7. Sambungan Modul Kelantan
7 a) 7a) Nyatakan aspek penting dalam
undang-undang tanah berkonsepkan barat yang diperkenalkan oleh British di
Tanah Melayu.
F1 Tanah mesti direkodkan secara
bertulis
F2 Membahagikan tanah mengikut
kegunaan dan nilai komersialnya.
F3 Menetapkan individu atau
syarikat yang ingin mengusahakan tanah membuat permohonan di pejabat tanah.
F4 Masyarakat tempatan perlu
mendapat kebenaran daripada pejabat tanah untuk mengutip sumber hutan.
F5 Residen negeri berkuasa
menentukan jumlah kawasan konsesi tanah yang akan diberikan kepada pemodal.
F6 Semua urusan seperti jual
beli, cukai, sewa tanah, barang keperluan dan perkhidmatan dibayar dengan wang.
b)
Terangkan dasar tanah British yang digunakan untuk melindungi kepentingan
penduduk peribumi.
F1 Melalui
Akta Tanah Simpanan Melayu (ATSM),
H1a Residen berkuasa
mengisytiharkan mana-mana kawasan tanah orang Melayu sebagai tanah
simpanan Melayu.
H2a ATSM bertujuan
menyelamatkan tanah tersebut daripada di jual, dipajak ,di gadai atau ditukar
milik.
F2 Land
Order diperkenalkan di Sarawak
H2a untuk melindungi hak milik
tanah peribumi/pemilik komuniti daripada dicerobohi pengusaha Cina untuk
pertanian.
F3 Land
Settlement Order
H3a Pemindahan hak milik tanah
hanya boleh dibuat melalui pewarisan
H3b memberi perlindungan
kepada tanah peribumi daripada dipajak, dipecahkan dan dijual kepada
orang luar.
F4 Land
Order 1948
H4a Tanah di Sarawak
dibahagikan kepada tiga bahagian,
H4b iaitu tanah
campuran, tanah simpanan dan tanah
pedalaman
H4c Golongan imigran hanya
mempunyai hak terhadap tanah campuran
F5
Proklamasi III di Sarawak
H5a Perlindungan Hak Peribumi
menetapkan kepentingan hak milik tanah peribumi adalah di bawah kuasa Pegawai
Daerah (PD)
H5b Segala urusniaga tanah
dengan orang Eropah perlu dimaklumkan kepada ketua peribumi
H5c Penduduk peribumi berhak
menuntut ganti rugi terhadap tanah yang dijual kepada orang asing.
c) Apakah sebab tanah begitu
berharga bagi masyarakat Melayu
F1
Tanah sumber ekonomi
F2
Tunggak kuasa politik
F3
Mencerminkan kedudukan sosial pembesar Melayu
F4
Tanah boleh diwarisi oleh generasi yang terkemudian
8(a)
Jelaskan pelaksanaan Undang-Undang Tubuh Negeri Terengganu
F1
Mengekalkan amalan sistem monarki
F2
Memberikan kedudukan istimewa kepada agama Islam sebagi agama negeri
F3
Pemerintahan beraja berperlembagaan
F4
Pemerintah mesti beragama Islam
F5
Berbangsa Melayu
F6
Lelaki
F7
Merupakan waris sultan memerintah Terengganu
F8
Sultan dibantu oleh Majlis Mesyuarat Kerajaan
F9
Dibantu oleh Jemaah Menteri
F10
Menteri yang menganggotai Mesyuarat Kerajaan mestilah beragama Islam
F11
Berbangsa Melayu
F12
Rakyat Terengganu
F13
Mengaku taat setia kepada Sultan/ kerajaan
F14
Menteri Besar dilantik oleh Sultan
F15
Menteri Besar mengetuai Majlis Mesyuarat Kerajaan
F16
Jemaah Menteri memilih Naib Menteri Besar setelah diperkenan oleh Sultan
F17
Ahli Mesyuarat Kerajaan bertanggungjawab membantu Sulta/Jemaah Menteri
F18
Menggubal undang-undang/peraturan negeri
F19
Menjaga kebajikan rakyat
F20
Menjaga keamanan negeri
F21
Menjalinkan hubungan persahabatan dengan negeri lain
F22
Waris Sultan/Menteri dilarang mengkhianati pemerintah negeri
F23
Ditegah menyerahkan negeri kepada kuasa lain
b Mengapakah sistem
pemerintahan di Negeri Sembilan dikaitkan dengan ciri demokrasi dan konsep
Persekutuan
[ 7 markah ]
Bersifat demokrasi
F1
Sistem pemerintahan berdasarkan Adat Pepatih
F2
Kedaulatan berada di tangan rakyat
F3
Perlantikan pemimpin dibuat daripada peringkat paling bawah
F4
Yang Dipertuan Besar tidak berhak melantik pembesar
F5
Setiap keputusan Yang Dipertuan Besar adalah berdasarkan perundingan dengan
Undang
F6
Yang Dipertuan Besar dilpilih oleh Undang
F7
Undang dilantil oleh Lembaga
F8
Lembaga dilantik oleh Buapak
F9
Buapak pula dilantik oleh Anak Buah
F10
Tidak mengamalkan kuasa mutlak
F11
Mengagihkan kuasa kepada individu mengikut peringkat
Bersifat Persekutuan
F12
Digabungkan dari sembilan buah negeri
F13
Telah mempunyai raja sendiri/ Raja Malewar
F14
Raja bergelar Yamtuan Besar bersemayam di Seri Menanti
F15
Melahirkan peraturan hidup seperti kepentingan bersama
F16
Semangat bergotong royong
F17
Semangat permuafakatan
F18
Sikap saling menghormati anatara satu sama lain
F19
Semangat Kerjasama anatara suku semasa memilih pemimpin
c Anda seorang
Pengerusi Persatuan Sejarah di sekolah, cadangkan aktiviti yang boleh
mengukuhkan sistem pemerintahan negara kita
[ 5 markah]
F1
Menyemai semangat patriotik dalamkalangan pelajar
F2
Menghormati lambang-lambang kebesaran
F3
Menghayati rukun negara
F4
Menganjurkan pertndingan bahas/pidato/syarahan berkaiatan Yang Dipertuan
Agong/Raja
F5
Lawatan ke Muzium di raja
F6
Mencari maklumat di internet berkaiatan dengan perlembagaan/pemimpin
F7
Menghasilkan buku skrap mengenai institusi raja
F8
Menggantung gamabar Yang di Pertuan Agong dan Raja-raja Melayu
F9
Meraikan hari keputraan Sultan /Agong
F10
Kembara Tengku Mahkota dibukukan
(Mana-mana jawapan yang munasabah)
9 (a)
Terangkan cadangan-cadangan ke arah pembentukan Malaysia
1963
F1 Cadangan
oleh Lord Brassey , Pengarah Syarikat Borneo Utara
H1a Mencadangkan agar kerajaan
British mengabungkan Serawak dan Sabah dengan Negeri-negeri Melayu dan
Negeri-negeri Selat
F2 Cadangan dari
Sir Malcom Mc Donald Gabenor Jeneral Asia Tenggara
H2a Mencadangkan supaya Serawak,
Sabah, Singapura, Brunei dan Persekutuan Tanah
Melayu digabungkan
F3 Cadangan daripada
pemimpin Singapura
H3a Lee Yew Hock / David Marshall
pada tahun 1955
H3b Lee Kuan Yew mendesak British
supaya berunding dengan Tunku Abdul Rahman
mengabungkan Singapura dengan Persekutuan Tanah Melayu
H3c Idea ini
ditolak oleh TAR kerana akan berlaku ketidakseimbangan penduduk
F4
Cadangan Dato Onn bin Jaafar
H4a Mencadangkan agar
persekutuan Tanah Melayu yang merdeka dinamai Malaysia
H4b Alasannya pada suatu
masa nanti British akan menggabungka Sarawak ,Sabah dan
Singapura dengan Persekutuan Tanah Melayu
F5 Cadangan
oleh Tunku Abdul
Rahman
H5a Menyetujui dan
mencadangkan pembentukan Malaysia di Majlis makan tengah hari di
Hotel Adelphi Singapura
H5b Pembentukan
Malaysia diharap dapat menjamin satu kedudukan politik yang kukuh /
disegani
H5c Kerjasama
ekonomi dan sosial dapat diwujudkan
H5d Memerlukan
kerjasama antara British dengan rakyat tempatan
(b) Jelaskan tanggungjawab
anggota Suruhanjaya Cobbold berhubung dengan pembentukan negara
Malaysia.
F1
Terdiri daripada tiga orang pegawai British / Lord Cobbold, Sir Anthony Abell,
David Watherstone
F2 Wakil
tempatan terdiri daripada Dato’ Wong Pau Nee,Tan Sri Ghazali Shafie
F3 Meninjau
pendapat rakyat Sabah dan Sarawak tentang gagasan Malaysia.
F4 Membuat
penilaian terhadap pendapat rakyat Sabah dan Sarawak.
F5
Mengemukakan cadangan rakyat Sabah dan Sarawak kepada kerajaan British
F6 Menerima
memorendem yang dikemukakan oleh pelbagai pertubuhan
F7
Mengemukakan laporan memorendem kepada kerajaan British
F8
Melaporkan bahawa satu per tiga penduduk Sabah dan Sarawak menyokong
gagasan Malaysia tanpa syarat
F9 Satu per
tiga rakyat Sabah dan Serawak menyokong dengan syarat kepentingan
mereka harus dilindungi
F10 Satu per tiga rakyat
Sabah dan Serawak menginginkan kemerdekaan sebelum
menyertai Malaysia
F11 Mencadangkan perlembagaan
Malaysia berasaskan perlembagaan PersekutuanTM
F12 Sabah dan
Sarawak diberikan kuasa menentukan dasar imegrisennya
F13 Bahasa Melayu
dijadikan bahasa kebangsaaan
F14 Jaminan
terhadap hak dan kedudukan bumiputra Sabah dan Sarawak
F15 Pemberian nama
Malaysia kepada negara baru yang dibentuk
F16 Penentuan
tarikah penubuhan Malaysia
(c)
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, mengapakah negara Malaysia berjaya
dibentuk walaupun pada mulanya mendapat tentangan yang kuat dari dalam
dan
luar negara ?
F1
Usaha gigih yang dijalankan oleh kerajaan persekutuanTanah Melayu secara
berterusan
F2
Usaha Perti Perikatan Tanah Melayu membentuk parti-parti yang menyokang
pembentukan Malaysia
F3
Penduduk Sabah dan Sarawak lebih suka menyertai persekutuan Tanah Melayu
daripada menanggotai Indonesia mahupun Filiphina
F4
Memperlihatkan ciri-ciri kepimpinan tokoh politik di Tanah Melayu,Sabah dan
Sarawak serta Singapura
F5
Berjaya menangkis tentangan daripada Indonesia dan Filiphina
F6
Berjaya menangkis tekanan daripada pihak komunis
F7
Wujudnya diplomasi politik yang tinggi antara kerajaan Persekutuan Tanah Melayu
dengan kerajaan British
F8
Melibatkan kerjasama serantau/ASA/ MAPHILINDO
F9
Melibatkan kerjasamaa antarabangsa/Pertubuhan Komanwel
F10 Kebijaksanaan
pemimpin yang berjaya mengelakkan pertumpahan darah
F11 Hasil
rundingan pakatan murni dan tolak antara kaum/penduduk
F12 Kerjasama yang
diberikan oleh rakyat negara anggota untuk memastikan
kedaulatan negeri terjamin
F13 Perjanjian Malaysia
mengambil kira kepentingan semua negeri anggota
( Mana-mana jawapan yang munasabah)
10(a) Jelaskan
langkah-langkah yang diambil oleh kerajaan untuk memartabatkan bahasa
Melayu sebagai Bahasa
Kebangsaan
F1 Penubuhan
Dewan Bahasa dan Pustaka(DBP)
F2 Melancarkan Minggu
F3 Bulan Bahasa
F4 Slogan “Bahasa jiwa
Bangsa”
F5 Sekolah menengah
yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar
F6 Sekolah Alam Shah,
Sekolah Seri Puteri ,Sekolah Sultan Abdul Halim, Kedah
F7 Meluluskan Akta
Bahasa Kebangsaan
F8 Bahasa pengantar di
sekolah rendah Inggeris telah ditukarkan kepada bahasa
kebangsaan
F9 Penubuhan
Universiti Kebangsaan Malaysia
F10 Bahasa Melayu menjadi bahasa
pengantar di semua sekolah menggantikan bahasa
Inggeris
F11 Bahasa Melayu digunakan
di mahkamah
F12 Termaktub dalam Perkara
152 perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957
F13 Akta Bahasa Kebangsaan
b Jelaskan bagaimana
sukan menjadi alat perpaduan di Malaysia.
[
6 markah )
F1
penyertaan dalam sukan tanpa mengira
ideologi
F2 dapat
menyemarakkan semangat patriotik di kalangan rakyat
F3 aktiviti
sukan tidak menghadkan penyertaan kepada sesuatu kaum sahaja
F4 aktivit
sukan membuka peluang seluas-luasnya kepada mereka yang berminat
F5 peringkat
sekolah, sukan merupakan aktiviti sukan yang digalakkan
F6 Majlis
Sukan sekolah-sekolah ditubuhkan di peringkat daerah, negeri dan
kebangsaan
F7 Temasya
Sukan Malaysia ( SUKMA ) diadakan dua tahun sekali
F8 SUKMA
dapat mengeratkan perpaduan antara kaum / hubungan antara
negeri
( Mana-mana jawapan yang munasabah)
(c) Mengikut pendapat anda,
apakah kepentingan Dasar Kebudayaan Kebangsaan
[6 markah)
F1 Menjadi
panduan dalam membentuk dan mengekalkan identiti negara
Malaysia
F2 Bertujuan
memperkukuh perpaduan melalui
kebudayaan
F3 Memupuk
dan memelihara keperibadian
kebangsaan
F4
Memperkaya dan mempertingkat kualiti kehidupan dari aspek kemanusiaan
F5
Memperkaya dan mempertingkat kualiti kehidupan dari aspek kerohanian
F6
Mempertingkat kualiti kehidupan seimbang dengan pembangunan sosio ekonomi
F7
kebudayaan rakyat asal rantau Melayu sebagai tunjang
F8
unsur-unsur kebudayaan lain yang wajar dan sesuai boleh diterima
F9 Islam
sebagai unsur yang terpenting
( Mana-mana jawapan yang munasabah)
11 Huraikan faktor-faktor yang
menentukan penggubalan
dasar luar Malaysia berdasarkan aspek berikut
Faktor Sejarah
F1
Menjalin hubungan dengan negara luar sejak Kesultanan Melayu Melaka
F2
Hubungan luar berbentuk hubungan perdagangan
seperti
China, Arab, Siam dan negeri-negeri di Kepulauan Melayu
F3
TerjIlan hubungan dengan negeri-negeri Melayu serumpun
F4
Malaysia menyertai negara-negara Komnwel
F5
Meneruskan hubungan diplomatik dengan Britain, Australia dan New Zealand
F6
Malaysia diancam komunis / Parti Komunis Malaya
F7
Ancaman menggugat keselamatan negara
F8
Dorong Malaysia amal dasar pro Barat dan anti komunis
F9
Malaysia belum mempunyai keupayaan pertahanan
Mana-mana 3 x 1 m
Faktor Politik
F1
Malaysia mengamalkan sistem pemerintahan demokrasi berparlimen
F2
Malaysia berhak tentukan hala tuju dan masa depan sendiri
F3
Malaysia tekankan pemeliharaan kedaulatan negara-negara lain.
F4
Malaysia sokong Palestin mewujudkan keamanan di rantau Asia Barat
F5
Malaysia berpegang teguh kepada prinsip dan piagam PBB
yang menekankan usaha memelihara keamanan dunia
F6
Menyokong segala resolusi PBB dalam mencapai dan kekalkan keamanan dunia
Mana-mana 3 x 1
Faktor
Demografi
F1
Menjalin hubungan diplomatik dengan negara-negara Islam
sejajar
dengan penduduknya yang beragama Islam
F2
Islam tidak mengadakan hubungan diplomatik dengan negara Israel kerana
menindas penduduk Palestin
F3
Rakyat Malaysia terdiri pelbagai kaum dan agama
F4
Memberi kebebasan rakyat mengamalkan budaya hidup dan agama masing-masing
F5
Mengamalkan konsep perpaduan
F6
Komited terhadap hak asasi manusia
F7
Menentang dasar Apartheid yang diamalkan di Afrika Selatan
TF8
idak mengadakan hubungan diplomatik dengan negara tersebut
Mana-mana 3 x 1
(b) Pada
pandangan anda, mengapakah negara kita perlu terus
menjalin
hubungan baik dengan negara luar?
F1
Mengekalkan kestabilan politik / negara /serantau/dunia
F2
Meningkatkan kerjasama/kemajuan/ekonomi
F3
Meningkatkan kemajuan sains / teknologi
F4
Memastikan kemajuan negara berterusan
F5 Menarik
kemasukan pelabur-pelabur asing
F6 Memajukan
bidang perindustrian/perladangan negara
F7 Meluaskan
pasaran eksport keluaran negara
F8
Mendapat pertukaran teknologi
F9
Membantu mengekalkan keamanan dunia sejagat
F10
Mengelakkan pergolakan/pergeseran/krisis antara negara-negara
F11
Mengekalkan persefahaman
F12
Meneruskan hubungan diplomatik
F13
Membina semangat setiakawan
F14
Membuka peluang pekerjaan
F15
Membantu meningkatkan prasarana
F16
Menjalin kerjasama dalam bidang perubatan/kesihatan
(
Mana-mana jawapan yang munasabah)
(c) Berikan
cadangan anda untuk meningkatkan keberkesanan hubungan sesebuah negara dengan
negara lain
F1 Anggota
perlu bersatu dalam menjaga kepentingan bersama
F2 Bantu
membatnu bila diserang musuh
F3 Sering
mengadakan mesyuarat
F4 Kerjasama
dalam ekonomi
F5 Kerjasama
pertahanan
F6 Kerjasama
ekonomi
F7 Kerjasama
politik
F8
Pertukaran budaya
F9 Hormati
kedaulatan negara lain
F10 Bertindak satu suara
No comments:
Post a Comment