BAB 8 T5
: PEMBANGUNAN DAN PERPADUAN
UNTUK KESEJAHTERAAN
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
1a)
|
Senaraikan
dua dasar pembangunan sosial yang dilaksanakan oleh kerajaan Malaysia.
F1 Rukun Negara
F2 Dasar Pendidikan Kebangsaan
F3 Akta Bahasa Kebangsaa
F4 Dasar Kebudayaan Kebangsaan
F5 Sukan untuk perpaduan
|
2x1m
=
2 markah
|
b)
|
Nyatakan
satu langkah yang diambil oleh kerajaan untuk memajukan Bahasa Melayu sebagai
Bahasa Kebangsaan.
F1 Menubuhkan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP)
F2 Melancarkan “Minggu Bahasa” dan “Bulan Bahasa”
F3 Melancarkan slogan “ Bahasa Jiwa Bangsa”.
F4 Menubuhkan sekolah menengah yang menggunakan Bahasa
Melayu sebagai bahasa pengantar.
F5 Meluluskan Akta Bahasa Kebangsaan.
F6 Bahasa pengantar di sekolah rendah Inggeris telah
ditukarkan
kepada Bahasa Kebangsaan.
F7 Menubuhkan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).
F8 Bahasa Melayu digunakan di mahkamah.
|
1x1m
=
2 markah
|
c)
|
Pada pandangan anda mengapakah
bahasa Melayu dijadikan sebagai
bahasa kebangsaan?
F1 Untuk
memartabatkan bahasa Melayu
F2 Jamin
perpaduan
F3 Pernah
menjadi lingua franca di Alam Melayu
F4 Bahasa
utama negara
F5 Menjadi
bahasa rasmi sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka
F6 Lambang
kedaulatan kerajaaan Melayu
M Mana-mana
yang munasabah
|
1x1m
=
1 markah
|
d)
|
Sebagai seorang pelajar,
bagaimanakah semangat perpaduan dapat dipupuk melalui aktiviti kokurikulum di
sekolah?
F1 Menggunakan
bahasa kebangsaan semasa komunikasai
F2 Mengamalkan
budaya yang baik
F3 Menghormati kebudayaan kaum lain
F4 Mengadakan
aktiviti perkhemahan yg melibatkan pelbagai kaum
F5 Merancang
aktiviti yang boleh disertai pelbagai kaum
F6 Menyertai
pelbagi aktiviti anjuran sekolah
F7 Menganjur
aktiviti sukan yang tidak berteraskan kaum
M Mana-mana
yang munasabah
|
3x1m
=
3
markah
|
e)
|
Pada pendapat anda, mengapakah perpaduan kaum
perlu dipelihara dan diperkasakan dari semasa ke semasa?
F1 Memastikan keamanan negara berkekalan
F2 Wujud kehidupan/suasana harmoni dalam
kalangan rakyat
F3 Dapat membangkitkan rasa cinta akan
negara
F4 Mengelak daripada penjajahan kuasa
asing
F5 Memastikan ekonomi negara terus
berkembang
F6 Dapat menarik kedatangan pelabur asing
F7 Akan dihormati oleh negara luar
F8 Kemajuan negara akan berterusan/berkembang
pesat
F9 Wujud kerjasama antara rakyat yang
berbilang kaum
F10 Sebarang pertikaian akan dapat diatasi
secara rundingan dan tolak ansur kaum
M Mana-mana jawapan munasabah
|
3x1m
=
3 markah
|
2a)
|
Apakah
peristiwa yang membawa kepada penubuhan Majlis Gerakan
Negara
(MAGERAN) ?
F1 Rusuhan Kaum 13 Mei 1969
F2 Peristiwa 13 Mei 1969
|
1x1m
=
1 markah
|
b)
|
Nyatakan
fungsi MAGERAN
F1 Mengembalikan keamanan
F2 Melicinkan pentadbiran
F3 Mengembalikan keharmonian kaum
|
2x1m
=
2 markah
|
c)
|
Berikan
dua matlamat RUKUN NEGARA?
F1 Mengukuhkan perpaduan
F2 Memelihara corak hidup demokratik
F3 Mencipta masyarakat yang adil
F4 Menjamin sikap yang liberal terhadap tradisi
kebudayaan yang
pelbagai
F5 Membina masyarakat progresif yang menggunakan sains dan
teknologi
|
2x1m
=
2 markah
|
d)
|
Senaraikan
tiga prinsip RUKUN NEGARA?
F1 Kepercayaan kepada Tuhan
F2 Kesetiaan kepada Raja dan Negara
F3 Keluhuran perlembagaan
F4 Kedaulatan undang-undang
F5 Kesopanan dan kesusilaan
|
3x1m
=
3 markah
|
e)
|
Pada
pandangan anda, bagaimanakah RUKUN NEGARA dapat mengukuhkan perpaduan rakyat?
F1 Lambang taat setia
F2 Raja lambang penyatuan rakyat
F3 Rakyat hidup aman damai
F4 Menjamin kehidupan yang harmoni,
penyayang dan saling
menghormati
M Mana-mana yang munasabah
|
3x1m
=
3
markah
|
3a)
|
Nyatakan
cabaran-cabaran yang terdapat dalam Wawasan 2020
Cabaran
dalam Wawasan 2020 ialah membina masyarakat
yang
F1 bersatu padu
F2 berjiwa bebas, tenteram, yakin
F3 demokratik dan matang
F4 bermoral dan beretika
F5 liberal dan bertoleransi
F6 maju dan saintifik
F7 berbudaya penyayang
F8 adil dan saksama ekonomi
F9 makmur
|
7x1m
=
7 markah
|
b)
|
Pada
pendapat anda, apakah kekangan atau halangan yang dihadapi oleh kerajaan
dalam menjayakan Wawasan 2020
F1 Masalah polarisasi kaum
F2 Mewujudkan identiti Malaysia
F3 Masalah kemiskinan
F4 Masalah buta huruf
F5 Masalah perpaduan kaum
F6 Meningkatkan pendapatan penduduk
F7 Mengagihkan kekayaan secara adil
|
7x1m
=
7 markah
|
c)
|
Sebagai
seorang pelajar, bagaimanakah anda dapat menjayakan Wawasan 2020?
F1 Menuntut ilmu pengetahuan
F2 Mendalami ilmu ICT
F3 Menguasai sains dan teknologi
F4 Patuh kepada ajaran agama
F5 Mematuhi peraturan
F6 Berdisiplin
M Mana-mana yang munasabah
|
6x1m
=
6 markah
|
4a)
|
Terangkan
perkembangan dasar pendidikan negara sebelum merdeka?
F1 memperkembang potensi individu
F2 secara menyeluruh
F3 melahirkan insan yang seimbang
F4 dan harmonis
F5 dari segi intelek, rohani, emosi dan
jasmani (JERI)
F6 patuh kepada tuhan
F7 berilmu pengetahuan
F8 berakhlak mulia
|
8x1m
=
8 markah
|
b)
|
Jelaskan
hala tuju sistem pendidikan negara berdasarkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
F1 memperkembang potensi individu
F2 secara menyeluruh
F3 melahirkan insan yang seimbang
F4 dan harmonis
F5 dari segi intelek, rohani, emosi dan
jasmani (JERI)
F6 patuh kepada tuhan
F7 berilmu pengetahuan
F8 berakhlak mulia
|
6x1m
=
6 markah
|
c)
|
Pada
pandangan anda, bagaimanakah sistem pendidikan negara kita
mampu
memupuk perpaduan rakyat berbilang kaum?
F1 Sukatan pelajaran yang sama
F2 BM bahasa pengantar
F3 Belajar di sekolah yang sama
M Mana-mana munasabah
|
6x1m
=
6 markah
|
Jawatankuasa Kabinet bab * sila cari sendiri skema Penting Untuk Dibaca
peringatan :
No comments:
Post a Comment