CADANGAN
JAWAPAN
1.(a)
Perkembangan sistem pendidikan India yang dikatakan berkaitan
hal-hal
Agama
·
Bermula zaman Vedik
·
Agama Hindu menjadi
terasnya
·
Menyediakan manusia
menghadapi hari selepas mati.
·
Segala hukum agama
harus dipelajari supaya dapat hidup sempurna dengan
·
Dengan nilai murni
yang diajar oleh agama
·
Untuk mencapai
taraf Brahmin yang berpendidikan seseorang harus menghafalpelbagai buku agama.
·
Buku Veda
mengandungi peraturan ritual, mantera dan lagu-lagu agama
·
Kaedah hafalan
merupakan kaedah yang digunakan untuk mendalami kitab-kitab Veda
·
Pendidikan
memberikan perhatian kepada pembelajaran kitab-kitab Veda dan bahasa Sanskrit.
(8
markah )
(b)
Sistem pendidikan dan peperiksaan tamadun China
- pentadbiran
di China menjurus kepada kepentingan untuk pentadbiran
- tahap
pertama Hsiu Tai (ijazah pertama)
- tahap
kedua Chun-Jen (sarjana)
- tahap
ketiga Chin Shih (doktor falsafah)
- peperiksaan
tahap pertama dijalankan di daerah
- peperiksaan
tahap kedua di ibu kota daerah
- peperiksaan
pada tahap ketiga di kota empayar atau istana hadapan maharaja
- lulus
ijazah pertama berpeluang menjadi pegawai kerajaan
- lulus
ijazah ketiga layak menjadi pendidik
- peperiksaan
awam tahap pertama diadakan dua kali dalam tempoh tiga tahun
- peperiksaan
awam tahap kedua dan ketiga diadakan tiga tahun sekali
( 8 markah
)
(
c ) Tujuan negara kita mewujudkan pendidikan seimbang dari segi jasmani,
emosi, rohani dan intelektual
·
Mewujudkan masyarakat berpengetahuan
·
Masyarakat berkemahiran
·
Masyarakat sihat dan cergas
·
Masyarakat bersatu
·
Masyarakat penyayang
·
Masyarakat berdaya saing
·
Masyarakat global
·
Masyarakat hidup sejahtera
(4 markah )
2) (a) Berdasarkan
penyataan di atas, terangkan sumbangan tamadun-
tamadun tersebut dalam bidang teknologi, kesusasteraan dan bahasa.
Teknologi
·
Teknologi pembinaan
·
aqueduct / colloseum / pantheon / Tembok
Besar
·
China / Stupa / candi / pagoda
·
Sumber pelancongan
·
Sumber contoh seni bina
·
Teknologi membuat kertas dan tembikar
Kesusasteraan
·
Hasil sastera yang masih dibaca dan dijadikan
rujukan hingga ke hari ini
·
seperti Illiad, Odyssey, Mahabharata dan
Ramayana
·
Rekod sejarah dalam bentuk ensiklopedia
·
kisah perjalanan
Bahasa
·
bahasa Latin dan Sanskrit merupakan bahasa
penting yang berkaitan
dengan agama dan kesusasteraan
·
Dipakai dalam hal keagamaan.
·
Contohnya bahasa Latin untuk agama Kristian
·
bahasa Sanskrit untuk agama Hindu dan Buddha
[
8 markah ]
- Nyatakan
perkembangan Sukan Olimpik di Yunani dan bezakan dengan Sukan Olimpik pada
masa kini.
- Sukan olimpik telah diperkenalkan pada
zaman Yunani
- Pertandingan diadakan di Olympia
- Pertandingan antara negara kota
- Diadakan empat tahun sekali
- Bertujuan menghormati Tuhan Zeus
- Negara kota yang bersaing ialah Athens,
Sparta, Corinth
- Perbezaan dengan sukan Olimpik moden
- Tujuan organisasi
- Bilangan peserta bertambah berlipat
ganda
[ 8 markah
]
- ciri-ciri masyarakat yang dapat
menyumbang kepada kegemilangan
sesebuah tamadun
- Berfikiran inovatif
- Masyarakat yang kreatif
- Mementingkan pendidikan
- Bersifat daya saing
- Berfikiran futuristic
- Bersemangat patriotik
- Berkepimpinan wibawa
- Berani menanggung risiko
[
4 markah ]
3( a) Kedudukan raja dalam sistem
pemerintahan dan pentadbiran di India
- raja
mengamalkan kuasa mutlak.
- diperkukuh
dengan upacara ritual
- sesorang
raja itu adalah suci dan harus dihormati.
- golongan
Brahmin sebagai penasihat
- menjadi
pemerintah tertinggi serta merupakan golongan dominan
- Chandragupta
Maurya telah mengubah status raja kepada maharaja.
- Zaman
kegemilangan Dinasti Maurya adalah masa pemerintahan Maharaja Asoka.
·
Asoka menamatkan perang saudara selepas
kematian ayahnya,
·
Bindusara menakluk negeri Kalinga yang
memiliki penduduk yang ramai
- Asoka
lebih menekankan kedamaian dan kemajuan sosial
·
menjalankan penaklukan melalui penyebaran
agama Buddha tidak lagi melalui ketenteraan.
( 8 markah )
( b
) Perkembangan sistem beraja di China menjadi sistem Maharaja
- perluasan
kuasa telah mengubah pemerintahan berbentuk feudal kepada
pemerintahan berbentuk pentadbiran berpusat.
- perluasan
kuasa telah melahirkan empayar pada zaman Dinasti Chin
- Konsep
raja telah bertukar kepada Maharaja.
- pemerintahan
oleh Maharaja membolehkan pembentukan
sebuah sistem
- pentadbiran
atau birokrasi awam.
- pegawai
dilantik oleh maharaja
- pegawai
terdiri daripada rakyat.
- perlantikan
dibuat oleh jawatankuasa perkhidmatan awam
- iaitu
Hon Kao Tsu
- perlantikan
pegawai diasaskan pada pencapaian dalam peperiksaan
( 8 markah )
( c )
pencapaian sesebuah tamadun dapat diabadikan sebagai pencapaian
Yang agung demi bangsa, agama dan
rajanya
- Perlu
bersikap inovatif
- Berusaha
membaiki dan meningkatkan kehidupan yang sedia ada
- Membentuk
keamanan negara
- Mewujudkan
sistem pemerintahan yang adil
- Menambah
ilmu pengetahuan untuk meningkatkan kemahiran
- Meneroka
bidang baru untuk meningkatkan tamadun
( 4 markah )
4) Agama
merupakan keperluan utama dalam pembentukan dan peningkatan tamadun dan
membimbing manusia ke arah kehidupan yang sempurna.
(a) Berdasarkan
penyataan di atas, bincangkan lapan jalan dalam agama Buddha yang menjadi
pedoman manusia ke arah mencari kebenaran.
- Kepercayaan
yang betul
- Tujuan
yang betul
- Pertuturan
yang baik
- Perbuatan
yang baik
- Hidup
yang baik
- Usaha
yang baik
- Fikiran
yang baik
- Renungan
yang baik
[8 markah ]
(b) Terangkan perkara-perkara dalam Rukun Iman
dan Rukun Islam yang wajib diyakini oleh orang-orang Islam.
Rukun
Iman
- Percaya
kepada Allah s.w.t.
- Percaya
kepada malaikat
- Percaya
kepada kitab-kitab
- Percaya
kepada para nabi dan rasul
- Percaya
kepada hari kiamat
- Percaya
kepada qadha dan qadar
Rukun
Islam
- Pengakuan
“ tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan Nabi
Muhammad
itu pesuruh Allah”
- Wajib
menunaikan solat lima waktu sehari semalam
- Wajib
berzakat
- Wajib
berpuasa pada bulan Ramadhan
- Menunaikan
fardu haji di Makkah bagi yang mampu
[ 8 markah ]
(c) Mengapakah setiap individu harus menganuti
agama masing-masing
- Sebagai
panduan hidup
- Tidak
berani melakukan dosa
- Hidup
sejahtera dan aman
- Tidak
melakukan kesalahan sesuka hati
- Mencintai
sesama manusia
- Menghargai kebebasan masing-masing
[ 4 markah ]
No comments:
Post a Comment