpin yang berakhlak mulia
|
1
|
|
|
F7 Pemilihan pemimpin yang berjiwa rakyat
|
1
|
|
|
F8 Pemilihan pemimpin yang tidak pilih
kasih
|
1
|
|
|
F9
|
Pemimpin yang sanggup berkorban
|
1
|
|
F10
|
Mengelakkan berlakunya perbalahan
|
1
|
|
(mana – mana jawapan yang munasabah )
|
|
|
|
|
mana –
mana 4 x 1m
|
Mak 4m
|
|
|
]
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
F1
|
Mengatasi masalah perpecahan umat islam
|
1
|
|
|
H1a
|
Kewujudan orang Islam yang murtad
|
1
|
|
H1b
|
Golongan al- Riddah yang menyalahtafsirkan al- Quran
|
1
|
|
H1c
|
Tidak membayar zakat
|
1
|
|
F2
|
Menangani ancaman dari luar
|
1
|
|
H2a
|
Kerajaan Parsi dari sebelah Timur
|
1
|
|
H2b
|
Kerajaan Rom Timur dari sebelah Barat
|
1
|
|
H2c
|
Menghantar panglima perang iaitu Khalid bin al- Walid
|
1
|
|
|
ke Iraq
|
|
|
H2d
|
Menghantar Usamah bin Zaid ke Ghassan
|
1
|
|
F3
|
MembahagikanTanah Arab kepada sepuluh wilayah
|
1
|
|
H3a
|
Makkah/Taib//Yaman/alJund/Khalwan/Bahrin/Jarsh/Zabid/
|
1
|
|
|
Hadhramaut/Nijran
|
|
|
H3b
|
Melantik seorang ketua/Amir di setiap wilayah
|
1
|
|
F4
|
Memperkenalkan bayaran gaji untuk tentera
|
1
|
|
H4a
|
Melalui rampasan perang
|
1
|
|
H4b
|
Undang – undang tanah
|
1
|
|
H4c
|
Hak rakyat terutamanya berkaitan dengan golongan
|
1
|
|
|
Mawali
|
|
|
F5
|
Usaha mengumpul tulisan al- Quran
|
1
|
|
H5a
|
Kematian ramai hafiz al-Quran
|
1
|
|
H5b
|
Sewaktu menentang golongan al-Riddah
|
1
|
|
H5c
|
Mengarahkan Zaid bin Thabit kumpul al- Quran
|
1
|
|
H5d
|
Pada batu,kayu dan tulang
|
1
|
|
H5e
|
Menyalin semula al-quran
|
1
|
|
H5f
|
Disimpan oleh Khalifah Umar/Hafsah ( Isteri nabi
|
1
|
|
|
/Khalifah Uthman
|
1
|
|
|
Mana – mana 4 x 1m
|
Mak 4m
|
8(c) i
|
H1
|
Pentadbiran yang luas
|
1
|
|
H2
|
Masyarakat Islam yang kuat
|
1
|
|
H3
|
Kemudahan Sosial yang banyak
|
1
|
|
H4
|
Penyebaran Islam tanpa ganguan
|
1
|
|
H5
|
Perpaduan anatara kaum
|
1
|
|
H6
|
Hubungan diplomatic dengan negara luar
|
1
|
|
H7
|
Negara aman dan makmur
|
1
|
|
H8
|
Kemajuan bidang pendidikan
|
1
|
|
H9
|
Hasil pertanian meningkat
|
1
|
|
H10
|
Penubuhan baitulmal
|
1
|
|
H11
|
Peningkatan ekonomi
|
1
|
|
H12
|
Tanah jajahan yang luas
|
1
|
|
( mana – mana jawapan yang munasabah)
|
|
|
|
|
Mana – mana 6 x 1m
|
Mak 6m
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
H1
|
Masyarakat
yang tolong menolong
|
|
1
|
|
||
|
|
H2
|
Berusaha bersungguh – sungguh
|
|
1
|
|
|
|
H3
|
Berfikiran terbuka
|
|
1
|
|
|
|
H4
|
Rajin berusaha
|
|
1
|
|
|
|
H5
|
Semangat cintakan Negara
|
|
1
|
|
|
|
H6
|
Sedia berkorban
|
|
1
|
|
|
|
H7
|
Perpaduan kaum
|
|
1
|
|
|
|
H8
|
Mentaati pemerintah
|
|
1
|
|
|
|
H9
|
Menghormati masyarakat luar
|
|
1
|
|
|
|
H10
Keadilan kepada setiap masyarakat
|
|
1
|
|
|
|
|
H11
Semangat perjuangan menegakkan ajaran islam
|
|
1
|
|
|
|
|
( mana – mana jawapan yang munasabah )
|
|
1
|
|
|
|
|
|
mana – mana 6 x1m
|
|
Mak 6m
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.
Pengaruh Islam di Asia Tenggara ( Bab 7/
Tema 8)
(a)
|
Undang-Undang
syariah yang diperkenalkan oleh kerajaan awal di Asia Tenggara
F1 Pemimpin
kerajaan Islam di Asia Tenggara memperkenalkan undang-
undang syariah
H1a Tujuan menjamin kesejahteraan rakyat
dan negeri
F2 Perlaksanaan undang-undang Islam
mencakupi aspek pengendalian
kes jenayah
H3a seperti kecurian dan pembunuhan,urusan
pernikahan ,perniagaan
serta pembahagiaan pusaka.
F4 Kerajaan Melaka mempunyai sistem
undang-undang awam dan
jenayahnya sendiri
H4a Berdasarkan undang-undang syariah dan
undang-undang adat
H4b Undang-undang syariah termaktub dalam Hukum Kanun Melaka yg digubal
Sultan Muzaffar Syah
H4c -Masa pemerintahan Sultan alauddin
Riayat Syah,undang-undang Islam
dipraktikkan dengan tegas di
Melaka.
F5 -
Kerajaan Acheh memiliki sebuah perlembagaan Islam yang dikenali Kanun
Mahkota Alam
H5a- Menerangkan tanggungjawab raja
sebagai pemerintah
H5b- Mencatatkan adat istiadat dan
peraturan tradisi Acheh
( 8 markah )
|
|
( b )
|
Perkembangan
sistem pondok sebagai institusi pendidikan formal di Asia Tenggara
F1 Mula dilaksanakan oleh kerajaan
Perlak di Sumatera Utara
F2 Berkembang di Pattani, acheh,
Jawa dan Tanah Melayu
F3 Di Pattani, pelajar sekolah pondok
terdiri daripada masyarakat tempatan dan
negeri lain di Asia Tenggara
F4 Pondo turut dikenali sebagai pesantren di
Jawa dan dayah di Acheh
F5 Mata pelajaran yang diajar di
sekolah pondok ialah
Fikah,Ususluddin,Tasauf,Hadis
dam Tafsir
F6 Menggunakan bahasa Melayu dan
bahasa Arab sebagai bahasa pengantar
F7 Pelajar menyediakan sendiri
keperluan asas di sekolah pondok seperti makanan
dan minuman
F8 Kaum wanita turut diberi peluang
untuk belajar di sekolah pondok
(
6 markah )
|
|
( c )
|
Berdasarkan
pengetahuan anda, huraikan pengaruh Islam
dalam sistem ekonomi yang disarankan kepada umat islam
( 4 markah)
F1 Islam menggalakkan umatnya
rajin berusaha mencari rezeki yang
halal
F2 Melarang perbuatan mengemis
F3 Menggalakkan orang Islam berdagang
dan mengamlkan unsur yang halal
semasa berurusniaga
F4 Amalan riba,penindasan dan penipuan
diharamkan
F5 Sikap berjimat cermat dan berusaha
bersungguh-sungguh
(
4 markah )
|
|
10
( a)
|
Jelaskan keadaan politik di Eropah pada
Zaman Gelap ( 4 markah)
F1 Empayar Rom Barat telah musnah
F2 Berlakunya huru hara /tidak selamat
F3 Keadaan politik tidak stabil
F4 Tiada pentadbiran pusat yang berkesan
F5 Kemunculan golongan tuan tanah/baron
F6 Baron sangat berkuasa
F7 Wujud sistem feudal
F8 Tuan tanah dilindungi oleh golongan
raja
F9 Tuan tanah membayar cukai kepada raja
F10 Petani cari perlindungan daripada tuan
tanah
F11 Petani terpaksa membayar cukai kepada
tuan tanah
F12 Petani tidak mampu terpaska
menyerahkan tanah kepada tuan tanah
F13 Petani terpaksa menjadi hamba kepada
baron
( 4 markah )
|
|
(b)
|
Mengapakah aktiviti perdagangan di Eropah tidak
berkembang pesat pada Zaman Gelap?
F1 Aktiviti perdagangan diganggu
H1a kerana serangan orang Gasar/Viking dan
Magyar
F2 Orang eropah tidak dapat berdagang di
Timur Jauh
H2a kerana penguasaan orang Islam di
kawasan Mediterannean
H2b tidak mampu berdaing dengan pedagang
Islam
F3 Kegiatan ekonomi tertumpu pada sektor
pertanian
H3a menerusi sistem tukar barang/sistem barter
H3b penggunaan mata wang terhad
( 4 markah )
|
|
( c)
(i)
|
usaha –usaha yang sepatuutnya diambil bagi
mengelakkan diri ,negara bangsa menempuhi Zaman Gelap
F1 Menuntut ilmu
H1a sehingga ke tahap yang lebih tinggi
Hlb dan
sedia meneroka bidang baru
C contohnya pendidikan berasaskan
teknologi IKBN/MARA/UNITEN
Hlc supaya menggunakan keupayaan minda
sepenuhnya
Hld sebagai persediaan menghadapi cabaran
dan era globalisasi
I Pendidikan penting untuk
meningkatkan taraf hidup
F2 Mengukuhkan kestabilan politik negara
H2a supaya rakyat setia kepada pemerintah
negara
H2b dan mematuhi undang-undang perlembagaan
negara
C contohnya tidak melibatkan diri dalam
kegiatan rusuhan/demonstrasi jalanan
F3 Mengukuhkan perpaduan kaum
H3a agar dapat memelihara corak hidup yang
demokratik
H3b serta mencipta masyarakat yang adil
H3c dan mewujudkan semangat cinta akan negara
I Bersatu teguh bercerai kita roboh
F4 Membangunkan ekonomi negara
H4a untuk menggalakkan perlaburan luar
H4b bagi meluaskan pasaran tempatan
C seperti Dasar MESRA Pelabur
H4d dengan ini pembangunan ekonomi pesat
meningkatkan pendapatan rakyat
( 6 markah )
|
|
(c)
(ii)
|
Apakah yang perlu dilakukan
supaya anda dapat keluar daripada Zaman
Gelap di Eropah ?
F1 Menghargai semula ilmu
H1a yang dihasilkan oleh pejuang seni dan
cendekiawan
C dalam Tamadun Yunani dan Rom
I lahir ilmuan yang mampu membangunkan
negara
F2 Mempunyai semangat inkuiri
H2a iaitu semangat mencari idea-idea baru
H2b untuk mencari penyelesaian permasalahan
hidup
H2c sedia menggunakan mindaa sepenuhnya
H2d dan sedia meneroka bidang baru
H2e disamping membentuk keyakinan diri
H2f membentuk sikap optimistik
I Lahir masyarakat kreatif dan
inovatif
F3 Melengkapkan diri dengan ilmu
pengetahuan
H3a suapay menjadi pembelajaran sepanjang
hayat
H3b dengan mencari ilmu –ilmu baru/
terkini
C seperti matematik/sains/bahasa
I menjamin pemikiran yang lebih baik
(nama-mana jawapan
munasabah) ( 6 markah)
|
|
No comments:
Post a Comment