1.
a) Namakan binaan yang
dihasilkan oleh tamadun di atas.
TAMADUN
YUNANI
F1
Acropolis
F2
Parthenon
F3
Pantheon
TAMADUN
ROM
F4
Colloseum
F5
Aqueduct
TAMADUN
INDIA
F6
Great Bath
TAMADUN
CHINA
F7
Tembok Besar China
(b) Senaraikan sumbangan
tamadun China dalam aspek pendidikan.
F1
Pendidikan untuk lulus peperiksaan awam
F2
peringkat pendidikan/rendah/menengah/tinggi
F3
peringkat rendah mengenal/ menghafal tulisan
Ideogram
F4
dan 9 buah buku suci tanpa faham maknanya
F5
peringkat menengah, tumpuan terhadap karangan dan sastera
F6
peringkat tinggi, tumpuan untuk terjemah buku suci
F7
Peperiksaan awam mempunyai 3 tahap
F8
tahap pertama/Hsiu Tai
F9
tahap kedua/Chun Jen
F10
tahap ketiga/Chin shih
F11
tahap pertama setaraf Ijazah pertama
F12
tahap kedua setaraf Sarjana
F13
tahap ketiga setaraf doktor falsafah
F14
peperiksaan tahap pertama di daerah
F15
peperiksaan tahap kedua di ibu kota daerah
F16
peperiksaan tahap ketiga di ibu kota empayar/istana/hadapan Maharaja
F17
lulus tahap pertama menjadi pegawai kerajaan
F18
lulus tahap ketiga menjadi pendidik
F19
tahap pertama diadakan 2 kali dalam masa 3 tahun
F20
tahap kedua dan ketiga diadakan 1 kali dalam masa 3 tahun
F21
sistem peperiksaan awam China dalah yang tertua
(
c) Nyatakan ciri-ciri pendidikan tamadun
India
Pendidikan
India
F1
Pendidikan bermula pada zaman vedik
F2
agama Hindu sebagai teras
F3
didominasi oleh kaum lelaki
F4
kaum wanita tidak berpeluang terima
pendidikan
F5
pembelajaran kitab-kitab Veda
F6
bahasa sanskrit sebagai medium pengajaran
F7
kaedah hafalan
F8 menyediakan
manusia menghadapi hari selepas mati
F9 nilai-nilai
murni dalam agama
F10 Pendidikan Tinggi
F11 kolej Brahman
F12
Universiti Nalanda
F13
mencapai taraf Brahmin
F14
hafal buku agama
F15
yang mengandungi ritual/mantera/lagu-lagu agama
F16
pelajari karya saintifik/ falsafah
F17
meningkatkan ilmu sains
F18
mengatasi buta huruf
F19
mendapatkan jawatan
(d) Berikan
cadangan anda bagi meningkatkan kualiti pendidikan negara kita bagi menjamin
kecemerlangan yang berterusan
F1
Kajian semula sistem pendidikan kebangsaan
F2
Semakan kurikulum/kurikulum yang memenuhi
pasaran kerja
F3
Memperkasa Sekolah Bestari
F4
Memperbanyak Sekolah Wawasan
F5
Memperkasa sekolah sukan/Sekolah Sukan Bukit Jalil/
Sekolah Sukan Bandar Penawar
F6
Sekolah Amanah
F7
Penekanan aspek mental dan fizikal
F8
Penguasaan ICT/komputer/internet
F9
Pemantapan KSSR
F10
Dasar MBMMBI
F11
Pemantapan program LINUS
F12
Dasar 1Murid 1Sukan 1Malaysia
F13
Sekolah permata
F14
Memperbanyak sekolah Seni
F15
Kelengkapan prasarana ICT
F16
Prasarana dalam bilik darjah yang lengkap/kelas
kondusif
F17
Memperbanyak institusi pengajian tinggi
F18
Sistem sekolah satu sesi
F19
Sistem persekolahan percuma
F20
Nisbah murid dalam kelas yang kecil
F21
Skim makanan percuma untuk pelajar
F22
Kupon tuisyen yang menyeluruh untuk para pelajar
F23
Kemudahan untuk menyediakan bahan P&P yang lengkap
F24
Peningkatan profesion perguruan yang berterusan
(Mana-mana
jawapan munasabah)
(e) Pada pendapat
anda ,bagaimanakah melahirkan masyarakat yang maju dan saintifik selaras dengan
cabaran Wawasan 2020
F1
Literasi ICT/internet/komputer
F2
Latihan pemasangan peralatan ICT di sekolah
F3
Pengajaran dan pembelajaran berpusatkan murid
F4
Berfikiran progresif/maju ke depan
F5
Berfikir secara kritis dan kreatif/KBKK
F6
Menyerap segala perubahan persekitarannya
F7
Menguasai ilmu sains dan teknologi
F8
Mengekalkan budaya ilmu
F9
Inovatif
F10
Pertukaran teknologi dengan negara-negara luar
F11
Mahir menggunakan gajet-gajet terkini
F12
Futuristik
F13
Memudahkan urusan mempaten hak cipta
F14
Institusi pendidikan berfokus kemahiran
F15
Penyelidikan dan Pembangunan/R&D
F16
Kempen hari inovasi negara
F17
Sokongan daripada syarikat swasta
F18
Bandar pintar/Putrajaya/cyberjaya/KLCC
F19
Pertandingan reka cipta /robotik
(Mana-mana
jawapan munasabah)
2.
( a ) Namakan dua suku Arab Madinah yang
terlibat dalam perjanjian tersebut.
F1
Aus
F2
Khazraj
b)
Isi Perjanjian Aqabah Pertama
F1 Beriman
kepada Allah dan Rasul
F2 Berjanji
akan membantu perjuangan Nabi Muhammad saw.
F3
Meninggalkan amalan Jahiliah
Isi Perjanjian Aqabah Kedua
F4 Suku Aus
dan Khazraj memeluk Islam
F5
Mengukuhkan taat setia kepada Nabi Muhammad s.a.w
F6 Menjemput
Nabi Muhammad s.a.w dan orang Islam berhijrah ke Madinah
F7 Orang
Madinah menyediakan tempat tinggal
F8 Jaminan
keselamatan untuk baginda dan umat Islam
F9 Kesediaan
mempertahankan Islam
Mana-mana 2 x 1 m
( c
) Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah
kesan Perjanjian Aqabah Pertama dan Perjanjian Aqabah Kedua ?
F1 Islam
tersebar ke Madinah
F2 Nabi
Muhammad s.a.w dan umat Islam Makkah berhijrah ke Madinah
F3 Madinah
menjadi tapak penyebaran Islam
F4
Keselamatan orang Islam Makkah terjamin semasa berada di Makkah
Mana-mana 3 x 1 m
( d )
Jelaskan iktibar yang boleh diambil daripada kejayaan Nabi Muhammad S.A.W
memeterai Perjanjian Aqabah Pertama dan Perjanjian Aqabah Kedua yang membawa
kepada pembukaan semula kota Makkah pada tahun 630 M.
F1 Prihatin
F2 Kesabaran
F3 Kerjasama
atau permuafakatan
F4 Toleransi
F5
Bertanggungjawab
F6 Perpaduan
Mana-mana 3 x 1 m
3a Maksud
Imperialisme
F1 Dasar
sesebuah negara meluaskan pengaruh dan wilayahnya
F2 Menjajah
negara lain untuk kepentingan tertentu/ekonomi
b
Ciri Birokrasi Barat
F1 Penubuhan
kerajaan pusat/penyatuan wilayah
F2 Gabenor
Jeneral/Pesuruhjaya Tinggi ketua pentadbir tanah jajahan
F3
Pentadbiran tempatan dikendalikan oleh pembesar tempatan dengan
pengawasan pegawai
Barat/Pusat pentadbiran daerah
F4
Perlaksanaan pentadbiran melalui biro
F5 Penubuhan
jabatan kerajaan/jabatan pelajaran/pertanian
F6 Penubuhan
Dewan Tempatan
F7
Pengenalan undang-undang Barat
F8 Pegawai
Barat sebagai Ketua biro
F9
Pemerintah tempatan dipaksa menerima penasihat/residen dari Barat
C
Kesan Birokrasi Barat
F1
Melantik Gabenor Jeneral/Pesuruhjaya Tinggi sebagai pentadbir pusat
F2
Menghapuskan jawatan pembesar tradisional di peringkat pusat
F3
Raja kehilangan kuasa
F4
Memansuhkan fungsi raja sebagai penaung agama di Burma
F5
Menjalankan pentadbiran melalui biro yang diketuai oleh pegawai Barat
F6
Memperkenalkan undang-undang Barat
F7
Meluluskan undang-undang bagi tanah jajahan di negara mereka
F8
Memperkenalkan sistem kehakiman Barat
F9
Melaksanakan sistem pungutan cukai
F10
Memaksa raja menerima penasihat Barat
F11
Pembesar kehilangan kuasa/diambil alih oleh residen/penasihat
F12
Kedudukan agama Islam terancam
F13
Pembinaan balai polis
F14
Kemunculan gerakan nasionalisme
d
Pada pendapat anda, mengapakah kuasa Barat memperkenalkan perubahan pentadbiran
di tempat yang dijajah ?
F1 Untuk
menguasai ekonomi tanah jajahan
F2 Menguasai
pentadbiran
F3
Memudahkan perluasan pengaruh
F4
Mengekalkan kuasa politik
F5
Mendapatkan cukai
F6
Menyebarkan agama Kristian
F7 Meluaskan
jajahan takluk
F8
Menyebarkan budaya Barat
F9 Menguasai
jabatan kerajaan
F10
Menghapuskan kuasa raja dan pembesar
(Mana-mana yang munasabah)
e Bagaimanakah generasi muda kini
dapat mempertahankan kedaulatan Malaysia
F1
Setia akan pemimpin /Yang Dipertuan Agong
F2
Menghayati sejarah perjuangan para pejuang
negara
F3
Menjayakan setiap kempen penyatuan/integrasi kaum
F4
Bersatu-padu
F5
Patuh akan undang-undang/peraturan
F6
Menghormati lambang/simbol negara
F7
Patuh akan perlembagaan negara
(mana-mana munasabah)
4a
Namakan tokoh yang terlibat dalam suruhanjaya tersebut
F1 Lord Reid
F2 Sir Ivor
Jenning
F3 Sir William Mc
Kell
F4 Tuan B. Malik
F5 Tuan Abdul
Hamid
b
Peranan Suruhanjaya Reid
F1 Bincang
perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu
F2 Susun
perlembagaan PTM 1957
F3 Rangka
perlembagan PTM 1957
F4 Mengkaji
isu-isu
F5 Menerima
memorendum daripada pelbagai pihak
F6
Menerbitkan cadangan perlembagaan
F7
Menghantar cadangan kepada Parlimen British
F8
Menghantar cadangan ke Majlis Mesyuarat Perundangan Persekutuan untuk disahkan
c Nyatakan dua isu
yang menjadi panduan suruhanjaya ini dalam menjalankan tugasnya.
F1
Pembentukan sebuah kerajaan
persekutuan yang kuat
F2
Pemberian kuasa autonomi kepada negeri
dalam bidang tertentu
F3
Kedudukan raja-raja Melayu
F4
Hak istimewa orang Melayu
F5
Pewujudan satu bangsa Persekutuan Tanah Melayu
d
Mengambil kira kepentingan semua rakyat
F1 Raja-raja
Melayu menerima kerakyatan jus soli
F2 Orang
bukan Melayu mengiktiraf kedudukan istimewa orang Melayu dalam perlembagaan
F3 Dasar
melindungi orang Melayu dan bumiputera dalam pendidikan dan sebagainya
F4 Agama
Islam sebagai agama rasmi Persekutuan
F5 Bahasa
Melayu sebagai bahasa kebangsaan
( mana-mana jawapan yang munasabah)
e
Cabaran anggota Suruhanjaya Reid
F1 Orang Melayu
menolak kerakyatan Jus Soli
F2 Kedudukan
Agama Islam
F3 Kedudukan
Bahasa Melayu
F4
Persetjuan pertubuhan politik
F5 Perpaduan
kaum di Tanah Melayu
( mana-mana jawapan yang munasabah)
5.
Tamadun Hwang Ho menjadi salah sebuah tamadun awal dunia kerana corak
pemerintahannya yang bersistematik.
(a)
Jelaskan sistem pemerintahan tamadun Hwang
Ho.
[6 markah]
F1
Sistem pemerintahan beraja /monarki
F2 Pengganti
raja dilantik daripada kalangan saudara lelaki yang muda/anak lelaki raja
F3
Raja-raja Shang mempunyai kewibawaan politik,ekonomi,sosial dan agama
F4
Raja berkuasa di kawasan pusat pentadbiran
F5
Kuasa raja merupakan mandat dari tuhan
F6
Raja Shang tidak perlu mendapatkan pengesahan politik
F7
Raja Shang keturunan pemerintah agama.
F8
Masyarakat percaya jika raja adil kerajaan dan rakyat hidup makmur dan
sejahtera / direstui tuhan
F9
Pemerintah shang kehilangan mandat kerana mereka berlaku zalim
F10
Bangsawan dan pegawai kerajaan membantu raja
F11
Membantu raja memerintah bagi wilayah luar pusat pentadbiran
F12
Bertanggungjawab mentadbir wilayah
F13
Mewujudkan sistem pentadbirannya sendiri
F14
Memungut cukai,pertahanan dan undang-undang
Pentadbiran
wilayah
F15
Raja Dinasti Chou membahagikan pemilikan tanah kepada wilayah-wilayah
F16
Melantik pembesar tempatan/pembesar feudal mengendalikan disetiap wilayah
F17
Raja Chou dibantu oleh ketua menteri
F18
Dibantu oleh enam badan yang mengurus soal pertanian / tentera / upacara agama
/kerja awam / hal ehwal
monarki/undang-undang
F19
Mengikat pembesar temapatan melalui ikrar taat setia
F20
Pembesar dikehendaki memberi hadiah kepada Raja-raja Chou
F21
Hadiah seperti kereta kuda/senjata gangsa/hamba/ binatang/Melindungi raja/
Memberi bantuan tentera semasa perang
F22
Diberi hak bertindak sebagai ketua agama dalam upacara pengorbanan
F23
Mengamalkan sistem pemerintahan bercorak dinasti
F24
Bermula dengan Dinasti Hsia ,Dinasti Shang dan Dinasti Chou
(b) Terangkan
sumbangan tamadun Hwang Ho dalam bidang ekonomi dan sosial.
[10 markah]
EKONOMI
F1
Pembangunan pertanian
H1a Pembinaan sistem pengairan
H1b Pembinaan terusan
H1c Mengairi kawasan pertanian
H1d Mengelakkan berlakunya
banjir
F2 Teknologi
pertanian
H2a Teknologi
pembajakan/penciptaan cangkul/Sabit
H3b Menggunakan batas untuk
penanaman
H3c Penggunaan alat
pertanian diperbuat daripada besi
SOSIAL
F3 Sistem
tulisan
H3a Masih digunakan oleh orang
China sehingga hari ini
H3b Penggunaan secara meluas
H3c Dalam bidang penulisan dan
percetakan
H3d Diajar di sekolah-sekolah
di China
H3e Penggunaannya oleh orang
Korea dan Jepun
F4 Sistem
kepercayaan
H4a Pemujaan roh nenek moyang
H4b Unsur pemujaan dari
Dinasti Shang diteruskan mengikut kesesuaian masa
H4c Unsur korban manusia
digantikan dengan unsur makanan / duit kertas / barang perhiasan
H4d Konsep Yin / kuasa pasif
dan Yang / kuasa aktif masih terdapat sehingga sekarang
H4e Percaya bahawa alam
semesta dan kejadiannya terdiri daripada dua unsur yang saling melengkapi
H4f Konsep Feng Hsui /
hubungan antara manusia dengan alam sekitar berlandaskan falsafah Taoisme
F5 Sistem
Kalendar
H5a Terdapat 30 hari dalam
sebulan
H5b 360 hari dalam setahun
H5c Raja menggunakan kalendar
untuk menentukan musim menanam dan menuai
H5d Menggunakan kalendar untuk
aktiviti harian / upacara perkahwinan / perburuan / pengkebumian
F6 Falsafah
Perang Sun Tzu
H6a Karyanya the Art of War
H6b Membicarakan selok belok
perang
H6c Bagaimana menangani musuh
H6d Diaplikasikan pula sebagai
tektik dalam urusan perniagaan pada hari ini
C
Berdasarkan kemajuan pertanian tamadun Hwang Ho, bagaimanakah anda
dapat meningkatkan pencapaian pertanian di negara ini.
F1 Membina
sistem pengairan yang baik di kawasan pertanian
F2 Memajukan
tanah-tanah terbiar untuk tujuan pertanian
F3
Menggunakan bijih benih yang berkualiti
F4
Menggunakan teknologi /peralatan pertanian yang moden
F5
Penggunaan baja yang bersesuaian
F6
Mendapatkan pasaran pertanian secara meluas
F7
Mendapatkan bantuan modal daripada kerajaan
F8
Menggunakan teknik penanaman yang betul
F9
Mendapatkan khidmat nasihat daripada agensi/pakar pertanian
F10 Menjadikan produk
pertanian barangan komersial
F11 Pertanian adalah
perniagaan
Mana-mana jawapan yang munasabah
Mana-mana 4 x 1 m
6 (a)
Nyatakan enam sebab Melaka muncul sebagai pusat perdagangan yang penting
menjelang abad
ke-15.
[6 markah]
F1
Kedudukan Melaka yang sangat strategik
F2
Kehadiran ramai pedagang asing
F3 Melaka menjadi pusat perdagangan rempah
F4
Pentadbiran yang licin dan teratur
F5
Mewujudkan jawatan laksamana bagi menjaga urusan kelautan
F6
Mewujudkan jawatan syahbandar sebagai ketua pelabuhan
F7
Syahbandar bertanggungjawab terhadap hal ehwal perdagangan
F8
Undang-Undang Laut Melaka digubal dan menjadi Landasan untuk dipatuhi.
F9
Sistem sukatan dan timbangan telah diperkenalkan.
F10
Perdagangan dilakukan melalui kaedah pertukaran barang dan kaedah jual beli
(b)
Penggunaan mata wang sebagai perantaraan nilai barangan secara langsung
memudahkan perdagangan dan urusan jual beli.
Terangkan penggunaan mata wang di negeri-negeri Melayu sejak zaman
Kesultanan Melayu
Melaka.
[8 markah]
F1
Mata wang timah digunakan di Melaka
H1a berbentuk
bulat
H1b beratnya
satu kati lapan tahil
H1c nama sultan
dan tarikh Islam tertera pada mata wang
F2 Mata wang dari Pasai, Hormuz
dan Cambay boleh digunakan di Melaka
F3 Mata wang timah digunakan di
Johor
H3a
dikenali sebagai wang katun
H3b
berbentuk bulat atau segi enam
H3c
tidak mempunyai tarikh tetapi mempunyai tulisan Arab
F4 Negeri Kedah menggunakan mata
wang timah
H4a
berbentuk ayam jantan hinggap di atas cincin
H4b
boleh dipatahkan dan digunakan secara berasingan
F5 mata wang emas juga digunakan di
Kedah , Johor dan Kelantan
H5a
Wang emas Johor digunakan sejak zaman Sultan Alauddin Riayat Shah – 1527
H5b
wang emas Johor dikenali sebagai kupang
(c)
Nyatakan sistem percukaian yang diamalkan di Melaka.
[6 markah]
F1
Pedagang dikenakan cukai terhadap barangan dagangan sebelum urusan perdagangan
dilakukan
F2
Cukai tetap/import ditetapkan oleh pemerintah
F3
Pedagang dari India, Ceylon, Arab, Siam dan Pegu dikenakan cukai enam peratus
daripada nilai barangan
F4
Pedagang dari Jepun dan China dikenakan cukai sebanyak lima peratus.
F5
Beras dan makanan tidak dikenakan cukai
F6
Orang asing yang menetap di Melaka dikenakan cukai
F7
Orang asing dari Kepulauan Melayu dikenakan cukai diraja sebanyak tiga peratus
F8
Orang asing lain dikenakan cukai enam peratus
F9
Amalan riba tidak dibenarkan
F10
Golongan ceti yang memberi pinjaman wang dibenarkan menjalankan aktiviti mereka
F11
Golongan kaya disaran membayar zakat harta
No comments:
Post a Comment