BAB 1:
KEMUNCULAN TAMADUN AWAL MANUSIA
1. Jelaskan
peranan anda sebagai generasi muda hari ini dalam mengekalkan kemajuan tamadun
agama, bangsa dan negara Malaysia yang kita kecapi hari ini.
|
F1
|
Mematuhi ajaran agama
|
|
F2
|
Mengukuhkan semangat cinta negara
|
|
F3
|
Mengamalkan budaya bangsa
|
|
F4
|
Mengeratkan perpaduan bangsa
|
|
F5
|
Memelihara jati diri
|
|
F6
|
Menguasai ilmu pengetahuan
|
|
F7
|
Menguasai segala bidang kemahiran
|
|
F8
|
Menghindari budaya negatif
|
|
F9
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
2. Jelaskan
iktibar yang boleh diambil daripada kejayaan masyarakat tamadun awal dalam
membina negara kota dan bandar.
|
F1
|
Mempunyai organisasi tersusun
|
|
F2
|
Pemerintahan
stabil
|
|
F3
|
Ekonomi
maju
|
|
F4
|
Pengkhususan
kerja
|
|
F5
|
Mempunyai
ilmu
|
|
F6
|
Kemajuan
tulisan
|
|
F7
|
Ada
undang-undang
|
|
F8
|
Kuat berusaha
|
|
F9
|
Inovasi
|
|
F10
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
3. Berdasarkan pengetahuan sejarah
anda, apakah sumbangan penting tamadun awal manusia dalam bidang
pertanian kepada masyarakat
hari ini?
|
F1
|
Memperkenalkan sistem pengairan
|
|
F2
|
Menggunakan
pengetahuan matematik dalam pertanian
|
|
F3
|
Memperkenalkan alat pertanian daripada besi
|
|
F4
|
Menggunakan cangkul
|
|
F5
|
Sabit
|
|
F6
|
Teknologi pembajakan
|
|
F7
|
Kaedah batas untuk tanaman
|
|
F8
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
BAB 2: PENINGKATAN TAMADUN
1. Berdasarkan
pengetahuan sejarah anda mengenai pencapaian tamadun ulung dunia seperti
Yunani, Rom, India dan China, bagaimanakah kita boleh memajukan negara kita
setaraf dengan negara maju hari ini?
|
F1
|
Pemerintahan stabil - demokrasi
|
|
F2
|
Perundangan adil - Hukum Kanun 12
|
|
F3
|
Ekonomi maju
|
|
F4
|
Pertanian
|
|
F5
|
Perdagangan
|
|
F6
|
Perusahaaan
|
|
F7
|
Pendidikan
|
|
F8
|
Sains Teknologi
|
|
F9
|
Seni bina maju
|
|
F10
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
2. Berdasarkan
pemerhatian anda terhadap negara demokrasi hari ini, apakah tujuan negara
tersebut menjalankan pilihanraya?
|
F1
|
Rakyat memilih wakil
|
|
F2
|
Kerajaan ditadbir wakil yang dipilih pilihan raya
|
|
F3
|
Kerajaan rakyat oleh rakyat
untuk rakyat
|
|
F4
|
Rakyat membuat keputusan politik
|
|
F5
|
Memilih pemimpin adil
|
|
F6
|
Pemimpin yang diterima majoriti
|
|
F7
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
3.
Pada pandangan anda, apakah ciri-ciri kepimpinan yang perlu ada dalam diri
pemimpin negara yang mengamalkan sistem demokrasi?
|
F1
|
Jujur
|
|
F2
|
Adil
|
|
F3
|
Telus
|
|
F4
|
|
|
F5
|
Tidak rasuah
|
|
F6
|
Bijak mentadbir
|
|
F7
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
BAB 3: TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA
1. Berdasarkan
pengetahuan sejarah anda, mengapakah kerajaan agraria dan maritim saling
bergantung antara satu sama lain?
|
F1
|
Tenaga
kerja
|
|
F2
|
Bekalan
beras
|
|
F3
|
Barangan
mewah
|
|
F4
|
Tembikar/gelas dan manik
dari China/tekstil dari India
|
|
F5
|
Bahan
mentah/ hasil hutan
|
|
F6
|
Kenderaan/
gajah
|
|
F7
|
Kayu
untuk membuat kapal
|
|
F8
|
Tukang
kayu dan tukang batu
|
|
F9
|
untuk menjaga kebajikan
rakyat jelata
|
|
F10
|
Keperluan perdagangan/jual
beli/barter
|
|
F11
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
2. Pada
pandangan anda, bagaimanakah masyarakat Asia Tenggara dapat membentuk kehidupan
yang aman dan harmoni dalam kalangan masyarakatnya?
|
F1
|
Ekonomi saling bergantung
|
|
F2
|
Taat pemerintah
|
|
F3
|
Struktur masyarakat teratur
|
|
F4
|
Taat kepada agama Hindu/Buddha
|
|
F5
|
Mencintai seni seperti candi
|
|
F6
|
Melalui karya sastera
|
|
F7
|
Berbahasa Sanskrit
|
|
F8
|
Tolong menolong
|
|
F9
|
Berfikiran terbuka
|
|
F10
|
Bersatu padu
|
|
F11
|
Hormat
|
|
F12
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
3. Berdasarkan
pengetahuan anda, jelaskan pencapaian masyarakat awal Asia Tenggara yang
menjadi kebanggaan kepada masyarakat hari ini?
|
F1
|
Kerajaan stabil
|
|
F2
|
Ekonomi maju
|
|
F3
|
Pertanian – padi
|
|
F4
|
Perdagangan
|
|
F5
|
Pengairan
|
|
F6
|
Taat kepada agama
|
|
F7
|
Pemerintahan
|
|
F8
|
Kesenian
|
|
F9
|
Kesusasteraan
|
|
F10
|
Bahasa Sanskrit
|
|
F11
|
Semangat cekal
|
|
F12
|
Berdikari
|
|
F13
|
Rajin berusaha
|
|
F14
|
Tidak putus asa
|
|
F15
|
Mahir ilmu pelayaran
|
|
F16
|
Berani belayar
|
|
F17
|
Semangat meneroka
|
|
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
BAB 4: KEMUNCULAN TAMADUN ISLAM DAN
PERKEMBANGANNYA DI MAKKAH
1. Pada
pandangan anda, apakah kesan amalan jahiliyah ke atas masyarakat Arab yang
hidup dalam kesesatan?
|
F1
|
Perpaduan kaum luntur
|
|
F2
|
Hilang nilai kemanusiaan
|
|
F3
|
Tiada keadilan sosial
|
|
F4
|
Keselamatan terancam
|
|
F5
|
Institusi keluarga runtuh
|
|
F6
|
Penindasan ekonomi
|
|
F7
|
Peperangan
|
|
F8
|
Pegangan agama semakin longgar
|
|
F9
|
Wanita tertindas
|
|
F10
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
2. Bagaimanakah
kita boleh mengelakkan diri daripada berlakunya peperangan dan perbalahan
sebagaimana yang sering berlaku ke atas masyarakat Arab Jahiliyah?
|
F1
|
Berakhlak mulia
|
|
F2
|
Bertolak ansur
|
|
F3
|
Kepimpinan melalui teladan
|
|
F4
|
Menghormati hak asasi
|
|
F5
|
Mengelakkan isu-isu
sensitif
|
|
F6
|
Bekerjasama
|
|
F7
|
Amalan bersaudara
|
|
F8
|
Bersikap jujur
|
|
F9
|
Hormat agama lain
|
|
F10
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
3. Apakah ikhtibar yang boleh diambil daripada
sifat dan keperibadian mulia Nabi Muhammad s.a.w.?
|
F1
|
4 sifat terpuji
|
|
F2
|
Al Amin
|
|
F3
|
Kepimpinan
|
|
F4
|
Ketua keluarga
|
|
F5
|
Keagamaan
|
|
F6
|
Pengampun
|
|
F7
|
Ketabahan
|
|
F8
|
Kebijaksanaan
|
|
F9
|
Kesabaran
|
|
F10
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
4. Apakah ikhtibar yang boleh diambil daripada
peristiwa penentangan orang Quraisy terhadap Nabi Muhammad s.a.w. dan umat
Islam?
|
F1
|
Bijak mengatur strategi
|
|
F2
|
Mempertahankan akidah
|
|
F3
|
Kesabaran
|
|
F4
|
Pengorbanan
|
|
F5
|
Mempertahankan kebenaran
|
|
F6
|
Islam bersaudara
|
|
F7
|
Tidak bermusuh
|
|
F8
|
Jangan berdendam
|
|
F9
|
Tabah
|
|
F10
|
Penyebaran Islam diteruskan
|
|
F11
|
Tidak berputus asa
|
|
F12
|
Memohon pertolongan Allah
|
|
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
BAB 5: KERAJAAN ISLAM DI MADINAH
1.
Apakah iktibar yang boleh diambil
daripada perjanjian Madinah dalam membentuk masyarakat Malaysia yang
aman dan bersatu padu?
|
F1
|
Permuafakatan
|
|
F2
|
Toleransi antara kaum
|
|
F3
|
Mengutamakan keamanan
|
|
F4
|
Kebijaksanaan dalam kepimpinan
|
|
F5
|
Menghindari sifat dendam
|
|
F6
|
Kebebasan beragama
|
|
F7
|
Hak orang Islam
|
|
F8
|
Hak bukan Islam
|
|
F9
|
Islam bersaudara
|
|
F10
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
2.
Pada pandangan anda, mengapakah perang
perlu dilakukan ke atas musuh walaupun ia boleh membawa kepada kematian dan
kemusnahan?
|
F1
|
Mempertahankan diri
|
|
F2
|
Menjaga keamanan negara
|
|
F3
|
Mempertahankan agama
|
|
F4
|
Menentang kezaliman
|
|
F5
|
Menegakkan akidah
|
|
F6
|
Menjaga maruah
|
|
F7
|
Pencabulan perjanjian
|
|
F8
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
BAB 6: PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM
DAN SUMBANGANNYA
1. Pada pendapat anda, apakah faktor yang
menyebabkan kerajaan yang dipimpin oleh Khalifah Islam mencapai kejayaan dalam
pelbagai bidang?
|
F1
|
Khalifah berwibawa
|
|
F2
|
Perancangan rapi
|
|
F3
|
Sedia melaksana pembaharuan
|
|
F4
|
Berwawasan
|
|
F5
|
Musyawarah
|
|
F6
|
Mengikut hukum Islam
|
|
F7
|
Kemajuan ilmu
|
|
F8
|
Kemajuan ekonomi
|
|
F9
|
Kemajuan sosial
|
|
F10
|
Kekuatan tentera
|
|
F11
|
Perkembangan pendidikan
|
|
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
2. Apakah iktibar yang boleh diambil daripada kerajaan khalifah Islam dalam
memperkukuhkan kedaulatan negara Malaysia?
|
F1
|
Akidah kukuh
|
|
F2
|
|
|
F3
|
|
|
F4
|
|
|
F5
|
|
|
F6
|
|
|
F7
|
|
|
F8
|
|
|
F9
|
|
|
F10
|
Berkorban untuk negara
|
|
F11
|
Senjata berteknologi
|
|
F12
|
Perpaduan kaum
|
|
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
3. Berdasarkan pengetahuan sejarah anda mengenai kemajuan ilmu pengetahuan
zaman kegemilangan Islam, bagaimanakah kita boleh memajukan bidang pendidikan
kita hari ini?
|
F1
|
Mencari ilmu hukumnya wajib
|
|
F2
|
|
|
F3
|
|
|
F4
|
|
|
F5
|
|
|
F6
|
|
|
F7
|
|
|
F8
|
|
|
F9
|
|
|
F10
|
|
|
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
BAB 7: ISLAM DI ASIA TENGGARA
1. Jelaskan
iktibar yang boleh diambil daripada usaha menyebarkan agama Islam di Asia
Tenggara?
|
F1
|
Wajib kepada semua
umat Islam
|
|
F2
|
Islam merata dunia
|
|
F3
|
Islam istimewa
|
|
F4
|
Sebar cara aman
|
|
F5
|
Tiada paksaan
|
|
F6
|
Musuh Islam ditentang
|
|
F7
|
Raja menerima baik Islam
|
|
F8
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
2. Berdasarkan
pengetahuan anda, bagaimanakah unsur-unsur Islam boleh membawa kepada kemajuan
masyarakat Asia Tenggara?
|
F1
|
Kewajipan kepada agama Islam
|
|
F2
|
Pendidikan wajib
|
|
F3
|
Karya Islam dicontohi
|
|
F4
|
Cara hidup Islam – aurat
|
|
F5
|
Islam bersaudara
|
|
F6
|
Saling membantu
|
|
F7
|
Zakat
|
|
F8
|
Sedekah
|
|
F9
|
Jimat cermat
|
|
F10
|
Menyayangi
|
|
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
3. Pada pandangan anda, apakah unsur-unsur Islam
yang boleh memajukan ekonomi masyarakat hari ini?
|
F1
|
Rajin bekerja
|
|
F2
|
Jujur
|
|
F3
|
Bersungguh-sungguh
|
|
F4
|
Sistem timbang/sukat yang
adil
|
|
F5
|
Menghindarkan riba
|
|
F6
|
Mencari rezeki yang halal
|
|
F7
|
Bersedekah/berzakat
|
|
F8
|
Berjimat cermat/tidak boros
|
|
F9
|
Tidak mengemis
|
|
F10
|
Tidak penipuan dan penindasan
|
|
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
BAB 8: PEMBAHARUAN DAN PENGARUH
ISLAM DI MALAYSIA SEBELUM KEDATANGAN BARAT
1. Berdasarkan
pengetahuan anda, apakah unsur-unsur Islam yang telah mengubah pemikiran dan cara
hidup masyarakat Melayu selepas mereka memeluk agama Islam?
|
F1
|
Khalifah Islam
|
|
F2
|
Nasihat ulama
|
|
F3
|
Undang-undang syariah
|
|
F4
|
Pendidikan agama
|
|
F5
|
Tulisan jawi
|
|
F6
|
Seni Khat
|
|
F7
|
Menolak mungkar
|
|
F8
|
Menghindar dosa
|
|
F9
|
Mencari pahla
|
|
F10
|
Halal haram
|
|
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
2. Pada
pandangan anda, bagaimanakah Islam telah memajukan taraf pendidikan orang
Melayu di negara kita?
|
F1
|
Menuntut ilmu wajib
|
|
F2
|
Pendidikan Al Quran/Muqaddam
|
|
F3
|
Istana pusat pengajian Islam
|
|
F4
|
Kitab seperti Tasawuf
|
|
F5
|
Cerita hikayat seperti Amir Hamzah
|
|
F6
|
Ilmu fardhu ain
|
|
F7
|
Pendidikan madrasah
|
|
F8
|
Pengenalan tulisan jawi
|
|
F9
|
Mencintai ilmu
|
|
F10
|
Kedatangan ulama
|
|
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
3. Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah
pengaruh kerajaan Islam seperti Bani Umaiyah, Abasiyah dan Uthmaniyah dalam
sistem pemerintahan dan perundangan kerajaan Kesultanan Melayu?
|
F1
|
Konsep Sultan
|
|
F2
|
Dibantu ulama
|
|
F3
|
Khalifatul Mukminin
|
|
F4
|
Undang-undang syariah
|
|
F5
|
Hukum jenayah
|
|
F6
|
Hukum faraid
|
|
F7
|
Perlantikan raja baiah
|
|
F8
|
Mazhab Shafie
|
|
F9
|
Undang-undang keluarga Islam
|
|
F10
|
Amanah dalam pekerjaan
|
|
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
BAB 9: PERKEMBANGAN DI EROPAH
1. Pada
pendapat anda, bagaimanakah negara kita boleh menghindari daripada kehidupan
mundur seperti yang berlaku dalam Zaman Gelap di Eropah.
|
F1
|
Politik kekal stabil
|
|
F2
|
Kebajikan rakyat
|
|
F3
|
Keamanan dijaga
|
|
F4
|
Agama dijaga
|
|
F5
|
Elak perpecahan
|
|
F6
|
Ekonomi stabil
|
|
F7
|
Utama pendidikan
|
|
F8
|
Elak campurtangan luar
|
|
F9
|
Majukan perdagangan
|
|
F10
|
Kemajuan teknologi
|
|
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
2. Pada pengetahuan sejarah anda, mengapakah
sistem feudalisme di Eropah dikatakan mempunyai persamaan dengan ciri-ciri
feudalisme yang terdapat dalam pemerintahan Kesultanan Melayu?
|
F1
|
Golongan pemerintah ( raja
)
|
|
F2
|
Golongan yang diperintah
(rakyat )
|
|
F3
|
Golongan hamba
|
|
F4
|
Raja mutlak
|
|
F5
|
Pentadbiran dibantu
pembesar
|
|
F6
|
Raja mengurniakan tanah
kepada pembesar
|
|
F7
|
Pembesar dinaungi raja
|
|
F8
|
Pembesar memberi khidmat
kepada Raja
|
|
F9
|
Cukai kepada Raja
|
|
F10
|
Hamba memberi khidmat
kepada pembesar
|
|
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
3. Jelaskan iktibar yang dapat anda pelajari
daripada Zaman Reformation yang berlaku di Eropah.
|
F1
|
Agama diseleweng
|
|
F2
|
Berpegang kepada ajaran
agama
|
|
F3
|
Elak rasuah
|
|
F4
|
Sikap bertoleransi
|
|
F5
|
Tidak fanatik
|
|
F6
|
Berlaku adil
|
|
F7
|
Jangan menindas
|
|
F8
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
4. Jelaskan iktibar yang dapat anda pelajari
daripada Zaman Renaissance yang berlaku di
Eropah.
|
F1
|
Semangat inkuiri.
|
|
F2
|
Mendalami ilmu
|
|
F3
|
Sedia berubah
|
|
F4
|
Perubahan gaya hidup
masyarakat
|
|
F5
|
Perkembangan intelektual.
|
|
F6
|
Yakin diri
|
|
F7
|
Perdagangan maju
|
|
F8
|
Ilmu baru diteroka
|
|
F9
|
Mencari kebenaran
|
|
F10
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
5. Jelaskan iktibar yang dapat anda pelajari daripada aktiviti penjelajahan dan
penerokaan masyarakat Eropah.
|
F1
|
Sikap berani
|
|
F2
|
Semangat meneroka
|
|
F3
|
Keyakinan diri
|
|
F4
|
Semangat ingin tahu
|
|
F5
|
Meluaskan pengetahuan
|
|
F6
|
Suka meneroka ilmu
|
|
F7
|
Semangat gigih berusaha
|
|
F8
|
Sanggup menghadapi risiko
|
|
F9
|
Kecekalan
|
|
F10
|
Tidak mudah putus asa
|
|
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
BAB 10: DASAR BRITISH DAN KESANNYA TERHADAP EKONOMI
NEGARA
1. Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah
kesan peningkatan jumlah penduduk imigran Cina dan India di Tanah
Melayu.
|
F1
|
Masyarakat majmuk
|
|
F2
|
Petempatan berbeza
|
|
F3
|
Jenis pekerjaan
|
|
F4
|
Bahasa berbeza
|
|
F5
|
Interaksi kaum
|
|
F6
|
Perpaduan kaum
|
|
F7
|
Pendidikan
|
|
F8
|
Taraf hidup beza
|
|
F9
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
2. Berdasarkan pengetahuan anda, apakah kesan pengenalan
ekonomi moden ketika Pemerintahan British kepada masyarakat Melayu?
|
F1
|
Miskin
|
|
F2
|
Jual tanah
|
|
F3
|
Bertani
|
|
F4
|
Tiada kemudahan
|
|
F5
|
Pengangkutan
|
|
F6
|
Terpinggir
|
|
F7
|
Tradisional
|
|
F8
|
Taraf hidup beza
|
|
F9
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
3. Berdasarkan
pengetahuan sejarah anda, apakah kesan pengenalan Undang-Undang British
berkaitan ekonomi khasnya tanah kepada masyarakat Melayu?
|
F1
|
Mengelakkan tanah milik
orang Melayu diceroboh
|
|
F2
|
Tanah menjadi
berharga/komersial
|
|
F3
|
Perlu mendapat kebenaran
pejabat tanah
|
|
F4
|
Ekonomi wang dalam kalangan
orang Melayu
|
|
F5
|
Urusan jual beli / barang
dibayar dengan wang
|
|
F6
|
Orang Melayu meminjam wang
daripada orang tengah
|
|
F7
|
Terpaksa menjual tanah
untuk membayar hutang
|
|
F8
|
Orang Melayu dibiarkan
dalam pertanian tradisional
|
|
F9
|
Pelbagai cukai
diperkenalkan
|
|
F10
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
Memudahkan pelajar utk menjawab soalan KBKK...thank...
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDelete