BAB 7
T5 : PEMBANGUNAN DAN PERPADUAN BANGSA
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
|
1 a)
|
Dua objektif
pembentukan Jawatankuasa Kabinet
F1 Menilai
sejauh mana perlaksanaan dasar pelajaran kebangsaan yang
sedia ada
dapat melahirkan sumber tenaga yang diperlukan oleh
negara
F2 Mengenal
pasti sejauh mana dasar pelajaran kebangsaan dapat
melahirkan masyarakat yang bersatu padu, berdisplin
dan terlatih
|
2x1m
=
2 markah
|
|
b)
|
Tiga Kandungan Jawatankuasa Kabinet
F1
Penekanan kemahiran membaca, menulis dan mengira (3M)
F2
Kenaikan darjah secara automatik
F3
Penekanan terhadap sekolah vokasional
F4 Sukatan pelajaran sekolah swasta
F5 Bahasa
Melayu sebagai mata pelajaran wajib dalam peperiksaan
F6
Penekanan terhadap kokurikulum dan disiplin
sebagai asas perpaduan
F7 Kementerian Pendidikan juga telah
melaksanakan
kurikulum BaruSekolah Rendah (KBSR)
F8
Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM)
di sekolah menengah
F9 Kurikulum
baru ini juga menekankan perkembangan diri
pelajar dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek
F10 Pengenalan
Falsafah Pendidikan Kebangsaan sebagai
pelengkap kepada Dasar Pendidikan Kebangsaan |
3x1m
=
3 markah
|
|
c)
|
Sebab Pendidikan Menjadi Faktor utama memupuk
perpaduan kaum dan integrasi nasional
F1
memperkembangkan potensi individu
secara menyeluruh dan
bersepadu
F2 melahirkan warganegara Malaysia yang
berilmu pengetahuan
dan berakhlak mulia
F3 melahirkan warganegara Malaysia yang
bertanggungjawab
F4
mana-mana
jawapan munasabah
|
1x1m
=
1 markah
|
|
d)
|
Dasar pendidikan yang
diperkenalkan oleh
kerajaan untuk memupuk perpaduan
F1 Dasar Pendidikan Kebangsaan
F2 Falsafah Pendidikan Kebangsaan
F3 mana-mana jawapan munasabah
|
1x1m
=
1 markah
|
|
e)
|
Pendidikan dapat membantu seseorang menjadi insan yang
berperibadi mulia melalui :
F1
Menerap nilai-nilai murni
F2
Mengajar manusia bertanggung jawab
F3
Membangunkan sahsiah
F4
Menjadikan manusia berfikiran matang
F5
Menjadi insan yang seimbang dari segi rohani dan jasmani.
(Mana-mana jawapan munasabah)
|
3x1m
=
3 markah
|
No comments:
Post a Comment